Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fiber fra telenor 500/500. De leverer ruter. Men er det bra?

Anbefalte innlegg

Ja. Så på PCE-E88 på komplett. Satt det på prisvarsling på prisjakt. Hvis det går ned kjøper jeg.

1000 kr er ganske mye for et trådløskort til pc-en. Tips kan være at hvis man for eksempel har et hjemmekontor e.l. der man har flere enheter som skal kobles på trådløsnettet, kan man sette opp en god ruter som støtter bromodus/klientmodus.

Du vil da kunne koble flere enheter til denne ruteren. F.eks. da en 802.11ac 4x4-ruter, som kan være basert på samme chipset som dette kortet fra Asus. Riktignok er 802.11ac 4x4-rutere ganske dyre de også som regel. Men en 802.11ac 3x3-ruter kan gjøre en ganske kurant jobb den også.

Kjørte for noen år siden Asus RT-AC66 (1. gen 802.11ac, 3x3) i bromodus, og hadde vel rundt 400 Mbps mot en annen 802.11ac 3x3-ruter (lurer på om det ikke var mot Netgear R7000 jeg kjørte denne). Her snakker vi da også 13-14 meter og noen lettvegger mellom - riktignok også da med noen parallelle døråpninger åpninger mellom rommene også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000 kr er ganske mye for et trådløskort til pc-en. Tips kan være at hvis man for eksempel har et hjemmekontor e.l. der man har flere enheter som skal kobles på trådløsnettet, kan man sette opp en god ruter som støtter bromodus/klientmodus.

Du vil da kunne koble flere enheter til denne ruteren. F.eks. da en 802.11ac 4x4-ruter, som kan være basert på samme chipset som dette kortet fra Asus. Riktignok er 802.11ac 4x4-rutere ganske dyre de også som regel. Men en 802.11ac 3x3-ruter kan gjøre en ganske kurant jobb den også.

Kjørte for noen år siden Asus RT-AC66 (1. gen 802.11ac, 3x3) i bromodus, og hadde vel rundt 400 Mbps mot en annen 802.11ac 3x3-ruter (lurer på om det ikke var mot Netgear R7000 jeg kjørte denne). Her snakker vi da også 13-14 meter og noen lettvegger mellom - riktignok også da med noen parallelle døråpninger åpninger mellom rommene også.

Ok. Takker for tipset.

Mye bra tips jeg har fått i denne tråden. 

Skal komme tilbake å fortelle hvordan det går etter de har installert her.

Lenke til kommentar

Ok. Takker for tipset.

Mye bra tips jeg har fått i denne tråden. 

Skal komme tilbake å fortelle hvordan det går etter de har installert her.

Når jeg tenker meg litt om her, så kan også Mesh-satellitter også være ganske gode klientadaptere. Og omså samtidig som du sikrer deg dekning. Men ønsker man høy ytelse til et slikt bruk, er ikke de rimeligste 2x2-løsningene uten dedikert backhaul-radio de beste løsningene. En grunn til at f.eks. Netgear Orbi RBK50 koster ekstra...

Endret av c.m.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenker mye på det samme jeg også. Men hva med T-We, fungerer det bra med Asus sine wifi routere (der jeg fjerner telenor sin router helt) ?

T-We via coax, da enten som tradisjonell kabel-tv eller via RF over fiber, vil nok Asus-ruteren fungere helt fint. Hvis det er T-We via IPTV over fiber kan det være at du bl.a. må aktivere en del IGMP-funksjoner på ruteren. For RT-AC68U og RT-AC87U har jeg vel gode erfaringer med T-We IPTV, men en stund siden jeg brukte det. Mener å huske å ha sett foruminnlegg der nyere firmware kanskje gjorde noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...