Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Veldig rart at bavaria molde viser topp versjonen, er vell mest normalt å vise "fra" priser. Men da ser en jo at det er ca 100k mellom topp M50 og M3P. Dog får en nok en god del ekstra for disse 100k som nevnt tidligere :)

Nei det er egentlig ikke så enkelt å si det er 100.000 mellom en M50 og TM3P. M50 er ensbetydende med P'en i Teslaen og alle M50 har samme ytelse (om man ser bort fra dekk).  M50 fullycharged kampanje med 255/285 performance felger/dekk får kun et tillegg på 24.300/3000 på 599.900 kampanjeprisen.
En hvit TM3P med sorte seter og vinterhjul kommer på 572.000. 
Skiller ca 60.000

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Nei det er egentlig ikke så enkelt å si det er 100.000 mellom en M50 og TM3P. M50 er ensbetydende med P'en i Teslaen og alle M50 har samme ytelse (om man ser bort fra dekk).  M50 fullycharged kampanje med 255/285 performance felger/dekk får kun et tillegg på 24.300/3000 på 599.900 kampanjeprisen.
En hvit TM3P med sorte seter og vinterhjul kommer på 572.000. 
Skiller ca 60.000

Ikke lett å forstå seg på når det selges biler til 740 000. Men det var opplevelsen jeg hadde også når jeg kjøpte min første S. Da sto det mellom ny bmw(hadde hatt to på rappen) eller Tesla. Å bestille 5 serie var så komplisert at det lille pushet jeg hadde for å kjøpe ny bmw forsvant. 

Men det er nå en historie som ikke er relevant her sånn sett :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

IMG_1300.jpeg

IMG_1301.jpeg

IMG_1299.jpeg

IMG_1297.jpeg

Da siterer jeg bildene jeg la inn over og prøver igjen...

Bilen jeg prøvekjørte var da altså en Model 3 Long Range AWD. 

Først så nevner jeg de punktene som overrasket meg i positiv grad med bilen ut fra forventningene jeg hadde:

1. Effektivitet. Jada, dette er ikke Performance modellen, men selv etter rundt 3 mil på motorvei i 120ish km/t og resten på landevei/by, så endte snittforbruket mitt på 14.8 kwt/100km. Det er rett og slett imponerende. Det hadde jeg ikke engang fått til med BMW'en om jeg hadde prøvd aldri så mye. 

2. Opplevd kvalitet. Den opplevde kvaliteten var ett par hakk bedre enn jeg hadde forventet meg. Jeg mener og huske den var langt værre i den gamle modellen. Det var litt skrangling når jeg fyrte opp popanlegget og skrudde opp bassen, men man skulle spille meget høyt før det skjedde. 

3. Popanlegget ellers var ikke helt på nivå med BMW sitt, men så absolutt godkjent. Noe bedre trøkk i Teslaen men lydkvaliteten er bedre i BMW'en synes jeg. Men popanlegget er så absolutt godkjent. Vil tro ungdoman liker lyden i Teslaen bedre og vi eldre BMW sitt, hehe. 

4. Motoren. Jada, motoren var slett ikke spennende, men heller ikke veldig kjip. Mitt inntrykk er at den bilen jeg kjørte er nok den jeg ville valgt hvis jeg ikke var litt for opphengt i motor. Rekkevidden er langt bedre, motoren er frisk nok, den har AWD og koster vel 100-150k mindre enn Performance modellen. Skulle JEG hatt en Model 3 ville jeg gått for Performance og siden Performance koster 20k mindre enn det min kostet når jeg kjøpte den, så er BMW et veldig enkelt valg for meg. 

5. Selger sa til meg at recon på bilen var ganske kraftig og kunne ikke slås av. Jeg fikk litt bange anelser før jeg satt meg inn og kjørte, men denne opplevde jeg som veldig smooth og fin. Så den kunne jeg fint levd med. 

6. Demperne på den jeg kjørte virket solide og funket bra. Kjørte i noen krappe fartsdumper og den føltes ikke for stiv for min del. Men nå liker jeg et litt stramt oppsett skal sies. Ikke noe galt med disse. 

Så til de mer negative sidene:

1. Blinklysknappene. Ja, disse er så komisk forferdelige at jeg helt sluttet og blinke meg ut etter den andre rundkjøringen. Selv selgere advarte meg om disse før jeg kjørte. Men han sa til meg at jeg fikk kjøpt ettermontert spak... 

2. Skjermen. Skjermen i seg selv er veldig god, men så fort jeg skulle bytte spilleliste, eller album på spotify så måtte jeg bort og pirke på den skjermen, samtidig som jeg selvsagt måtte vri hodet og se på den. Det har ikke noe med Tesla i seg selv å gjøre, men en slik skjerm hvor ALT skjer liker jeg rett og slett ikke. Legger man også til håpløse blinklysbrytere så er disse to tingene med på og dra mye oppmerksomhet bort fra veien. 

3. Setene. Jeg synes setene virket korte og her mangler det lårstøtter. Setene var gode ellers, men slett ikke de beste jeg har sittet i. 

4. Den automatiske giringen funket så som så. Den gjettet rett (heldigvis) når jeg skulle kjøre ut fra parkeringsplass, men når jeg skulle kjøre ut fra en busslomme jeg stoppet på så valgte den revers i steden for fremover og jeg holdt på og rygge rett på en høy fortauskant. Hvorfor den valgte bakover aner jeg ikke, men denne hadde jeg slått av for godt hvis jeg hadde en slik bil. 

5. Støy. Det var litt mer hjulstøy i denne enn min BMW. Ikke veldig mye, men med tanke på at jeg kjører 20" sommerhjul med semisport dekk så forventet jeg at Teslaen var hakket mer lydisolert. Ikke plagsomt, men det var en forskjell. 

Konklusjon:

Jeg synes bilen var ett hakk bedre enn jeg forventet på noen punkter. Samtidig som jeg ikke skjønner eller klarer og se fordelene med en skjerm hvor ALT skal skje. Den skjermen tok mye oppmerksomhet. Blinklysbryterne er håpløse, det var litt støy fra hjulene og den automatiske giringen. 

Grunnen til at jeg allikevel mener at Tesla Model 3 LR AWD allikevel er en bil jeg feks. kunne anbefalt til madammen er pris i forhold til hva man får. Model 3 karakteriserer jeg mer som en "konebil" eller nummer to bil. Grunnen er at ergonomien ikke er den samme som i BMW'en synes jeg og den støyer litt mer. Samtidig er setene for korte, de hersens blinklysknappene og skjermen noe som gjør at vertfall ikke jeg hadde higet etter å ta med denne på en lang sommertur i Norge. 

JEG ville jo uansett valgt Performance utgaven og skal jeg sette denne opp mot BMW i4 M50 og man nesten skal betale den samme summen, i forhold til hva min kostet, så blir det lett og velge bort Model 3 Performance. 

Men som nevnt, Model 3 LR AWD kunne vært en fin konebil når UP'en skal byttes ut. (Uten sammenligning forøvrig).

Det er den konklusjonen jeg kom frem til etter ca. 7 mil bak rattet 50/50 på motorvei og landevei/bykjøring. :)

EDIT:

Ja, jeg testet fiselydene. Det var bare flaut.

Endret av Bjerknez
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Salvesen. Jeg vet ikke hva min bil koster i dag, men jeg har da BMW i4 M50 med Msport pluss pakke, også har jeg justert litt på et par ting samt lagt til takluke etc. Min havnet på 642.000 kr. hvis jeg husker rett minus en liten rabatt som jeg fikk etc. 

Når jeg bygger min bil på BMW sine sider i dette øyeblikk kommer jeg til 649.000 kr. Det kan stemme ganske bra ut fra hva min kostet. 

Hvorfor de du linket til koster godt over 700k vet jeg ikke. Har ikke satt meg voldsomt inn i det, men dem har helt sikkert mer utstyr. Legg til M-sport seter, performance hjul og en haug med karbon så bikker du sikkert 700k uten at jeg vet noe om det. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Ikke lett å forstå seg på når det selges biler til 740 000. Men det var opplevelsen jeg hadde også når jeg kjøpte min første S. Da sto det mellom ny bmw(hadde hatt to på rappen) eller Tesla. Å bestille 5 serie var så komplisert at det lille pushet jeg hadde for å kjøpe ny bmw forsvant. 

Men det er nå en historie som ikke er relevant her sånn sett :)

Vi har prøvd å gi forklaring på kampanjemodeller super og fullycharged samt utstyspriser i tidligere innlegg.

Den fra Bavaria Molde er hva jeg kan se i annonsen  en Black Sapphire Supercharged med M-Sport pro pack, 20" 862l hjul med performance dekk, karbon interiør, M stoler  Black/Red.
659.900
9.500
20.900
6.000
9.900
ca 706.000 (med utgangspunkt i kampanje /supercharged)

Så hva er de øvrige 34.000 ?
Tipper vinterhjul til 25-30k er inkludert, kanskje en BSI avtale og noe annet utstyr vi ikke ser i annonsen.
Jeg har brukt dagens kvote på bmw m-decoder så får ikke slått opp VIN for detaljert utstyrsliste.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

@Salvesen. Jeg vet ikke hva min bil koster i dag, men jeg har da BMW i4 M50 med Msport pluss pakke, også har jeg justert litt på et par ting samt lagt til takluke etc. Min havnet på 642.000 kr. hvis jeg husker rett minus en liten rabatt som jeg fikk etc. 

Når jeg bygger min bil på BMW sine sider i dette øyeblikk kommer jeg til 649.000 kr. Det kan stemme ganske bra ut fra hva min kostet. 

Hvorfor de du linket til koster godt over 700k vet jeg ikke. Har ikke satt meg voldsomt inn i det, men dem har helt sikkert mer utstyr. Legg til M-sport seter, performance hjul og en haug med karbon så bikker du sikkert 700k uten at jeg vet noe om det. 

Men det er jo litt av poenget, å sammenligne epler og epler. Altså max pris P mot M50. Evt 

Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Da siterer jeg bildene jeg la inn over og prøver igjen...

Bilen jeg prøvekjørte var da altså en Model 3 Long Range AWD. 

Først så nevner jeg de punktene som overrasket meg i positiv grad med bilen ut fra forventningene jeg hadde:

1. Effektivitet. Jada, dette er ikke Performance modellen, men selv etter rundt 3 mil på motorvei i 120ish km/t og resten på landevei/by, så endte snittforbruket mitt på 14.8 kwt/100km. Det er rett og slett imponerende. Det hadde jeg ikke engang fått til med BMW'en om jeg hadde prøvd aldri så mye. 

2. Opplevd kvalitet. Den opplevde kvaliteten var ett par hakk bedre enn jeg hadde forventet meg. Jeg mener og huske den var langt værre i den gamle modellen. Det var litt skrangling når jeg fyrte opp popanlegget og skrudde opp bassen, men man skulle spille meget høyt før det skjedde. 

3. Popanlegget ellers var ikke helt på nivå med BMW sitt, men så absolutt godkjent. Noe bedre trøkk i Teslaen men lydkvaliteten er bedre i BMW'en synes jeg. Men popanlegget er så absolutt godkjent. Vil tro ungdoman liker lyden i Teslaen bedre og vi eldre BMW sitt, hehe. 

4. Motoren. Jada, motoren var slett ikke spennende, men heller ikke veldig kjip. Mitt inntrykk er at den bilen jeg kjørte er nok den jeg ville valgt hvis jeg ikke var litt for opphengt i motor. Rekkevidden er langt bedre, motoren er frisk nok, den har AWD og koster vel 100-150k mindre enn Performance modellen. Skulle JEG hatt en Model 3 ville jeg gått for Performance og siden Performance koster 20k mindre enn det min kostet når jeg kjøpte den, så er BMW et veldig enkelt valg for meg. 

5. Selger sa til meg at recon på bilen var ganske kraftig og kunne ikke slås av. Jeg fikk litt bange anelser før jeg satt meg inn og kjørte, men denne opplevde jeg som veldig smooth og fin. Så den kunne jeg fint levd med. 

6. Demperne på den jeg kjørte virket solide og funket bra. Kjørte i noen krappe fartsdumper og den føltes ikke for stiv for min del. Men nå liker jeg et litt stramt oppsett skal sies. Ikke noe galt med disse. 

Så til de mer negative sidene:

1. Blinklysknappene. Ja, disse er så komisk forferdelige at jeg helt sluttet og blinke meg ut etter den andre rundkjøringen. Selv selgere advarte meg om disse før jeg kjørte. Men han sa til meg at jeg fikk kjøpt ettermontert spak... 

2. Skjermen. Skjermen i seg selv er veldig god, men så fort jeg skulle bytte spilleliste, eller album på spotify så måtte jeg bort og pirke på den skjermen, samtidig som jeg selvsagt måtte vri hodet og se på den. Det har ikke noe med Tesla i seg selv å gjøre, men en slik skjerm hvor ALT skjer liker jeg rett og slett ikke. Legger man også til håpløse blinklysbrytere så er disse to tingene med på og dra mye oppmerksomhet bort fra veien. 

3. Setene. Jeg synes setene virket korte og her mangler det lårstøtter. Setene var gode ellers, men slett ikke de beste jeg har sittet i. 

4. Den automatiske giringen funket så som så. Den gjettet rett (heldigvis) når jeg skulle kjøre ut fra parkeringsplass, men når jeg skulle kjøre ut fra en busslomme jeg stoppet på så valgte den revers i steden for fremover og jeg holdt på og rygge rett på en høy fortauskant. Hvorfor den valgte bakover aner jeg ikke, men denne hadde jeg slått av for godt hvis jeg hadde en slik bil. 

5. Støy. Det var litt mer hjulstøy i denne enn min BMW. Ikke veldig mye, men med tanke på at jeg kjører 20" sommerhjul med semisport dekk så forventet jeg at Teslaen var hakket mer lydisolert. Ikke plagsomt, men det var en forskjell. 

Konklusjon:

Jeg synes bilen var ett hakk bedre enn jeg forventet på noen punkter. Samtidig som jeg ikke skjønner eller klarer og se fordelene med en skjerm hvor ALT skal skje. Den skjermen tok mye oppmerksomhet. Blinklysbryterne er håpløse, det var litt støy fra hjulene og den automatiske giringen. 

Grunnen til at jeg allikevel mener at Tesla Model 3 LR AWD allikevel er en bil jeg feks. kunne anbefalt til madammen er pris i forhold til hva man får. Model 3 karakteriserer jeg mer som en "konebil" eller nummer to bil. Grunnen er at ergonomien ikke er den samme som i BMW'en synes jeg og den støyer litt mer. Samtidig er setene for korte, de hersens blinklysknappene og skjermen noe som gjør at vertfall ikke jeg hadde higet etter å ta med denne på en lang sommertur i Norge. 

JEG ville jo uansett valgt Performance utgaven og skal jeg sette denne opp mot BMW i4 M50 og man nesten skal betale den samme summen, i forhold til hva min kostet, så blir det lett og velge bort Model 3 Performance. 

Men som nevnt, Model 3 LR AWD kunne vært en fin konebil når UP'en skal byttes ut. (Uten sammenligning forøvrig).

Det er den konklusjonen jeg kom frem til etter ca. 7 mil bak rattet 50/50 på motorvei og landevei/bykjøring. :)

EDIT:

Ja, jeg testet fiselydene. Det var bare flaut.

Husk at en lærer seg å ikke bruke skjermen, når en blir mer vandt til bilen. Man kan feks styre mye fra styret samt at en kan bruke stemmen. Men når en er uvant med systemet blir det problematisk. Blinkerene kommer nok snart inn igjen da Tesla har laget det for Y. Tipper det er på plass i alle bilene igjen ila året. Ellers mange gode poeng som jeg er godt enig i :)

Det er nok liten tvil i at BMW tilbyr mer premium, og jeg er overrasket over hvor liten prisforskjell det er, iallefall på P. Kanskje større forskjell mellom de billigere variantene? Personlig har jeg jo det kjipe av det kjipe, men dog med det meste av utstyret bilen du kjørte også har. Til den nette sum av 370 000ish med vinterdekk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jegbhatt en billigst mulig elbil med respekt for seg selv er jo Tesla LR AWD veien og gå. 470ish tusen for denne er veldig bra synes jeg, hvis man ikke er alt for opphengt i motor og aksellerasjon. Men noen sinke var den ikke. Helt grei motor til en fornuftig pris. 

Det er performance modellen som plager meg litt. Den synes jeg blir for dyr. Samtidig har den ikke mange direkte konkurrenter i den prisklassen. Bortsett fra BMW i4 M50 som er noen hakk over i pris hvis man ikke gnir inn ett par steder. 

Men Model 3 for meg er ikke en "hovedbil". Det er en typisk konebil, på en måte, men da ikke performance utgaven. Den blir rett og slett for dyr i forhold til mine kriterier. Men elsker man Tesla og blpser i blinklys knappen og det faktum at skjermen er eneste form for å gjøre noe og at man har lært seg å like de litt stutte setene etc. så er jo Performance et sikkert valg. 

En ting er sikkert. Du skal ikke se bort fra at det kan bli en model 3, men da til madammen evt. og LR AWD utgaven. Men så er jo ho også litt sånn at ho ikke vil støtte Elon etc... 

Men til rundt 470k er dette en fin bil mener jeg, hvis man kan leve med det jeg mener er bakdelene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

AWD med Boost option kan muligens være et valg, kutter av ca 0.5 sekund på aksen. 20 tusen eller noe koster det, kun software. 

Det kommer nok litt ann på hvor lyst man har på ekstra krefter. Skal man bare ha en pendlebil eller nummer to bil mener jeg LR AWD har en bra nok motor. Man får også god rekkevidde. Med performance må man offre rekkevidde med ytelse, å da blir det en vurderingssak. Den koster også 100-150k mer. Jeg har ikke kjørt Performance, men den skal være ganske så hysterisk morsom å kjøre før jeg hadde vurdert og bladd opp den summen. 

På papiret er den 0.5ish raskere enn BMW fra 0-100, men BMW holder pusten lenger og har også en tendens til å overpresetere i følge tester jeg har sett. Mange har fått ned mot 3.6 sekunder med i50. 

Men om den gjør 0-100 på 3.6 eller 3.4 spiller uansett liten rolle. Med tanke på at BMW'en også veier rundt 3-400 kg mer enn Tesla sier meg at BMW har trolig har et mer effektivt oppsett med tanke på kraft. Men Tesla er jo samtidig overlegen på forbruk.... 

Lenke til kommentar

Grei oppsummering der. Men bare for å spørre, var bilen låst i "chill modus" slik den var da jeg testet tilsvarende TM3 AWD? Eller hadde du fått den satt til vanlig power?

For min del er Juniper bilen hos Tesla, da jeg trenger mer plass til ferieturer, men ellers likte jeg Highland godt. Blinklysknappene trenger definitivt litt tankeprosess i starten, men hadde jeg greit kunne levd med. Det er dog ikke et punkt i Juniper, for der er det stalks for blinklys.

Mine 2 største savn på Tesla, er HUD og V2L. Er ikke fan av ettermontert billigløsning, selv om jeg definitivt vil si det er bedre enn intet. Men liker at det er integret skikkelig i bilen og vil få oppdateringer fra bilprodusenten, der jeg har stor tiltro til at Tesla faktisk vil følge opp, i motsetning til endel andre leverandører/produsenter, selv om det er ting som Tesla definitivt burde fått fikset for lenge siden (autoviskere og fantom-bremsing).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde også at jeg trengte de ekstreme kreftene og firhjulstrekk etc. Hele veien opp til Plaid tenkte jeg dette. Men jeg forsto fort at det koster langt mer enn det smaker. Så da gikk jeg heller for den tregeste bilen med bakhjulstrekk. 

Og til prisen er den helt klart verdt det, og hey den er fortsatt kjappere enn alle ICE bilene jeg har hatt og kjørt(med noen få unntak kanskje) og jeg opplever ikke at jeg mangler noe på motor. Den gir meg også smilet når jeg drar på :)

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Grei oppsummering der. Men bare for å spørre, var bilen låst i "chill modus" slik den var da jeg testet tilsvarende TM3 AWD? Eller hadde du fått den satt til vanlig power?

For min del er Juniper bilen hos Tesla, da jeg trenger mer plass til ferieturer, men ellers likte jeg Highland godt. Blinklysknappene trenger definitivt litt tankeprosess i starten, men hadde jeg greit kunne levd med. Det er dog ikke et punkt i Juniper, for der er det stalks for blinklys.

Mine 2 største savn på Tesla, er HUD og V2L. Er ikke fan av ettermontert billigløsning, selv om jeg definitivt vil si det er bedre enn intet. Men liker at det er integret skikkelig i bilen og vil få oppdateringer fra bilprodusenten, der jeg har stor tiltro til at Tesla faktisk vil følge opp, i motsetning til endel andre leverandører/produsenter, selv om det er ting som Tesla definitivt burde fått fikset for lenge siden (autoviskere og fantom-bremsing).

Nei, den sto i vanlig power modus. :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde også at jeg trengte de ekstreme kreftene og firhjulstrekk etc. Hele veien opp til Plaid tenkte jeg dette. Men jeg forsto fort at det koster langt mer enn det smaker. Så da gikk jeg heller for den tregeste bilen med bakhjulstrekk. 

Og til prisen er den helt klart verdt det, og hey den er fortsatt kjappere enn alle ICE bilene jeg har hatt og kjørt(med noen få unntak kanskje) og jeg opplever ikke at jeg mangler noe på motor. Den gir meg også smilet når jeg drar på :)

Man TRENGER jo ikke mye motor i det hele tatt. Det kommer litt ann på interessen og lommeboka. Motoren i Model 3 LR AWD var egentlig det jeg vil si er ganske vanlig i en moderne elbil i dag. Ikke for mye, ikke for lite. Forbruket er jo helt hinnsides også i forhold til hva jeg er vant til. 

Skulle kona hatt en bil hadde jeg anbefalt LR AWD. En fornuftig pakke med god rekkevidde. Men jeg skulle av prinsipp hatt prisavslag tilsvarende prisen av det en tredjeparts blinklysspak koster. Det en ren prinsippsak for min del. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Man TRENGER jo ikke mye motor i det hele tatt. Det kommer litt ann på interessen og lommeboka. Motoren i Model 3 LR AWD var egentlig det jeg vil si er ganske vanlig i en moderne elbil i dag. Ikke for mye, ikke for lite. Forbruket er jo helt hinnsides også i forhold til hva jeg er vant til. 

Skulle kona hatt en bil hadde jeg anbefalt LR AWD. En fornuftig pakke med god rekkevidde. Men jeg skulle av prinsipp hatt prisavslag tilsvarende prisen av det en tredjeparts blinklysspak koster. Det en ren prinsippsak for min del. 

Tja ikke helt enig, at det kommer an på lommeboka er en ting. Har mer enn nok penger til å kjøre mer eller mindre den bilen jeg ønsker, og det var ikke problematisk med kostnaden eller prisfallet til Plaid. Problemet er at jeg ikke mener verdien er stor nok ift kostnaden. 

LR AWD med boost er vell like kjapp ish til 100 som I4 M50, så vill ikke si at den er ganske vanlig. Tesla har generelt sett satset hardt på 0 - 100. 

Forbruket er fantastisk bra ja, jeg ligger vell på 1.3 i snitt, kanskje litt over. Dog kjører jeg på trege veier her på vestlandet og har en motor :) Men igjen, dette er jo egentlig ikke vesentlig i det heletatt. Selv dobbelt forbruk hade kostet meg småpenger i driftkostnader 😛 Dog er det greit å komme ett stykke når en først skal langt på vei :)

Da hadde det ikke blitt model 3 på henne, Tesla driver ikke med pruting. Foruten utgåene modeller som de vill bli kvitt. Men, som sagt spaken er nok snart til bake skal du se :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske enig med deg. Har ikke hørt om den boost funksjonen før nå, men jeg synes rett og slett ikke Tesla fremstår som noen premium bil. Det er en veldig fin bil og litt bedre enn ventet, men det er ikke en bil jeg lener meg tilbake i og kjører 100 mil med. Jeg KAN, ja, men der er BMW så mye bedre synes jeg. 

I hovedsak grunnet ergonomien, sittestillingen og bedre seter med skikkelig lårstøtte etc. BMW har også mindre støy fra hjulene, selv om hjulene mine har veldig lav profil. Alt av knapper sitter der hånden naturlig hviler og der styrer jeg så og si alt med en joystick. 

Hastigheten får jeg rett i fleisen fra både HUD og skjerm bak rattet. Til og med navigasjon får jeg i HUD om ønskelig. Jeg trenger ikke å fikle med den skjermen. Fra rattet får jeg spillelister og albumer fra Spotify enten pp HUD eller på skjerm bak rattet, rett i fleisen. 

BMW har tenkt på ergonomi og at man skal slappe av når man kjører. 

Det betyr ikke at jeg synes Tesla er en dårlig bil, men det er en annerledes bil. En bil jeg ville kjøpt som nummer to, hvis jeg ikke skulle på langtur, eller hvis madammen skulle ha en pendlebil å slippe å lade den annenhver dag. 

Den fremstår som minimalistisk og moderne og mer en slags effektiv "gocart". Ikke er dem veldig dyre heller, hvis man styrer unna perfomance modellene. 

Men alt er relativt og handler om preferanser tror jeg. Går man rett fra en 2018 modell Golf dieselpurke så vil jo en Model 3 være en gedigen opptur og kjlrer man ikke noe annet så vil man tenke at Teslaen man kjører er det alle må ha. 

Men etter å ha kjlrt en BMW i4 M50 så blir valget lett for min del. Å da snakker jeg ikke om motoren i det hele tatt. Kun ergonomi og sittestilling. 

Skulle jeg hatt Tesla i dag, hadde nok kanskje Model Y vært et bedre valg for meg. Denne har vel blinklys spak? Dessuten synes jeg den ser litt mer voksen ut enn Model 3. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 4.4.2025 den 11.42):

Det tar ganske lang tid fra en søknad er innsendt til resultater og godkjenninger trer i kraft før man kan se selvkjørende biler fra et gitt firma fare rundt der ute. Det at Tesla ikke engang har søkt om noe som omhandler biler på SAE nivå 3+ betyr at de er årevis fra å være der de burde ha vært for 5 år siden. Beta og "unsupervised" er noe de har slengt på som tvang, da de holdt på med ekstremt misvisende uttale rundt deres "FSD" som ikke er og heller ikke vil bli "FSD".

Det kan godt være de har "slengt det på" av ulike grunner, men ingenting av dette har noe med det faktum at artikkelen din fra flere år tilbake kun snakket konkret om den aktuelle betaen, ikke fremtidige versjoner. Artikkelen er altså ikke relevant for dagens versjon.

Tesla kommer neppe til å søke om noe på nivå 3. De går nok rett på nivå 4/5. Men jeg ser egentlig ikke relevansen av dette, da, igjen, jeg bare rettet på den villedende bruken din av en utdatert artikkel.

Sitat

Hvorfor bruke dyrebare ressurser for å beregne dybde når man bare kan måle dem direkte? Ironien roper mot deg når alt må kvalitetssikres med forsøksbiler som inkluderer Lidar. 

Hvilke dyrebare ressurser?

De kan beregne dybde helt fint og svært effektivt

Testing og kvalitetssikring er ingen ironi.

Sitat

Men verktøyene fungerer ikke som de skal. Kollisjoner mot lastebiler, ghost bremsing, påkjørt politi og ambulanse tilsier at den fremgangsmåten ikke vil noe annet enn "supervised" assists. Altså SAE J3016 level 2. 

Du blander FSD og Autopilot.

Og så driver du hele tiden og forandrer tema med Gish Gallop'en din. Jeg rettet på din opprinnelige link til en flere år gammel artikkel som ikke er relevant i dag.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 4.4.2025 den 17.04):

Legg inn krav som følger en sjaførløs bil, så fungerer det ikke. Det er korrekt. Når Tesla må fjerne backupsystemene sine for å frigjøre mer regnekraft i både HW3 og HW4 så sier det seg selv at denne fremgangsmetoden ikke vil nå frem. 

Hvilke backupsystemer?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hvor får man ettermontert dette? Tar Tesla det?

De burde faen meg gjøre det gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...