Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Mye fremgang jo. App og ingen service-desk fantes ikke da.

Sant nok, en liten opptur. Men en må fortsatt klure med fob. Noe som er galskap i 2025, samt finne denne boksen. Så finne rett fob til leiebil antar jeg, så finne leiebil osv. 

Så det meste er likt som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Og synsing.

Er jo mye lettere når en bare svarer på hva som er tull eller synsing. Ikke så veldig rart om jeg bommer på noe da det er snart 15 år siden jeg leverte inn til bavaria men opplevelsen høres mye lik ut. App byttet ut med epost. 

Jeg foretrekker iallefall å få ting fikset på plassen uten at jeg trenger å gjøre annet enn det jeg allerede driver på med, å i værstefall må jeg kjøre til nærmeste Tesla, parkere vedsiden av leiebilen som jeg har på kartet og gå over til den og kjøre hjem. 

Forhåpentligvis kjører FSD bilen til Tesla i fremtiden, om jeg ikke dauer først da 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert greit med service som funker bra, ranger etc. Personlig tar jeg heller en feilfri og problemfri bil over alt dette, når som helst. Problemet er at slike biler blir vanskeligere og vanskeligere å finne etterhvert som bilene blir hyperavanserte tech-vidundre. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, kremt said:

Sikkert greit med service som funker bra, ranger etc. Personlig tar jeg heller en feilfri og problemfri bil over alt dette, når som helst. Problemet er at slike biler blir vanskeligere og vanskeligere å finne etterhvert som bilene blir hyperavanserte tech-vidundre. 

Må vel alikevell ofte inn på service selv om du har en problemfri bil da (untatt Tesla da) og da møter du jo på samme system.

Selv Nissan Leaf (som er omtrent helt problemfri i visse utgaver) krever jo årlig service ifølge Nissan.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

Bil uten garanti krever null servicer. Eneste som er irriterende er den forbaska EU kontrollen hvert andre år, men den blir nesten vanskelig å få gjort noe med.

Det er sant men produsentene prøver jo å strekke det til det lengste. Må f.eks levere inn en Toyota BZ4X på service årlig (eller 15k kilometer) i 10 år om du ønsker deres fantastiske 10 års batterigaranti....

Toyota kommer nok ikke til å gå over til kontaktløst system på enda veldig lenge. De vil du skal sitte i loungen deres å drikke kaffe mens du venter og blar i brosjyrer om deres nye biler..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (37 minutter siden):

Tja.
Det er et lite poeng her.

Du sender inn melding i appen, kontra at du må ringe inn å prate med salgspersonell. Du får da også fjerndiagnostisert bilen, og har da muligheten å hente ut estimat, og tid og når.
Og så slipper du å måtte fysisk inn i merkeverkstedets åpningtider, for f.eks hente ut lånebil mens du venter på en større garantireperasjon. Og du får med førerprofilen over til lånebilen.

Alt dette, for den lave prisen at bilen vil fortsatt rulle ut av Tesla med fabrikkfeilstilte lys, skjev firhjulsstilling, og at du må skaffe en garantisjekk for å få dette utbedret på garanti. 

Service melder man fra appen. Man trenger ikke å ringe noen. Fjerndiagnose er også mulig. Min BMW id blir overfør til Leiebil. Men jeg må droppe nøkkelen ett sted når jeg 2 hvert år leverer bilen inn på service

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Må vel alikevell ofte inn på service selv om du har en problemfri bil da (untatt Tesla da) og da møter du jo på samme system.

Selv Nissan Leaf (som er omtrent helt problemfri i visse utgaver) krever jo årlig service ifølge Nissan.

 

Service trenger man så lenge bremseveske må byttes, AC system må skjekkes, filter må skiftes. Egentlig bør olje på gear kasse skiftes også selv om man har el bil. Man har også en omfattende karroserikontroll. Kan være greit om det blir garantisaker senere

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 26.3.2025 den 0.01):

Ville det ikke vært naturlig at de sendte inn søknader for å teste autonome biler i trafikken slik en må i de fleste land da isåfall? Eventuelt forandre den ordlyden for FSD hos DNV? 

Det er fortsatt "supervised". Såda trenger de jo ikke søke.

Sitat

Så poenget er det samme som jeg skrev?

Hvis vi er ennige om at kameraer klarer dette, hva diskuterer vi da?  

oophus skrev (På 26.3.2025 den 0.03):

Hvorfor må det valideres med sann dybdeinformasjon trur du? 😅 

Det er nyttig å sjekke at alt oppfattes riktig. Jeg ser ikke problemet.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 26.3.2025 den 0.33):

Det er ikke viktig. Slike maskeringer kan man alltid lage (og man kan alltid adressere en gitt maskering i en ny AI, men dette er som å skrelle en løk). Poenget er at med en pluralitet av sensorer synker sannsynligheten dramatisk for at en uventet sensorinput skal gi en feilavlesing som ikke detekteres som feil siden man da må få alle sensorene til å feile samtidig.

Det er ikke slik at man må lage systemer som alltid kan forstå omgivelsene, men for at selvkjøring skal fungere må de forstå ommgivelsene tilstrekkelig til at de kan innse når noe feiler og med nok margin til at de kan stoppe. Å ha to forskjellige sensorer gir den redundansen som skal til for å oppnå dette.

Selvsagt er det viktig hva og når. Hvis det er et gammelt AI som ikke har egenskapene AI i dag har så er det jo ganske meningsløst.

En pluralitet av sensorer gir flere mulige feilkilder. Det gir ikke nødvendigvis bare redundans, da det kan bli konflikter der sensorene motsier hverandre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Markiii said:

Selvsagt er det viktig hva og når. Hvis det er et gammelt AI som ikke har egenskapene AI i dag har så er det jo ganske meningsløst.

Du vil alltid kunne lage mønstre som skyver sannsynligheten for identifikasjon tilstrekkelig langt unna terskelverdien til å oppgi en viss identifikasjon. Å snakke om gammel eller ny 'AI' er ikke meningsfyllt. Det er samme prinsipp og har samme fundamentale svakhet.

Selve angrepet er egentlig ikke så viktig, adverserielle scenarier er ikke relevante for SAE level 2 hvor automasjonen uansett bare er backup for en sjåfør som hele tiden skal kjøre selv, men de er naturligvis totalt katastrofale for SAE 3 og høyere. Det dette derimot viser er den fundamentale svakheten med å lene seg for mye på data som ikke er fundamentale målinger men lagd indirekte via prosessering. Alle lag av prosessering gir nye vektorer for at feil ødelegger måleresultatet, og disse lagene gir ikke redundans en feil i ett lag gir et ubrukelig resultat, og uten redundans vet du ikke engang at målingen din er feil. Med AI er prosesseringen i tilegg så kompleks at ingen egentlig kan validere den på noen robust måte. I.e. den er stokastisk, ikke analytisk.

2 hours ago, Markiii said:

En pluralitet av sensorer gir flere mulige feilkilder. Det gir ikke nødvendigvis bare redundans, da det kan bli konflikter der sensorene motsier hverandre.

Redundans er det du har når du har toleranse for feil og dermed toleranse for at sensorer motsier hverandre. Dette utsagnet er selvmotsigende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Complexity said:

Har det noe med salt å gjøre da? Må innrømme jeg ikke kjenner til at noen bekjente med Tesla har vært spesielt plaget med baklyktene sine, men så bor jeg nord i landet hvor det saltes veldig lite da. Mulig det er mildere for plasten i lyktene eller noe.

Vet ikke hva det har med å gjøre. Det kom noen miljøkrav som gjorde at man måtte gå over til en annen type plast på ett eller annet tidspunkt, etter det så kom problemet. Dette er mitt inntrykk.

Det er ikke spesielt for Tesla nei, gjelder BMW og VAG også som jeg har fått med meg. Fordi jeg følger med på de merkene. Så for alt jeg vet kan det gjelde alle.

Fabrikantene tilskriver det til kjemisk reaksjon med vaskemidler, men kan sikkert være med veisalt også. Kan også være at noen produsenter er flinkere til å blande plasten, slik at de ikke krakelerer like lett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Service trenger man så lenge bremseveske må byttes, AC system må skjekkes, filter må skiftes. Egentlig bør olje på gear kasse skiftes også selv om man har el bil. Man har også en omfattende karroserikontroll. Kan være greit om det blir garantisaker senere

BWM kommer nok til å påmerke at du har ikke fått loggført noe oljeskift på motoren når du ruller inn ditt på 250.000-300.000. Det samme med f.eks Toyota, og egentlig de fleste merkeverkstede i Norge.

Tesla er det litt verre med. Luftfilter? Kabinfilter? Smøre gliderne på bremsene? Muligheten til å forhandle dyrere frakt mot at den kommer raskere frem? Få den raskere inspeksjon ved havari? 

Lenke til kommentar

Av de bilene jeg har hatt som jeg har brukt merkeverksted på, så peker Tesla seg ut som den med best service apparat er min personlige erfaring.

Sammenligner med: Audi, Skoda, VW, Porsche og Mercedes.

Hovedsakelig fordi Tesla har mobil service, veldig effektiv innlevering / utlevering, og de har vært best i klassen på å oppdatere meg på fremdrift. 

Ingenting gjør meg sintere enn å måtte sitte i telefonkø, eller havne hos en resepsjonist, som sier at de skal prøve verkstedet en gang til, men det er ingen som plukker opp telefonen der nå, så du får bare prøve igjen. Da er ikke bare min tid kastet bort, men resepsjonisten sin også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...