Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Simen1 said:

Apropos kostbare Teslaer etter garantiutløp, så må jeg bare skyte inn at de ikke er alene. Det er også risikabelt å eie Jaguar E-type, Nissan Leaf og en rekke ande elbiler etter garantiutløp. Jeg synes det er litt skremmende å skulle kjøpe brukt elbil sånn som erfaringene har utviklet seg med årene. Det virker som et minefelt. Hvis noen her har en trygg vei gjennom det minefeltet så rop ut! Altså konkrete elbiler som har svært god historikk når de er i alderen 5-10-15 år gamle.

Dette minefeltet kan jo også skape utfordringer med restverdi for de som ikke gidder å eie en bil etter garantiutløp. Elbil virker altså som et verdimessig minefelt helt fra nybilkjøp til batteriet havner i Spydeberg.

Audi e-tron må absolutt nevnes på den listen der da. Var jo mest solgte bilen i norge en periode? Og motorene (som koster 100k+ å bytte) ryker jo hele tiden på dem.

Etter mye mas å tjas i media for tiden har vel Audi gått med på å dekke 70% av kostnaden på motorbytte en stund etter den 5års garantien er utgått så det holder vel bilene på veien litt lengere.

Sprøtt å tenke at disse bilene koster rundt millionen

https://www.tv2.no/broom/mener-en-ting-er-skandalost-darlig/17318890/

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, Bjerknez said:

Madammen sin e-UP er nå 5 år gammel og har rullet 64.000 km. Den har det ikke vært noe som helst galt med. Ikke en eneste ting. Bortsett fra den berømte VW appen da som aldri har funket 100%.

Enkelttilfeller hender nok med alle biler så blir lite statistikk av det.

Vært veldig lite tull med min Model 3 også etter snart 100k, og har ikke intrykk av at den blir å koste meg sjorta i nærmeste fremtid heller. Men som nevnt slipper den unna all saltingen og dermed mange problemer relatert til rust og korrosjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (1 minutt siden):

Det er økonomisk å være fascist, si!

Burde ikke du være glad for at salget tydeligvis er så dårlig at de må sette 0% rente for å forhåpentligvis få solgt mere?

Btw, jeg er kun budbringeren her, etter Broom.no!

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (1 minutt siden):

Fy faen, dette er surt når jeg fikk min for 1 måned siden... Kunne spart mye her. Nesten verdt å selge den å kjøpe ny 😅

Hehe, ja det er bakdelene med slike kampanjer :) Bilen din blir plutselig mindre verdt og blir nærmest umulig og selge uten å gå på et større tap. 

Lenke til kommentar

Merk dere varselflagget flytende rente på 0,0%. Dette er en kjent scam der man starter på 0,0% og siden den er flytende så flyter den opp til noe helt annet på dag nr 2 av låneperioden. Hvis dere begir dere ut på dette bør dere få skriftlig at det er fast rente på 0,0% i en garantert periode på f.eks 3 år.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Kan godt hende at det er dette som får meg til å gå for Model Y. Hadde allerede planlagt prøvekjøring av Model Y og EV6 om en uke, men dette nuller ut mesteparten av prisforskjellen.

Ville anbefalt en prøvekjøring av begge. Dessverre leverer ikke Tesla V2L, men kan via siste oppgradering (igjen) gi strøm til en kjøleboks mens man står parkert.

Men man kan ikke kjre en Airfryer, elektrisk grill eller induksjonsplate på den måten.

Dessverre bare latterlige tredjepartsløsninger for HUD. Nei, en skjerm der andre biler har instrumentpanelet, er IKKE HUD, for de som vil vise til slike løsninger...

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (10 minutter siden):

Fy faen, dette er surt når jeg fikk min for 1 måned siden... Kunne spart mye her. Nesten verdt å selge den å kjøpe ny 😅

Men så har du fått glede av bilen en stund allerede. Vi alle visste jo at den kom til å gå ned i pris. Dette er et alternativ til å setter ned prisen, men gir samme resultat for de som velger å lånefinansiere.

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Merk dere varselflagget flytende rente på 0,0%. Dette er en kjent scam der man starter på 0,0% og siden den er flytende så flyter den opp til noe helt annet på dag nr 2 av låneperioden. Hvis dere begir dere ut på dette bør dere få skriftlig at det er fast rente på 0,0% i en garantert periode på f.eks 3 år.

Slik jeg har lest, har Tesla gjort dete på en grei måte. Går renta på tilsvarende lån opp, så lker den med samme prosentpoeng, men går og ned med samme prosentpoeng, så differansen er fremdeles den samme. Har ikke lest at noen er blitt lurt på dette, og endt opp med samme rente uten kanpanje når det går ned igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (7 minutter siden):

Fy faen, dette er surt når jeg fikk min for 1 måned siden... Kunne spart mye her. Nesten verdt å selge den å kjøpe ny 😅

For de som lurer på hvordan et kapitalistisk marked reagerer på salgsnedgang, så er det med tiltak for å øke salgsvolumet. For eksempel ved å senke priser, rentekampanjer eller smøre på med tilleggsutstyr, ekstra egenskaper etc etc. Siden Tesla antagelig går på en rimelig stor smell (i salgstallene) for tida så må dere ikke bli overrasket om det kommer flere tiltak på løpende bånd. Altså at Model Y-en dere bestiller i dag potensielt kan miste bruktverdi over natta ved neste salgstiltak. F.eks et markant prisfall.

Med anslagsvis 50% fall i salget så kan det godt hende de må 20-30% ned i pris i år for å få solgt unna bilene som nå hoper seg opp på lager. Lagerhold koster penger som kommer på toppen av produksjonskostnad som ikke dekkes inn med et salg. Derfor bør de være rimelig ivrige på å få unna flere biler både nå og særlig hvis salgsnedgangen vedvarer utover året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Ville anbefalt en prøvekjøring av begge. Dessverre leverer ikke Tesla V2L, men kan via siste oppgradering (igjen) gi strøm til en kjøleboks mens man står parkert.

Men man kan ikke kjre en Airfryer, elektrisk grill eller induksjonsplate på den måten.

Dessverre bare latterlige tredjepartsløsninger for HUD. Nei, en skjerm der andre biler har instrumentpanelet, er IKKE HUD, for de som vil vise til slike løsninger...

Ecoflow og DJI har fantastiske store batteribanker man kan ta med seg de 1-2  gangene i året man har behov for V2L da.
Som kan lades fra bilen eller fra solceller osv, og som faktisk kan lade bilen også.

Er fint de la inn valg for å holde 15V aktiv når bilen er avlsått igjen ja. Savna litt å få ladet ting mens bilen står parkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Merk dere varselflagget flytende rente på 0,0%. Dette er en kjent scam der man starter på 0,0% og siden den er flytende så flyter den opp til noe helt annet på dag nr 2 av låneperioden. Hvis dere begir dere ut på dette bør dere få skriftlig at det er fast rente på 0,0% i en garantert periode på f.eks 3 år.

Som regel vil det være slik at en slik flytende rente vil justeres sammen med styringsrenten/bankrenten. Altså om styringsrenten går opp 3% så har man da 3% rente på lånet, mer eller mindre. I og med at forventningen til renten er nedgang, så er det naturlig å tenke at renten vil være 0% i de tre årene. (Rente under 0% er det nok bare å glemme!)

Men det er alltids lurt å lese det i liten skrift.

For min del ville jeg forvente et lån på omkring 350k, og konkurrenten ser ut til å ha 6% kampanjerente, så forskjellen for min del ville utgjøre omkring 52k over de første tre årene (41k justert for rentefradrag). Men jeg må så klart innhente konkrete tilbud.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Ecoflow og DJI har fantastiske store batteribanker man kan ta med seg de 1-2  gangene i året man har behov for V2L da.
Som kan lades fra bilen eller fra solceller osv, og som faktisk kan lade bilen også.

Er fint de la inn valg for å holde 15V aktiv når bilen er avlsått igjen ja. Savna litt å få ladet ting mens bilen står parkert. 

Problemet er periodene du kanskje ikke har bruk for det, i tillegg til alle gangene du har glemt å pakke den med. I verste tilfellet ryker dette batteriet om man ikke er flink å vedlikeholdslade det. Samt at det nok fort kan gå i stykker, mye lengre raskere enn high voltage-batteriet i bilen, som uansett har 68 års garanti.

Dessuten, jeg vil ikke ha en slik gedigen, tung klump i bagasjerommet som tar plass og vekt, og er en ekstra risiko ved et uhell. Mye bedre når bilen selv er den batteribanken, som man likevel lader opp når man står ved AC-laderen eller Lynladeren!

IMHO!

Endret av Snowleopard
grønn tekst lagt til
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Som regel vil det være slik at en slik flytende rente vil justeres sammen med styringsrenten/bankrenten. Altså om styringsrenten går opp 3% så har man da 3% rente på lånet, mer eller mindre. I og med at forventningen til renten er nedgang, så er det naturlig å tenke at renten vil være 0% i de tre årene. (Rente under 0% er det nok bare å glemme!)

Men det er alltids lurt å lese det i liten skrift.

For min del ville jeg forvente et lån på omkring 350k, og konkurrenten ser ut til å ha 6% kampanjerente, så forskjellen for min del ville utgjøre omkring 52k. Men jeg må så klart innhente konkrete tilbud.

3,99 % rentekampanje ifølge KIA sine sider:

https://www.kia.no/bil/ev6

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Problemet er periodene du kanskje ikke har bruk for det, i tillegg til alle gangene du har glemt å pakke den med. I verste tilfellet ryker dette batteriet om man ikke er flink å vedlikeholdslade det. Samt at det nok fort kan gå i stykker, mye lengre raskere enn high voltage-batteriet i bilen, som uansett har 68 års garanti.

Dessuten, jeg vil ikke ha en slik gedigen, tung klump i bagasjerommet som tar plass og vekt, og er en ekstra risiko ved et uhell. Mye bedre når bilen selv er den batteribanken, som man likevel lader opp når man står ved AC-laderen eller Lynladeren!

IMHO!

Glemte å ta med det med å lade bilen. Ja, det er helt klart en fordel med et slikt eksternt batteri, og man har med solcelle-paneler i tillegg. Det er vel egentlig eneste fordelen jeg ser over en bil med V2L. Men ulempene er langt større i mine øyne, så derfor vil det stå veldig høyt i kurs med V2L for min del. Kanskje den største mangelen på Teslaene nå. Her burde de lagt inn slik støtte på Juniper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...