Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Merk dere varselflagget flytende rente på 0,0%. Dette er en kjent scam der man starter på 0,0% og siden den er flytende så flyter den opp til noe helt annet på dag nr 2 av låneperioden. Hvis dere begir dere ut på dette bør dere få skriftlig at det er fast rente på 0,0% i en garantert periode på f.eks 3 år.

hatt flytende kampanjerenter i fra Tesla før, aldri opplevd at de økes om det ikke har vært renteøkning. 

Det er fortsatt LANGT opp til 5-6% rente. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Snowleopard said:

Problemet er periodene du kanskje ikke har bruk for det, i tillegg til alle gangene du har glemt å pakke den med. I verste tilfellet ryker dette batteriet om man ikke er flink å vedlikeholdslade det. Samt at det nok fort kan gå i stykker, mye lengre raskere enn high voltage-batteriet i bilen, som uansett har 68 års garanti.

Dessuten, jeg vil ikke ha en slik gedigen, tung klump i bagasjerommet som tar plass og vekt, og er en ekstra risiko ved et uhell. Mye bedre når bilen selv er den batteribanken, som man likevel lader opp når man står ved AC-laderen eller Lynladeren!

IMHO!

Er nok veldig variert hvor viktig man synes V2L er ja. Virker som noe du har behov for. Selv har jeg egentlig aldri tenkt at jeg har trengt det - men jeg har en liten ecoflow jeg tar med meg der jeg trenger 230V så er sånsett berget med den.

Kjenner forøvrig heller ikke noen med V2L som bruker det aktivt. En bekjent med Ioniq 5 testa det når bilen var ny men trur ikke det har vært brukt en eneste gang siden..

Men noen ser nok veldig nytte i det. Hadde ikke skadet å hatt det bare det ikke ville gjort bilen dyrere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Merk dere varselflagget flytende rente på 0,0%. Dette er en kjent scam der man starter på 0,0% og siden den er flytende så flyter den opp til noe helt annet på dag nr 2 av låneperioden. Hvis dere begir dere ut på dette bør dere få skriftlig at det er fast rente på 0,0% i en garantert periode på f.eks 3 år.

Du vil jo ikkje få fast rente når tilbodet er flytande rente. Hadde tilbodet vore fast rente så ville det stått fast rente.

Har du nokre døme på at Tesla har justert opp renta på dag to eller justert den opp utan at styringsrenta var justert? Eg er klar over at risikoen er der, men for ein potensiell kjøpar er det interessant å vite kva erfaring folk har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

V2L er nok en vanesak. Det er fort gjort å gjøre ting på den gamle måten bare fordi det sitter i muskelminnet.

V2L har selvsagt en kostpris. Jeg vil tippe en tusenlapp for 2-3 kW. Personlig ville jeg betalt det av mange grunner selv ved sjelden bruk. Det er en fin beredskapsfunksjon i tilfelle strømmen går over lengre perioder. Da kan man berge seg en stund med energien man har i batteriet. Man må bare prioritere hardt på hva man faktisk trenger av strøm. F.eks lade telefoner, PC, la fryseren holde på kulda etc.

Nå som beredskap plutselig har blitt inn igjen, beredskapsplaner oppdatert og regjeringen vurderer å bygge tilfluktsrom igjen etter 30 år stillstand, så kan godt V2L være et greit supplement til beredskapen man anbefales å ha hjemme (en liten powerbank).

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Det er også risikabelt å eie Jaguar E-type, Nissan Leaf

En Leaf må da vel være noe av det minst risikable å eie. Mest vanlig feil er vel håndbrekk og kupevarmer. Som alltid bør man holde seg unna merkeforhandler og kjøpe brukte eller ettermarkedsdeler. Bør være et stort marked for slike med det antallet Leafer som er solgt. Og man bør selvsagt ikke kjøpe en bil til 20 tusen og forvente den skal vare 10 år med null vedlikehold, da vil man bli skuffet. 

Hvis du mener Jaguar I-pace er jeg svært enig, dette er en av de aller mest risikable bilene i dagens marked å eie. Ca tusen slike har vel blitt solgt tilbake til importør, og et par hundre har blitt vraket. 

Det finnes historier fra de fleste bilmerker om kort levetid. Hørte om en e-golf på 7-8 år som ble vraket pga gjennomrustet batteripakke. Bileier vraket den på kaskoen og fikk 65 tusen for bilen visstnok. Kjører man konstant i saltsuppa og aldri vasker bilen vil det meget fort gå galt. Jeg tror ikke de som nærmest aldri har sett salt skjønner hvor hinsides mye ekstra dette sliter på bilene. En vinter tilsvarer vel nærmest 5 hele sesonger uten vinter. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

En Leaf må da vel være noe av det minst risikable å eie. Mest vanlig feil er vel håndbrekk og kupevarmer.

Sliter ikke de med underdimmensjonerte fjærer, dempere, oppheng og hjullager? Pluss noen eldre der laderen (ACDC) tar kvelden, så man bare kan hurtiglade. Sistnevnte har jeg forsåvidt sett en del av på både iMiev og BMW i3. Dvs. flere av annonsene jeg har lest har solgt billig pga disse manglene + en del flere som har skrevet at dette er utbedret for ganske mange penger.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Bjerknez said:

Madammen sin e-UP er nå 5 år gammel og har rullet 64.000 km. Den har det ikke vært noe som helst galt med. Ikke en eneste ting. Bortsett fra den berømte VW appen da som aldri har funket 100%.

Har den ikke vært inne til tilbakekallelse på:

tannstang - korrodering

Wire til gir skifter

batteri reseal?

min 2020 citigo har vært på garantiutbedring på dette. Skjønte det slik at det gjaldt alle fra den års modellen. Tannstang fikk jeg brev om, de andre var det service bulletin ved vanlig service

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at "tilbudet"/kampanjen ligger ute nå, får opp info om renten når man sjekker lånevilkårene.

Men vinterdekk er IKKE inkludert, og farger koster og fullpris, jamfør det jeg får opp når jeg konfigurerer bil. Så det var ikke like godt tilbud som det først hørtes ut som...

Beklager det, men ble lurt av Broom/pressemeldingen der!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Ser at "tilbudet"/kampanjen ligger ute nå, får opp info om renten når man sjekker lånevilkårene.

Men vinterdekk er IKKE inkludert, og farger koster og fullpris, jamfør det jeg får opp når jeg konfigurerer bil. Så det var ikke like godt tilbud som det først hørtes ut som...

Beklager det, men ble lurt av Broom/pressemeldingen der!

Mange flotte 3eparts hjul der ute så ikke noe ulempe å ikke måtte kjøpe Tesla sine og ha like hjul som alle andre.

Screenshot_20250425_183422_Chrome.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Mange flotte 3eparts hjul der ute så ikke noe ulempe å ikke måtte kjøpe Tesla sine og ha like hjul som alle andre.

Greit nok det, men når det annonseres med tilbud inkludert vinterhjul, så forventer jeg at prisen er lik hva bilen annonseres med før disse legges til. Alternativt, får de da heller trekke fra prisen på vinterhjulene, ellers er det ikke et reelt tilbud.

Synes faktisk man skal reagere når slike feile opplysninger kommer, og enten forlange at de legger med vinterhgjul uten tillegget, og samtidig reduserer prisen på alternativt fargevalg, eller går fra handelen med klar melding om at man føler seg lurt!

Dette bør de ikke slippe unna med uten litt støy tilbake!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snowleopard said:

Greit nok det, men når det annonseres med tilbud inkludert vinterhjul, så forventer jeg at prisen er lik hva bilen annonseres med før disse legges til. Alternativt, får de da heller trekke fra prisen på vinterhjulene, ellers er det ikke et reelt tilbud.

Synes faktisk man skal reagere når slike feile opplysninger kommer, og enten forlange at de legger med vinterhgjul uten tillegget, og samtidig reduserer prisen på alternativt fargevalg, eller går fra handelen med klar melding om at man føler seg lurt!

Dette bør de ikke slippe unna med uten litt støy tilbake!

Det var jo Broom som valgte å legge til vinterhjul, så kritikken får du stille til Broom.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det var jo Broom som valgte å legge til vinterhjul, så kritikken får du stille til Broom.

Kan du være så snill og lese demanti-meldingen jeg la ut over, så kanskje du ser at innlegget ditt var totalt unødvendig? Skyld gitt til de som skyld fortjener.

Så får man heller diskutere om det var Broom sin artikkel, eller Tesla sin pressemelding som ga grunnlag for misforståelsen. Jeg faller mer og mer på at her snakker vi forsikrings-selskapenes  "drømmescenario, skylddeling!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Greit nok det, men når det annonseres med tilbud inkludert vinterhjul, så forventer jeg at prisen er lik hva bilen annonseres med før disse legges til. Alternativt, får de da heller trekke fra prisen på vinterhjulene, ellers er det ikke et reelt tilbud.

Synes faktisk man skal reagere når slike feile opplysninger kommer, og enten forlange at de legger med vinterhgjul uten tillegget, og samtidig reduserer prisen på alternativt fargevalg, eller går fra handelen med klar melding om at man føler seg lurt!

Dette bør de ikke slippe unna med uten litt støy tilbake!

Forstår ikke kritikken din?

 

Broom skriver du kan nå få den for 4789kr pr mnd de første tre årene ved full finans 10 år med sommer og vinterdekk.

 

Samt at andre farger fører til et påslag på kr 125,- pr mnd

Det er jo på kronen riktig.

Hvorfor blåser du deg opp?

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke kritikken din?

 

Broom skriver du kan nå få den for 4789kr pr mnd de første tre årene ved full finans 10 år med sommer og vinterdekk.

 

Samt at andre farger fører til et påslag på kr 125,- pr mnd

Det er jo på kronen riktig.

Hvorfor blåser du deg opp?

ikke minst, hvorfor drar hen inn "pressemeldingen"? 

Her er det bare en som har bommet, og det er ikke broom de har helt rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...