Redaksjonen. Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 KOMMENTAR: Pris, kø, og Uber. Og pasientkjøring Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 (endret) Uber er kanskje et alternativ, men ville du at hvemsomhelst skulle hente deg på foreksempel radiumhospitalet og kjøre deg hjem, og si at den unge sjåføren bor i samme strøk som du og at du ikke ønsker at omgivelsene dine skal vite at du kanskje har en alvorlig sykdom. En som har lisens for taxi er pålagt taushets-prinsippet i denne type oppdrag. Og du har også de med spesielle behov som ikke kan benytte en normal bil til transport. Kanskje gjort parkeringsplassene på utsiden av sykehus gratis igjen ? og påse at det er nok plasser ledig, ser at på Kalnes sykehus i mitt nærmiljø koster endel det og parkere samt at det er for lite med parkeringsplasser og at sykehuset ligger utenfor bynære strøk så skal du være der til en spesifikk tid skal det mye planlegging til med offentlig transport eller bruk du en taxi. Endret 10. februar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Uber er kanskje et alternativ, men ville du at hvemsomhelst skulle hente deg på foreksempel radiumhospitalet og kjøre deg hjem...Hvemsomhelst er taxisjåfør. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 En felles, Uber-lignende transportplattform for all offentlig betalt transport i hele Norge ville lete etter ledige biler hos alle taxiselskaper og tildele bil ut fra hvem som er nærmest. Jeg tror egentlig du ville kommet ganske så langt med denne løsningen alene, og så kunne det offentlige heller akseptere at de må betale fullpris for taxiturer til pasienter (det kan vel ikke være mer enn et par promille av totalt budsjett til sykehuset?!). Det å la tilfeldige privatpersoner kjøre pasienter synes jeg høres ut som en dårlig ide. Om 20 år har kanskje selvkjørende biler løst hele problematikken uansett. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Hvemsomhelst er taxisjåfør. Hvemsomhelst taxisjåfør har taushetsplikt. Lenke til kommentar
Sovehue Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Enig, jeg skrev om det samme i 2015: "Tjenester som dette burde fungere som epost. En spesifisert åpen standard for kommunikasjon mellom servere og klienter. Det er samme hvilket program eller tilbyder jeg bruker til epost; det er bare å trykke send. Og slik bør det være med bestilling av transport fra Grønland til Torshov. Trykk “plukk meg opp nå” i app’en jeg har valgt å benytte og så kommer nærmeste ledige taxi. Om jeg bytter til en annen app så vil jeg fortsatt ha det samme utvalget av ledige taxier som kan bestilles. Taxisjåføren vil få sin betaling, og noe vil dryppe på utviklerne bak app’en jeg har valgt å benytte." "Åpen kildekode, standarder og offentlige API’er er viktige brikker i en verden hvor mine data er mine og hvor informasjon flyter fritt. Og her må det offentlige være i førersetet. Taxinæringen har vist at de ikke klarer dette" Les mer her: http://meninger.inspired.no/uber-er-ikke-løsningen/ 1 Lenke til kommentar
jespersen Skrevet 10. februar 2019 Del Skrevet 10. februar 2019 Med 25 års bransjeerfaring ser jeg at taxibransjen har stort behov for modernisering , men vi trenger ikke Uber's dårlige forretningsmoral . Det beste forslaget hittil er regjeringens forslag til deregulering og modernisering av et håpløst gammeldags lovverk. Men taxiforbundet oppfører seg som et gamlehjem , de er livredde for å tenke nytt. 3 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Tja, vil regulering av pris fungere her når vi har en som leverer (taxi-selskap), en som betaler (staten) og en som bestiller (pasienten). I et Uber-lignende system vil pasienten stort sett gi blaffen i pris siden pasienten ikke skal betale. Pasienten kommer garantert til å velge ut i fra andre kriterier som f.eks. å komme seg fortest mulig hjem. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Ble artikkelen for lang? Lenke til kommentar
furmyrm Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 De fleste pasienter trenger kjøring mellom 08-09. Da skal alle andre også ha transport til skolekjøring, til lege, til tannlege, til møter, etc. Med Uber vil det da bli "surge" som betyr økte priser. Vil stat og kommune betale høyere pris i denne perioden? Om ikke, vil Uber-sjåførene prioritere dårlig betalte statlige dårlig betalte turer når de kan velge godt betalte turer? Det er jo det som skjer i dag med pasienttransporten. Sjåførene velger heller en full-pris-tur fremfor en dårlig betalt pasienttransport. Etter Andersen sine teorier vil det dukke opp masse Uber-sjåfører når det er stort behov, for at de så forsvinner når behovet er lite. Hvem er disse sjåførene som kan jobbe på denne måten? Andersen fremstår for meg som en pretensiøs besserwisser. Tåkefyrste som vi kalte slike på Blindern. Stappfull av seg selv. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Vel er det ikke bare en god samling av gode forslag og muligheter med mange veier til Rom. Altså noe å starte en diskusjon på for å finne en bedre løsning på. Kanskje man kunne tillatt Uber i Norge og at de kunne gitt tilbud til Staten som konkurrent til drosjene. Ville ikke da drosjeselskapene skjerpet seg og vi kunne fått litt mer reel konkurranse i større byer i første omgang iallefall. Selvsagt må de skal de ikke slippe unna med å betale skatt ift. fornuftig løsning, altså de skal ikke ha skattefordeler ift. drosjenæringen, om ikke politikerne mener at vanlige borgere som har tilleggsinntekt skal få bedre fordeler enn kartellet drosjenæringen.. De fleste pasienter trenger kjøring mellom 08-09. Da skal alle andre også ha transport til skolekjøring, til lege, til tannlege, til møter, etc. Med Uber vil det da bli "surge" som betyr økte priser. Vil stat og kommune betale høyere pris i denne perioden? Om ikke, vil Uber-sjåførene prioritere dårlig betalte statlige dårlig betalte turer når de kan velge godt betalte turer? Det er jo det som skjer i dag med pasienttransporten. Sjåførene velger heller en full-pris-tur fremfor en dårlig betalt pasienttransport. Etter Andersen sine teorier vil det dukke opp masse Uber-sjåfører når det er stort behov, for at de så forsvinner når behovet er lite. Hvem er disse sjåførene som kan jobbe på denne måten? Andersen fremstår for meg som en pretensiøs besserwisser. Tåkefyrste som vi kalte slike på Blindern. Stappfull av seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå