Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jotun said:

Ja riktig. Det virker ikke 100 prosent nå? Ja da er det bare å gi opp. For historien har vist at hvis en ting ikke virker så vil vi aldri klare å få det til å virke.

Det er jo det du alltid har sagt; Tesla kan bli en bra bil når de får fikset alle feilene.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Iterion said:

Noen som har gamle Y Performance her eller? Hvordan er den ift LR AWD? Føler jeg har fått et farlig bra tilbud på en ny en rett ut av fabrikken i Berlin som jeg vurderer sterkt..480k totalt.  Tanker @Complexity

Performance er mye kvikkere. Y LR er ganske slapp.

Ellers veldig veldig stiv.. du må tåle å bli ristet godt i humper. Sitter som støpt i svinger da det er morro.

Mye bil for pengene! Meeeeeen den nye er bra mye bedre (ifølge tester) så ville tenkt meg godt om. Performance Junier kommer nok snart med adaptivt understell og nye seter som Highland Performance.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bjerknez said:

Når dere sier Tesla er "stiv". Kan ikke understeller eller dempere justeres via skjermen? Eller er den for stiv uansett?

Du har litt lyst til at den er stiv, så den sitter som støpt vis du svinger med en del g-krefter.
Long range prioritierer kjørekomfor, performance er begrenset av hvor stiv den må være for å virkelig ligge støpt i svingene i hundrehelvete.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (Akkurat nå):

Du har litt lyst til at den er stiv, så den sitter som støpt vis du svinger med en del g-krefter.
Long range prioritierer kjørekomfor, performance er begrenset av hvor stiv den må være for å virkelig ligge støpt i svingene i hundrehelvete.

Joda, stive dempere er greit det når man skal kjøre lit aktivt, men ikke på humpete vestlandsveier.... Det er vel adaptivt understell på Tesla?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Joda, stive dempere er greit det når man skal kjøre lit aktivt, men ikke på humpete vestlandsveier.... Det er vel adaptivt understell på Tesla?

For billig bil til å ha luftfjæringer eller adaptivt understell. De kunne kanskje hatt slik som PS2, men manuelt regulerbare dempere, men det koster jo endel ekstra, så det får man ikke valg om ved kjøp av Tesla.

Regner dog med at Öhlins eller andre har dempere man kan bytte til, som kan gi en viss endring av dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 timer siden):
Simen1 skrev (18 timer siden):

TSLA stupte med 5,52% i dag

Det meste fra den kanten stupte vel i dag.

Screenshot_20250403_223305_Chrome.jpg

Det dundrer videre nedover, for blant annet Tesla som denne tråden handler om. Dagens tall:

Screenshot2025-04-04at16-26-19KraftigfallfrastartpWallStreet.png.f92ed2b0e6e0b1b8339b145fcd4a3b01.png

Edit: Øyeblikksbildet akkurat nå er 11,65% ned så langt i dag - etter 5,52% fall i går.

Teslastuper4.4_2025.png.636b0a5ab2201ef4e7b4665e10bbd937.png

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, del_diablo said:

hvor stiv den må være for å virkelig ligge støpt i svingene i hundrehelvete.

Det er svært enkelt og billig å lage en stiv, tung bil. Men også veldig unødvendig. Denne falske sportsligheten må være noe av det verste med dagens biler. Ikke alle er like ille men mange er overdrevet stive i fjæringen. Eierne tror de kjører racerbil mens de sitter og humper og egentlig skulle hatt nyrebelte. En vanlig hverdagsbil blir aldri noe racerbil så hvorfor skal den være så stiv som en Ferrari 488 Pista?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 timer siden):

Ja riktig. Det virker ikke 100 prosent nå? Ja da er det bare å gi opp. For historien har vist at hvis en ting ikke virker så vil vi aldri klare å få det til å virke.

 

Legg inn krav som følger en sjaførløs bil, så fungerer det ikke. Det er korrekt. Når Tesla må fjerne backupsystemene sine for å frigjøre mer regnekraft i både HW3 og HW4 så sier det seg selv at denne fremgangsmetoden ikke vil nå frem. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Joda, stive dempere er greit det når man skal kjøre lit aktivt, men ikke på humpete vestlandsveier.... Det er vel adaptivt understell på Tesla?

Kun Model 3 performance som har justerbart understell. Og sannsynligvis nye Model Y performance.

Også luftfjæring på S/X da

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Kun Model 3 performance som har justerbart understell. Og sannsynligvis nye Model Y performance.

Også luftfjæring på S/X da

Hmmm, da er jeg usikker på om det egentlig er verdt å kjøpe en ny(gammel) Y Performance altså. Hørt at det er voldsomt med støy i den også på 21" som den kommer på. Ganske så dyr forsikring også. Følte bare at det var et ekstremt bra tilbud. Har ikke prøvekjørt gamle Y, kun nye Juniper.

Ville helst hatt Performance modellen, selv om den kanskje er litt vel stiv. Men støyer den mer enn min Model 3, er det uaktuelt. Spørs om jeg rekker å prøve den før den blir solgt da.

Nye Performancen blir nok betraktelig mye bedre ja, men havner nok fort på langt over 600k også.

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Iterion said:

Hmmm, da er jeg usikker på om det egentlig er verdt å kjøpe en ny(gammel) Y Performance altså. Hørt at det er voldsomt med støy i den også på 21" som den kommer på. Ganske så dyr forsikring også. Følte bare at det var et ekstremt bra tilbud. Har ikke prøvekjørt gamle Y, kun nye Juniper.

Ville helst hatt Performance modellen, selv om den kanskje er litt vel stiv. Men støyer den mer enn min Model 3, er det uaktuelt. Spørs om jeg rekker å prøve den før den blir solgt da.

Nye Performancen blir nok betraktelig mye bedre ja, men havner nok fort på langt over 600k også.

Ville nok ventet på den nye. Gamle Y er jo basicly samme bil som 3ern din bare fysisk større, så kjedelig oppgradering sånsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nødt til å danne meg et bedre førsteinntrykk av Tesla, så nå har jeg bestillt prøvekjøring av Model 3 i morgen. Det er første gang jeg faktisk kjlrer den nye model 3. jeg kjlrte den gamle model 3 for veldig lenge siden, men husker ikke helt hvordan det var. 

Dette gjør jeg egentlig mest for å sammenligne den med BMW i4 M50 vedrørende kjørekomfort, motor, støy, sittestilling etc. 

Så da håper jeg at jeg får tatt noen bilder og kommet med noen direkte sammenligninger her i morgen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ville nok ventet på den nye. Gamle Y er jo basicly samme bil som 3ern din bare fysisk større, så kjedelig oppgradering sånsett.

Ja sant det, er nok lurere å vente. Bør nok også prøvekjøre en del flere biler før jeg bytter ut Model 3’en min. Den er tross alt kun 3.5 år hehe. Spent på hvordan nye Performancen av Y kommer til å bli kjenner jeg.

Skal få prøvekjørt en BMW I4M50 etter hvert også, men den er dyr. Får nok knapt 250k for min TM3 nå så må spytte inn ganske så mye cash da. En annen mulighet er å kjøpe en brukt og ny Juniper Performance om si 1-3 år. Sparer mye cash da. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg er nødt til å danne meg et bedre førsteinntrykk av Tesla, så nå har jeg bestillt prøvekjøring av Model 3 i morgen. Det er første gang jeg faktisk kjlrer den nye model 3. jeg kjlrte den gamle model 3 for veldig lenge siden, men husker ikke helt hvordan det var. 

Dette gjør jeg egentlig mest for å sammenligne den med BMW i4 M50 vedrørende kjørekomfort, motor, støy, sittestilling etc. 

Så da håper jeg at jeg får tatt noen bilder og kommet med noen direkte sammenligninger her i morgen :) 

Hehe artig at du nevner det Bjerknez! Jeg som nettopp skrev at jeg skal prøvekjøre I4M50 snart selv 😄  Du skulle hatt prøvd min TM3 SR+ med alcantara ratttrekk hehe, men regner med at du skal prøvekjøre Performance modellen? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Hehe artig at du nevner det Bjerknez! Jeg som nettopp skrev at jeg skal prøvekjøre I4M50 snart selv 😄  Du skulle hatt prøvd min TM3 SR+ med alcantara ratttrekk hehe, men regner med at du skal prøvekjøre Performance modellen? 

Usikker på hvilken bil jeg får prøvekjlre. Det sto bare Tesla Model 3. men motoren er ikke uhyre viktig uansett, selv om jeg gjerne skulle prøvd performance modellen. Jeg tenkte mest på hvordan bilen er generelt i forhold til min. Et slags førsteinntrykk og direkte sammenligning når jeg går fra min og hopper rett inn i Model 3. :) 

Hvor bor du da? Du kan jo henge med på en tur, så kan du prøve min etterpå. To fluer i en smekk, hehe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Bjerknez said:

Usikker på hvilken bil jeg får prøvekjlre. Det sto bare Tesla Model 3. men motoren er ikke uhyre viktig uansett, selv om jeg gjerne skulle prøvd performance modellen. Jeg tenkte mest på hvordan bilen er generelt i forhold til min. Et slags førsteinntrykk og direkte sammenligning når jeg går fra min og hopper rett inn i Model 3. :) 

Hvor bor du da? Du kan jo henge med på en tur, så kan du prøve min etterpå. To fluer i en smekk, hehe :)

Burde hoppe i en performance om du kan. Blir vel mest fair sammenligning.

Hopper du i en av de andre modellene er det greit å ha i bakhodet at de koster nesten halvparten av bilen du kjører nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...