Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Største problemet med 3 fas lading over det særnorske IT nettet er slik jeg forstår det på bilsiden at en kan overbelaste nøytral siden på bilens ladeopplegg da IT Nett ikke har en dedikert nøytral leder, samt at beskrivelsen av typen 2 standarden ikke inkluderer 3 fas IT nett lading så det blir ett avvik som må dokumenteres. Men går bilprodusent og ladeboks leverandør god for det så bør det være uproblematisk. Problemet som gjerne oppstår er da at en aldri helt kan vite hvilken type biler som kobles til ett ladepunkt som gjør 3 fas IT problematisk igjen. 

Det er dog begynt å bli noen år siden jeg sist holdt på med dette så det er ikke helt umulig at det har kommet nye retningslinjer siste årene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (33 minutter siden):

Tesla lader mer enn 6kw? På 32A er man vel rett over 10kw på 230 3 fas? Altså ikke helt like mye som med tn nett men vesentlig mer enn enfas lading på 32A.

Det er her du treffer spikeren på hodet om de litt forvirrende tallene man ser på forskjellige strømnett og 1-3 faser lading på Tesla;

Alt kommer av at Tesla (3&Y) sin ombordlader er 3 stk. 16A 230V ladere!

Lader man fra 1-fase opp til 16A, så brukes bare ene laderen i bilen.
Lader man fra 1-fase 16-32A, så fordeles det på 2 av laderne i bilen! Dette klarer de med litt relé-magi...

Lader man fra 400V 3-fase, så brukes alle laderne i bilen. (Selv det heter 400V, så er det egentlig "3 ganger 230V". Ja det er 400 mellom fasene, men det brukes aldri i hus hvor man kun bruker mellom fase og Nøytral)

Poenget er at ingen av de tre Tesla 3&Y laderne klarer mer enn 16A!!

Så når man skal bruke IT 230V 3-fase, så står man der med tre ledninger, ikke fire!
Og da får man ikke 3 ganger 230V, men 2 ganger! Siden én av fasene må brukes som Nøytral!

Men det skulle jo gi 7,2 kW hvis det var "2 ganger 230V", hører jeg du si...

Men så enkelt er det ikke: Siden dette er 3-fase, så vekselstrømmen i de tre 230V 16A ledningene faseforskøvet i forhold til hverandre, så resultatet blir ca. 6 kW.

Det tok lang tid før jeg skjønte hvorfor jeg ikke fikk 2x3,6 kW, men bare 6...

EDIT: Men på model S & X der noen av dem har doble ombordladere, så kan du doble tallene over!

Endret av ozone
Lenke til kommentar
16 minutes ago, ozone said:

Det er her du treffer spikeren på hodet om de litt forvirrende tallene man ser på forskjellige strømnett og 1-3 faser lading på Tesla;

Alt kommer av at Tesla (3&Y) sin ombordlader er 3 stk. 16A 230V ladere!

Lader man fra 1-fase opp til 16A, så brukes bare ene laderen i bilen.
Lader man fra 1-fase 16-32A, så fordeles det på 2 av laderne i bilen! Dette klarer de med litt relé-magi...

Lader man fra 400V 3-fase, så brukes alle laderne i bilen. (Selv det heter 400V, så er det egentlig "3 ganger 230V". Ja det er 400 mellom fasene, men det brukes aldri i hus hvor man kun bruker mellom fase og Nøytral)

Poenget er at ingen av de tre Tesla 3&Y laderne klarer mer enn 16A!!

Så når man skal bruke IT 230V 3-fase, så står man der med tre ledninger, ikke fire!
Og da får man ikke 3 ganger 230V, men 2 ganger! Siden én av fasene må brukes som Nøytral!

Men det skulle jo gi 7,2 kW hvis det var "2 ganger 230V", hører jeg du si...

Men så enkelt er det ikke: Siden dette er 3-fase, så vekselstrømmen i de tre 230V 16A ledningene faseforskøvet i forhold til hverandre, så resultatet blir ca. 6 kW.

Det tok lang tid før jeg skjønte hvorfor jeg ikke fikk 2x3,6 kW, men bare 6...

EDIT: Men på model S & X der noen av dem har doble ombordladere, så kan du doble tallene over!

Får jo 11kW 3fase med IT på Tesla, men mulig du må ha Tesla sin egen lader da.

Screenshot_20250403_122632_Chrome.jpg

Også er det vel max 48A på laderne i USA hvor de bare har en fase. Tror det er samme innmat i laderne? Bare konfigurert litt anneledes kansje.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Får jo 11kW 3fase med IT på Tesla, men mulig du må ha Tesla sin egen lader da.

Screenshot_20250403_122632_Chrome.jpg

Også er det vel max 48A på laderne i USA hvor de bare har en fase. Tror det er samme innmat i laderne? Bare konfigurert litt anneledes kansje.

Da må man nok ha en Tesla Wall Connector med 32A sikringskurs bak.

Da vil bilen kunne trekke 16A fra ene fasen til sin ene lader...
og så vil den kunne fylle lader nummer to og tre med 16A hver fra den andre fasen!

Men pga faseforskyvningen får du ikke "full effekt" ut av gammeldags tre-fase på en Wall Connector.
Tenk på det som at den tredje ledningen som må brukes til Nøytral, også "svinger" opp og ned i spenning!
Delvis motsatt av de to andre ledningene.
Det gjør nemlig ikke Nøytral ledningen på 400V tre-fase. Den står fast.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, ozone said:

Da må man nok ha en Tesla Wall Connector med 32A sikringskurs bak.

Da vil bilen kunne trekke 16A fra ene fasen til sin ene lader...
og så vil den kunne fylle lader nummer to og tre med 16A hver fra den andre fasen!

Men pga faseforskyvningen får du ikke "full effekt" ut av gammeldags tre-fase på en Wall Connector.
Tenk på det som at den tredje ledningen som må brukes til Nøytral, også "svinger" opp og ned i spenning!
Delvis motsatt av de to andre ledningene.
Det gjør nemlig ikke Nøytral ledningen på 400V tre-fase. Den står fast.

28A ifølge den grafen over? Her er tilfeldig gammelt bilde fra internett der en får 11kW med 230V 3fase IT nett og Tesla Wallcharger Gen2 (den forrige modellen uten wifi/app).

Kom en OTA til 3/Y i 2020 som ga en boost i ladehastighet hos en del eiere. Var nok da de fikk støtte for 3fase IT. 

FB_IMG_1743678234177.jpg

Lenke til kommentar
17 minutes ago, ozone said:

Wall Connector ja, og 32A sikring. Jeg har bare tilgang til 16A kurser, så heldig du👍😶

Ikke meg det der. Jeg har TN nett og 400V 32A så 22kW i min vegglader 😅 men bilen støtter bare 11kW og lader som oftest på rundt 5kW grunnet nettleie. Men var liten prisforskjell når det ble installert så ordnet bare full pupp.

Men jeg må passe på når jeg har besøk av en e-tron eller annen bil som av uforklarelige grunner ikke kan begrense strømmen sin, og gjerne har 22kW ombordlader....

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 27.3.2025 den 10.36):

Tesla har brukt å selge kit for å dekke over om man ikke ønsker å bruke hulkapslene. Men du får dem vel på Aliexpress for en småpenge. Eventuelt kan du printe deg noen selv om du har 3dprinter. Det har jeg gjort.

Hvordan gjorde du det? Jeg tenker på hvilken modell du brukte, hvor du fant den, hvilket materiale skrev du ut i, overflatebehandlet du printet etterpå? :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Hvordan gjorde du det? Jeg tenker på hvilken modell du brukte, hvor du fant den, hvilket materiale skrev du ut i, overflatebehandlet du printet etterpå? :) 

Noen år siden nå 😅 men fant noen standard senterkopper på thingiverse jeg printa i PLA samme farge som bilen. Men ville benyttet PETG eller noe annet materiale for de knakk etterhvert.

Første treff på googling: https://www.thingiverse.com/thing:3328809

Sikkert mange flere å velge mellom 

Overflatebehandlet den ikke. Printet på glassplate så ble veldig fin finish.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 30.3.2025 den 1.13):

Du vil alltid kunne lage mønstre som skyver sannsynligheten for identifikasjon tilstrekkelig langt unna terskelverdien til å oppgi en viss identifikasjon. Å snakke om gammel eller ny 'AI' er ikke meningsfyllt. Det er samme prinsipp og har samme fundamentale svakhet.

Det samme gjelder mennesker. Men igjen, det er faktisk relevant hvilket AI og når det er fra, fordi nye AI gjerne har andre treningsdata. Jeg husker slikt fra flere år siden, før vi hadde AI som kunne generere virkelighetstro bilder og til og til og med videoer.

Det blir uredelig.

Sitat

Redundans er det du har når du har toleranse for feil og dermed toleranse for at sensorer motsier hverandre. Dette utsagnet er selvmotsigende.

Da blir det falsk trygghet fordi det kan få alvorlige konsekvenser når sensorer motsier hverandre, og en av dem mater systemet med grove feil.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Markiii said:

Det samme gjelder mennesker. Men igjen, det er faktisk relevant hvilket AI og når det er fra, fordi nye AI gjerne har andre treningsdata. Jeg husker slikt fra flere år siden, før vi hadde AI som kunne generere virkelighetstro bilder og til og til og med videoer.

Det blir uredelig.

Da blir det falsk trygghet fordi det kan få alvorlige konsekvenser når sensorer motsier hverandre, og en av dem mater systemet med grove feil.

Uansett hvilken billedgjenkjennings AI du har kan du syntetisere noe som vil lure den. Annen ai med andre treningsdata betyr bare at du trenger å lage et nytt adverseriellt bilde. Dette ligger i nevralnettets natur. Det å produsere et slikt bilde er omtrent slik AI billedgeneratorer fungerer, bare med det nevralnettet man vil angripe som feedback.

Når to sensorer motsier hverandre og en av de gir feil data, da vet maskinen at det er feil data, og kan stoppe siden sensorene ikke lenger samsvarer*. Om du bare har en sensor som mater systemet med feil da fortsetter maskinen men på feil grunnlag.

*) Og har du tre da kan du fortsette siden du kan anta at den ene som avviker er den som tar feil.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 30.3.2025 den 18.37):

Nei, hvis du mener at de aldri skal løse selvkjøring ovenfor SAE level 2, så trenger dem jo ikke det.

At de ikke søker om det nå betyr ikke at de aldri har tenkt til å løse selvkjøring. Poenget var at den gamle artikkelen du viste til handlet om betaversjonen, og betaversjonen ville aldri bli full autonomi. Men nå er den altså ikke i beta lenger, men den er "supervised". Så kommer "unsupervised", når den er autonom uten å måtte ha sjåfør.

Poenget er at artikkelen er irrelevant, da de snakket om betaen. Det er ingen beta lenger, så artikkelen har ingen relevans for FSD i dag.

Sitat

Trur du skal bruke din Grok og undersøke hva en CMOS kan og ikke. Den leverer ihvertfall ikke noe dybdeinformasjon. 

Hva er det du snakker om? Bottom line: Man kan beregne avstander med kamera.

Sitat

Hvis kamera fra før av kan brukes for å finne ut av dybde, hvorfor må det etterprøves med en sensor som faktisk måler dybde? Du ser altså ikke ironien i det?

Kvalitetssikring. Man tester for å være sikker på at ting fungerer som det skal. Når man har gjennomført testingen så har man sett at kameraene fungerer som de skal, og verktøyene fjernes igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...