0laf Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Dette er jo helt hodeløst. Tenker du i det hele tatt før du skriver? Du tror vel da at disse raffineriene ikke forbrenner noe og slipper CO2 ut i luften? For hele denne jævla delen av diskusjonen handler om miljøvnennlighet. Flere elbiler gjør at det trengs mindre olje, noe som gjør at raffineriene slipper ut mindre CO2 fordi de ikke produserer like mye. Og etter hvert vil de stenges ned. Nei, akkurat denne delen av diskusjonen handler om din feilaktige påstand som hevder at Elon Musk er med på å redusere etterspørselen etter elektrisk kraft. Han minker etterspørsel av elektrisk kraft, ettersom bruk av olje til å drive biler er ekstremt mye mindre effektivt og mer energisløsende enn ren batteridrift. Dette er faktisk helt feil. At du nå plutselig hevder at flere elbiler fører til at det brukes mindre olje, stemmer godt, men at du hevder at flere elbiler også fører til mindre bruk av strøm, må bero på din egen "hodeløshet" ? Poenget var altså at Trestein påstod at Musk gjorde ting verre ved å satse på elektriske biler, altså at det øker etterspørsel etter elektrisk kraft. Men elbiler vil kreve mindre kraftproduksjon fordi fossilt drivstoff er ekstremt kraftkrevende, og må både hentes ut, foredles, fraktes, og så fylles på en bil som brenner det av med langt dårligere virkningsgrad enn å bare ta det rett fra et batteri. Og det fremstår som en riktig påstand, kanskje ikke at Musk gjør ting verre, selv om det kan diskuteres det også, men at han er med på å øke etterspørselen etter elektrisk kraft bør være innlysende. Flere elektriske biler fører til høyere forbruk av elektrisk kraft, og derfor høyere etterspørsel, det er elementær markedsøkonomi. Elbiler vil riktignok føre til at raffinerier ikke raffinerer like mye olje, slik at deres forbruk av strøm går ned, men det er helt irrelevant ettersom den strømmen de ikke forbruker, ikke kan forbrukes av elbileiere, ettersom den strømmen produseres av de samme gass- og oljeproduktene de raffinerer. ...selv om Trestein desperat har prøvd å lyve mange ganger nå for å dekke over flausen sin. Tja, vet ikke hvem som ror mest her, men det fremstår nok som deg? Endret 16. februar 2019 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hva syns du om den ekstreme nedgangen i US deliveries i januar 19?Det er estimert at Tesla har sendt avgårde omkring 15-20.000 Model 3 til Europa og Kina siden 1. januar. Da er det jo ikke overraskende at Tesla ikke har like mange biler å levere ut i USA. I tillegg er det helt normalt at januar er årets tregeste måned, leveransemessig. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Hva syns du om den ekstreme nedgangen i US deliveries i januar 19? De dyreste versjonene begynner å bli "utkjøpt" om man kan si det sånn, og alle forventer lavere pris fremover. De har også tatt 2 priskutt i US så langt i år. Dette tyder på alt annet enn "infinite demand" som Musk har hevdet flere ganger. EU deliveries kan vel vanskelig veie opp for den store nedgangen i US. Og federal tax credit tikker videre nedover: ZEV Carb states har vel fortsatt bra credits da, som Cali. Jeg er ikke ute etter å "ta" Tesla på noe som helst her. Kjører Model S selv og ønsker at selskapet skal lykkes på lang sikt. Men samtidig prøver jeg å se det store bildet, og ikke bare fra øynene til de største "fanboys" som dette selskapet dessverre har litt for mange av. Det må gå an å se realiteten uten å gå i full forsvarsmodus. Du "ser realiteten" ved å konsekvent sitere FUD? Og hvem er "du" som du snakker til her? Hvorfor er ikke januar 2018 med i oversikten? For å skjule at januar generelt er en elendig måned for bilsalg? Endret 16. februar 2019 av hekomo Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Ja, hvertfall 20 tusen er nok omtrent bekreftet. Men hva skjer i videre måneder, og neste kvartal, når alle ordre er tømt og de dyreste versjonene med størst profitt er mer eller mindre sluttsolgt? "Alle" venter på biligere versjoner (ikke helt). Man vet det kommer videre prisreduksjoner og oppdateringer av bilen, så de fleste har overhodet ingen hast med å kjøpe. Med leveringer i PRC og EU må man vel regne med 1.5-2 måneder i transit til man får pengene også, ikke akkurat det selskapet trenger nå. For leveringer i EU unntatt Sveits og Norge må de vel ut med 10 % toll også, det virker ikke som de gjør ferdig bilen i zeebrugge lenger nå? Alt dette er ting som tar tid og spiser inn i selskapets marginer. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Nei, akkurat denne delen av diskusjonen handler om din feilaktige påstand som hevder at Elon Musk er med på å redusere etterspørselen etter elektrisk kraft. Dette er faktisk helt feil. At du nå plutselig hevder at flere elbiler fører til at det brukes mindre olje, stemmer godt, men at du hevder at flere elbiler også fører til mindre bruk av strøm, må bero på din egen "hodeløshet" ? Det er faktisk helt riktig at dersom man erstatter alle fossilbiler med elbiler så vil kraftbruken gå ned. Og det fremstår som en riktig påstand, kanskje ikke at Musk gjør ting verre, selv om det kan diskuteres det også, men at han er med på å øke etterspørselen etter elektrisk kraft bør være innlysende. Flere elektriske biler fører til høyere forbruk av elektrisk kraft, og derfor høyere etterspørsel, det er elementær markedsøkonomi. Elbiler erstatter fossilbiler. Det vil si at du fjerner kraftbruken forbundet med fossilbiler når det blir flere elbiler. Og dermed går den totale bruken av strøm/kraft ned. Elbiler vil riktignok føre til at raffinerier ikke raffinerer like mye olje, slik at deres forbruk av strøm går ned, men det er helt irrelevant ettersom den strømmen de ikke forbruker, ikke kan forbrukes av elbileiere, ettersom den strømmen produseres av de samme gass- og oljeproduktene de raffinerer. Nettopp, raffineriene som er ekstremt lite effektive vil det bli færre av, noe som gjør at det totale kraftforbruket går ned. Det er fullstendig irrelevant om strømmen raffineriene bruker ikke kan brukes av elbiler, da det hele handler om den globale oppvarmingen, kraftforbruk og utslipp av CO2. Følg med i stedet for å kaste deg inn i en diskusjon du ikke vet hva handler om. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Følg med i stedet for å kaste deg inn i en diskusjon du ikke vet hva handler om. Jeg vet akkurat hva den handler om, som nevnt i mitt forrige innlegg, selv om du tappert forsøker å ro det over på noe helt annet. Det er faktisk helt riktig at dersom man erstatter alle fossilbiler med elbiler så vil kraftbruken gå ned. Ja, kraftbruken blir noe lavere, men etterspørselen blir fremdeles høyere, enten du vil eller ikke ! 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) FUD FUD FUD FUD FUD Eneste argumentet jeg ser om og om igjen. Endret 16. februar 2019 av kremt 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Ro, ro til hekomo. Masse FUD får vi der 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 At prisene er blitt senket to ganger er vel tegn på salget ikke går så bra med Model 3 i USA. Helt essensielt at Tesla klarer å lansere den rimelige versjonen snart. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Ja, hvertfall 20 tusen er nok omtrent bekreftet. Men hva skjer i videre måneder, og neste kvartal, når alle ordre er tømt og de dyreste versjonene med størst profitt er mer eller mindre sluttsolgt? Om du tror at de dyrere versjonene vil bli "sluttsolgt", så skjønner du ikke hvordan markedet fungerer. Model 3 LR/AWD/P er konkurransedyktig priset i forhold til BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4, osv. Akkurat som konkurrentene vil det være et nivå av salg som er mulig å opprettholde over tid. Det kan nok fint være tilfelle at dette er lavere enn 65k per kvartal, men det er vanskelig å konkludere med før Tesla har gjort det de kan for å øke etterspørselen. Noen av tingene de kan gjøre er å starte opp salget i alle markeder, inkludert RHD-markeder, introdusere leasing, åpne opp for prøvekjøring for alle og enhver, ha lagerbiler tilgjengelig for øyeblikkelig salg, og kjøre reklamekampanjer. Konkurrentene gjør alle disse tingene. "Alle" venter på biligere versjoner (ikke helt). Man vet det kommer videre prisreduksjoner og oppdateringer av bilen, så de fleste har overhodet ingen hast med å kjøpe.Det er behov for de rimeligere utgavene av Model 3 for å få salget opp mot målet på 500k/år. Dette er ikke på noen som helst måte en overraskelse. Med leveringer i PRC og EU må man vel regne med 1.5-2 måneder i transit til man får pengene også, ikke akkurat det selskapet trenger nå.Dette har en midlertidig påvirkning på resultatene. Lagerbeholdning vil øke, omsetning og inntjening vil falle. Med en gang lagerbeholdningen får stabilisert seg i forhold til gjennomsnittlig transitt-tid, så vil resultatene normalisere seg. Dette er ikke en spesielt stor utfordring for Tesla, ettersom de har masse penger på konto. Og det kan se ut som de vil klare å oppnå i profitt i Q1, til tross for denne engangseffekten. For leveringer i EU unntatt Sveits og Norge må de vel ut med 10 % toll også, det virker ikke som de gjør ferdig bilen i zeebrugge lenger nå? Alt dette er ting som tar tid og spiser inn i selskapets marginer.10% toll ser ut til å stort sett være kompansert med at EU ikke har fått de samme priskuttene som i USA. Det betyr noe høyere priser her enn i USA, og dermed noe lavere etterspørsel, men så lenge Tesla har tilstrekkelig med etterspørsel så er det ikke et problem. På litt lengre sikt skal Tesla starte opp produksjon i EU, og da slipper Tesla unna toll-murene. Når det gjelder klargjøring kan jeg ikke se at det skulle ha stor betydning for tidsbruk eller marginene, om denne gjøres i Zeebrugge eller lokalt før leveranse. Endret 16. februar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hvis du har "infinite demand" som Musk hevder, hvorfor senker man da prisen? Tar han kanskje feil likevel? Hvorfor ikke sette opp enda mer, ta mer profitt av en lavere produksjon og sitte igjen med mer overskudd totalt sett? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hvis du har "infinite demand" som Musk hevder, hvorfor senker man da prisen? Tar han kanskje feil likevel? Hvorfor ikke sette opp enda mer, ta mer profitt av en lavere produksjon og sitte igjen med mer overskudd totalt sett? Nå har ikke Musk hevdet at de har uendelig etterspørsel. Det han har sagt er at de har tilstrekkelig etterspørsel. Stor forskjell. Det er ingen hemmelighet at Tesla må ned i pris for at markedet vil klare å sluke unna 500k/år. Ettersom produksjonen øker er da det eneste naturlige å gradvis senke prisene, slik at man har balanse mellom tilbud og etterspørsel. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Jo lenger man venter, jo billigere blir det altså. Ingen grunn til å løpe ned Tesla butikken med det første med andre ord. De første 2-3 årene av en modell har man vel typisk en del barnesykdommer også som man slipper hvis man kjøper en del senere. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Her kommer mer FUD (aner ikke hva det betyr og gidder ikke å google, men det er vistnok noe Hekomo ikke liker). Ulykkessjåfør tar Tesla til retten etter «bremsesvikt» Jurik Sarelo hevder å ha lang erfaring med Tesla som mekaniker og sjåfør. Nå saksøker han Tesla etter at bremsene skal ha sviktet og forårsaket en kollisjon som totalvraket bilen. Mange andre Tesla-sjåfører hevder å ha tilsvarende problem. Jeg har vært på service og verksted med bilen 15 ganger på ett år, og jeg har sagt ifra om bremsene flere ganger. De fungerer dårlig på norsk vinterføre, og det er livsfarlig. https://drm24.no/nyheter/ulykkesjafor-tar-tesla-til-retten-1921601 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Her kommer mer FUD (aner ikke hva det betyr og gidder ikke å google, men det er vistnok noe Hekomo ikke liker). https://drm24.no/nyheter/ulykkesjafor-tar-tesla-til-retten-1921601 Det ser da ut som det to sider av denne saken der da. Regner med at du leste hele? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hvorfor skal jeg dokumentere noe jeg ikke har skrevet om? Trestein sier seg jo enig i at det totale kraftforbruket vil gå ned. Men så begynner han å fantasere om belastning på strømnettet, som er noe annet enn det jeg snakket om. Kilde? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Jo lenger man venter, jo billigere blir det altså. Ingen grunn til å løpe ned Tesla butikken med det første med andre ord. De første 2-3 årene av en modell har man vel typisk en del barnesykdommer også som man slipper hvis man kjøper en del senere. Det vil bli billigere, men jeg vil tro vi ikke vil se mange prisreduksjoner der det ikke er tilsvarende reduksjon i utstyr. Om ikke lenge kan vi forvente at Tesla begynner å selge MR RWD i Norge, så blir det kanskje SR RWD, og så kanskje versjoner uten premium-interiør. Altså om versjonen man har lyst på allerede er i salg så er det fullt mulig man venter forgjeves på at det skal bli billigere. Men det kan så klart heller ikke utelukkes at prisene vil reduseres, uten tilsvarende reduksjon i utstyr. Kanskje blir EU og USA enige om å fjerne tollmuren. Da kan man kanskje forvente de ca $3k i prisreduksjon i USA også blir innført her. Kanskje ser Tesla at det vil være riktig å redusere $1k ekstra overalt. Vi får bare vente og se. Endret 16. februar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Så biler til Norge har 10 % toll fra EU? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Kilde? Hokomo har like store kunnskaper om energi og kraftproduksjon som han har om klima. Å elektrifisere Tysklands bilpark vil kreve ca 140 terrawattimer . At dette ikke vil redusere behovet for kraftproduksjon tror jeg selv en sjetteklassing forstår. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Så biler til Norge har 10 % toll fra EU?Nei, men ting kan tyde på at prisene våre settes likt som EU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå