Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Trestein skrev (16 minutter siden):

Som sagt så må den kjøre 500 millioner km uten en dødsulykke for å kjøre like bra som en gjennomsnittlig norsk sjåfør. Videoene må bli ganske kjedelige før det skjer

For min del ønsker jeg meg nivå 2 system som er bedre. Slik fsd er i dag. Så jeg gleder meg til jeg kan bruke det her hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Det var da voldsomt til overfortolkning. Jeg mener selvsagt at de fleste står over både i4 M50 og TM3P fordi de kraftigste bilmodellene sjeldent gir så mye merverdi at det er verdt å betale "premiumpris". Folk kjøper dog heller ikke mye i4 M40.

Overtolkning? Det var ikke jeg som sa at det var en selvfølge at M50 var overlegen M3P og at resultatet var gitt alt før prøvekjøring. Da er jo en av bilene priser for høyt/lavt akkurat når det gjelder de to modellene mot hverandre. 

Men jeg har ikke kjørt en Tesla siden jeg kjørte første utgaven av MS for 4 år siden, og etter det har jeg mer eller mindre vært trofast mot min 2016 Transit Connect. Men til neste år når den ikke går igjennom EU og mitt behov for den type bil er vekke så skal jeg for første gang kjøpe en bil som gir meg kjøreglede, og ikke bare er praktisk til mitt bruk 😅

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

For min del ønsker jeg meg nivå 2 system som er bedre. Slik fsd er i dag. Så jeg gleder meg til jeg kan bruke det her hjemme

Min bil har også nivå 2 system. Det blir nok fint til vinteren når kamera er klogga og veimerking er hvit. Da kunne jeg tenkt meg noe som kunne kjøre for meg!

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (51 minutter siden):

Overtolkning? Det var ikke jeg som sa at det var en selvfølge at M50 var overlegen M3P og at resultatet var gitt alt før prøvekjøring. Da er jo en av bilene priser for høyt/lavt akkurat når det gjelder de to modellene mot hverandre. 

Men jeg har ikke kjørt en Tesla siden jeg kjørte første utgaven av MS for 4 år siden, og etter det har jeg mer eller mindre vært trofast mot min 2016 Transit Connect. Men til neste år når den ikke går igjennom EU og mitt behov for den type bil er vekke så skal jeg for første gang kjøpe en bil som gir meg kjøreglede, og ikke bare er praktisk til mitt bruk 😅

Prøvekjør en Model 3P og en i4 M50 og vurder selv hvem som gir mest kjøreglede og kjøp den du oiker best. Prisen som skiller er ikke all verden uansett, litt avhengig av hvilket utstyr du velger til BMW. Med litt rabatter etc. havner min 642k. En Model 3P koster rundt 624k hvis du velger vinterhjul og den vanlige autopilot pakken og en farge med respekt for seg selv. :) 

en annen ting jeg forøvrig kom på nå som jeg beit meg merke i var at skjermen i Tesla ikke var justert slik at den var tiltet mot fører. Når dette er den eneste formen for å komunisere med bilen burde den i mine øyne vært tiltet mer mot føreren. Bare en observasjon jeg gjorde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Jeg spurte basert på hva andre her sa, om at Bmw holder langr bedre kvalitet og bare koster 20 000 mer. Dette gjelder da M3P vs M50.

Jeg satt 7 timer i en M50 på fredag, så spørs om jeg ikke må tilbringe noen timer i en M3 også snart bare for å ha opplevd den. Jeg som vanligvis kjører en Transit Connect så var det jo en ny verden å kjøre M50. Høydepunkte på hele turen var å kunne ta helt uanstrengte forbikjøringer selv i bratte motbakker. Det var en deilig følelse.

Synes også elektronisk hengerfeste var supert. Hengerfeste gjør de fleste biler stygg, så å kunne hente det frem med et enkelt trykk på en knapp var i like øyne en fin detalj.

Skulle ønske det var litt mer plass i bagasjerommet på den, men det er vel helt feil bil om det er et behov.

Skal uansett få prøvekjørt en M3 jeg også om ikke lenge 🙂

Synd du ikke fikk testet en Performance. Helt annet understell og ytelse på den, samt andre seter.

Ang skjerm så er det selvfølgelig 70 forsjellige leverandører av justerbar hengsel til skjermen for de som ønsker å justere den..

S/X har motorisert juseting forøvrig så har vinkel basert på profil.

Men den er ganske perfekt plasert for min del for at både meg å passasjer skal kunne benytte den.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (4 timer siden):

Hvorfor kjøper da folk Tesla om en får en bedre bil for 20 000 ekstra?

Nei det er jo helt ufattelig. 

At folk i det hele tatt kjøper en Tesla av hvilken som helst type istedetfor en bmw er egentlig ufattelig i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Salvesen. said:

https://x.com/teslaeurope/status/1908573920296415451
fsd i Amsterdam, nå er det ikke lenge igjen! 

Dette gleder jeg meg til! Håper det kommer en fornuftig abonnementsordning.

 

9 hours ago, ProphetSe7en said:

Så M3P er overpriset ut i fra kvaliteten en får sammenlignet med for eksempel BMW?

Slik jeg tolker folk her inne så kjøper en ikke M3P, da går en får BMW som er langt bedre kvalitet. Men de andre utgavene av M3 så er Tesla det beste kjøpet i dag med tanke på hva en får for pengene?

Jeg fikk testet en M50 i helgen en halvtimes tid. 
Fy flate for en bil! 640’ ferdig på veien for en bil som dette er rett og slett en hinsides god deal. 
 

Den hadde overraskende mye vektforflytning selv i sport, kunne tenkt meg et program som stivet opp understellet enda mer

Eneste argument for TM3P er plass. 
 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Dette gleder jeg meg til! Håper det kommer en fornuftig abonnementsordning.

 

Jeg fikk testet en M50 i helgen en halvtimes tid. 
Fy flate for en bil! 640’ ferdig på veien for en bil som dette er rett og slett en hinsides god deal. 
 

Den hadde overraskende mye vektforflytning selv i sport, kunne tenkt meg et program som stivet opp understellet enda mer

Eneste argument for TM3P er plass. 
 

Har du eid eller kjørt Tesla Model 3P? 
 

Hadde vært artig og hørt dine erfaringer den motsatte veien :) Altså mer detaljert og hva som ligger bak utsagnet "fy flate for en bil". 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bjerknez said:

Har du eid eller kjørt Tesla Model 3P? 
 

Hadde vært artig og hørt dine erfaringer den motsatte veien :) Altså mer detaljert og hva som ligger bak utsagnet "fy flate for en bil". 

Kun kjørt en 3P 2019 modell på en kort prøvekjøring på slushføre med en (vettskremt) Teslansatt i passasjersetet.

Har ikke kjørt nye 3P men føler meg trygg på at BMW banker den ned i støvla på alt untatt plass og muligens 0-100


Men som jeg nevnte tidligere så kunne jeg skikkelig tenkt meg og prøvd de opp mot hverandre på bane. For om Teslaen slår BMW der, så er den lille differansen i pris mer spiselig, og Tesla har noe å slå i bordet med. Mindre komfort for lettere bil med bedre ytelse skal man ikke kimse av.

Jeg er veldig glad i BMW og kjørt mange av M modellene opp igjennom årene på alpeturer og BMW winter experience  

Jeg var i alpene i høst og kjørte M8 competition I 4 dager. 
M50 føltes ganske lik som den i både interiør komfort plass og nesten like god prestanda. 
 

Å kunne kjøpe en slik bil som M50 som vanlig lønnsmottager! Vi lever i en fin tid.

M8 listepris på den jeg kjørte til sammenligning

 

 

IMG_2975.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla model 3P sin lavere vekt spiller nok en rolle hvis man skal dra bilen ut på bane. At Tesla vinner i et baneløp er jeg trolig ganske overbevist om. Men på landeveien hvor man bruker den som vanlig mener jeg BMW er mye bedre. Rett frem så tror jeg BMW fint holder følge med Model 3P fra 0 til 100 og ut fra hva jeg har forstått holder også BMW pusten lenger, også over 100km/t. 

Jeg mener vertfall at BMW leverer en bedre totalpakke. 
 

Riktignok den gamle Model 3P, men BMW knuser den i alle testene her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bjerknez said:

Tesla model 3P sin lavere vekt spiller nok en rolle hvis man skal dra bilen ut på bane. At Tesla vinner i et baneløp er jeg trolig ganske overbevist om. Men på landeveien hvor man bruker den som vanlig mener jeg BMW er mye bedre. Rett frem så tror jeg BMW fint holder følge med Model 3P fra 0 til 100 og ut fra hva jeg har forstått holder også BMW pusten lenger, også over 100km/t. 

Jeg mener vertfall at BMW leverer en bedre totalpakke. 
 

Riktignok den gamle Model 3P, men BMW knuser den i alle testene her:

 

Knusing vet jeg nå ikke om jeg ville kaldt det 😅

Hvordan er det forøvrig med BMW'en og maks ytelse? Må ha den i sport-boost program eller noe og batteriet må være riktig temperert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (23 minutter siden):

Tesla model 3P sin lavere vekt spiller nok en rolle hvis man skal dra bilen ut på bane. At Tesla vinner i et baneløp er jeg trolig ganske overbevist om. Men på landeveien hvor man bruker den som vanlig mener jeg BMW er mye bedre. Rett frem så tror jeg BMW fint holder følge med Model 3P fra 0 til 100 og ut fra hva jeg har forstått holder også BMW pusten lenger, også over 100km/t. 

Jeg mener vertfall at BMW leverer en bedre totalpakke. 
 

Riktignok den gamle Model 3P, men BMW knuser den i alle testene her:

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Knusing vet jeg nå ikke om jeg ville kaldt det 😅

Hvordan er det forøvrig med BMW'en og maks ytelse? Må ha den i sport-boost program eller noe og batteriet må være riktig temperert?

Det velger man selv. Man kan ha på sport boost hele tiden om man vil. Det gir en bare tilgang til ekstra krefter. Nab kan programmere de forskjellige modusene som man vil. 

I det segmentet der vil jeg si det er knusing. Tesla oppgir bedre 0-100 tid på papiret og veier ca. 400 kg mindre. Men allikevel slår BMW den hver eneste gang. Det vil jeg kalle knusing egentlig. I slike tester krever det ganske mye ekstra power for å få de siste millisekundene i overtak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (10 minutter siden):

 

Som nevnt tidligere tror jeg Tesla trolig hadde vunnet på en bane som dette. Gitt at man var en meget kapabel sjåfør. Men banekjøring er nok noe de aller færreste bruker sin elbil til. Som regel gjelder ikke forsikringen heller. 

Fordelen med Tesla vs M3 er at momentet kommer med en gang og bilen er trolig lettere. Tesla hadde trolig også vunnet over M50 på en bane som dette. Jeg er dog mer interresert i hvordan bilen er å kjøre samt presterer i vanlig trafikk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er imponert over automatisk giring på juniper. Siden jeg aktiverte den for 1 uke siden har jeg måttet giret 2 ganger på skjermen, ellers gjør den det selv.

Er også ekstremt happy med lydanlegget i bilen. Har hørt at det var bra anlegg i Tesla, men dette var over all forventning. Sub og bass på maks, jaggu rister det godt 😁 

Nå gleder jeg meg bare til jeg kan bytte til sommerdekk, så jeg slipper støyen fra piggdekka.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (11 minutter siden):

Må si jeg er imponert over automatisk giring på juniper. Siden jeg aktiverte den for 1 uke siden har jeg måttet giret 2 ganger på skjermen, ellers gjør den det selv.

Enig, sjeldent jeg girer selv nå. Dette er premium for meg, selv om setene mine ikke har vært utsiden av en ku 😛

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Enig, sjeldent jeg girer selv nå. Dette er premium for meg, selv om setene mine ikke har vært utsiden av en ku 😛

Dine seter kommer vel fra fossil olje og ikke som et avfalls produkt fra kjøttindustrien

Selv om du kan få plastikseter i tyske biler også

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Dine seter kommer vel fra fossil olje og ikke som et avfalls produkt fra kjøttindustrien

Selv om du kan få plastikseter i tyske biler også

Det er en drømmeverden at alle "ekte" seter kommer i fra biprodukt av kjøtt industrien. Spesielt på de dyrere skinn typene. Det er også andre problemer som bruk av regnskog osv. 

Men ja, mye kunstig kommer i fra fossile kilder. BMW satser vell også sterkt på dette om dagen. 

Men poenget var uansett bare å vise at premium ikke for alle er ensbetydene med overflate materialer. Selv om jeg også kan sette pris på det såklart, men skulle jeg velge er det absolutt teknologi og spesielt automasjon som står i første rekke. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (20 minutter siden):

Må si jeg er imponert over automatisk giring på juniper. Siden jeg aktiverte den for 1 uke siden har jeg måttet giret 2 ganger på skjermen, ellers gjør den det selv.

Er også ekstremt happy med lydanlegget i bilen. Har hørt at det var bra anlegg i Tesla, men dette var over all forventning. Sub og bass på maks, jaggu rister det godt 😁 

Nå gleder jeg meg bare til jeg kan bytte til sommerdekk, så jeg slipper støyen fra piggdekka.

Når jeg kjlrte Model 3 i går valgte bilen og heller rygge enn å kjlre fremover når jeg skulle ut av en busslomme, noe som nesten kostet meg ett sett med felger. 

Lydanlegget er ganske bra ja. Mye trøkk. (Hvis det er samme anlegg som i Model 3). Men lydkvaliteten i BMW er bedre. BMW har noe sånn dolby surround opplegg som lager en fin lydatmosfære i bilen med 17 stk. høytalere. Men basstrøkket var bedre i Model 3. men dro man skikkelig på skranglet det greit i interiøret... 

Jeg håper den automatiske giringen er mer pålitelig i Model Y. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...