Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Jotun said:

Det handler om egenvarme fra automatsikringer mener eg.

Men eg lader med full pupp uten at det lager trøbbel.

Det skal uansett, som Simen nok mener, ikke være fare forbundet med det. Men man kan risikere sikrings brudd.

Nei farlig er det vel ikke. Men det kan jo være fryktelig irriterende å ikke komme seg på jobb om morgenen fordi bilen ikke har ladet om natten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men man kan vell endre ladestyrke i Tesla appen? Slik det er nå har jeg ikke mulighet til å lade mer enn med 25A, siden jeg valgte det når jeg satt opp easee appen.  Dette får jeg ikke endret da det står at det må gjøres av et installatør firma (Som er litt rart når jeg kunne velge dette når jeg først satt opp laderen). 

Er jo greit å ha muligheten med 100% ladeeffekt, så kan jeg heller lade med 80% på dager jeg ikke har behov for bilen.

Laderen på jobb står på 100% og lader med 7,4kW, og det går mye kjappere enn med min på 5,6kW.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Papirkurven said:

Men man kan vell endre ladestyrke i Tesla appen? Slik det er nå har jeg ikke mulighet til å lade mer enn med 25A, siden jeg valgte det når jeg satt opp easee appen.  Dette får jeg ikke endret da det står at det må gjøres av et installatør firma (Som er litt rart når jeg kunne velge dette når jeg først satt opp laderen). 

Er jo greit å ha muligheten med 100% ladeeffekt, så kan jeg heller lade med 80% på dager jeg ikke har behov for bilen.

Laderen på jobb står på 100% og lader med 7,4kW, og det går mye kjappere enn med min på 5,6kW.

Ja det kan man fint velge. Jeg har 11kW lader hjemme men lader som oftest med 5kW for å ikke få høyere effektariff.

Men bruker å gi den 8-9kW om morgenen for å få mere futt i batterivarmeren. Tibber følger heldigvis med og varsler om jeg holder på å bikke over på timesforbruket.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også har muligheten til å pøse på med 11 kW, men det bruker jeg i praksis bare når det er kaldt ute og bilen skal varme batteriet om morgenen. Samt de ytterst få gangene jeg trenger å lade så mye som mulig før jeg må kjøre.

Nesten all min lading i hverdagen foregår på laveste trinn når jeg setter fra meg bilen for dagen.
Det er 5 Ampere, og siden det er trefase blir det 3,5kW. Ferdig blir den uansett før neste morgen.

Det er bedre for batteriet, bedre for strømregningen, og har den fordelen at det er kortere tid siden ladingen ble avsluttet så det kanskje er varme igjen i batteriet når jeg skal avgårde.

Lad aldri raskere enn du trenger😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (10 minutter siden):

Så da kan jeg trygt velge automatisk eller 3-fas på laderen min? 

Eller det ikke ikke så stor forskjell annet enn mindre belastning per fase?

Ja jevnere belastning. Noe som kan være gunstig, men også raskere lading. Bare husk effektleddet. For 150 kr mnd kan du da lade et par timer raskere.... 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (1 time siden):

Så da kan jeg trygt velge automatisk eller 3-fas på laderen min? 

Eller det ikke ikke så stor forskjell annet enn mindre belastning per fase?

Dette er ikke noe man i utgangspunktet skal "velge" fra gang til gang;

Har man 400V 3-fase i huset så velger man selvsagt det!
Og så skrur man ned Amperen til det man ønsker i daglig lading.

For da har du iallefall muligheten til 11 kW den dagen du er helt nødt!

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Er 3-fas 230V hos meg.

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (35 minutter siden):
ozone skrev (59 minutter siden):

Er 3-fas 230V hos meg.

Har du Tesla, så er det samme svaret uansett om du har 230V IT eller 400V TN. Interessant nok, går det uansett 230V per fase kurs på begge, både IT og TN.

Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Funker helt fint på Tesla-biler. I hverfall med Tesla Wall Connector som er den eneste jeg har erfaring med.

Easee er også laget for å takle dette helt fint, men da også med flere andre merkers biler, selv om ikke alle biler takler det like bra, eller ikke anbefales å lade med 3-fase på IT-nett!

Endret av Snowleopard
Korrigert feil! Mente per fase, ikke per kurs!
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (12 minutter siden):

Er 3-fas 230V hos meg.

Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Funker helt fint på Tesla-biler. I hverfall med Tesla Wall Connector som er den eneste jeg har erfaring med.

Det blir en annen sak ja!
For det funket så vidt jeg vet kun på Tesla som han sier, og du får ikke 11 kW, men ca. 6 kW (testet med min egen Tesla)
Dette fordi ene fasen brukes som Nøytral! Så man får bare lade fra to parallelle faser i stedet for tre! (400V 3-fase har egen Nøytral, altså fire ledninger)

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Har du Tesla, så er det samme svaret uansett om du har 230V IT eller 400V TN. Interessant nok, går det uansett 230V per kurs på begge, både IT og TN.

Easee er også laget for å takle dette helt fint, men da også med flere andre merkers biler, selv om ikke alle biler takler det like bra, eller ikke anbefales å lade med 3-fase på IT-nett!

En 3 fas TN kurs er da 400 volt. Måten en oppnår 230 volt i ett TN nett på de vanlige 1 fas kursene er ved å bruke nøytral leder pluss en faseleder som gir ca halve spenningen. 

Lenke til kommentar

Screenshot2025-04-03at11-26-16TeslaModelY.png.9cd9bfcbcceaaba686394f68ed98fac8.png

Med andre ord: Hvis du går fra 5,6 kW til 11 kW så halverer du ladetiden fra ca 9 til 4,5 time for 20-80% på din bil.

Det vil antagelig koste deg et par hundre kroner ekstra i måneden (økt effektledd på nettleia). Omtrent samme pris som f.eks netflix. Ganske billig, men på den andre siden så er kanskje ikke nytteverdien særlig stor. Hvor ofte sover du 4,5 time pr natt fra du parkerer til du er ferdig og klar til å kjøre ut om morgenen? Hvor ofte kjører du i 3-4 timer i løpet av en dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å gå ned litt på effekten det. Åsså har man muligheten til raskere lading de få gangene det er verdt pengene. Kan uansett dra over tre ganger på tre forskjellige dager så en dag med maks lading trekker ikke opp nettleia.

Vinn vinn med bedre fordeling av strømtrekk utover fasene.

ozone skrev (17 minutter siden):

Det blir en annen sak ja!
For det funket så vidt jeg vet kun på Tesla som han sier, og du får ikke 11 kW, men ca. 6 kW (testet med min egen Tesla)
Dette fordi ene fasen brukes som Nøytral! Så man får bare lade fra to parallelle faser i stedet for tre! (400V 3-fase har egen Nøytral, altså fire ledninger)

Tesla lader mer enn 6kw? På 32A er man vel rett over 10kw på 230 3 fas? Altså ikke helt like mye som med tn nett men vesentlig mer enn enfas lading på 32A.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

En 3 fas TN kurs er da 400 volt. Måten en oppnår 230 volt i ett TN nett på de vanlige 1 fas kursene er ved å bruke nøytral leder pluss en faseleder som gir ca halve spenningen. 

Skrev litt feil, jeg mente per fase, ikke per kurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er viktig er vel uansett at ladestasjon skal være montert riktig for å kunne lade med 230v it. Pga potensielt overbelastning av fasen som brukes som n leder? 

Er vel noe der?

Er her Tesla er spesielle på hvertfall model 3 og y også vidt meg bekjent ved at de fordeler lasten over fasene selv ved it lading. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...