Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, samco said:

Blir litt synd på early t3 eiere.... ? oopsy

Synd og synd. Kansje bilene blir dyrere? Men er litt surt for de som får utlevert biler akkurat nå.
Synd på de som kjøper Polestar 2 nå, når Polestar faktisk har sakt at de snart kommer med varmepumpe ? 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje, men det norske markedet fikk ikke priskuttet i Mai. Kanskje det betyr at de ikke får en evt prisoppgang også. Også kan noe av forbedringene være kostnadsbesparende antar jeg som f.eks å bytte ut chromen.

Jeg prøvekjørte en Model 3P i Juli og nå i går, en Polestar 2 PP. Jeg kunne sikkert skrevet masse om hva jeg synes om ditt og datt, men skal prøve å være kort. Og kort sagt er at begge to var herlig å kjøre. Polestar 2 føles og ser ut mer ut som en kvalitetsbil både inni og utenpå synes jeg. Synes Model 3P var mer moro å kjøre, men det betyr ikke at Polestar 2 ikke var moro å kjøre. Veldig bra begge to.

Polestar sitt Google system er veldig enkelt å bruke og genialt med talestyring på norsk. Jeg bare sa "naviger til Asker", "naviger til Sandvika" og "spill "Shinedown på Spotify", og alt funket perfekt. Trafikksikkert føltes det også. Sett utenom talestyringen så synes jeg at infortainment systemet til Polestar 2 også var lettere å bruke under kjøring enn hos Tesla, mye pga større knapper og skjermen foran rattet.

Polestar 2 føltes trangere enn Model 3 så vet ikke hvordan relativt store personer vil like denne bilen. Den har mindre frontrute, bakrute og sideruter, og det merket man. Samtidig følte jeg at jeg hadde greit oversikt rundt meg, selv om det var bedre i Model 3P. Jeg (1,81 cm) satt helt greit i baksetet, tror de over 185 cm ikke sitter så godt der pga relativ lav takhøyde. Beinplassen var god bak meg selv.

Akselerasjon var naturlig nok bedre i Model 3P, mer brutal, men Polestar 2 gjør så du får kjenne nakkeputa også. Trenger man mer akselerasjon enn det Polestar 2 gir? Tjaa, vanskelig å si. Mange vil nok si nei tror jeg. Litt urettferdig å sammenligne Polestar 2 PP mot Model 3P også. Den mest rettferdige sammenligningen er vel Polestar 2 med 19" og Model 3 LR med 19", det som er mest aktuelt for meg også, men de var ikke inne når jeg skulle prøvekjøre.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Screenshot_20200919-121959.jpg

Jeg bestilte i desember-18 og da sto valget mellom autopilot og EAP, jeg valgte EAP. Før jeg fikk bilen i mars-19 ble EAP oppgradert til FSD og EAP ble fjernet fra menyen. De som bestilte etter det kunne da velge mellom autopilot og FSD, jeg gjetter på at du valgte autopilot da du bestilte siden du nå får muligheten til å velge den gjenoppståtte EAP i tillegg til FSD som helt sikkert har ligget som et valg hele tiden?

Hm, er traffic-aware cruise control flyttet til FSD nå? Rart.. ?

Lenke til kommentar
Just now, Kahuna said:

Jeg bestilte i desember-18 og da sto valget mellom autopilot og EAP, jeg valgte EAP. Før jeg fikk bilen i mars-19 ble EAP oppgradert til FSD og EAP ble fjernet fra menyen. De som bestilte etter det kunne da velge mellom autopilot og FSD, jeg gjetter på at du valgte autopilot da du bestilte siden du nå får muligheten til å velge den gjenoppståtte EAP i tillegg til FSD som helt sikkert har ligget som et valg hele tiden?

Hm, er traffic-aware cruise control flyttet til FSD nå? Rart.. ?

Fulgte med Autopilot som standard når jeg kjøpte så har det ja. Men ikke noe mere (som du ser).

Lenke til kommentar

Vet ikke jeg, begynner å bli litt for dumt. 75k for at bilen styrer litt sånn passe av seg selv og du (om ikke annet i følge norsk lov) må sitte i full beredskap og ta over øyeblikkelig om noe skjer. Hvis du har en råner-kompis så kan du betale han 200kr/timen for å kjøre deg rundt i din bil i hele 375 timer. Rekker til en del helger der man skal bli kjørt til og fra fylla.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, E.C. said:

Vet ikke jeg, begynner å bli litt for dumt. 75k for at bilen styrer litt sånn passe av seg selv og du (om ikke annet i følge norsk lov) må sitte i full beredskap og ta over øyeblikkelig om noe skjer. Hvis du har en råner-kompis så kan du betale han 200kr/timen for å kjøre deg rundt i din bil i hele 375 timer. Rekker til en del helger der man skal bli kjørt til og fra fylla.

Kosta vel 50 laken før, men ja er for dyrt for for lite per dags dato.

Summon kunne jeg dog tenkt meg, og autopark kunne madammen trengt (Model 3 er fantastisk lett å parkere men hun parkerer som en geit alikevell) men 30 laken er litt mye for det og.. 

Får knallbra ledbar, motorisert trunk, større subwoofer og sikkert mere snacks for den prisen som også frister..

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ja til min Model 3 LR. Du får nok samme valg på din (Mulig acceleration boost mangler på Performance utgavene?)

Jeg personlig har ingen interesse av noen av de tilleggene. I hvertfall ikke med sånne priser. Jeg har heller ikke bestilt Performance-utgave. Kun LR 4WD.

 ? Men kult at det blir tilbydd da.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Jeg personlig har ingen interesse av noen av de tilleggene. I hvertfall ikke med sånne priser. Jeg har heller ikke bestilt Performance-utgave. Kun LR 4WD.

 ? Men kult at det blir tilbydd da.

Er overaskende mange som bruker penger på det så Tesla tjener nok litt, men føles litt feil å betale så syke priser bare for å låse opp litt software. 

Man får kjøpt "hackemodule" som låser opp masse snacks og faktisk flere funksjoner enn Tesla tilbyr. Tenker det blir litt leking med slikt når garantien er utløpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/19/2020 at 8:17 PM, Complexity said:

... og autopark kunne madammen trengt (Model 3 er fantastisk lett å parkere men hun parkerer som en geit alikevell)

Ja, jeg har lurt på det profilbildet ditt en stund ?

--

On topic; syns fortsatt det er på kanten å kalle det "Full self-driving capability", når det strengt tatt er så begrenset som det er. Og 75.000 vil ikke jeg betale for "å øke R&D-budsjettet til Tesla", akkurat. Det er ikke et selskap basert på crowdfunding dette her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg har lurt på det profilbildet ditt en stund ?

--

On topic; syns fortsatt det er på kanten å kalle det "Full self-driving capability", når det strengt tatt er så begrenset som det er. Og 75.000 vil ikke jeg betale for "å øke R&D-budsjettet til Tesla", akkurat. Det er ikke et selskap basert på crowdfunding dette her.

En betaler jo for lovnadene deres om fullverdig nivå 4 i fremtiden:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

En betaler jo for lovnadene deres om fullverdig nivå 4 i fremtiden:)

Det er vel nivå 5 som er lovet?

Prøvde å lese litt på nivå 4/5 på wikipedia, men ser ikke helt den store forskjellen.

Sitat
SAE Level Name Narrative definition Execution of
steering and
acceleration/
deceleration
Monitoring of driving environment Fallback performance of dynamic driving task System capability (driving modes)

Automated driving system monitors the driving environment

3 Conditional Automation The driving mode-specific performance by an automated driving system of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene System System Human driver Some driving modes
4 High Automation even if a human driver does not respond appropriately to a request to intervene System Many driving modes
5 Full Automation under all roadway and environmental conditions that can be managed by a human driver All driving modes

 

Lenke til kommentar
simen929 skrev (6 minutter siden):

Det er vel nivå 5 som er lovet?

Prøvde å lese litt på nivå 4/5 på wikipedia, men ser ikke helt den store forskjellen.

 

Ordlyden fra tesla sine sider:

"Alle Teslaer har hardwaren som trengs for evnen til å kjøre helt egenhånd i nesten alle tilfeller i fremtiden."

 

Nivå 5 er alle tilfeller. Men musk har sagt i offentligheten at det er nivå 5. Men jeg forholder meg til dokumentasjonen til selskapet og ikke musk:p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er forskjell på 'nesten alle' og 'alle'. :)

Selv vil jeg nok være fornøyd med 'nesten alle' så lenge det er godt definert hva jeg kan vente meg. Det kan for eksempel bety at det kan gå flere år mellom hver gang været er for dårlig til at bilen ikke kan kjøre meg på jobb, ungene på kamp osv..

Noen som har prøvd 'summon' på trange steder forresten? Jeg har for så vidt hatt nytte av funksjonen men har ikke turt å bruke den på trange steder etter noen litt umotiverte rattutslag på min egen gårdsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (6 minutter siden):

I praksis er vel forskjellen på nivå 4 og 5 at sistnevnte kan være kjøretøy uten ratt og pedaler. Det kan ikke 4. Eller bommer jeg grovt der?

Enkelt forklart:

Nivå 3: i visse situasjoner kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv

Nivå 4: i de fleste tilfeller kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv

Nivå 5: i alle tilfeller kan en ta øynene av veien og bilen kjører selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...