Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Trestein said:

Sikkert digg for mange å sette bilen foran soverommet til naboens 17år gamle datter og studere optak sene kvelder. For meg er dette ikke veldig interressant. Hadde holdt fint at kamera kun slo seg på når parkerings sensorer merket utslag

Det er jo der den gjør. Filmer når noen er nært bilen.

Så kan man se gjennom opptakene på telefonen. Veldig praktisk.

Før kunne man bare se dem på skjermen i bilen, eller eventuelt ta inn hardisken å se dem på en pc. Tungvindt spesielt når det er 5-10 opptak hver dag.

Ble rygget på senest her om dagen. Om det ikke også var vitner tilstede kunne opptaket vært gull verdt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (17 minutter siden):

Interessant spørsmål.

Kanskje det kommer en 'emergency mode' hvor mobilen overtar de viktigste funksjonene? Plassert i en holder på dashbord selvfølgelig.

Også romskip kontrolleres i dag med touch-skjermer istedenfor 100-vis av mekaniske brytere.

Er flyindustrien også der eller har de både stikke og pedaler? Begge deler kunne man vel operert fra en skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (41 minutter siden):

Model Y performance tar vel 0-100km/t på 3.7 sekunder. Vil tro Juniper Performance blir like rask som den gamle.

Jada, men til hvilken pris? Siden jeg ikke trenger den ekstra plassen uansett, så blir det enda mindre vanskelig og ikke velge M50. Jeg tipper performace modellen lett havner på rundt 700k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja det er bra at flere biler tilbyr disse premium features'ene(for meg, slapp av Trestein jeg snakker om MEG!). Men om jeg ikke husker helt feil var BMW veldig begrenset her? Kan ikke velge temp osv? 

Har heller ikke isskrape. Bilen kan forvarme på tid og via ett trykk på appen. Den kjøler selvfølgelig om sommeren. Den kan gjøre det samme med batteriet. 

Har egentlig ikke hatt noe snø/is problemer siste 30årene. Som regel har vindusspylervesken tatt isen når jeg kjører hjem fra jobb. 

Forvarming av bil er vel noe som har eksistert i 40år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Trestein said:

Er flyindustrien også der eller har de både stikke og pedaler? Begge deler kunne man vel operert fra en skjerm.

Ja, både biler og fly har stikk/ratt og pedaler - såfremt de opereres av mennesker ombord.

Hvis ikke kalles de i dag hhv 'robotaxi' og droner.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Ja, både biler og fly har stikk/ratt og pedaler - såfremt de opereres av mennesker ombord.

Hvis ikke kalles de i dag hhv 'robotaxi' og droner.

Men du er enig i at både ratt og pedaler fint kunne vert erstattet med en lcd skjerm?. Jeg kan jo fint lande et fly i simulator med piltaster på display. Man trenger ikke pedaler. Ikke i bil heller. Alt kunne vert på skjermen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Appropo...

Sitter og kikker oitt på specs til bilen jeg kjlrte i går. Model 3 LR AWD. Der står det at den klarer 0-100 på 4.4 sekunder. Min er oppgitt til 3.9 sekunder. Det klarer jeg ikke å få til å stemme. 

Min M50 hadde regelrett knust LR AWD. Jeg får nesten hjulspinn på alle hjul med min. Jeg tror Tesla mildt sagt har lagt på litt her. Jeg er redd det samme gjelder performance modellen, noe en video jeg la inn tidligere bekreftet. Dette var dog en Performance. 

Mulig jeg missforstår hvor mye krefter man faktisk trenger for å forbedre tiden med 0.5 sekunder, men det er ganske enorm forskjell på min og LR AWD. 

Bilen jeg kjlrte hadde 60% strøm igjen. Kan det være slik at tesla kutter motorkraft når det blir kindre strøm på batteriet?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Det er jo der den gjør. Filmer når noen er nært bilen.

 

Både og - du kan se på kamera via livefeed fra mobilappen når du selv ønsker, så mye du ønsker. Og også trigge opptak når du ønsker. Litt søkt scenario men det er absolutt noen personvernsbekymringer rundt det.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bjerknez said:

Appropo...

Sitter og kikker oitt på specs til bilen jeg kjlrte i går. Model 3 LR AWD. Der står det at den klarer 0-100 på 4.4 sekunder. Min er oppgitt til 3.9 sekunder. Det klarer jeg ikke å få til å stemme. 

Min M50 hadde regelrett knust LR AWD. Jeg får nesten hjulspinn på alle hjul med min. Jeg tror Tesla mildt sagt har lagt på litt her. Jeg er redd det samme gjelder performance modellen, noe en video jeg la inn tidligere bekreftet. Dette var dog en Performance. 

Mulig jeg missforstår hvor mye krefter man faktisk trenger for å forbedre tiden med 0.5 sekunder, men det er ganske enorm forskjell på min og LR AWD. 

Bilen jeg kjlrte hadde 60% strøm igjen. Kan det være slik at tesla kutter motorkraft når det blir kindre strøm på batteriet?

Teslabjørn har testet alt du lurer på.

 Vell å merke den gamle performance dette da

https://youtu.be/QGjwEAWTcrw?si=_CHrU1eBo1txcYXb

Tesla sin antispinn er vel bedre enn BMW sin.

Her er sjema for bjørn sine tester. https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Teslabjørn har testet alt du lurer på.

 Vell å merke den gamle performance dette da

https://youtu.be/QGjwEAWTcrw?si=_CHrU1eBo1txcYXb

Tesla sin antispinn er vel bedre enn BMW sin.

Her er sjema for bjørn sine tester. https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Til info så er det i det siste blitt bekreftet I4 M50 med 255/285 performance felger og m-technology er litt annerledes satt opp i understell (samt et annet grep enn de som tester med andre hjulkombinasjoner). Og denne har langt bedre tall. Det grunn at testere av denne har repeterende tall på 3.2-3.3. Samt at factsheet til bmw er konservativt.

Edit: i 0-60mph (fra stillestående)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Teslabjørn har testet alt du lurer på.

 Vell å merke den gamle performance dette da

https://youtu.be/QGjwEAWTcrw?si=_CHrU1eBo1txcYXb

Tesla sin antispinn er vel bedre enn BMW sin.

Her er sjema for bjørn sine tester. https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Ok, da er det nok slik at for å få 0.5 sekunder bedre tid kreves det bare enormt mye mer krefter. Det høres bare så lite ut på papiret, men i virkeligheten kjenner man meget godt den forskjellen. 

Jeg sammenligner ikke M50 med LR AWD her altså, for det er ikke rettferdig, men jeg ble overrasket over 4.4 tallene til Tesla for den bilen virket slett ikke SÅ kjapp i det hele tatt. Ikke engang i nærheten. Jeg hadde tippet 5-6 sekunder. Men da har jeg nok som nevnt missforstått litt her. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Hva mener du her?

Om Bjerknez sliter med at bilen spinner så gjør jo ikke antispinn jobben sin. 

Min Nissan Leaf spinner også mye enda den bare har 100 hester eller noe, fordi antispinn fungerer dårlig på Leaf.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om Bjerknez sliter med at bilen spinner så gjør jo ikke antispinn jobben sin. 

Min Nissan Leaf spinner også mye enda den bare har 100 hester eller noe. fordi antispinn fungerer dårlig.

Ok så bare useriøs synsing!

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om Bjerknez sliter med at bilen spinner så gjør jo ikke antispinn jobben sin. 

 

@Bjerknez har ikke kjørt bilen sin med sommerdekk i sommertemperatur enda.

Optimale 0-100 (0-60) tester (eller fabrikk referanser) gjøres ikke på norske ufeide vårveier fulle av sand og grus med 8-10 plussgrader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bjerknez said:

Ok, da er det nok slik at for å få 0.5 sekunder bedre tid kreves det bare enormt mye mer krefter. Det høres bare så lite ut på papiret, men i virkeligheten kjenner man meget godt den forskjellen. 

Jeg sammenligner ikke M50 med LR AWD her altså, for det er ikke rettferdig, men jeg ble overrasket over 4.4 tallene til Tesla for den bilen virket slett ikke SÅ kjapp i det hele tatt. Ikke engang i nærheten. Jeg hadde tippet 5-6 sekunder. Men da har jeg nok som nevnt missforstått litt her. 

Har man fått igjen alt for mye på skatten så er det litt å hente her

Screenshot_20250406_174141_Tesla.thumb.jpg.b07e83c68c2472bb31f2857252f18c35.jpg

Blir litt mere brutal i starten da som du kansje er vandt med i bmw'en din.

Forøvrig ikke så dumt å vite at bilen er designet for å hente ut mere enn den gjør. Kan bli litt betrygget på bruktmarkedet iallefall når man vet bilen aldri har vært pushet til max.

Finnes 3eparts løsninger for å aktivere boost billigere. Noen moduler får jo gamle LR til å gå enda bedre enn performance. Men greit å vente til motorgarantien er ute før man tukler for mye.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det er jo der den gjør. Filmer når noen er nært bilen.

Så kan man se gjennom opptakene på telefonen. Veldig praktisk.

Før kunne man bare se dem på skjermen i bilen, eller eventuelt ta inn hardisken å se dem på en pc. Tungvindt spesielt når det er 5-10 opptak hver dag.

Ble rygget på senest her om dagen. Om det ikke også var vitner tilstede kunne opptaket vært gull verdt.

Så kamera slår seg på når de ser noe er nærmt bilen? Interessant. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Complexity said:

fordi antispinn fungerer dårlig på Leaf.

Alle vet fwd suger på aks. Det er ikke pga antispinn ikke funker men pga vektfordeling som skyves bakover ved aks, åpen diff og små, billige 205-16 dekk. En Leaf gjør det den er designet for, verken mer eller mindre. De fleste biler bygges for et prispunkt i markedet og det må de forholde seg til under utvikling og produksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...