Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (1 time siden):

Jeg vil tro lyktene er lagd av polykarbonat eller akryl. 'blanding' av plasten er nok ikke så mye tema. Det er gjerne ikke slik plast lages.

Polykarbonat tåler salt helt fint mens akryl kan slite en del. Polykarbonat er også sterkere for de fleste formål. akryl har litt bedre lystransmisjon og er mer UV bestandig.

Begge plasttypene har lav toleranse for sterkt alkaliske løsninger.

Frontlykteglass er ofte laget av Polykarbonat, mens baklykter som regel er laget av polymetylmetakrylat, eller akrylplast/perspex/Plexiglass som det gjerne kalles. Egenskapene til plasten kan endres endel under produksjonen ved feks kopolymering med andre monomere, men vil nok tro at tykkelsen på lykteglasset og fasongen, samt formingsprosessen har like mye å si. Som ved all forming ved økt temperatur, så finnes det muligheter for at det dannes spenninger i materialet som vil virke som stresspunkter. Ellers skyldes ofte lekkasjer i baklykter defekter i limingen mellom "glasset" og huset, som gjerne er i ABS-plast.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Frontlykteglass er ofte laget av Polykarbonat, mens baklykter som regel er laget av polymetylmetakrylat, eller akrylplast/perspex/Plexiglass som det gjerne kalles. Egenskapene til plasten kan endres endel under produksjonen ved feks kopolymering med andre monomere, men vil nok tro at tykkelsen på lykteglasset og fasongen, samt formingsprosessen har like mye å si. Som ved all forming ved økt temperatur, så finnes det muligheter for at det dannes spenninger i materialet som vil virke som stresspunkter. Ellers skyldes ofte lekkasjer i baklykter defekter i limingen mellom "glasset" og huset, som gjerne er i ABS-plast.

Men hvorfor skjer dissse lekkasjene i baklyktene så ofte da tro? Selv i splitter nye baklykter hvor kondensen blir værende?  Har forøvrig kun merket det på baklyktene og ikke på frontlyktene. Men det har kanskje noe med at de avgir mer varme også og at polykarbonat tåler mer fuktighet/kjemikaler og temperaturendringer?

Som Tesla skriver selv da:

"På grunn av værendringer, luftfuktighetsnivåer eller nylig eksponering for vann (for eksempel bilvask), kan kondens noen ganger dannes i bilens front- eller baklys. Dette er normalt – når været blir varmere og luftfuktigheten reduseres, forsvinner kondensen ofte av seg selv. Hvis du oppdager at det samler seg vann i utvendige linser, eller hvis kondensen påvirker synligheten til utvendige lys, tar du kontakt med Tesla Service."

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Så Tesla burde hatt sonar!?

Kamera er ikke bedre enn øynene våre. Men 14 kameraer og AI er potensielt bedre. 

Det burde den definitivt hatt, ja. Uansett hvor bra og hvor mange kamera man har, så har de samme problemert som øynene. Problemer med å måle dybde når objektene er han en viss avstand og er vinkelrett på kamera. Av den grunn kan en Tesla lures med et bilde, eller kan ha problemer med å finne avstand og hastighet til vertikale objekter, som feks bakveggen på et vogntog. Med mye regnekraft og gode kamera, så kan nok mye av problemet løses, men ikke like godt som det en 14 åring med en arduino og en billig LIDAR klarer med et par timers programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skjer dissse lekkasjene i baklyktene så ofte da tro? Selv i splitter nye baklykter hvor kondensen blir værende?  Har forøvrig kun merket det på baklyktene og ikke på frontlyktene. Men det har kanskje noe med at de avgir mer varme også og at polykarbonat tåler mer fuktighet/kjemikaler og temperaturendringer?

Som Tesla skriver selv da:

"På grunn av værendringer, luftfuktighetsnivåer eller nylig eksponering for vann (for eksempel bilvask), kan kondens noen ganger dannes i bilens front- eller baklys. Dette er normalt – når været blir varmere og luftfuktigheten reduseres, forsvinner kondensen ofte av seg selv. Hvis du oppdager at det samler seg vann i utvendige linser, eller hvis kondensen påvirker synligheten til utvendige lys, tar du kontakt med Tesla Service."

 

Litt dugg kan skyldes fuktig luft i lyktene, som kommer inn fra innsiden, da pæreholdere ikke er helt tette. Tidligere klarte varme fra lyspærer å tørke ut dette relativt raskt, men med LED er det ikke like enkelt. Mye dugg eller vannansamling betyr at lykten er skadet og skyldes nok en kombinasjon av dårlig design og innsparing i produksjonen. At en lykt laget i PMMA og ABS ikke skal tåle den kjemiske påvirkningen av vaskemidler uten løsemiddel er bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Litt dugg kan skyldes fuktig luft i lyktene, som kommer inn fra innsiden, da pæreholdere ikke er helt tette. Tidligere klarte varme fra lyspærer å tørke ut dette relativt raskt, men med LED er det ikke like enkelt. Mye dugg eller vannansamling betyr at lykten er skadet og skyldes nok en kombinasjon av dårlig design og innsparing i produksjonen. At en lykt laget i PMMA og ABS ikke skal tåle den kjemiske påvirkningen av vaskemidler uten løsemiddel er bare tull.

Da burde de jo vel ha endret litt på designet synes jeg egentlig da, fremfor å bare bytte til akkurat samme type baklykt. For da gjentar det seg bare før eller siden.  Og jeg kommer til å følge veldig nøye på det fremover også, igjen og igjen. Nei handler nok mer om design og produksjon enn hva slags materiale de har brukt. Irriterende er det uansett. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Iterion said:

Da burde de jo vel ha endret litt på designet synes jeg egentlig da, fremfor å bare bytte til akkurat samme type baklykt. For da gjentar det seg bare før eller siden.  Og jeg kommer til å følge veldig nøye på det fremover også, igjen og igjen. Nei handler nok mer om design og produksjon enn hva slags materiale de har brukt. Irriterende er det uansett. 

I og med at det skjer hos flere bilprodusenter, og måten plasten krakelerer ser veldig lik ut, så virker det å være en eller annen ytre påvirkning. 

Det kan være ganske mye dugg i lykta, men så lenge den ikke er punktert, så fikser ventilene det slik at det tørker opp igjen. Når den først er punktert så blir den aldri bra igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, AL123 said:

Litt dugg kan skyldes fuktig luft i lyktene, som kommer inn fra innsiden, da pæreholdere ikke er helt tette. Tidligere klarte varme fra lyspærer å tørke ut dette relativt raskt, men med LED er det ikke like enkelt. Mye dugg eller vannansamling betyr at lykten er skadet og skyldes nok en kombinasjon av dårlig design og innsparing i produksjonen. At en lykt laget i PMMA og ABS ikke skal tåle den kjemiske påvirkningen av vaskemidler uten løsemiddel er bare tull.

Er ikke noen pæreholdere i lyktene på biler lenger vel? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 29.3.2025 den 13.12):

Hmmm skjønner. Det er veldig spesielt det der egentlig. Spent på hvor lenge denne baklykta holder før den også får vedvarende kondens 😂 Kommer ikke til å betale ei krone for ny lykt i alle fall når det er snakk om «feil på design». Fornøyd med at de bytter den så klart, men det skulle jo bare mangle.

Problemet er jo at det kommer ganske sikkert til å skje igjen ila høsten/vinteren, da de ikke har fikset selve problemet. På fakturaen min står det at «taillight» koster 1800 kr, så er ikke en veldig avskrekkende pris, men fortsatt. 

Jeg fikk dråpedannelse i den ene baklykten i fjor vår. Den ble byttet av servicebilen som kom hit på parkeringsplassen på jobb, og byttet den her. Har ikke hatt antydning til dråpedannelse i noen lykter etter det. Så det virker som om de har koll på dette problemet nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk installert Easee lader hjemme i går. Er det slik at Tesla skal lades med 1-fas når det er 230V? Det ble lagt opp 3-fas 32A.

Synes det gikk veldig sakte å lade. Jeg presterte også å sette opp 80% lastgrense (25A) når jeg la inn laderen i appen. Jeg får ikke endret dette da det står at jeg må legge til et installatør firma for å gjøre slike endringer. Noen som vet om det funker å fabrikkreset laderen og legge den til på nytt, om jeg da kan endre til 100% lastgrense?

Tok 8-9 timer å lade fra 20-80%

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Papirkurven said:

Fikk installert Easee lader hjemme i går. Er det slik at Tesla skal lades med 1-fas når det er 230V? Det ble lagt opp 3-fas 32A.

Synes det gikk veldig sakte å lade. Jeg presterte også å sette opp 80% lastgrense (25A) når jeg la inn laderen i appen. Jeg får ikke endret dette da det står at jeg må legge til et installatør firma for å gjøre slike endringer. Noen som vet om det funker å fabrikkreset laderen og legge den til på nytt, om jeg da kan endre til 100% lastgrense?

Tok 8-9 timer å lade fra 20-80%

Tesla er vel en av få merker som støtter alt. Er det lakt opp 3fase IT så skal den kunne lade på det. Men spørs jo hvordan laderen er satt opp.

Hvor mye effekt lader du med da? Husk at man gjerne ikke vil lade med for mye effekt heller da nettleia blir dyrere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Tesla er vel en av få merker som støtter alt. Er det lakt opp 3fase IT så skal den kunne lade på det. Men spørs jo hvordan laderen er satt opp.

Hvor mye effekt lader du med da? Husk at man gjerne ikke vil lade med for mye effekt heller da nettleia blir dyrere.

Når jeg googlet dette så sto det overalt at det ikke var anbefalt å lade med 3-fas IT, derfor jeg ble skeptisk. 

Ladet med ca. 5,6kW på 2 av fasene. 

Har samme lader på jobb, og den lader med 7,4kW. Så det gikk mye kjappere. Ikke at det har så veldig mye å si, lader jo bare om natta når jeg sover. Men greit å ha muligheten hvis jeg skal noe.

Screenshot_2025-04-01-09-53-00-66_914e2296ecd05f02660275c05dcc539c.thumb.jpg.dcbd9226b310881206118a8e4a7f8caf.jpg

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Papirkurven said:

Når jeg googlet dette så sto det overalt at det ikke var anbefalt å lade med 3-fas IT, derfor jeg ble skeptisk. 

Ladet med ca. 5,6kW på 2 av fasene. 

Har samme lader på jobb, og den lader med 7,4kW. Så det gikk mye kjappere. Ikke at det har så veldig mye å si, lader jo bare om natta når jeg sover. Men greit å ha muligheten hvis jeg skal noe.

Screenshot_2025-04-01-09-53-00-66_914e2296ecd05f02660275c05dcc539c.thumb.jpg.dcbd9226b310881206118a8e4a7f8caf.jpg

Er litt ymse med IT ja for må jukse litt for å få korrekt 3fase. Mulig din lader bare bruker to enkle faser da siden den kun bruker to av dem?

230 Volt x 25A blir jo da 5.7kW så sånnsett stemmer det jo med sikringen din. Forøvrig litt skummelt å makse den. Burde holde seg litt under.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

230 Volt x 25A blir jo da 5.7kW så sånnsett stemmer det jo med sikringen din. Forøvrig litt skummelt å makse den. Burde holde seg litt under.

Absolutt ikke. Det er gode sikkerhetsmarginer på sånt, så det skal være trygt å lade med det sikringen tillater. Sikkerhetsmarginene tar hensyn til alt fra varme sommerdager, hvordan kabelen ligger, hvor varmt det er i sikringsskapet osv.

Ellers: Regnestykket stemmer fint. 8,5 time * 230V * 25A blir ca 50 kW, som passer fint med 20-80% lading på et 80 kWh batteri. Jeg leser det som en bekreftelse på at det er enfase-lading. (IT: 2 faser, TN: 1 fase + N)

Jeg ser ikke problemet med en sånn ladehastighet. Det er mer enn nok til over natta-lading. Det virker bare som litt sånn første elbil-panikk over at hjemmelading tar tid. Løsningen er veldig enkel: Man vet som regel på forhånd når man skal kjøre veldig langt og passer enkelt og greit på å lade til 80% (evt mer) rett i forkant av det. Skal man veldig langt, så planlegger man uansett ladestopp, pissepause etc. Så null problem der. Det handler bare om å bli vant til et annet mønster enn med fossilen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Jotun said:

Ved Kontinuerlig og langvarig belastning er det anbefalt å ikke overskride 80 prosent av sikringens merkestrøm.

Var det jeg og ble fortalt når elektriker monterte min elbillader. Jeg ønsket å sette opp selve instillingene til ladeboksen selv og fikk beskjed om å sette max A i litt lavere enn sikringen.

Men henger kansje fra gammelt av. Skrusikringer kan man jo overbelaste en stund før de ryker men raske automatsikringer har jeg intrykk av smeller ganske raskt om det er overbelastning.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det handler om egenvarme fra automatsikringer mener eg.

Men eg lader med full pupp uten at det lager trøbbel.

Det skal uansett, som Simen nok mener, ikke være fare forbundet med det. Men man kan risikere sikrings brudd.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...