Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Bmw satser sterkt på materiale som er gjenvunnet og har gjort det noen år nå. 
https://www.bmwgroup.com/en/news/general/2021/innovative-materials.html

Sitat

In response to environmental and ethical concerns, BMW has implemented measures to ensure responsible leather sourcing. The company works directly with Leather Working Group (LWG)-certified suppliers and promotes the use of chrome-free tanning agents, such as olive-tanned leather in models like the BMW iX. Additionally, BMW offers leather-free interiors as an option and encourages suppliers to adhere to ethical principles, including animal welfare standards.

Leather

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er en drømmeverden at alle "ekte" seter kommer i fra biprodukt av kjøtt industrien. Spesielt på de dyrere skinn typene. Det er også andre problemer som bruk av regnskog osv. 

Men ja, mye kunstig kommer i fra fossile kilder. BMW satser vell også sterkt på dette om dagen. 

Men poenget var uansett bare å vise at premium ikke for alle er ensbetydene med overflate materialer. Selv om jeg også kan sette pris på det såklart, men skulle jeg velge er det absolutt teknologi og spesielt automasjon som står i første rekke. 

Da br du kjøpe noe kinesisk med huaway teknologi. Da slipper du å vente i årevis

Hva du mener med premium er uklart. Tesla er som Moskowich og Lada for mange år siden. Billige biler med tvilsom kvalitet. Det hadde ikke hjulpet om man tok all elertronikk fra en 2025 tesla fjernet speedomenter og satte inn en 17tommers tesl askjerm. De hadde fremdeles vert tvilsomme. Men ikke for deg kanskje? En moscowich med flott skjerm og app?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med automasjon er noe jeg også liker. HVIS det funker 100%. Jeg bruker Homey Pro og har et såkalt smarthjem. Artig og som oftest behagelig, men det hender systemet feiler. Dette skjedde allerede med flrste prøveturen i Model 3. Når det ikke fungerer 100% hele tiden så kan man ikke stole 100% på det og da sitter man igjen med et system som man ikke stoler på og som blir brukt mindre. 

Det kan da umulig bare være meg som har opplevd at den automatiske giringen feiler? Selv selgeren sa jo til meg at denne kan tulle litt iblandt.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Bmw satser sterkt på materiale som er gjenvunnet og har gjort det noen år nå. 
https://www.bmwgroup.com/en/news/general/2021/innovative-materials.html

Jepp, vi prøvekjørte en i3 for mange år siden. Kona mente interiøret så ut som det var laget av resirkulert papp og nektet å ha noe med bilen å gjøre. Hun endte opp med en Model 3 SR+. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Da br du kjøpe noe kinesisk med huaway teknologi. Da slipper du å vente i årevis

Hva du mener med premium er uklart. Tesla er som Moskowich og Lada for mange år siden. Billige biler med tvilsom kvalitet. Det hadde ikke hjulpet om man tok all elertronikk fra en 2025 tesla fjernet speedomenter og satte inn en 17tommers tesl askjerm. De hadde fremdeles vert tvilsomme. Men ikke for deg kanskje? En moscowich med flott skjerm og app?

Hva mener du at jeg venter på som de kinesiske bilene har? Men absolutt de er helt fremme der med teknologi de også så de er absolutt ett verdig alternativ. Men jeg er jo så fornøyd med bilen jeg har og de jeg har hatt så jeg har ingen store grunner til å gå over til noe annet enn så lenge. Men de kinesiske kan bli en verdig vinner fremover, ingen tvil om det. 

Jeg spesifiserte det jo nettopp? For meg blir premium god teknologi over materialer, som jeg forstår er din vinner. Ingen problemer med det, vi er forskjellige. Å sammenligne moderne biler som Tesla med lada for mangen år siden blir for dumt til å ta seriøst for meg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Det med automasjon er noe jeg også liker. HVIS det funker 100%. Jeg bruker Homey Pro og har et såkalt smarthjem. Artig og som oftest behagelig, men det hender systemet feiler. Dette skjedde allerede med flrste prøveturen i Model 3. Når det ikke fungerer 100% hele tiden så kan man ikke stole 100% på det og da sitter man igjen med et system som man ikke stoler på og som blir brukt mindre. 

Det kan da umulig bare være meg som har opplevd at den automatiske giringen feiler? Selv selgeren sa jo til meg at denne kan tulle litt iblandt.... 

Det blir omtrent som at bremsene virker 9 av 10 ganger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig feiler den, men da swiper en jo bare på skjermen. Jeg swiper heller 20 ganger på skjermen ila ett år enn 243534634. Bilen viser jo hva den har valgt og en må følge prosedyren med å svinge ratt, trykke på brems etc for å unngå feil. 

Det er ingenting som fungerer 100%. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig feiler den, men da swiper en jo bare på skjermen. Jeg swiper heller 20 ganger på skjermen ila ett år enn 243534634. Bilen viser jo hva den har valgt og en må følge prosedyren med å svinge ratt, trykke på brems etc for å unngå feil. 

Det er ingenting som fungerer 100%. 

Så jeg må hver gang jeg girer dobbeltsjekke om den har valgt riktig gir før jeg kjører? Er ikke det tungvindt? 

Jo, girspaken på alle biler jeg har hatt har fungert 100%. Bilen har aldri gått bakover eller fremover når jeg setter den i motsatt gir. Aldri. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hva mener du at jeg venter på som de kinesiske bilene har? Men absolutt de er helt fremme der med teknologi de også så de er absolutt ett verdig alternativ. Men jeg er jo så fornøyd med bilen jeg har og de jeg har hatt så jeg har ingen store grunner til å gå over til noe annet enn så lenge. Men de kinesiske kan bli en verdig vinner fremover, ingen tvil om det. 

Jeg spesifiserte det jo nettopp? For meg blir premium god teknologi over materialer, som jeg forstår er din vinner. Ingen problemer med det, vi er forskjellige. Å sammenligne moderne biler som Tesla med lada for mangen år siden blir for dumt til å ta seriøst for meg. 

Poenget var at for noen av oss er Bilen(stålet, hjuloppheng, stivhet, støy isolajon, material valg, panel gap, lakk kvalitet, rustbesyttelse, ergonomi, komfort) mye viktigere enn softwaren bilen kommer med

Det samme går for en vaskemaskin. Hadde aldri kjøpt en vaskemaskin som vasker dårlig men hadde bra app og kjempegod software

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Poenget var at for noen av oss er Bilen(stålet, hjuloppheng, stivhet, støy isolajon, material valg, panel gap, lakk kvalitet, rustbesyttelse, ergonomi, komfort) mye viktigere enn softwaren bilen kommer med

Det samme går for en vaskemaskin. Hadde aldri kjøpt en vaskemaskin som vasked dårlig men hadde bra app og kjempegod software

Vi har en LG vaskemaskin som er appstyrt og er veldig smart. Den største dritten vi noen gang har hatt. Nestegang blir det Miele igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Så jeg må hver gang jeg girer dobbeltsjekke om den har valgt riktig gir før jeg kjører? Er ikke det tungvindt? 

Jo, girspaken på alle biler jeg har hatt har fungert 100%. Bilen har aldri gått bakover eller fremover når jeg setter den i motsatt gir. Aldri. 

Var vel noen VW elbiler som drev å girte feil? Fikk ikke tatt bilene ut av revers nektet å kjøre framover. Software bug..

Tesla sin auomatiske giring blir jo bedre og bedre med hver update. Har vel vært 2-3 updates siste måned på min gamle bil. Kansje flere på de nyere.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Næ det blir ikke noe dobbeltsjekk, det blir en vane. Akkurat som det å sette bilen i gir er en vane. Eller mener du at du gjør en dobbeltsjekk når du girer? 

Jeg setter meg inn i bilen, tar på beltet, trykker på brems og i stedenfor å swipe på skjermen ser jeg på den. Viser bilen riktig vei tråkk på gass. Viser den feil vei swipe. Det blir en naturlig prosess etter kort tid, iallefall for meg. Man flytter øyne istedenfor hender. Tesla kunne jo også forbedret dette med lyd slik at en ikke trengte å flytte øyne engang, eller bruke ledstripen man har forran seg til å vise farge for retning. Mulighetene er store :)

Så nei, jeg tenker absolutt ikke at det er tungvindt, å gire derimot. Jizes for noe tungvindte greier, spessielt av den gamle typen og så har en kanskje låseknapp i tillegg, så må en kikke ner for å se hvor den skal plasseres da dette ikke er likt for alle biler, så må en kanskje løfte en egen lås for å få den i revers osv. Etter noe tid går dette av seg selv såklart, på samme måte som tesla sitt system går av seg selv :)

Så du har aldri satt en bil i feil gir? Det har iallefall jeg gjort! Men jeg ser ikke på meg som nok statistikk til å sette slike storkastiske avgjørelser. Bare se på de som kjører i vegger fra tid til annet og skylder på bilen, men så viser det seg at det var mennesklig feil over and over again... Du vet, statistikk utover dine egne opplevelser? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det samme går for en vaskemaskin. Hadde aldri kjøpt en vaskemaskin som vasked dårlig men hadde bra app og kjempegod software

Ja, jeg snakket for meg selv. Og var også tydelig at dette ikke nødvendigvis gjelder for alle. Så usikker på hvorfor du påpeker det, men da har vi fått det inn med teskje, jeg snakket på egne vegne om hva jeg anser som premium, eller de viktige tingene. 

Nå overdriver du igjen, Tesla får folk helt fint fra A til B. Dog får en kanskje en bedre opplevelse i BMW ift kjøre opplevelse. Men å sammenligne det med ikke vaskede klær er en stor overdrivelse, tenker jeg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Var vel noen VW elbiler som drev å girte feil? Fikk ikke tatt bilene ut av revers nektet å kjøre framover. Software bug..

Tesla sin auomatiske giring blir jo bedre og bedre med hver update. Har vel vært 2-3 updates siste måned på min gamle bil. Kansje flere på de nyere.

Jepp, en annen ting som gjør tesla premium for meg. CI som det kalles i industrien. Dog kommer det også med negative ting som regresjon fra tid til annen. Men jeg er fortsatt for CI og ikke bruk og kast mentaliteten som biler stort sett har hatt tidligere og mange fortsatt har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Jepp, vi prøvekjørte en i3 for mange år siden. Kona mente interiøret så ut som det var laget av resirkulert papp og nektet å ha noe med bilen å gjøre. Hun endte opp med en Model 3 SR+. 

Nå er ikke i3 i produksjon lengre men ingen interiørvalg så vel ut som resilrkulert papp. Man hadde   valget av standard, lodge, loft eller suite.
Uansett så gjaldt diskusjonen erstatning for skinntrekk i seter og der er BMW langt fremme med dems materialer og tilbyr skinnfrie alternativer til alle nye biler.

Suite
As the name suggests, this is a luxurious option that combines high-quality brown leather with modern interior technology. This interior is designed to give an executive feel
IMG_1866.png.0c696662321df470c6574536a018dfd2.png

Loft
If a slightly more modern look is what you are after then the Loft interior world should be your choice. The seats have additional hexagons to add a more futuristic look.
IMG_1865.png.78d012fdd2a54a5176a81dc2e11e6145.png

Lodge
This world adds some nice wood to the dashboard and combines grey with a brown leather for the seats. It gives the interior a light and open feel and looks quite classic
IMG_1864.png.3f60805f94051591e43c4bbfc26bb41e.png

Standard
The standard world comes at no extra cost to the i3, which makes it very attractive. There is a lot to like about the black and blue combination that is present in the front seats, it is very simple and suits the overall feel of the car.
IMG_1863.png.f59ab1445b0d120b0fc11beda0e48bfc.png

Model 3 SR
IMG_1868.thumb.jpeg.ce5de804c4428a864ff8218dfedb3de8.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

ikke bruk og kast mentaliteten som biler stort sett har hatt tidligere og mange fortsatt har. 

"Moderne" elektriske biler er vel mer bruk og kast enn andre biler noensinne har vært. 10 år gammel og det er bare å grave den ned, ubrukelig. Skjermer og dritt er bare søppel i det lange løp. Hvor mange ser du som går med 10 år gamle telefoner til daglig f.eks, ingen. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

"Moderne" elektriske biler er vel mer bruk og kast enn andre biler noensinne har vært. 10 år gammel og det er bare å grave den ned, ubrukelig. Skjermer og dritt er bare søppel i det lange løp. Hvor mange ser du som går med 10 år gamle telefoner til daglig f.eks, ingen. 

"Er vell mer", er det en følelse eller har du kilder? 

Bruk og kast var kanskje feil ord, men produser og gå videre er kanskje mer rett. Slik biler uten internett er, selv om de om en er heldig får oppdateringer under service. Og selv mange biler med internet i dag får lite til ingen oppdateringer. 

Dog kjører Tesla en helt annen stil og kjører CI på alle biler, selv biler i fra 2013 får oppdateringer og forbedringer. Noe som er bra for brukeren, da opplevelsen av bilen stadig blir bedre. Foruten de gangene en opplever regresjon såklart, men dette er kortvarig heldigvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...