Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva er det som er så veldig dårlig med å eksponere seriell kommunikasjon via en standardisert kontakt? Altså, kontakten de bruker for OBD er også standardisert men hakket verre å finne. 

Funket fint på 80 tallet, med begrenset mengde elektronik i bilene. For å få fullt utbytte av det som ligger i diagnoseprotokollene i dag, holder det ikke å koble direkte til en PC, man trenger en dedikert interfaceløsning som kan kjøre automotive ethernet og flere multi-drop bus protokoller samtidig, samt at man selvsagt tenger kraftig nok 12v+ og jord til å drive en slik interface. Da er det greit med noe som er standardisert i bilindustrien, og som har vist seg å funke. Om man får kjøpt kontakter på Clas Ohlson har nok ikke stor prioritet hhos Tesla

Salvesen. skrev (38 minutter siden):

.Unntaket er om en må programmere direkte på chip, da bruker en kontakt og utstyr i fra chip produsenten typisk AVR eller ST-link i mitt tilfelle som går via USB. 

Det bruker jeg også, når jeg koser meg på hobbyrommet. Det samme gjør de som programmerer Arduino på ungdomsskolen. Er ikke det samme som et nettverk av 50-150 styreenheter med en haug av protokoller.

EDIT: Forøvrig bruker ikke sexy buttons eller hva de heter en typisk OBD2 kontakt. Iallefall ikke for min bil. Den bruker en standard kontakt som jeg ikke kjenner navnet på. 

Det har jeg da heller ikke hevdet. OBD2 kontakten er nødvendig for diagnoseformål, så det ville vært upraktisk. Ser ut som de tapper seg inn på en vanlig skjøtekontakt i ledningsnettet. Hvis jeg skal gjette, så er det en av de fire CAN-BUS kontaktene som går til/fra høyre karosserimodul.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror tesla kjøper selskapet relativt snart(1-3 år), fjerner ledelse og finner utviklerene som er motivert for å fortsette, setter de som team ledere for forskjellige avdelinger og ansetter ressurser de kan bruke for å utvikle konseptet. 

Spørs om en gjeng bulgarere får arbeidstillatelse i USA så lenge Trump&friends regjerer da 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Funket fint på 80 tallet, med begrenset mengde elektronik i bilene. For å få fullt utbytte av det som ligger i diagnoseprotokollene i dag, holder det ikke å koble direkte til en PC, man trenger en dedikert interfaceløsning som kan kjøre automotive ethernet og flere multi-drop bus protokoller samtidig, samt at man selvsagt tenger kraftig nok 12v+ og jord til å drive en slik interface. Da er det greit med noe som er standardisert i bilindustrien, og som har vist seg å funke. Om man får kjøpt kontakter på Clas Ohlson har nok ikke stor prioritet hhos Tesla

Det bruker jeg også, når jeg koser meg på hobbyrommet. Det samme gjør de som programmerer Arduino på ungdomsskolen. Er ikke det samme som et nettverk av 50-150 styreenheter med en haug av protokoller.

Det har jeg da heller ikke hevdet. OBD2 kontakten er nødvendig for diagnoseformål, så det ville vært upraktisk. Ser ut som de tapper seg inn på en vanlig skjøtekontakt i ledningsnettet. Hvis jeg skal gjette, så er det en av de fire CAN-BUS kontaktene som går til/fra høyre karosserimodul.

De aller fleste trenger bare en nettverskabel i en pc for å aktivere Service Mode plus på skjermen i bilen og får gjort alt de ønsker med det grafiske brukergrensesnittet derifra. 

Jeg tipper Tesla snart fjærner kravet om at man må koble til en pc til dette dog. Kun pc for dypere diagnose enn ServiceMode Plus kan gi deg.

Servicemode oppdateres jo fortløpende også med nye funksjoner og tester, og vanlig service mode blir også bedre og bedre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

De aller fleste trenger bare en nettverskabel i en pc for å aktivere Service Mode plus på skjermen i bilen og får gjort alt de ønsker med det grafiske brukergrensesnittet derifra. 

Jeg tipper Tesla snart fjærner kravet om at man må koble til en pc til dette dog. Kun pc for dypere diagnose enn ServiceMode Plus kan gi deg.

Servicemode oppdateres jo fortløpende også med nye funksjoner og tester, og vanlig service mode blir også bedre og bedre.

Service mode pluss er kjempebra det, skulle ønske andre produsenter ikke var så proteksjonistiske, og laget lignende løsninger. Når det er sagt, så er det i diagnosesammenheng et enkelt system, og det er nok en grunn til at Tesla i større grad enn andre produsenter stiller krav om oppkopling til eksterne servicesenter ved feilsøking. De ressursene Teslateknikerene har tilgang på er begrenset, og jeg tror nok at overgangen til kun å bruke EOBD/OBD2 bla skyldes at de ønsker å utvikle et diagnosesystem med flere muligheter enn det service mode og toolbok gir. Da kan det være greit å lene seg på det som er internasjonal standard allerede, fremfor å bruke enorme ressurser på å finne på noe eget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper FSD blir satt i gang i Europa. 

Selv om det er supervised, så kommer dette til å forandre hverdagen for moren min. Og kona mi også.

Det er en god del steder de kvier seg for å dra til i Oslo. Dette vil hjelpe de å kunne dra dit de vil uten å tenke på at det er skumle av/påkjøring på motorveier og kryss

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Håper FSD blir satt i gang i Europa. 

Selv om det er supervised, så kommer dette til å forandre hverdagen for moren min. Og kona mi også.

Det er en god del steder de kvier seg for å dra til i Oslo. Dette vil hjelpe de å kunne dra dit de vil uten å tenke på at det er skumle av/påkjøring på motorveier og kryss

Dere kan jo overkjøre litt ekstra, det vil også hjelpe de å kunne dra steder med skumle av/påkjøringer.

Så bare deler av videoen. Det er jo 100% sikkert at om hun må steppe inn å ta kontroll så går det galt. Hvordan vil de reagere på fantombremsinger om de er redd for å kjøre av/på motorveien?

Systemet vil nok absolutt ha noe for seg, men det bør være et minstekrav at en faktisk kan takle situasjonene uten hjelp.

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det store problemer med fantombremsing på fsd supervised?

Og han sier da vitterlig at det er et hjelpemiddel fordi man syns det er litt skummelt å kjøre inne i byen. Ikke at mora er imbisil.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det jeg syns er "skumlest" med å kjøre i Oslo er ikke at det er så fryktelig komplekst eller vanskelig, men det er de andre sjåførene på veien der. Spesielt om du får en drosjesjåfør bak deg, da er det bare å be til de høyere makter 😂.  Der er det tuting, pressing og vifting med armer om du så mye som våger å nøle ett millisekund eller blir litt usikker på hvor du skal plassere deg.  Helt spesielt i Oslo, syns det er mye verre å kjøre i Bergen i forhold til å navigere seg rundt uten å møte 89 stengte gater, men andre sjåfører rundt deg er som regel bittelitt mer tålmodige så en i det minste slipper tutingen og pressingen. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (43 minutter siden):

Er det store problemer med fantombremsing på fsd supervised?

Og han sier da vitterlig at det er et hjelpemiddel fordi man syns det er litt skummelt å kjøre inne i byen. Ikke at mora er imbisil.

Du så ikke videoen skjønner jeg. Hun som sitter bak rattet der hadde trengt minst 10 sekunder reaksjonstid av det jeg så. 

Jeg vet ikke når fantombremsinger oppstår, var ikke klar over at det var en ting en gang før nå nylig. Så om de har klart å bli kvitt det så burde de vel rulle ut den oppdateringen til alle biler?

Lenke til kommentar

Ja nå tenkte eg på mor til bzzlink eg. 

Fantombremsing er vel på vanlig ap som ikke er fsd i det hele tatt.

Håpet er vel at når fsd rulles ut i Norge så vil ap bli oppdatert også. Hvorfor de ikke har gjort dette hvis det kun er en enkel sak nå du evt spørre andre om. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (44 minutter siden):

Det jeg syns er "skumlest" med å kjøre i Oslo er ikke at det er så fryktelig komplekst eller vanskelig, men det er de andre sjåførene på veien der. Spesielt om du får en drosjesjåfør bak deg, da er det bare å be til de høyere makter 😂.  Der er det tuting, pressing og vifting med armer om du så mye som våger å nøle ett millisekund eller blir litt usikker på hvor du skal plassere deg.  Helt spesielt i Oslo, syns det er mye verre å kjøre i Bergen i forhold til å navigere seg rundt uten å møte 89 stengte gater, men andre sjåfører rundt deg er som regel bittelitt mer tålmodige så en i det minste slipper tutingen og pressingen. 

Kjørte buss i Bergen i flere år. Da får man fort en holdning til bytrafikken man drar med seg senere. Så å kjøre i store byer har ikke vært noe problem etter det. Så lenge man vet hvor man skal.

Lenke til kommentar
On 4/6/2025 at 2:15 PM, Bjerknez said:

Jeg har en liten spak i Bimmern jeg vipper med pekefingeren. Denne sitter i midtkonsollen. Helt fram betyr bakover og helt tilbake betyr fremover. Park knappen sitter rett ved siden av. Jeg bytter gir samtidig som jeg har øynene på veien og der har jeg aldri bommet. Dytter jeg den frem har den aldri gått bakover, eller motsatt. Hvis jeg selv dytter den feil vei, så går den selvsagt feil. Det har skjedd noen ytterst få ganger, men da kan jeg vertfall skylde på meg selv og ikke bilen. 

Gammel diskusjon men tenkte bare å vise hvordan 3'e part ustyr kan funke i en Model 3/Y for de som ønsker å ha det slik du vil:

Lenke til kommentar
14 hours ago, ProphetSe7en said:

Dere kan jo overkjøre litt ekstra, det vil også hjelpe de å kunne dra steder med skumle av/påkjøringer.

Så bare deler av videoen. Det er jo 100% sikkert at om hun må steppe inn å ta kontroll så går det galt. Hvordan vil de reagere på fantombremsinger om de er redd for å kjøre av/på motorveien?

Systemet vil nok absolutt ha noe for seg, men det bør være et minstekrav at en faktisk kan takle situasjonene uten hjelp.

Det er jo et minstekrav om det, det ligger i at det må sitte en person på førerplass som har gyldig førerkort.

Hvis du hører på hva den gamle damen sier i videoen, så følger hun meget godt med på det som skjer. Og er veldig lettet for at hun ikke trenger å følge med på hvor hun skal, hvilken fil som er den riktige å ligge i, og hun føler seg ikke presset av andre sjåfører på samme måte.

Tipper FSD ville vært et pluss i andre enden av alders skalaen også. Om man ble påtvunget å kjøre med FSD frem til frontal lappen er ferdig utviklet. 
Kanskje man kan senke førerkortalderen litt også

IMG_3021.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...