Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elon Musk i Norge for å følge opp servicesituasjonen til Tesla


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Men nå er det ikke slik at alle kan farte rundt i en i3. Noen må ha større biler, og tesla sine er effektive. Ift størrelsen så er de veldig bra.

Størrelse, målt i hva? Mest mulig tonnasje egenvekt å drasse rundt på er da ikke noe godt mål på effektiv transport?

Størrelse målt i nyttelast er da mye bedre å måle med i denne sammenheng. Tesla sliter med det samme som alle andre biler: mesteparten av tiden er nyttelasten 75kg sjåfør og 1 kg sminkeveske. Men andre biler har 1 tonn mindre egenvekt enn Tesla, og kommer tilsvarende mye bedre ut av det.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå er det ikke slik at alle kan farte rundt i en i3. Noen må ha større biler, og tesla sine er effektive. Ift størrelsen så er de veldig bra.

 

Hvilken gruppe menneske må ha en BMW 7, serie som ikke kan klare seg med en 3 serie?

 

En BMW 7 seie bruker 40% mere energi enn en 3 serie. Akkurat som en tesla bruker 40% mere enn en golf

 

Så du mener at enkelte grupper mennesker kan tillate seg å bruke 40% mer energi en nødvendig? 

 

Hva er kriteriene for å få lov å bruke 40% mere energi på transport? At man har lange tær?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Størrelse, målt i hva? Mest mulig tonnasje egenvekt å drasse rundt på er da ikke noe godt mål på effektiv transport?

Størrelse målt i nyttelast er da mye bedre å måle med i denne sammenheng. Tesla sliter med det samme som alle andre biler: mesteparten av tiden er nyttelasten 75kg sjåfør og 1 kg sminkeveske. Men andre biler har 1 tonn mindre egenvekt enn Tesla, og kommer tilsvarende mye bedre ut av det.

Lastekapasitet feks, både ift baggasje og passasjerer. Egolf er en dårlig familiebil. Men veldig bra som nummer to, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar

Hvilken gruppe menneske må ha en BMW 7, serie som ikke kan klare seg med en 3 serie?

 

En BMW 7 seie bruker 40% mere energi enn en 3 serie. Akkurat som en tesla bruker 40% mere enn en golf

 

Så du mener at enkelte grupper mennesker kan tillate seg å bruke 40% mer energi en nødvendig?

 

Hva er kriteriene for å få lov å bruke 40% mere energi på transport? At man har lange tær?

Store familier feks? Nå selger jo tesla 3 serie også..

 

Ja de fleste bruker mer energi enn nødvendig. Bensin/diesel. Men dette har vi jo diskutert tidligere:)

Lenke til kommentar

Store familier feks? Nå selger jo tesla 3 serie også..

 

Ja de fleste bruker mer energi enn nødvendig. Bensin/diesel. Men dette har vi jo diskutert tidligere:)

Skal det videre bety at du* og jeg, som er enslig og barnløs, kun bør kjøre mindre kjøretøy enn 5-setere?

Jeg er helt enig i det, jeg foretrekker 2-seter selv. Og Teslaen din er litt i største laget for deg også?

 

*Jeg antar du ikke har nær familie, ettersom så mye av din fritid går med på å beskytte Tesla/Elon mot omverdenen på nettforum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lastekapasitet feks, både ift baggasje og passasjerer. Egolf er en dårlig familiebil. Men veldig bra som nummer to, ingen tvil om det!

Som sagt, mesteparten av tiden frakter bilen 76 kg. 1 person og 1 sminkeveske. Lastekapasitet er like uinteressant som egenvekt, i sammenhengen energiforbruk vs effektivitet som transportmiddel.

Det er hvor mye nyttelast som faktisk fraktes, som er relevant. Jeg tipper du har hatt reelt behov for 7 seter omtrent aldri.

Jeg tipper også at førersetet ditt er i bruk minst 20 ganger så hyppig som passasjersetet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal det videre bety at du* og jeg, som er enslig og barnløs, kun bør kjøre mindre kjøretøy enn 5-setere?

Jeg er helt enig i det, jeg foretrekker 2-seter selv. Og Teslaen din er litt i største laget for deg også?

 

*Jeg antar du ikke har nær familie, ettersom så mye av din fritid går med på å beskytte Tesla/Elon mot omverdenen på nettforum.

Wow det var personlig og langt over grensen. Men la gå. Jeg bruker svært liten tid på det. Men ja, den er svært og derfor justerer jeg ned til model 3. Roadster neste;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, mesteparten av tiden frakter bilen 76 kg. 1 person og 1 sminkeveske. Lastekapasitet er like uinteressant som egenvekt, i sammenhengen energiforbruk vs effektivitet som transportmiddel.

Det er hvor mye nyttelast som faktisk fraktes, som er relevant. Jeg tipper du har hatt reelt behov for 7 seter omtrent aldri.

Jeg tipper også at førersetet ditt er i bruk minst 20 ganger så hyppig som passasjersetet.

Jo det stemmer det, men selv om familier som oftest farter rund enslig i bilen betyr ikke at behovet kommer. Det er jo poenget som går igjen hos fosilene, trenger lang rekkevidde promille av tiden. Derfor kjører jeg diesel/bensin.

Lenke til kommentar

Jo det stemmer det, men selv om familier som oftest farter rund enslig i bilen betyr ikke at behovet kommer. Det er jo poenget som går igjen hos fosilene, trenger lang rekkevidde promille av tiden. Derfor kjører jeg diesel/bensin.

Ville det da ikke vært smart hvis du har økonomi til det da og beholde fossilbilen til den promillen du har behov for en stor bil og heller kjøpe en liten og miljøeffektiv el-bil til den daglige bruken istedenfor og kjøpe en stor el-bil som blir et unødvendig til mesteparten av bruken.

 

Hvis man tenker litt utenfor boksen, så vil jo den fossilbilen gi et minimalt med utslipp resten av levetiden kanskje så lite at det forsvarer karbonavtrykket for produksjon av en ny stor el-bil med alle utslippene som tilkommer fra a til å, og hadde man solgt den ville jo den fossilbilen medvirket til et betydelig større utslipp med en ny eier.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville det da ikke vært smart hvis du har økonomi til det da og beholde fossilbilen til den promillen du har behov for en stor bil og heller kjøpe en liten og miljøeffektiv el-bil til den daglige bruken istedenfor og kjøpe en stor el-bil som blir et unødvendig til mesteparten av bruken.

 

Hvis man tenker litt utenfor boksen, så vil jo den fossilbilen gi et minimalt med utslipp resten av levetiden kanskje så lite at det forsvarer karbonavtrykket for produksjon av en ny stor el-bil med alle utslippene som tilkommer fra a til å, og hadde man solgt den ville jo den fossilbilen medvirket til et betydelig større utslipp med en ny eier.

Tja det er absolutt en god tanke! Det er vell også tilfellet for de fleste familier som kjører leaf golf osv.

Lenke til kommentar

Jo det stemmer det, men selv om familier som oftest farter rund enslig i bilen betyr ikke at behovet kommer. Det er jo poenget som går igjen hos fosilene, trenger lang rekkevidde promille av tiden. Derfor kjører jeg diesel/bensin.

Forskjellen er at det koster ikke noe som helst ekstra for verken miljøet eller økonomien, å ha 20 liter større bensintank.

Det koster vesentlig mye mere, å ha 1 tonn ekstra Tesla, å drasse på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må ikke blande energiforbruk og forbruk av eletrisk kraft. Sitat:

 

Han driver med teknologi som hjelper menneskeheten på ulike måter.Ja, han har driver med miljøvern. Han ønsker å akselerere overgangen til grønn energi.Han minker etterspørsel av elektrisk kraft, ettersom bruk av olje til å drive biler er ekstremt mye mindre effektivt og mer energisløsende enn ren batteridrift.Kullindustrien er ikke glade i Musk fordi han akselererer bevegelsen bort fra skitten kraftproduksjon.

 

Hvordan minsker musk etterspørsel av eletrisk kraft? Forklar

Mindre tap av energi. Olje må hentes ut, bearbeides, fraktes, osv., og alt dette krever strøm. Virkningsgraden er også mye lavere. Så her sløses det mye energi.

 

Med ren batteridrift så kutter man bruken av strøm til å drive en bil kraftig.

 

Tesla biler er vel heller ikke miljøvennlige. Sist jeg sjekket var energiforbruk svært høyt i forhold til biler som BMW i3 og e golf

De er mer miljøvennlige enn fossilbiler.

 

Og Model 3 er vel en av de mest energieffektive elbilene der ute.

Lenke til kommentar

Rettelse:

Det _du mener_ er fakta....

 

 

Enveisfilter på faktakjærligheten eller? Jeg har aldri sett deg ta frem fakta som stiller noksagt mann og hans selskap, i et dårlig lys.

 

Det blir, i mine øyne, som fanatisk religionsutøvelse. De har gjerne også en noksagt mann som de aldri sier noe negativt om. Selv så mener de også at de kjemper for fakta.

 

 

Syretesten er egentlig ganske enkel.

Klarer du å bringe frem omtrent like mange negative sider om en sak, som positive, så er det en sjanse for at du er balansert.

Bringer du kun frem en side, da er du enspora. Du er enspora.

Fakta handler ikke om meninger, men om nettopp fakta.

 

Hva du har sett eller ikke sett er ikke relevant for fakta.

 

De fanatiske religionsutøverene her er de faktahatende Teslahaterne.

Lenke til kommentar

Spørsmål til Hekomo:

Ville Tesla eksistert uten olje?

Ville noen fått fraktet sin Tesla til nærmeste forhandler uten olje?

Det har ingen relevans for diskusjonen. Ingen har sagt at Tesla helt automagisk forandrer hele verden over natten. Fossilbiler må også fraktes til nærmeste forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mindre tap av energi. Olje må hentes ut, bearbeides, fraktes, osv., og alt dette krever strøm. Virkningsgraden er også mye lavere. Så her sløses det mye energi.Med ren batteridrift så kutter man bruken av strøm til å drive en bil kraftig.De er mer miljøvennlige enn fossilbiler.Og Model 3 er vel en av de mest energieffektive elbilene der ute.

Kan du dokumentere at el biler gir lavere belastning på strømnettet? Det er det du skriver.

 

Hvor miljøvennlige el biler er er diskuterbart.

 

Tesla modell S bruker 40% mere energi enn eGolf og BMW I3 det er fakta.

 

Modell 3 er for lite av til statistisk gode data.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...