Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (5 minutter siden):

Ja men 0402 resistoren vet du 🫣🫣

Eg har aldri loddet en 0402. Kun en 1206. De som pleier ryke på Toyotaen det.

Og kan man ikke lodde en 0402 så kan du ikke fikse pluggen til 5v

 

Finnes det et poeng i innlegget ditt, eller er dette bare den vanlige trollingen?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

0402 er 1 x 0.5 mm. i størrelse og er IKKE lett og lodde med vanlig loddebolt hjemme i kjelleren. Alt er enkelt når man kan det, men å lodde 1206 er null problem. Til dels 0805 også hvis man er stø på hånden. 0402 er ikke lett for hvermansen. Har du aldri loddet før og vil prøve deg på en 0402 får du en utfordring. 

Eg har ikke sagt at det er for hvermansen. Men tviler på at man må være rakettforsker eller bilmekaniker (verdens vanskeligste og tøffeste yrke) for å klare det nei.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (5 minutter siden):

Eg har ikke sagt at det er for hvermansen. Men tviler på at man må være rakettforsker eller bilmekaniker (verdens vanskeligste og tøffeste yrke) for å klare det nei.

Så du aner faktisk ikke hva de voksne i rommet snakker om, som vanlig. Da er det bedre å lytte enn å prate. Bilmekanikere reparerer ikke slike ting, selv om jeg vet om et par verksted som har både ovner ig kompetansen til p gjøre det. Poenget er vel at bilmekanikere stort sett har klarering for å bytte en slik computer, slik at man slipper å skryte på seg kompetanse man ikke har.

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Eg har ikke sagt at det er for hvermansen. Men tviler på at man må være rakettforsker eller bilmekaniker (verdens vanskeligste og tøffeste yrke) for å klare det nei.

Alt kan gjøres med litt øving, men de færreste klarer og bytte en 0402 komponent. Bilmekanikere har ikke snøring på hvordan dette gjøres. Rakettforsker må man ikke være, men man må ha gjort det en del ganger for å få det til. 

Jeg synes du skal prøve, for så og legge ut resultatet her. 

Husk at kretsen skal fungere etterpå og at slike komponenter sjeldent sitter alene men tett samens med flere andre. Lager du en smørje her er du ute å kjøre. 

Ja, jeg har loddet en del i mitt liv, både profesjonelt og på hobbybasis. Jeg får det til med en del knoting, men har ikke optimalt utstyr for å gjøre det. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (27 minutter siden):

Så du aner faktisk ikke hva de voksne i rommet snakker om, som vanlig. Da er det bedre å lytte enn å prate. Bilmekanikere reparerer ikke slike ting, selv om jeg vet om et par verksted som har både ovner ig kompetansen til p gjøre det. Poenget er vel at bilmekanikere stort sett har klarering for å bytte en slik computer, slik at man slipper å skryte på seg kompetanse man ikke har.

Er det sant? Det er jo verden vanskeligste yrke. Snodig....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å reparere elektronikk i dag er dårlig butikk. Som oftest er det billigere å bytte ut hele delen. Selve komponenten koster kanskje 50 øre, men man bruker flere timer på og demontere samt montere tilbake enheten. 

Klarer man det selv uten ekstern hjelp kan man spare noen kroner, hvis man ikke regner om tiden man bruker i kroner og øre. Da finner man fort ut at det er greit og bruke noen tusenlapper på jobben allikevel.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Ja, sikkert kjempeenkelt. Foreslår at du spesialiserer deg på dette, både for å hjelpe andre Teslaeiere, og for å tjene mer penger enn det du noengang har gjort. Her er du alene om markedet, så her er det gode penger å tjene…

Om dette bare gjelder Hardware 2.5 som jeg misstenker er det nok litt nisjemarked ettersom det bare var i bruk på biler her fra 2018 til litt uti 2019. Er vel lite Model 3 i norge som er registrert 2018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bjerknez said:

Å reparere elektronikk i dag er dårlig butikk. Som oftest er det billigere å bytte ut hele delen. Selve komponenten koster kanskje 50 øre, men man bruker flere timer på og demontere samt montere tilbake enheten. 

Klarer man det selv uten ekstern hjelp kan man spare noen kroner, hvis man ikke regner om tiden man bruker i kroner og øre. Da finner man fort ut at det er greit og bruke noen tusenlapper på jobben allikevel.

28 tusen for å bytte hos Tesla. 6 tusen for en brukt og (og da kansje litt knot med koder som nevnt over).
Da kan det vel fort lønne seg å få noen til å reparere den man har for noen tusenlapper. Er ikke vanskelig å ta den ut og inn ifølge Tesla sin egen instruksjon.

Ettersom det kun mangler 5V en plass så kan man jo kansje ta en spansk en og laske 5V fra en annen kilde også. Virker jo bare som at det ene lille kamera ikke får spenningen det trenger for å slå seg på.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

28 tusen for å bytte hos Tesla. 6 tusen for en brukt og (og da kansje litt knot med koder som nevnt over).
Da kan det vel fort lønne seg å få noen til å reparere den man har for noen tusenlapper. Er ikke vanskelig å ta den ut og inn ifølge Tesla sin egen instruksjon.

Ettersom det kun mangler 5V en plass så kan man jo kansje ta en spansk en og laske 5V fra en annen kilde også. Virker jo bare som at det ene lille kamera ikke får spenningen det trenger for å slå seg på.

Mange forskjellige grunner til at 5V mangler. Kanskje mangler 5V kretsen et signal for å kunne aktivere et rele etc. Da kan det fort være feil på mikrocontroller eller en chip, eller evt. et rele etc. 

Jeg aner jo ikke helt hva slags del det er snak om her, men ja, det kan lønne seg å få en fagperson innen elektronikk til å se på det hvis delen koster 28.000 ny. Men tusenlappene flyr fort ved feilsøking og resultatet er ikke idiotsikkert.... Så det blir nok et regnestykke man må vurdere selv :) 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Bjerknez said:

Mange forskjellige grunner til at 5V mangler. Kanskje mangler 5V kretsen et signal for å kunne aktivere et rele etc. Da kan det fort være feil på mikrocontroller eller en chip, eller evt. et rele etc. 

Jeg aner jo ikke helt hva slags del det er snak om her, men ja, det kan lønne seg å få en fagperson innen elektronikk til å se på det hvis delen koster 28.000 ny. Men tusenlappene flyr fort ved feilsøking og resultatet er ikke idiotsikkert.... Så det blir nok et regnestykke man må vurdere selv :) 

Vi snakker om denne bilen:

https://www.finn.no/mobility/item/403284755

Som har denne feilen:

Bytte av main computer (5v signalinngang fra kamera er defekt) Tesla har gitt pris på 28.026kr

Og dette: Coax kabel fra venstre kamera til main computer (korrosjon i kabel)

Mulig disse feilene har en sammenheng? Kan være det har kommet vann inn i coax kabelen og bare laget irr på pluggen til main computer? Fakrisk mulig hovedkortet bare trenger seg en god rens da. Eller blitt kortslutning i kabelen og at det har knelet utgangen.

Kan selvfølgelig også være mere omfattende. Sjematikken til main computer ligger nok ute på Tesla sine sider som gjør det enda enklere for noen å fikse selv.

 

Screenshot_20250429_090446_eBay.jpg

Screenshot_20250429_090456_eBay.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Vi snakker om denne bilen:

https://www.finn.no/mobility/item/403284755

Som har denne feilen:

Bytte av main computer (5v signalinngang fra kamera er defekt) Tesla har gitt pris på 28.026kr

Og dette: Coax kabel fra venstre kamera til main computer (korrosjon i kabel)

Mulig disse feilene har en sammenheng? Kan være det har kommet vann inn i coax kabelen og bare laget irr på pluggen til main computer? Fakrisk mulig hovedkortet bare trenger seg en god rens da. Eller blitt kortslutning i kabelen og at det har knelet utgangen.

Kan selvfølgelig også være mere omfattende. Sjematikken til main computer ligger nok ute på Tesla sine sider som gjør det enda enklere for noen å fikse selv.

 

Screenshot_20250429_090446_eBay.jpg

Screenshot_20250429_090456_eBay.jpg

Det kan trolig være lett å fikse dette for en kyndig person, og er du HELDIG kan du kanskje til og med klare det selv hvis du vet nøyaktig hvor feilen ligger. Hvis ikke må du i såfall klare og feilsøke litt. 

Men folk som driver med slik reparasjon av elektronikk vokser ikke på trær lenger. Kjenner du en som har litt snøring kan jo det være verdt et forsøk evt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 28.4.2025 den 8.26):

Det er nesten så man må vurdere å framskynde byttet til Juniper... 🤔

Prøvekjørte Juniper i går ettermiddag/kveld. Det er pinadø en helt NY bil fra støtfanger til støtfanger. Omtrent ALT er forbedret. Understell, lyddemping, lys, innredning, seter, felger, ratt, nye funksjoner.

Selgeren insisterte på at vi tok en tur på en dårlig vei, og det har vi heldigvis mer enn nok av, så det gjorde vi. Og ble imponert over forskjellen komfortmessig.

Det man kunne ha av ankepunkter på gammel-Y'en er nå en saga blott. Det eneste jeg fortsatt kunne tenkt meg er et HUD. Men det kan jeg godt leve uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Det man kunne ha av ankepunkter på gammel-Y'en er nå en saga blott.

Jeg vil anta at det vil påvirke valgene til en som skal kjøpe bil og vurderer gammel vs ny Y. Juniper har vel gjort det mer attraktivt å velge den framfor brukt Y. Med andre ord blir gamle Y mer tungsolgte biler. Kanskje man må kutte prisantydningen betydelig før noen finner den interessant.

Skulle likt å se prisutviklingen måned for måned på f.eks en 2022-modell. Finn.no deler vel ikke sånne data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...