Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

På gamle biler må du koble deg mellom en kabel bak midtkonsollen. Litt knotete men raskt gjort.
Trenger ikke noe løsne noe skrue bare røske av paneler og koble på.

På nyere biler kan man vel fortsatt det men er penere å ta av panelet i dørken på passasjersiden. Tror ikke det er noen skruer der heller bare klipset på. Så plugger man bare commandern inn i en ledig plugg som henger der. Skulle nesten tro Tesla hadde tilrettelagt for dette.
Tar ca 5 minutter å installere, og fjærnes lett uten å levne noen spor.

Knob får strøm fra USB-C porten i midtkonsollen. Buttons og Stalks har batteri.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

På gamle biler må du koble deg mellom en kabel bak midtkonsollen. Litt knotete men raskt gjort.
Trenger ikke noe løsne noe skrue bare røske av paneler og koble på.

På nyere biler kan man vel fortsatt det men er penere å ta av panelet i dørken på passasjersiden. Tror ikke det er noen skruer der heller bare klipset på. Så plugger man bare commandern inn i en ledig plugg som henger der. Skulle nesten tro Tesla hadde tilrettelagt for dette.
Tar ca 5 minutter å installere, og fjærnes lett uten å levne noen spor.

Knob får strøm fra USB-C porten i midtkonsollen. Buttons og Stalks har batteri.

Tenker du på det panelet man tar av når man bytter kupefilter? Da er det ikke så vanskelig isåfall nei. Må kanskje vurdere å gjøre det selv. Hvor kjøpte du sexy button igjen? 

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Skulle ønske jeg turte å skru løs paneler og koble tredjeparts-duppeditter inn i signalkjeden i bilen min!
Men der er jeg ikke enda...

For det frister når jeg ser alle godsakene jeg kunne kost meg med!

Men hadde dette vært en app man lastet ned i bilen, og som ga den samme funksjonaliteten, så hadde jeg gjort det!
Altså; bilen har jo både wifi og bluetooth, så "knob'ene" skulle man fått kontakt med uansett.

Håper Tesla snart begynner med mulighet for utviklere å lage apper. Men ikke googlestyle, med en million crap og svindelapper, men et fåtall "Tesla-godkjente" apper for spesielt interesserte som synes de savner noe på default-skjermen, og som "vet hva de driver med"😇

Enig, de burde bare kjøpt opp selskapet og gitt de frihet til å implementere det samme rett i bilen. 

Dog er det ganske enkelt og installere, litt avhengig av hvilken bil og hvilken port en velger :) Men skulle helst sett at en slapp dette såklart! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Iterion said:

Tenker du på det panelet man tar av når man bytter kupefilter? Da er det ikke så vanskelig isåfall nei. Må kanskje vurdere å gjøre det selv. Hvor kjøpte du sexy button igjen? 

Andre siden av der man bytter kupefiler, fremfor døren. Er masse videoer på tuben som viser prosessen.

Husker ikke hvor jeg kjøpte. Tror det var bilkomponenter. Husk rabattkoder

Obs: montering fremme gjelder vel kun de med AMD Ryzen prosessor. Om jeg husker rett har vel du Intel atom? Isåfall må du plugge deg i baki. Det er enklere men blir ikke helt sjult da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Andre siden av der man bytter kupefiler, fremfor døren. Er masse videoer på tuben som viser prosessen.

Husker ikke hvor jeg kjøpte. Tror det var bilkomponenter. Husk rabattkoder

Obs: montering fremme gjelder vel kun de med AMD Ryzen prosessor. Om jeg husker rett har vel du Intel atom? Isåfall må du plugge deg i baki. Det er enklere men blir ikke helt sjult da.

Highland og Juniper har vel forlatt de egne Teslakontaktene til fordel for OBD2 kontakt, så det blir vel enda enklere. OBD2 har endatil egen strømforsyning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Enig, de burde bare kjøpt opp selskapet og gitt de frihet til å implementere det samme rett i bilen. 

Dog er det ganske enkelt og installere, litt avhengig av hvilken bil og hvilken port en velger :) Men skulle helst sett at en slapp dette såklart! 

Er jo meningsløst for Tesla å tilby noe sånt. De kunne jo lett ha lagt inn valgmuligheten til å svitsje mellom funksjoner i menysystemet, hvis de ville. Er jo bare litt kode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, AL123 said:

Highland og Juniper har vel forlatt de egne Teslakontaktene til fordel for OBD2 kontakt, så det blir vel enda enklere. OBD2 har endatil egen strømforsyning.

Ja det virker som de har gått over til OBD der for å standarisere litt eller noe.
Teslakontakten deres va jo bare en RJ45 så egentlig lettere med det. Spesielt om man skal koble til en pc med toolbox.

Men ser man får OBD-RJ45 adaptere og nå så det er vel løsninger.

S3XY utstyret kan fortsatt kobles til inni sparkedekselet, iallefall på higland. Blir helt sjult da.

edit: var forøvrig noen tidligere modeller som også hadde OBD2 plugg. Min bil har utskjeringen til en plugg men den er ikke der fysisk.
Man fikk dog bare hentet ut VIN nummeret eller noe via denne for å tilfredstille noe regelverk en plass.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Ja det virker som de har gått over til OBD der for å standarisere litt eller noe.
Teslakontakten deres va jo bare en RJ45 så egentlig lettere med det. Spesielt om man skal koble til en pc med toolbox.

Men ser man får OBD-RJ45 adaptere og nå så det er vel løsninger.

Hvorfor var det lettere? Finnes jo ikke en PC med RJ45 lengre. De har nok gått over til OBD av samme grunn som alle andre. Utviklingen går fort, og det blir for dyrt og vanskelig å utvikle egne løsninger når det allerede finnes eksisterende løsninger med flere muligheter.

Complexity skrev (36 minutter siden):

edit: var forøvrig noen tidligere modeller som også hadde OBD2 plugg. Min bil har utskjeringen til en plugg men den er ikke der fysisk.
Man fikk dog bare hentet ut VIN nummeret eller noe via denne for å tilfredstille noe regelverk en plass.

Model S og X har OBD2 plug, som kan brukes til noe diagnose, bla bremser. Disse bilene var et lappeteppe av ulike løsninger som ble valgt for å spare utviklingskostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AL123 said:

Hvorfor var det lettere? Finnes jo ikke en PC med RJ45 lengre. De har nok gått over til OBD av samme grunn som alle andre. Utviklingen går fort, og det blir for dyrt og vanskelig å utvikle egne løsninger når det allerede finnes eksisterende

Flust av pc'er har enda RJ45, spesielt de laget for arbeid og ikke sofakos, men selv min chromebook har RJ45..

Og om man ikke har så har sikkert naboen..
Og da er det jo enklere enn å måtte kjøpe en OBD kabel bare for å aktivere Servicemode plus f.eks.

Min bil har RJ45 bare i Tesla sin spesielle plugg. Aner ikke hvorfor de styrte med dette en periode før de gikk over til å bare ha RJ45 i begge endene. Så jeg måtte bestille meg en slik kabel og det kunne liksågreit vært en OBD kabel da.
man kan dog bare klippe en nettverkskabel og sette på en slik plugg tesla bruker og det funker like bra.

Edit: chromebooken har ikke RJ45, jeg huska feil - brukte en USB-C adapter sist jeg var i toolbox med den når jeg tenker meg om. Det funka fint.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Flust av pc'er har enda RJ45, spesielt de laget for arbeid og ikke sofakos, men selv min chromebook har RJ45..

Og om man ikke har så har sikkert naboen..
Og da er det jo enklere enn å måtte kjøpe en OBD kabel bare for å aktivere Servicemode plus f.eks.

Min bil har RJ45 bare i Tesla sin spesielle plugg. Aner ikke hvorfor de styrte med dette en periode før de gikk over til å bare ha RJ45 i begge endene. Så jeg måtte bestille meg en slik kabel og det kunne liksågreit vært en OBD kabel da.
man kan dog bare klippe en nettverkskabel og sette på en slik plugg tesla bruker og det funker like bra.

Finnes ikke RJ45 på PC, så finnes det uansett adaptere som går i USB-C-kontakten. Er jo enklere å få tak i enn OBD2 til USB-C. Men endel av disse OBD2-adapterne har jo uansett støtte for BT, så da kan man gå trådløst!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Så da kan man gå trådløst!

Det er en stor fordel! må bare passe på å kjøpe en OBD adapter som er god nok da. De billige kinagreiene har ikke sjans på moderne biler med mindre det har skjedd noe oppgraderinger i senere år.

Selv Leafen min er kresen på de adapterne. Har en slik OBDlink LX som kosta mye i sin tid og den funker heldigvis. De leverer faktisk OTA til donglene sine og holder dem fresh.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Er jo meningsløst for Tesla å tilby noe sånt. De kunne jo lett ha lagt inn valgmuligheten til å svitsje mellom funksjoner i menysystemet, hvis de ville. Er jo bare litt kode.

Er jo akkurat det jeg sier? Altså at de tilbyr samme funksjonalitet, dog via deres egen interne software og ikke via en 3parts app og en OBD dongle. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Hvorfor var det lettere? Finnes jo ikke en PC med RJ45 lengre. De har nok gått over til OBD av samme grunn som alle andre. Utviklingen går fort, og det blir for dyrt og vanskelig å utvikle egne løsninger når det allerede finnes eksisterende løsninger med flere muligheter.

Model S og X har OBD2 plug, som kan brukes til noe diagnose, bla bremser. Disse bilene var et lappeteppe av ulike løsninger som ble valgt for å spare utviklingskostnader.

Å tilby seriell kommunikasjon over RJ45 kontakt er ikke "egen løsning"... Det er helt normalt. Langt lettere å koble til enn via en OBD kontakt som en ikke kan kjøpe på nærmeste butikk. 7

Og jo, det finnes flust av pcer med RJ45 kontakt, sitter på en selv fra 2025. Men det er gjerne dyrere maskiner som brukes av folk med teknisk kompetanse... Og om en er uheldig og mangle en port så får en usb dongle for tikroninger, evt hundrelapper på en butikk nær deg også. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Å tilby seriell kommunikasjon over RJ45 kontakt er ikke "egen løsning"... Det er helt normalt. Langt lettere å koble til enn via en OBD kontakt som en ikke kan kjøpe på nærmeste butikk. 7

 

Det er en egen, og veldig dårlig løsning i bil. Er en grunn tilat Tesla brukte det i max 2 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Det er en egen, og veldig dårlig løsning i bil. Er en grunn tilat Tesla brukte det i max 2 år

Hva er det som er så veldig dårlig med å eksponere seriell kommunikasjon via en standardisert kontakt? Altså, kontakten de bruker for OBD er også standardisert men hakket verre å finne. 

Dette er hverdagen i min jobb, mer eller mindre alt er eksponert via RJ45 siden det er en enkel kontakt å få fatt på. Unntaket er om en må programmere direkte på chip, da bruker en kontakt og utstyr i fra chip produsenten typisk AVR eller ST-link i mitt tilfelle som går via USB. 

EDIT: Forøvrig bruker ikke sexy buttons eller hva de heter en typisk OBD2 kontakt. Iallefall ikke for min bil. Den bruker en standard kontakt som jeg ikke kjenner navnet på. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Er jo akkurat det jeg sier? Altså at de tilbyr samme funksjonalitet, dog via deres egen interne software og ikke via en 3parts app og en OBD dongle. 

Noe tar de til seg. Når S3XY kom med justering av passasjersete fra app\knapper så var det vel en update eller to senere implementert som standard på skjermen.

Tipper de følger med og får gode ideer på hva de 3'eparts utviklerne finner på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Noe tar de til seg. Når S3XY kom med justering av passasjersete fra app\knapper så var det vel en update eller to senere implementert som standard på skjermen.

Tipper de følger med og får gode ideer på hva de 3'eparts utviklerne finner på.

Ja men akkurat nå er de i en klinch, de sammarbeider med S3XY button folkene så de kan ikke implementere alt de selger. For da tar de kundene deres, det er dårlig sammarbeid 😛

Løsning? Kjøp de, og implementer de inn i Tesla. Da får en ressursene en trenger, kundene(tesla eiere) slipper ekstra hardware og kostnader og S3XY button folka kan le hele veien til banken. Bare wins 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Ja men akkurat nå er de i en klinch, de sammarbeider med S3XY button folkene så de kan ikke implementere alt de selger. For da tar de kundene deres, det er dårlig sammarbeid 😛

Løsning? Kjøp de, og implementer de inn i Tesla. Da får en ressursene en trenger, kundene(tesla eiere) slipper ekstra hardware og kostnader og S3XY button folka kan le hele veien til banken. Bare wins 😛

Kan vel godt være scenario om noen år. Men spørs vel om S3XY folka fortsetter kreativiteten med lomma full av penger.. 

Teslabjørn ga de ett tips i en av sine siste videoer - og det er taklysene. Det er jo knapper som sikkert også kan omprogrameres til andre funksjoner. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kan vel godt være scenario om noen år. Men spørs vel om S3XY folka fortsetter kreativiteten med lomma full av penger.. 

Teslabjørn ga de ett tips i en av sine siste videoer - og det er taklysene. Det er jo knapper som sikkert også kan omprogrameres til andre funksjoner. 

Det er sjeldent berdriftseierene som utvikler store deler av koden, slik at eierene av selskapet ler hele veien til banken og sannsynligvis finner andre ting å gjøre på mens utviklerene går inn i Tesla(Med forhåpentligvis en god deal) og fortsetter utviklingen. Noen faller fra såklart. 

Poenget er at Tesla er i en skvis nå, de kan ansette ett eget team som gjør tilsvarende(Det er ikke rocket science de driver med, men det krever tid) eller de kan la 3 part utvikle det. Sistnevnte er litt flaut, en må liksom oppfordre kundene sine til å kjøpe noe som er laget av 3 part også be de installere det selv med å fjerne ditt og datt for å komme frem til kontakt osv. 

Jeg tror tesla kjøper selskapet relativt snart(1-3 år), fjerner ledelse og finner utviklerene som er motivert for å fortsette, setter de som team ledere for forskjellige avdelinger og ansetter ressurser de kan bruke for å utvikle konseptet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...