Salvesen. Skrevet 22. september 2020 Rapporter Del Skrevet 22. september 2020 Kahuna skrev (16 minutter siden): Kom det ikke er revisjon til nivå 3 som strammet inn på i hvilken grad man kunne ta øynene av veien? Ordlyden var litt forvirrende, mye snakk om hvilke situasjoner bilen skulle klare seg *samtidig* som det ble strammet inn på å passe på at føreren fulgte med.. Det er ett forslag oppe til høring i EU nå ang hva kravene må være når en skal ta øynene av. Men selve definisjonen er mer eller mindre som nevnt over. Så kan det jo komme egne lover som tilsier noe annet i andre land. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. september 2020 Rapporter Del Skrevet 22. september 2020 (endret) Salvesen. skrev (3 timer siden): Enkelt forklart: Nivå 3: i visse situasjoner kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv Nivå 4: i de fleste tilfeller kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv Nivå 5: i alle tilfeller kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv. Kahuna skrev (3 timer siden): Kom det ikke er revisjon til nivå 3 som strammet inn på i hvilken grad man kunne ta øynene av veien? Ordlyden var litt forvirrende, mye snakk om hvilke situasjoner bilen skulle klare seg *samtidig* som det ble strammet inn på å passe på at føreren fulgte med.. Nivå 2: Mennesket må stå klare til å ta over innenfor sekundet. Altså mennesket fordres å være bedre til å løse nødsituasjoner og hendelser om de oppstår, og vi skal ta den biten når ADAS/ALKS systemene er påslått. Vi velger mer når vi slår ADAS/ALKS på/av. og vi står med det fulle ansvaret ved uhell. Nviå 3: Maskinen er bedre til å løse nødsituasjoner i de situasjonene nivå 3 fordres fra bilens og systemets side at kan være påslått, og uhell som foregår innunder nivå 3 autonomi, vil falle på OEM's ansvar (ergo kan det i enkelte tilfeller være påtvunget at bilen tar over i enkelte situasjoner, og vi bestemmer ikke like godt over når ADAS/ALKS systemene tar over). Vi vil måtte ta over innen ca 10 sekunder fra vi får beskjed om at vi må ta over (ikke lov å sove f.eks, og monitoreringen av oss sorger for at vi fordres å ha fokus inn under 10 sekunder til å ta over). Her kan bilens normale funksjoner, som ratt og pedaler få andre funksjoner innunder ferdselen. Watt-pedalen vil ikke lengre fungere slik den fungerer idag med direkte relasjon etter hvor man har den. Det samme med bremsepedalen. Om du bruker watt-pedalen og/eller bremsepedalen så er det for andre formål, og mer for å vise at du kanskje ønsker mer gjennomsnittsfart, eller at du ønsker å senke farten i snitt mer enn noe annet. Bilen skal uansett sørge for å løse nødsituasjoner selv. Nivå 4: Du kan sove om du vil, og maskinen er igjen bedre til å løse nødsituasjoner i alle situasjoner som kan oppstå der maskinen fordrer at Nivå 4 kan være påslått. Dreiing av ratt og bruk av wattpedal og bremsepedal har igjen ingen direkte korrelasjon for måten bilen kjører på, men kan brukes til andre formål som innunder nivå 3. Nivå 5: Samme som nivå 4, men bilen skal selv kunne løse problemer uten fører. Vask av vinduer og sensorer og det å lade seg selv må den kunne løse. Den skal kunne kjøre der mennesket klarer å kjøre. Det inkluderer over ørkner, jungler, osv. Altså en utopi. Grunnen til at man må forandre på SAE J3016 definisjonene er at man ser at utviklingen ikke går trinn-vis. Man får ikke "rene" nivå 3, eller nivå 4 biler (forutenom under kommersielle prosjekter), men man får funksjoner. Noen funksjoner kan innføres tidligere enn andre, og bilene vil i større grad hoppe mellom de ulike nivåene for autonomi. For eksempel er det mulig å kombinere typisk "nivå 4 funksjonalitet" for bremse og watt-pedalen, mens styringen forblir innunder nivå 2 assists. Altså må vi justere definisjoner og finne en bedre måte å innføre autonomi på, og den eneste måten er å innføre monitorering av oss, slik at bilen vet når den kan utnytte X eller Y funksjon og sammenflette disse i større grad. Du kan fint i fremtiden f.eks kjøre på nivå 4 autonomi på motorveiene. Sove litt, og bli vekket et par minutter før du må ta over selv, for nå skal du kjøre ut av motorveien og inn på en grusvei på vei til hytten f.eks. som ikke har infrastruktur og data nok for tilstrekkelig X2V "redundancy'en" man trenger for Nivå 4 autonomi. Rattet og pedalene får man nok beskjed om å slippe til de er ved korrekt posisjon, så tar man over rattet og dreining av ratt og justering av watt-pedalen er nå slik det fungerer idag igjen hvor man kjører mer manuelt, med kun assister som underlag. Eventuelt så må kanskje skiftet fra Nivå 4 komplette funksjoner foregå stillestående, slik at bilen kjører av motorvei, og stopper ved egnet plass slik at sjåfør selv kan ta over derifra. Endret 22. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2020 Malerifaen skrev (På 7.9.2020 den 12.34): Ifølge Autogefühl på youtube, en test av m3 long range 2020 så er lyddempingen blitt bedre. Noen andre som har opplevd dette? Det er vel den eneste negative siden med bilen, imo.. Musk sa på Twitter at de hadde forbedret dette. Jeg tror det var mot slutten av 2019 en gang? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2020 Siden enkelte har det med å rakke ned på Autopilot så tenkte jeg kanskje det var et greit tema for denne tråden: https://cleantechnica.com/2020/10/02/tesla-gets-mediocre-grade-in-european-assisted-driving-test/ NCAP-testingen avdekket at Autopilot er mye bedre teknisk enn andre systemer: "The NCAP testing found the Tesla Autopilot suite on the Model 3 was clearly superior technically to anything offered by any other company, ranking it first among all similar system in the safety backup category with a rating of 95." Det som trekker ned er "Driver Engagement": "design philosophy that is very much about the vehicle doing the driving" Dette har ikke noe med selve Autopilot å gjøre som sådan, men med hvordan den forholder seg til føreren. Men de som hele tiden påstår at måten Autopilot beveger seg i trafikken på ikke er bedre enn alle andre bør kanskje gå litt stille i dørene. 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2020 Adaptive cruise control performance: 40/40. Hmmm. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 Da var HW3 på plass, tok litt tid(ca 4 timer) men var vist FW som tok mest tid. Kjekt med skilt gjenkjenning igjen, ellers ganske likt virker det ut til. 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Da var HW3 på plass, tok litt tid(ca 4 timer) men var vist FW som tok mest tid. Kjekt med skilt gjenkjenning igjen, ellers ganske likt virker det ut til. Nice! Ble du innkalt eller forespurte du selv? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 KriZZ skrev (Akkurat nå): Nice! Ble du innkalt eller forespurte du selv? Spurte selv, men få dager etterpå lå det inne i appen at de oppfordret til bestilling. Jeg la egentlig bare inn "hw3 info" under annet. Dette er på vestlandet:) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 E.C. skrev (12 timer siden): Adaptive cruise control performance: 40/40. Hmmm. Ja den er teit, det er absolutt forbedringspotensial på cruise control. Da gir en ikke full pott! Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Spurte selv, men få dager etterpå lå det inne i appen at de oppfordret til bestilling. Jeg la egentlig bare inn "hw3 info" under annet. Dette er på vestlandet:) Sjef da Altså i appen tok du avtal service --> Annet og skrev hw3 info? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) KriZZ skrev (1 minutt siden): Sjef da Altså i appen tok du avtal service --> Annet og skrev hw3 info? Stemmer, men dette er den "rette" måten Endret 3. oktober 2020 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Stemmer, men dette er den "rette" måten Men dette fikk du opp etter du la inn forespørsel om info? Eller er den gjemt her inne et sted? 😛 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 KriZZ skrev (1 minutt siden): Men dette fikk du opp etter du la inn forespørsel om info? Eller er den gjemt her inne et sted? 😛 Ja kom kort tid etter under meldinger, men siden jeg allerede hadde time ble det ikke gjort noe. Sjekk meldinger i appen, kanskje du har du også:) Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Ja kom kort tid etter under meldinger, men siden jeg allerede hadde time ble det ikke gjort noe. Sjekk meldinger i appen, kanskje du har du også:) Lå ikke noe der. Så la inn melding om info om hw3 oppgradering slik som deg. Måtte jo velge en dato, men får se hva som dukker opp Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2020 E.C. skrev (13 timer siden): Adaptive cruise control performance: 40/40. Hmmm. Det trenger ikke bety annet enn at den er bedre enn alle de andre på områdene den er målt. At det er forbedringspotensial blir på en måte utenfor scope. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Da er det bekreftet at tesla bruker interiør kamera for å tracke øyne/våkenhet. Så fsd vill leve helt fint i Europa fremover selv om det er Regelendringer på vei. Tilgjengelige flagg pr i dag: BLINDED DARK EYES_CLOSED EYES_DOWN EYES_NOMINAL EYES_UP HEAD_DOWN HEAD_TRUNC LOOKING_LEFT LOOKING_RIGHT PHONE_USE SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN Endret 4. oktober 2020 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Så fsd vill leve helt fint i Europa fremover selv om det er Regelendringer på vei. Salvesen. skrev (1 time siden): SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN Du tenker at reglene ikke vil inkludere bruken av solbriller? Om man er usikker på hva øyne gjør bak brillene, så er ikke "likely" godt nok. Endret 4. oktober 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Du tenker at reglene ikke vil inkludere bruken av solbriller? Du må gjerne vise til seksjonen der dette er ett problem. Du viser også til variabel navn fra helt nye funksjoner i tesla sin FW. Om den er god nok får vi vite når reglene har tredd i kraft og autopilot skal godkjennes for nivå 3. Men igjen, vis gjerne til hvor dette evt vill få autopilot underkjent. Lei av å diskutere ville fantasier med deg, vis til kilder eller drop det(evt ta diskusjonen med noen andre). 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Du må gjerne vise til seksjonen der dette er ett problem. Formålet er å vite, ikke tippe. Løsningen vil være at personen får beskjed om å ta av brillene før AP kan bli påslått. IR sensor kan altså i større grad brukes med solbriller (det finnes briller som kan blokke disse også), dog om systemet er usikkert så kan ikke ulike funksjoner brukes. Det er da åpenbart. Salvesen. skrev (3 minutter siden): Men igjen, vis gjerne til hvor dette evt vill få autopilot underkjent. Logikk. Utfordre logikken. Jeg har bevist nok ganger at jeg har fulgt med på diskusjonen angående regelendringer nå mens du har stått på bakbeina i månedsvis og nektet. De blir innført for å øke vissheten om hva vi gjør. Om en sensor blir forvirret av refleksjoner, så må løsningen være at solbriller ikke kan brukes før funksjoner kan utnyttes og skrues på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Formålet er å vite, ikke tippe. Løsningen vil være at personen får beskjed om å ta av brillene før AP kan bli påslått. IR sensor kan altså i større grad brukes med solbriller (det finnes briller som kan blokke disse også), dog om systemet er usikkert så kan ikke ulike funksjoner brukes. Det er da åpenbart. Logikk. Utfordre logikken. Jeg har bevist nok ganger at jeg har fulgt med på diskusjonen angående regelendringer nå mens du har stått på bakbeina i månedsvis og nektet. De blir innført for å øke vissheten om hva vi gjør. Om en sensor blir forvirret av refleksjoner, så må løsningen være at solbriller ikke kan brukes før funksjoner kan utnyttes og skrues på. Det er jo du som tipper. Det er ett variabel navn i fra en fersk funksjonalitet. De som tester dette bryr seg ikke om variabel navn. De bryr seg om testing/empiriske data.ikke synsing, slik du gjør. Igjen mer synsing, uten rot i virkeligheten. Det er utrolig irriterende å diskutere dine fantasier hele tiden. De endrer seg stadig også. Kos deg videre i fantasiverdenen, jeg stikker å kjører litt autopilot og trener den nye funksjonen. 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå