KjeRogJør Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Ser ikke noe distriktspolitikk inni her. At Norge har distrikter å forsvare er ikke politikk, det er geografi. Om Evenes har vind og føreutfordringer, så er det topologi og meteorologi. Så du skjønner ikke såpass hva forsvaret gjør med Andenes. JEG ser det, men virket ikke som han andre gjorde det. Jeg mener geografi må trumfe politikk om et HELT land skal forsvares. Hva sparer man når man bygger opp og river ned stadig vekk? Kunne noe være i en konservert tilstand så det fantes noe, om det skulle bli aktuelt. I stedet blir mye ødelagt, man har åpenbart "alvorlig god råd" enkelte ganger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 JEG ser det, men virket ikke som han andre gjorde det. Jeg mener geografi må trumfe politikk om et HELT land skal forsvares. Hva sparer man når man bygger opp og river ned stadig vekk? Kunne noe være i en konservert tilstand så det fantes noe, om det skulle bli aktuelt. I stedet blir mye ødelagt, man har åpenbart "alvorlig god råd" enkelte ganger. Vel de som har besluttet denne konsolideringen av tjenester på Evenes, har nok regnet på det og kommet frem til at det er økonomisk lønnsomt. Jo lenger vekk vi kommer fra den kalde krigen og en reell væpnet trussel, jo mer og mer har økonomien å si for hvordan forsvaret skal være. Rett etter andre verdenskrig skulle man jo ha et fort på hvert et nes for å forsvare hele landet. Det trusselbildet er nok historie. Og når det gjelder flytting av basen på Andøya, så er ikke Evenes så langt unna at forsvarevnen blir noe spesielt redusert. De som virkelig har lyst og er glad i jobben sin, blir nok med på lasset, slik all militært personell har blitt opp gjennom tidene. Det er virkelig ikke forsvarets jobb å opprettholde bosettingen på Andenes. Lenke til kommentar
KjellG Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Hvorfor sank HI? Kollisjonen ødela 3-4 vanntette skott. HI er delt i 13 vanntette seksjoner, ca av samme størrelse. 4 ute, 9 igjen. Hule propellakslinger fungerer som digre kanaler fra generatorrom til uskadet girrom. Dette renner fullt. Inn til girrom fører akslinger fra turbinrom og dieselrom. Begge pakkboksene er defekte og megge maskinrom fylles, det er fortsatt 6 vanntette seksjoner! Hele forskipet er «vanntett». 6 seksjoner i åpent vann er for lite, fartøyet vil synke grunnet for liten oppdrift. Dernest den store gåten: akterenden, med defekte rom, står på grunn, det synker ikke, det har knapt sunket til denne dag. Forfor sank det «vanntette»forskipet? Sett fra sofakroken kan en også undres over at en ikke klarte å holde dieselaggregatene i turbinrommet i gang og dermed holde turbin/geneneratorrom fritt for vann, kanskje endog dieselmaskinen. Da ville HI hatt 8 av 13 seksjoner vannfrie. Med hekken trygt på grunn, ville hun vært klar for slep til Haakonsvern i løpet av noen dager. Med skikkelige propellakslinger kunne hun blitt tatt under slep kanskje 10 h etter kollisjonen. Alle det vanntette skottene synes å lekke som en sil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå