Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Min tanke er at jeg har opplevd at min bil bruker godt ned mot 17kwt/100km. på landeveien hvis batteriene er varme og kjørestilen er forsiktig å utetemperatur er rundt 15-20 grader og det er minimalt med stigning. 

Men jeg tror jeg sjelden kjører lenge nok til at batteriene blir varme. 

Teslaen er kjørte (model 3) er kanskje mer effektiv med tanke på oppvarming av batteriene? Jeg var forøvrig den første som kjørte den Teslaen den dagen.

Tesla har jo dette octovalve greiene som skal være veldig effektivt, selv om det ikke har kommet uten problemer. Så oppvarming og "gjenbruk" av energi skal være veldig bra, vistnok. Men, jeg oppholdt meg i ett annet verksted enn kulde folka på VGS så dette er ikke min sterke side 😛

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Uansett ingen big deal for min del, men Tesla skal jammen meg ha for effektiviteten. :)

Det er derimot utrolig gøy med de ekstra kreftene. Jeg tror ikke jeg ville byttet ut dem med mer effektivitet. :)

Ja det er helt ubetydelig for alt annet enn nerding :) Kostnadene ift forskjell er ubetydelig. 

Var enig i det før, har hatt LR Y som er relativt "kjapp", Model 3 performance som er meget kjapp og Model S plaid som er ekstremt kjapp. 

dog er jeg nå veldig fornøyd med bang for buck med min temu model 3 😛 Kjapp er den også, selv om den såklart er milevis i fra de nevnte bilene samt din :)

Dog har prioriteringene mine endret seg noe og det er hus som står først nå, og da ble det for heftig med plaid. Eller rettere sagt, banken hadde aldri gått med på det 😅

Forhåpentligvis blir det noe kjappere i fremtiden når kostnader for å bo går ned igjen, kanskje blir det noe ombygget ferrari også om en skal banne skikkelig i kirka 😛

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg ofte hatt dagsetapper på 50+ mil så hadde nok rekkevidde spilt en større rolle, men jeg kjører maks 5 mil pr. dag totalt og en gang i måneden nærmer jeg meg opp mot 10 mil på en dag. 1-2 dager i uken bruker jeg ikke bilen. 

Til sommeren skal jeg til Molde en tur (ca. 60 mil) og da tenker jeg at jeg legger opp til 2 ladinger. Jeg klarer meg nok med en, men liker å ha litt strøm når jeg parkerer hos familie for ingen av dem har elbillader.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 20.4.2025 den 10.28):

Nå er det ikke meningen å dra inn BMW i denne tråden igjen, men temaet rundt kjlrelengde og evt. juks passer veldig bra med det jeg har på hjertet så jeg våger meg allikevel. 

Her er kjørelengden hentet fra appen alle månedene siden jeg hentet bilen i desember 2024. 

Når jeg tar kjlrelengden som er oppgitt for hver måned og deler på antall dager så viser den gjennomsnittlige daglige kjørelengden alt for mye i appen. 

Når jeg legger sammen kjørelengden oppgitt for hver måned så blir den totale kjørelengden 50-100km. Lavere enn det den totale kjørelenden i appen viser som dere ser på en av bildene. 

Er det noe jeg har missforstått her, å kan det hende at BMW også ikke har helt rent mel i påsan?

IMG_1326.png

IMG_1325.png

IMG_1324.png

IMG_1322.png

IMG_1323.png

IMG_1327.png

Er det ikke en egen Bjerknes-tråd, unnskyld BMW-tråd her?

Hvorfor dra alt mulig inn i Tesla-tråden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 20.4.2025 den 12.11):

Hvor mye feil viser speedometer da?

Målte speedoen min mot GPS for noen år siden og var ca 1km/t feil da (med vilje leste jeg av fra OBD var det nøyaktig)

Men her om dagen kjørte jeg gjennom en sone med snittmåling. Hadde cruisecontrol på 80 hele turen uten noe bremsing men bilen påsto snittfarta mi var 77km/t gjennom strekningen. Så mulig de har endret noe?

Jeg kjører en Safedrive i Tesla'en (også), og den viser nøyaktig GPS-hastighet. Den viser nøyaktig samme fart som Tesla'en viser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Teslaen er kjørte (model 3) er kanskje mer effektiv med tanke på oppvarming av batteriene? Jeg var forøvrig den første som kjørte den Teslaen den dagen.

Spørs nok om det ble startet forvarming før du kjørte. Starter man forvarming mens bilen står stille varmer den også batteriet - men ganske rolig om bilen ikke er tilkoblet strøm.

Så lureste er å starte forvarming med bilen tilkoblet mest mulig strøm. Da peiser den på med 6-7kW varmer til batteriet og det blir godt å varmt før avgang og dermed enda finere forbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Du lurer bare deg selv, ingen andre. 

image.png.da3ff6bef8f55ebf19e1f14ef06b1df4.png

E drive 40 kan kjøres på 225/55 17hjul. Her er det kjørt på 255/245 dekk som gir noe høyere forbruk. 

Trekk fra 5% på BMW en og legg på 5% på Tesla en så er du innafor 10% tenker jeg. Da får du 120wh/km på tesla og 127på BMW

Teslabjørn fikk 56.9kWh t av batteriet på M3 higland. Netto kapasitet er testet til å være 60kWh- Det betyr at kjørekomputer er 5.5% for optimistisk

På BMW får han 80.3kWh så den er nok korrekt

edrive40  bruker den vesentlig mindre med smalere hjul. Dette vet jeg fordi min bil er den med aller lavest forbruk av alle BMW edrive40. Jeg er sannsynligvis den eneste som kjører på standard dimmensjon

• Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

E drive 40 kan kjøres på 225/55 17hjul. Her er det kjørt på 255/245 dekk som gir noe høyere forbruk. 

Trekk fra 5% på BMW en og legg på 5% på Tesla en så er du innafor 10% tenker jeg. Da får du 120wh/km på tesla og 127på BMW

Teslabjørn fikk 56.9kWh t av batteriet på M3 higland. Netto kapasitet er testet til å være 60kWh- Det betyr at kjørekomputer er 5.5% for optimistisk

På BMW får han 80.3kWh så den er nok korrekt

edrive40  bruker den vesentlig mindre med smalere hjul. Dette vet jeg fordi min bil er den med aller lavest forbruk av alle BMW edrive40. Jeg er sannsynligvis den eneste som kjører på standard dimmensjon

Det var du som dro frem Tesla bjørn. Igjen slenger du på fantasier du bare selv kommer på. Også må du slenge på verre ting for Tesla for å få det i boks. Er det mulig. 

Nei det betyr ikke at kjørecomputer er for optimistisk, du aner ikke hva du snakker om og har aldri skrevet en kodelinje i hele ditt liv. Det er bare påstand på påstand på påstand. 

EDIT: Prøv heller å vis til noe der en lader bilen til X, hvor en nøyaktig måler strømforbruk. Så kjører en ned til Y. For så å lade til X igjen og sammenligner resultatet. Både for min og din bil, også viser du igjen til de ekstreme påstandene dine. Lykke til. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det var du som dro frem Tesla bjørn. Igjen slenger du på fantasier du bare selv kommer på. Også må du slenge på verre ting for Tesla for å få det i boks. Er det mulig. 

Nei det betyr ikke at kjørecomputer er for optimistisk, du aner ikke hva du snakker om og har aldri skrevet en kodelinje i hele ditt liv. Det er bare påstand på påstand på påstand. 

Nå har jeg faktisk skrevet kodelinjer selv om jeg aldri har nevnt det her. Har programmert en masse FFT analysatorer og datainnsamlings utstyr . 

Som sagt så driver jeg med målinger  av effektivitet på alt mulig i jobb sammenheng. Da ser man slike feil. Men jeg skjønner at ikke du gjør det. Tror vi avslutter der!

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg faktisk skrevet kodelinjer selv om jeg aldri har nevnt det her. Har programmert en masse FFT analysatorer og datainnsamlings utstyr . 

Som sagt så driver jeg med målinger  av effektivitet på alt mulig i jobb sammenheng. Da ser man slike feil. Men jeg skjønner at ikke du gjør det. Tror vi avslutter der!

Problemet er at du kommer med stadige påstander som feks at du driver med måling og programmering. Men ja, er nok best å avslutte og er nok best om du avslutter postinger i denne tråden da det bare skaper støy og unødvendigheter. 

Lenke til kommentar

Uansett så kan jeg garantere at Tesla Model 3 LR AWD er laaaaangt mer effektiv enn M50 å marginen er ganske stor også er min erfaring etter prøveturen. 

Ikke at det spiller noen rolle, men min bil hadde jeg ikke klart og få ned mot 14kwh/100km. om jeg prøvde aldri så mye. 

Nå er det heller ikke poenget å sammenligne de to bilene da dem ikke har samme motorstørrelse, men jeg nevnte det rett og slett fordi jeg mener Tesla fortjener skryt på det punktet. 

På min testkjøring med Tesla Model 3, så kjørte jeg 120-125km/t på motorvei i ca. 3 mil og resten på landevei i 50-80 soner med litt gladgassing for å teste bilen. 

14.6 kwt/100km. på den turen jeg tok var rett og slett imponerende som nevnt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...