Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (34 minutter siden):

Kom til IOS for sånn ett år siden eller noe, og Android nå i siste update.

Men de leverer den vist veldig gradvis ut til Android av en eller annen grunn. Jeg endte med å installere siste version manuelt for orka ikke vente lenger på å få den via Playstore.

Men er ikke noe funksjon å trigge opptak manuelt. Kan kun spille av det som er trigget av bilen og lagrede dashcam videoer.
Også streame live video da men det har jo vært der lenge

Ja, er sånn jeg også har forstått det. Så ingen grunn til panikk likevel @Sampson:)

Da kommer nok den funksjonen til meg også etter hvert. Har Android ja.

Endret av Hanhijnn
Manglet link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, oophus said:

Det ligger krav om visse sikkerhetssystemer, og jeg antar at Tesla ikke er såpass dumme at de putter de grunnleggende sikkerhettsystemene bak en kostnadsmur. Dermed så burde man kunne anta at blant annet AEB inkluderer det ypperste av det Tesla kan gi med begrensningene liggende fast i hardware. 

Ok, du uttalte det som om det var en sannhet. 

Av det jeg har sett, så er AEB og autopilot absolutt ikke det samme som FSD. Og har ikke lest noe sted at AEB overstyrer FSD når den er aktiv.

Det virker som du antar at FSD er bygget på samme grunnkode eller tilnærmingsmetode som Teslas typegodkjente systemer. Det er det ikke. Og de har skrevet den om fra bunnen av et par ganger av det jeg har fått med meg.

Det er jo flere som har blandet dette sammen, som den tidligere omtalte videoen til Mark Rober, hvor han antok at autopilot og FSD hadde de samme forutsetningene fordi de har den samme hardwaren. 

Det er jo hele greia med å løse ting i software, at man trener opp modellen med andre/mer data. Så AEB og FSD ser verden på to forskjellige måter. 

Samme som at du og jeg ville tolket en trafikksituasjon ulikt. Og hadde hatt forskjellige reaksjonsmønster fordi vi ikke har den samme erfaringen med bilkjøring, eller har vært oppe i de samme situasjonene

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Av det jeg har sett, så er AEB og autopilot absolutt ikke det samme som FSD. Og har ikke lest noe sted at AEB overstyrer FSD når den er aktiv.

Den konklusjonen kan du komme frem til gjennom å lese regelverk for nettopp slike sikkerhetsfunksjoner. FSD er i bunn og grunn bare en rekke regler laget for å kunne kjøre i en by. Alt som har med sikkerhet å gjøre som "Forward Collision Warning" og "Automatic/Advanced Emergency Breaking" etc vil alltids overstyre situasjonsbildet som FSD har kommet frem til ettersom det er mye viktigere å faktisk bremse i en nødsituasjon versus resten. 

bzzlink skrev (12 minutter siden):

Det virker som du antar at FSD er bygget på samme grunnkode eller tilnærmingsmetode som Teslas typegodkjente systemer. Det er det ikke. Og de har skrevet den om fra bunnen av et par ganger av det jeg har fått med meg.

FSD bruker mye mer av tilgjengelig hardware og partisjonering som tidligere var holdt av for sikkerhet i systemet for å løse selvkjøring, noe en må gjøre når man inkluderer mye mer støy i en by. Det har betydd at Tesla har droppet backupløsningene hvor man analyserte bildene i to parallelle systemer hos AP. Sammenligner man FSD HW3 mot FSD HW4 så er backupen allerede nå borte i HW4 som de altså introduserte igjen når HW4 først var nytt. 

Brukeren "Green" har hatt endel analyse på disse systemene, f.eks:


Allerede der bryter de normale regler for hva en selvkjørende bil skal ha av sikkerhettsystemer angående backup. Så det er totalt urealistisk at de skal kunne gi SAE selvkjøring på nivå 3+ på HW4. 

AP og FSD deler altså mye av de samme "koden" men

 

bzzlink skrev (24 minutter siden):

Det er jo flere som har blandet dette sammen, som den tidligere omtalte videoen til Mark Rober, hvor han antok at autopilot og FSD hadde de samme forutsetningene fordi de har den samme hardwaren. 

FSD inkluderer flere ting som en trenger for å løse selvkjøring i en by, dog FCW og AEB er absolutt ikke noe en ville ha fjernet for å løse FSD da FSD er avhengig av dem. Så Mark Rober har rett uansett hvor mye en eller annen influenser trur. Det gir null mening for Tesla å inkludere bedre AEB eller FCW systemer gjennom FSD som ligger bak en betalingsmur når bilene testes og "scores" på nettopp de systemene helt uavhengig av om man har FSD på eller av. FCW og AEB er jo helst ikke noe et menneske kan kunne skru av. 

 

bzzlink skrev (26 minutter siden):

Det er jo hele greia med å løse ting i software, at man trener opp modellen med andre/mer data. Så AEB og FSD ser verden på to forskjellige måter. 

Nei, AEB og FSD er ikke separat fra hverandre. AEB er et sikkerhetssystem som er på helt uavhengig av FSD. FSD er bare en "tilleggspakke" for å løse sporvalg, navigering osv i en by der AEB overstyrer det FSD ønsker å gjøre om den finner det viktig for å forhindre en ulykke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...