Gå til innhold

Fiber fra telenor 500/500. De leverer ruter. Men er det bra?


Anbefalte innlegg

De skal installere fiber 500/500 her i huset om 3 uker.

Jeg har vært i kontakt med dem å spurt hva slags kapasitet ruteren har. Men jeg får bare opplyst om å sjekke ut https://www.telenor.no/privat/internett/utstyr/tradlos-ruter/.

 

Har vært borte i telenor for mange år siden med adsl. Den ruteren der var jo helt horribel.

 

Det som er problemet mitt er om jeg får utbytte av 500 linja over wifi med det utsyret de leverer. Lurer på om jeg må kjøpe en egen ruter som faktisk kan lever hastigeter i nærheten av det. Er det noen som har erfaringer med den nye ruteren til telenor og hvordan den oppfører seg?

 

Vi har ett hus på 170kvm over to etasjer.

Endret av bovjer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er den nye routermodellen tilgjengelig allerede? Regn heller med at du får en P8702N, produsert av Zyxel. Det er en AC1900-router med grei ytelse, men der en svakere enn de beste på markedet. En annen ulempe for avanserte brukere er at man ikke lenger har tilgang til administrasjonsgrensesnittet på routere levert av Telenor, men må gå via Telenors webløsning. 

 

Med hus på 170 kvm og to etasjer ville jeg heller gått for en mesh-løsning enn en enkelt router. Komplett har bra pris på denne: https://www.komplett.no/product/1014486/datautstyr/nettverk/routere/linksys-velop-wi-fi-mesh-system-2-pk#

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er det nye. Men fikk intrykk av det. De står jo ingenting om hva slags modell eller type det er. Men de skryter fært av at det er designet av snøhetta. Ville ha stats, men det hadde de ikke. Ble også informert om at mesh utvidelse kommer.

Har på følelsen av at dette vil bli mye irritasjon. Telenor har altid skuffet tidligere.

 

Noen som har prøvd den nye ruteren hvis den har kommet?

Er den nye routermodellen tilgjengelig allerede? Regn heller med at du får en P8702N, produsert av Zyxel. Det er en AC1900-router med grei ytelse, men der en svakere enn de beste på markedet. En annen ulempe for avanserte brukere er at man ikke lenger har tilgang til administrasjonsgrensesnittet på routere levert av Telenor, men må gå via Telenors webløsning. 

 

Med hus på 170 kvm og to etasjer ville jeg heller gått for en mesh-løsning enn en enkelt router. Komplett har bra pris på denne: https://www.komplett.no/product/1014486/datautstyr/nettverk/routere/linksys-velop-wi-fi-mesh-system-2-pk#

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det virket som en god deal. 50%. Har du testet denne selv?

Har ikke testet denne selv, men den får jevnt over gode resultater i tester, som denne: https://www.tek.no/artikler/samletest-topp-wifi-overalt-vi-tester-rimelige-mesh-losninger/451474

 

Merk at den jeg lenker til er dual-bandmodellen, som er AC1300. Dersom du vil ha bedre ytelse, finnes også en tri-band AC2200-versjon.

Lenke til kommentar

Å få utnyttet 500 Mbps over wifi kan generelt være utfordrende med en enkelt klient.Ofte fordi klienten blir begrensningen. Hvilke teknoloigier andre klienter som henter på nettet støtter vil også kunne påvirke.

 

Men i hvert fall om du har en 4x4 802.11ac-klient og ikke har så utfordrende miljø (avstand, nabonett, bygningsmaterialer osv), burde du klare 500 Mbps med den nye Telenor-ruteren (som støtter 802.11ac 4x4).

Lenke til kommentar

Som c.m. sier, 500 Mbps goodput på wifi er optimistisk for å si det mildt. Wifi-ytelsen styres av 3 faktorer; Aksesspunktet (AP), alle klientene og miljøet. Her er konkrete målinger som er gjort;

AP: 3x3 AC (1300 Mbps)

1 klient: 3x3 AC (1300 Mbps)

Miljø: Klient og AP i samme rom, lite forstyrrelser fra andre AP(naboer)

Goodput (UDP): 802 Mbps

 

AP: 3x3 AC (1300 Mbps)

2 klienter: 3x3 AC (1300 Mbps)

1 klient: 2x2 N (5 GHz, 300 Mbps)

Miljø: Alle klienter og AP i samme rom, lite forstyrrelser fra andre AP(naboer)

Goodput (UDP): 292 Mbps (totalt alle 3 klienter tilsammen)

 

Så sant du ikke har tenkt å være alene på det trådløse nettverket, med én state of the art wifi klient, og uten naboer, kan du ikke forvente deg 500 Mbps goodput over wifi. Dersom du er i en situasjon der du trenger 500 Mbps goodput så bruk kabel...

Endret av Rim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat denne løsningen koblet til min 500/500 linje fra Altibox, og det fungerer helt utmerket.

 

Har ingen problemer med ytelsen, som du kan se under. Har riktignok en leilighet og ikke et hus.

 

Kjøpte Velop da det var halv pris. Har sett at det er ofte tilbud på det, så om du ikke har akutt behov så ville jeg ventet til det er på tilbud igjen :)

 

post-24372-0-16531700-1549876295_thumb.png

 

 

Det virket som en god deal. 50%. Har du testet denne selv?

 

 

 

"Med hus på 170 kvm og to etasjer ville jeg heller gått for en mesh-løsning enn en enkelt router. Komplett har bra pris på denne: https://www.komplett.no/product/1014486/datautstyr/nettverk/routere/linksys-velop-wi-fi-mesh-system-2-pk#"

 

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat denne løsningen koblet til min 500/500 linje fra Altibox, og det fungerer helt utmerket.

 

Har ingen problemer med ytelsen, som du kan se under. Har riktignok en leilighet og ikke et hus.

 

Kjøpte Velop da det var halv pris. Har sett at det er ofte tilbud på det, så om du ikke har akutt behov så ville jeg ventet til det er på tilbud igjen :)

 

attachicon.gifIMG_1451.PNG

 

Hvordan er hastigheten når du er i andre rom?

Lenke til kommentar

Å få utnyttet 500 Mbps over wifi kan generelt være utfordrende med en enkelt klient.Ofte fordi klienten blir begrensningen. Hvilke teknoloigier andre klienter som henter på nettet støtter vil også kunne påvirke.

 

Men i hvert fall om du har en 4x4 802.11ac-klient og ikke har så utfordrende miljø (avstand, nabonett, bygningsmaterialer osv), burde du klare 500 Mbps med den nye Telenor-ruteren (som støtter 802.11ac 4x4).

Hva er 4x4 902.11ac? Trodde jeg kunne litt om nettverk. Men dette var ny termininlogi for meg.

Lenke til kommentar

Hva er 4x4 902.11ac? Trodde jeg kunne litt om nettverk. Men dette var ny termininlogi for meg.

 

802.11ac- eller 4x4-delen som var uklar?

 

802.11ac er IEEE-standarden som benyttes. 802.11ac har vært på markedet rundt 5 år nå. Men standarden gir en rekke opsjoner i forhold til hvordan det implementeres - da bl.a. i forhold til antall spatial streams, SU/MU-MIMO, Beamforming, kanaler som benyttes (og da f.eks. om også DFS-kanaler støttes), kanalbredde, modulering og en rekke andre ting. Dette er med å avgjøre ytelsen.

 

 

De teoretiske hastighetene i forhold til hva som er implementert kan man se her:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Data_rates_and_speed

 

Ellers litt info f.eks. her: https://www.sourceonetechnology.com/802-11ac-wireless-channel-bonding-mimo-spatial-streams-and-beamforming/

 

En sentral forbedring med 4x4 MU-MIMO vil ikke bare være hvilken ytelsesforbedring du får mot én klient i nettverket, men ytelsen du får når du har flere klienter som snakker med aksesspunktet samtidig: https://www.linksys.com/us/r/resource-center/what-is-mu-mimo/

 

Når det gjelder klientsiden, vil for eksempel en del rimeligere mobiler og pc-er med 802.11ac-støtte ha implementasjon som er ganske enkel - for eksempel én enkelt antenne som da gir 1x1, og en maksimal teoretisk hastighet på 433 Mbps. Det vanlige er gjerne 2x2, mens man finner mer påkostede adaptere som kan støtte 3x3 eller bedre. F.eks. selv jeg har jeg brukt Asus' PCI-E66U/E68U som har 3x3-støtte (teoretisk 1300 Mbps), men et problem med disse har vært at de ikke støtter de høyere kanalene i 5 GHz-båndet - eksempelvis kanal 100, som tillater 1 watt sendestyrke i stedet for 500mw. En haug med faktorer som spiller inn i forhold til ytelsen man faktisk kan få.

 

4x4 MU-MIMO her vil vel også ha sine mulige fordeler i mesh-lignende løsninger der man ikke har dedikert radio for backhaul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En haug med faktorer som spiller inn i forhold til ytelsen man faktisk kan få.

Ja med flere antenner er støy og riktig oppsett viktig.

Så vidt jeg vet finnes det få rutere som er satt opp bra for støtte flere sendere samtidig.

Man får ikke satt kanal per antenne. Windows 10\linux er nok dårlig satt opp for å gi mest ytelse med flere antenner.

VPN\ etc vil nok i praksis være raskere med ethernet en trådløs generielt.

Lenke til kommentar

Ja med flere antenner er støy og riktig oppsett viktig.

Så vidt jeg vet finnes det få rutere som er satt opp bra for støtte flere sendere samtidig.

Man får ikke satt kanal per antenne. Windows 10\linux er nok dårlig satt opp for å gi mest ytelse med flere antenner.

VPN\ etc vil nok i praksis være raskere med ethernet en trådløs generielt.

 

?

Hva har dette med Linux og Windows å gjøre? Her ligger nok lite logikk i selve operativsystemet, men mer knyttet til eventuelt enhetsdrivere - og ikke minst maskinvaren i seg selv.

 

Flere kanaler per antenne? 

 

Ikke helt sikker på hva du egentlig snakker om, men mye her er også knyttet til selve standardene i seg selv og regulativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder klientsiden, vil for eksempel en del rimeligere mobiler og pc-er med 802.11ac-støtte ha implementasjon som er ganske enkel - for eksempel én enkelt antenne som da gir 1x1, og en maksimal teoretisk hastighet på 433 Mbps. Det vanlige er gjerne 2x2, mens man finner mer påkostede adaptere som kan støtte 3x3 eller bedre. F.eks. selv jeg har jeg brukt Asus' PCI-E66U/E68U som har 3x3-støtte (teoretisk 1300 Mbps), men et problem med disse har vært at de ikke støtter de høyere kanalene i 5 GHz-båndet - eksempelvis kanal 100, som tillater 1 watt sendestyrke i stedet for 500mw. En haug med faktorer som spiller inn i forhold til ytelsen man faktisk kan få.

 

4x4 MU-MIMO her vil vel også ha sine mulige fordeler i mesh-lignende løsninger der man ikke har dedikert radio for backhaul. 

 

Ja det var akurat den 4x4 delen jeg lurte på. Takk for svar.

Jeg tenker da også å kjøpe ett trådløst nettverkskort til pcen før det kommer. Er Asus' PCI-E66U/E68U noe du anbefaler å kjøpe? Det støtter altså MU-MIMO?

Sorry hvis jeg spør dumt her. 

Lenke til kommentar

Ja det var akurat den 4x4 delen jeg lurte på. Takk for svar.

Jeg tenker da også å kjøpe ett trådløst nettverkskort til pcen før det kommer. Er Asus' PCI-E66U/E68U noe du anbefaler å kjøpe? Det støtter altså MU-MIMO?

Sorry hvis jeg spør dumt her. 

 

Den gangen vi bestilte fiber så kunne vi velge ekstra uttak, som vi da gjorde, prisen var ikke så hakkende gale. Dette måtte gjøres når de var der i forbindelse med fiber installeringen, senere vet jeg det kostet flesk for dette var det noen andre i huset som gjorde. Vet ikke hvordan det er hos dere eller om dere har uttak i begge etasjene, men hvorfor ikke vurdere kabel? Vi har mer enn god trådløs her i huset (200kvm), men til stasjonære bruker jeg kabel. 

Lenke til kommentar

Den gangen vi bestilte fiber så kunne vi velge ekstra uttak, som vi da gjorde, prisen var ikke så hakkende gale. Dette måtte gjøres når de var der i forbindelse med fiber installeringen, senere vet jeg det kostet flesk for dette var det noen andre i huset som gjorde. Vet ikke hvordan det er hos dere eller om dere har uttak i begge etasjene, men hvorfor ikke vurdere kabel? Vi har mer enn god trådløs her i huset (200kvm), men til stasjonære bruker jeg kabel. 

 

Kabel hadde vært ønskelig på den stasjonære.

Men var i kontakt med telenor. De sa at det bare var uttak inkludert i prisen og hvis man ønsket flere måtte man betale for det. 

Vet ikke hva slags pris de tar.

Lenke til kommentar

Ja det var akurat den 4x4 delen jeg lurte på. Takk for svar.

Jeg tenker da også å kjøpe ett trådløst nettverkskort til pcen før det kommer. Er Asus' PCI-E66U/E68U noe du anbefaler å kjøpe? Det støtter altså MU-MIMO?

Sorry hvis jeg spør dumt her. 

 

PCI-E66 ville jeg ikke anbefalt. Her er det i utgangspunktet ikke støtte for høye 5 GHz-kanaler. Dvs. hardware støtter det, og man kan modifisere drivere for å få det på plass osv. Men regner med her at det må ha kommet noe nyere - både PCE-AC66 og PCE-AC68 er vel voer 5 år gamle.

 

Asus PCI-E88 er nyere og støtter 4x4 og MU-MIMO. Relativt dyrt kort. Chipset som benyttes her er vel i praksis det samme som man finner i mange high-end 802.11ac 4x4-rutere (inkludert den nye fra Telenor).

Lenke til kommentar

PCI-E66 ville jeg ikke anbefalt. Her er det i utgangspunktet ikke støtte for høye 5 GHz-kanaler. Dvs. hardware støtter det, og man kan modifisere drivere for å få det på plass osv. Men regner med her at det må ha kommet noe nyere - både PCE-AC66 og PCE-AC68 er vel voer 5 år gamle.

 

Asus PCI-E88 er nyere og støtter 4x4 og MU-MIMO. Relativt dyrt kort. Chipset som benyttes her er vel i praksis det samme som man finner i mange high-end 802.11ac 4x4-rutere (inkludert den nye fra Telenor).

Ja. Så på PCE-E88 på komplett. Satt det på prisvarsling på prisjakt. Hvis det går ned kjøper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...