Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Ser ikke ut til at BMW har noe problem med veigrepet her vertfall.

Denne i videoen har de ekstra breie performance hjula + m-tek jeg nevnte tidligere og som er bekreftet å ha et mer aggressivt/annet firehjulsoppsett (camber, toe in foran og bak) fra fabrikk, samt de sticky Pirelli p4z dekkene med 255 foran og 285 bak. Får lett litt bedre tall da enn vi som har 245/255 med andre dekk og det litt snillere hjul/understell oppsettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (18 minutter siden):

Har man fått igjen alt for mye på skatten så er det litt å hente her

Screenshot_20250406_174141_Tesla.thumb.jpg.b07e83c68c2472bb31f2857252f18c35.jpg

Blir litt mere brutal i starten da som du kansje er vandt med i bmw'en din.

Slike software oppdateringer som dette, følger de bilen eller brukeren? Hadde vært gull om de fulgte brukeren slik at når en kjøper ny bil så har en alt låst opp slike oppgraderinger fra tidligere. Tror også at langt flere hadde gjort denne type oppgraderinger da, enklere å forsvare prisen på det 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Denne i videoen har de ekstra breie performance hjula + m-tek jeg nevnte tidligere og som er bekreftet å ha et mer aggressivt/annet firehjulsoppsett (camber, toe in foran og bak) fra fabrikk, samt de sticky Pirelli p4z dekkene med 255 foran og 285 bak. Får lett litt bedre tall da enn vi som har 245/255 med andre dekk og det litt snillere hjul/understell oppsettet.

Min bil spinner heller ikke på tørr asfalt. Men man merker jo at den gjerne kunne gjort det om ikke antispinnen fungerte. Men ja, jeg er klar over at performance pakken inneholder et røffere oppsett. 

For ordensskyld spinner den ikke på våt asfalt heller i den grad at jeg kan spinne piruetter. Men man merker at man får litt dragning mot en av sidene bak. Dog helt ufarlig da den skyter fart dit man styrer uansett. Men ja, performance dekkene gjør nok en noe bedre jobb. 

Men uansett synes jeg det er litt gøy når ræva på bilen danser litt. Det er ikke slik at jeg kjlrer om kapp med noen på våt vei uansett. Eller i det hele tatt for den saks skyld :)

Lenke til kommentar
Markiii skrev (23 timer siden):

Det kan godt være de har "slengt det på" av ulike grunner, men ingenting av dette har noe med det faktum at artikkelen din fra flere år tilbake kun snakket konkret om den aktuelle betaen, ikke fremtidige versjoner. Artikkelen er altså ikke relevant for dagens versjon.

Artikkelen snakket om FSD, det spiller ingen rolle om det er en "beta" eller "supervised". 

Markiii skrev (23 timer siden):

Tesla kommer neppe til å søke om noe på nivå 3.

Selvfølgelig ikke. Det ville krevd at Tesla registrerte data og var åpen om hvordan FSD faktisk gjør det mot sin konkurranse. Noe de aldri i verden ville tålt. 

Markiii skrev (23 timer siden):

Hvilke dyrebare ressurser?

De kan beregne dybde helt fint og svært effektivt

Ressursene som kreves for å gjette seg frem til dybde fra en sensor som ikke gir dybdeinformasjon. Har du glemt alt som er blitt skrevet til deg her inne tidligere sånn plutselig? Se til f.eks posten som Sverreb gav deg tidligere. Det er ekstremt lite effektivt å kaste bort ressurser i prosessering for å komme frem til dybdeinformasjon som i mange tilfeller vil være feil, når man får det mye mer effektivt og korrekt gjennom sensorer som faktisk måler dybde.

Markiii skrev (23 timer siden):

Testing og kvalitetssikring er ingen ironi.

Kanskje du må lese det jeg skrev på nytt, for det svaret ditt gir absolutt null mening da jeg aldri har sagt at testing og kvalitetssikring i seg selv er ironi. 

 

Markiii skrev (23 timer siden):

Du blander FSD og Autopilot.

Det er ikke noen forskjell. I bunnen så ligger AEB som overstyrer AP og FSD. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

Slike software oppdateringer som dette, følger de bilen eller brukeren? Hadde vært gull om de fulgte brukeren slik at når en kjøper ny bil så har en alt låst opp slike oppgraderinger fra tidligere. Tror også at langt flere hadde gjort denne type oppgraderinger da, enklere å forsvare prisen på det 

Hadde ikke betalt 18000kr for et halvt sekund raskere 0-100. 

Tenker på denne nye juniper varianten. Sliter med å forstå at Tesla har brukt 2 kroner på produktutvikling? Intet nytt i drivlinjen? Ingen nye funksjoner som el hengerfeste eller soltak som kan åpnes? 

Ser ut som en klasisk facelift men uten teknologiske fremskritt. Litt mere støydemping, lavere toppfart, mykere fjæring og noen ledsriper? Hvor er innovasjonen? i 2016?

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Alle vet fwd suger på aks. Det er ikke pga antispinn ikke funker men pga vektfordeling som skyves bakover ved aks, åpen diff og små, billige 205-16 dekk. En Leaf gjør det den er designet for, verken mer eller mindre. De fleste biler bygges for et prispunkt i markedet og det må de forholde seg til under utvikling og produksjon. 

Madammen sin e-UP spinner ikke på våt asfalt. Sikkert fordi den har god antispinn 😅

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Appropo...

Sitter og kikker oitt på specs til bilen jeg kjlrte i går. Model 3 LR AWD. Der står det at den klarer 0-100 på 4.4 sekunder. Min er oppgitt til 3.9 sekunder. Det klarer jeg ikke å få til å stemme. 

Min M50 hadde regelrett knust LR AWD. Jeg får nesten hjulspinn på alle hjul med min. Jeg tror Tesla mildt sagt har lagt på litt her. Jeg er redd det samme gjelder performance modellen, noe en video jeg la inn tidligere bekreftet. Dette var dog en Performance. 

Mulig jeg missforstår hvor mye krefter man faktisk trenger for å forbedre tiden med 0.5 sekunder, men det er ganske enorm forskjell på min og LR AWD. 

Bilen jeg kjlrte hadde 60% strøm igjen. Kan det være slik at tesla kutter motorkraft når det blir kindre strøm på batteriet?

P = U x I... Og som det var nevnt tidligere har du sannsynligvis kjørt en bil på chill mode. LR kan også redusere 0-100 en del med software slik at den er mer eller mindre lik din på tid. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (55 minutter siden):

Hva kalles det ellers? Beklager om du har forklart det et annet sted.

Usikker på hva du mener men har ikke påstått at det kalles noe annet andre plasser heller ikke skrevet det noen plass :) Men det er mange som ikke driver med slikt, leverer en bil/produkt og stopper der. Men normalen med det meste vi kjøper i dag er at det er en form for CI under levetiden slik at det stadig blir bedre og bedre. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (35 minutter siden):

Slike software oppdateringer som dette, følger de bilen eller brukeren? Hadde vært gull om de fulgte brukeren slik at når en kjøper ny bil så har en alt låst opp slike oppgraderinger fra tidligere. Tror også at langt flere hadde gjort denne type oppgraderinger da, enklere å forsvare prisen på det 

Akkurat denne er nok litt vanskelig da ikke alle biler har den, forstår det slik at det følger bilen. Har dog vært lovet at de skal endre på FSD at det nå følger personen men usikker på om det er i havn. Alle biler kan ha FSD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

P = U x I... Og som det var nevnt tidligere har du sannsynligvis kjørt en bil på chill mode. LR kan også redusere 0-100 en del med software slik at den er mer eller mindre lik din på tid. 

Nope. Det var det første han deaktiverte. Det så jeg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Nope. Det var det første han deaktiverte. Det så jeg selv. 

Da er det nok relatert til enten batteri prosent eller deg. Tror også Tesla bruker en kreativ regne metode på dette slik at det kan variere noen hundredeler slik jeg har forstått. Ift batteri vill en naturlig nok få lavere effekt ved lavere spenning. Om BMW har buffer i topp(noe tesla ikke har) kan den nok prestere bedre ved lavere spenning. Så har en software inne i bildet også, hvordan den regulerer motorkraft etc. 

Også er jo Tesla kjent for å over estimere sine ting, som flausen med P85D og hestekrefter feks. Og BMW går vell andre veien om jeg ikke tar feil. Slik at den presterer bedre enn tallene de oppgir. 

Mange variabler her :)

Men, Tesla P, Plaid osv er i en helt annen liga enn de normale bilene og software. Spessielt 0-50 og kanskje lavere er helt hinsides. Plaid er rett og slett ubehagelig og farlig, en kan bli ganske så svimmel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Da er det nok relatert til enten batteri prosent eller deg. Tror også Tesla bruker en kreativ regne metode på dette slik at det kan variere noen hundredeler slik jeg har forstått. Ift batteri vill en naturlig nok få lavere effekt ved lavere spenning. Om BMW har buffer i topp(noe tesla ikke har) kan den nok prestere bedre ved lavere spenning. Så har en software inne i bildet også, hvordan den regulerer motorkraft etc. 

Også er jo Tesla kjent for å over estimere sine ting, som flausen med P85D og hestekrefter feks. Og BMW går vell andre veien om jeg ikke tar feil. Slik at den presterer bedre enn tallene de oppgir. 

Mange variabler her :)

Men, Tesla P, Plaid osv er i en helt annen liga enn de normale bilene og software. Spessielt 0-50 og kanskje lavere er helt hinsides. Plaid er rett og slett ubehagelig og farlig, en kan bli ganske så svimmel. 

Angående den siste videoen din hvor resultatet var helt motsatt tror jeg kommer av at banen dem kjlrte var kortere. Begge sier at BMW hadde tatt overtaket om den hadde vært lenger. 

Fun fact på slutten der. Begge hadde definitvt valgt BMW'en :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Angående den siste videoen din hvor resultatet var helt motsatt tror jeg kommer av at banen dem kjlrte var kortere. Begge sier at BMW hadde tatt overtaket om den hadde vært lenger. 

Fun fact på slutten der. Begge hadde definitvt valgt BMW'en :) 

Ja det er vell typisk tesla. Rå i start, detter av etterhvert. 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Trestein said:

Tenker på denne nye juniper varianten. Sliter med å forstå at Tesla har brukt 2 kroner på produktutvikling? Intet nytt i drivlinjen? Ingen nye funksjoner som el hengerfeste eller soltak som kan åpnes? 

Ser ut som en klasisk facelift men uten teknologiske fremskritt. Litt mere støydemping, lavere toppfart, mykere fjæring og noen ledsriper? Hvor er innovasjonen? i 2016?

Drivlinjen er jo allerede veldig bra. Hengerfeste er det vel ingen som bruker i California så det blir nok nedprioritert. 

Soltak som kan åpnes oppå ett eksisterende glasstak? Det ville nok vært dyrt å komplisert å utvikle. Tesla hadde soltak i 2015 men så gikk de over til glasstak og benytter det som en del av konstruksjonen. Det stiver av bilen ganske mye - samt de sparer veldig mye tid å penger under byggingen av bilene siden de er "cabriolet" og veldig lett å montere i helt frem til de setter på glasstaket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Hadde ikke betalt 18000kr for et halvt sekund raskere 0-100. 

Tenker på denne nye juniper varianten. Sliter med å forstå at Tesla har brukt 2 kroner på produktutvikling? Intet nytt i drivlinjen? Ingen nye funksjoner som el hengerfeste eller soltak som kan åpnes? 

Ser ut som en klasisk facelift men uten teknologiske fremskritt. Litt mere støydemping, lavere toppfart, mykere fjæring og noen ledsriper? Hvor er innovasjonen? i 2016?

det er fordi du henger tilbake i historien. Tesla utvikler ALLE sine biler. De utvikler ting hele veien til ALLE bilene, de er ikke avhengig av levere nye modeller for å levere ny teknologi. De driver på en annen måte en nesten hele bransjen, på godt og vondt. 

Tingene du never er eldgammel teknologi, noe de kunne kjøpt i fra bosch eller andre som resten av industrien gjør. Det er ikke fremskritt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Drivlinjen er jo allerede veldig bra. Hengerfeste er det vel ingen som bruker i California så det blir nok nedprioritert. 

Soltak som kan åpnes oppå ett eksisterende glasstak? Det ville nok vært dyrt å komplisert å utvikle. Tesla hadde soltak i 2015 men så gikk de over til glasstak og benytter det som en del av konstruksjonen. Det stiver av bilen ganske mye - samt de sparer veldig mye tid å penger under byggingen av bilene siden de er "cabriolet" og veldig lett å montere i helt frem til de setter på glasstaket.

Så ingen innovasjon siden M3 ble lansert? Vet at de har funnet opp varmepumpe og greier(noen år etter at konkurrentene hadde det) men det er ikke mye nytt siden model 3 kom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...