Zonda Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) Jeg sliter skikkelig med hvilket av disse to kameraene jeg skal velge. Fordelene til Sonyen er: 5 megapixler mot Pentaxens 4 Kan ta video så lenge det er plass på minnekortet mot Pentaxens 60 sek Har hjelpelampe for å fokusere i mørket Fordelene til Pentaxen: Størrelsen, det er på størrelse med et kredittkort bare tykkere Bedre makrofunksjon Bruker SD-minne, som er billigere enn Sonys memorystick Pentax Optio S4 kan jeg ha med meg i lommen uten at jeg merker det og derfor ta mange bilder. Sony DSC P10 tar kanskje bedre bilder pga. de ekstra pikslene, og jeg kan ta opp video uten å tenke på tid. Men det blir litt stort å ha det i lommen. Hva synes dere som har disse kameraene i dag? Og dere som ikke har de i dag, men har peiling. De koster det samme så pris er ikke viktig. Takk for svar. Her er forøvrig to bilder tatt med de to kameraene (obs store bilder!): Pentax Optio S4 Sony DSC P10 Endret 20. desember 2003 av Samiedna Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Fordelene til Sonyen er: 5 megapixler mot Pentaxens 4 Du ser ikke forskjell på 4 og 5 megapixler om du ikke lager forstørrelser godt over A4 størrelse og/eller beskjærer kraftig. Kan ta video så lenge det er plass på minnekortet mot Pentaxens 60 sek Videofunksjonen bør ikke avgjøre hvilket kamera man kjøper, ettersom det er en sekundærfunksjon. Har hjelpelampe for å fokusere i mørket En klar fordel, hvis du ofte tar bilder innendørs. Husk for øvrig at fokushjelpelampe kun hjelper på korte avstander, men det er en nyttig funksjon. Fordelene til Pentaxen: [*]Størrelsen, det er på størrelse med et kredittkort bare tykkere Nå har jeg ikke sett Sony kameraet i virkeligheten, men minst er ikke alltid best. At det er lite er imidlertid veldig praktisk. [*]Bedre makrofunksjon En fordel om man finner at man ofte tar bilder av småting på veldig nær avstand. [*]Bruker SD-minne, som er billigere enn Sonys memorystick Dette bør ikke avgjøre kjøpet da minnekort som oftest er en engangs investering, kanskje to. I følge de bildene du la ved link til, så virket det som Sony kameraet hadde litt miindre støy. Men det merket jeg bare på himmelen, og jeg vet jo ikke om begge kamera hadde minimum kompresjon eller noe om andre innstillinger. Bildekvaliteten var altså omtrent like bra for en vanlig forbruker, og derfor bør du velge det kameraet du føler dekker ditt behov best. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Hmm... har ikke så veldig peiling på digitalkameraer, men utifra eksempel bildene likte jeg det som pentax kameraet tok best. Ser at det er mer støy, men virker som om sony kameraet blur'er bildet ganske mye, ser litt utvasket ut. Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Takk for gode svar! Jeg har sett på en del store bilder tatt med digitale kameraer, og jeg synes ikke noen er spesielt skarpe. Men av de to bildene jeg refererte til synes jeg det tatt med Pentaxen virket litt skarpere, hvis man ser på det lekestativet. En annen ting jeg lurer på er om Pentaxen er like raskt som Casio EX 4. Jeg har lest litt her på forumet og funnet ut at de to kameraene skal være veldig like. Fordelene til Sonyen er: 5 megapixler mot Pentaxens 4 Du ser ikke forskjell på 4 og 5 megapixler om du ikke lager forstørrelser godt over A4 størrelse og/eller beskjærer kraftig. De bildene jeg refererte til var jo ganske store, og jeg ser ikke nevneverdig forskjell på de to. Kan ta video så lenge det er plass på minnekortet mot Pentaxens 60 sek Videofunksjonen bør ikke avgjøre hvilket kamera man kjøper, ettersom det er en sekundærfunksjon. Kan man ta opp video i 60 sekunder, for så å ta opp en ny snutt på 60 sekunder? Har hjelpelampe for å fokusere i mørket En klar fordel, hvis du ofte tar bilder innendørs. Husk for øvrig at fokushjelpelampe kun hjelper på korte avstander, men det er en nyttig funksjon. Begge kameraene har manuell fokus. Betyr det at du kan fokusere manuelt i mørke, uten lys? Kan man ta med en liten Maglite for å lyse opp det kameraet skal fokusere på, og få samme effekten som med hjelpelampe? Fordelene til Pentaxen: [*]Størrelsen, det er på størrelse med et kredittkort bare tykkere Nå har jeg ikke sett Sony kameraet i virkeligheten, men minst er ikke alltid best. At det er lite er imidlertid veldig praktisk. Sony kameraet er en god del tykkere. 3,5 cm mot 2,0 cm på Pentax. Det ble litt stort dette innlegget, men håper dere gidder å lese. Endret 21. desember 2003 av Samiedna Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Kan man ta opp video i 60 sekunder, for så å ta opp en ny snutt på 60 sekunder? Jada... Du kan ta så mye video du vil som det er plass til på minnekortet, men du må dele det opp i 60 sekunders bolker. Begge kameraene har manuell fokus. Betyr det at du kan fokusere manuelt i mørke, uten lys? Kan man ta med en liten Maglite for å lyse opp det kameraet skal fokusere på, og få samme effekten som med hjelpelampe? Det skal fungere, men kan ødelegge lysmålingen ettersom kameraet tror det er mer lys der bildet skal tas, enn det egentlig er (ettersom du forvirrer med eksternt lys). Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 Begge kameraene har manuell fokus. Betyr det at du kan fokusere manuelt i mørke, uten lys? Kan man ta med en liten Maglite for å lyse opp det kameraet skal fokusere på, og få samme effekten som med hjelpelampe? Det skal fungere, men kan ødelegge lysmålingen ettersom kameraet tror det er mer lys der bildet skal tas, enn det egentlig er (ettersom du forvirrer med eksternt lys). Men hva med manuell fokus da? Kan den brukes i mørke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå