Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Du tar faktisk feil her. 

Grunnen til at jeg stiller spørsmål om de negative tingene om Tesla på måten jeg gjør trigger flere til å svare. En slags "billig" click bait, på en måte. Å så langt har det funket bra :) 

Jeg vurderte Tesla for bare 4 måneder siden. Jeg besøkte Tesla i Sarpsborg, innhentet priser og har en lang epost korrespondanse med Tesla. Det sto til slutt mellom Tesla Model 3 Performance og BMW i4 M50. 

Er ganske så sikker på at jeg ikke tar feil her, men ok. Din holdning er din egen. Plager ikke meg. 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Er ganske så sikker på at jeg ikke tar feil her, men ok. Din holdning er din egen. Plager ikke meg. 🤪

Min intensjon er ikke å "plage" noen her, men heller å trigge til motsvar :) 

Så kan du tro hva du vil selvsagt. Helt greit det :) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Kan justere hvor sensitiv den skal være iallefall. Om de ikke har endret på noe nylig.

Akkurat den er jeg ganske sikker på at jeg endret til "treg" eller hva det heter. Hadde problemet med at bilen ikke var så komfortabel med tidspunktet jeg begynte å bremse ned for en bil foran meg.

2 hours ago, Hanhijnn said:

Hva? Hos meg var det motsatt. Det var i venstresvingene. For når det kommer en lastebil imot i venstresving, så er det et lite sekund hvor den har kurs rett mot deg, før den fortsetter svingen.

Men i høyresving var spesielt. Har du hørt om flere som har det sånn?

Mener det var i høyresving ja, kan godt hende jeg husker feil.

Han ene jeg kjenner med model Y, bruker ikke AP (Redd for fantombremsing). De andre har jeg ikke snakket om det.

Jeg bruker AP, men kun på motorvei og veier med sånn midtdeler. Veiene i Norge er jo ganske smale i forhold til f.eks Sverige. Kan ha noe med saken å gjøre.

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (2 minutter siden):

Det høres jo direkte trafikkfarlig ut. Rart det er lov å selge biler med funksjoner som kan skape farlige situasjoner på den måten.

Så dårlig lakk og fantombremsing er de store ankepunktene mot å kjøpe Tesla? Sett bort i fra Musk 😅

Det der er nesten for ille til at det kan være sant. Jeg MÅ prøvekjøre en Tesla en dag her jeg bor med landeveier å teste dette selv. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

De aktiverte vel forøvrig den innvendige radaren oppdateringen man får nå.

Dvs. for de bilene som har den montert om det ikke er nevnt i changelog mangler det i din bil.

Screenshot_20250327_201741_Tesla.jpg

Jeg er skikkelig irritert over at de kutta ut radaren i fangeren. 
Kan leve med å ikke ha de parkeringssensorene. 

Men savner radaren i fronten, for bilen er dårlig til å følge på når bilene foran øker hastigheten. Dette funka knall med radar, da holdt den konsekvent samme avstand, og var raskt til å følge på.

Min bil uten radar, så må jeg gasse selv, fordi den er alt for treig til å gi på, og holder for mye avstand.

feb 2023 Y jeg har.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, ProphetSe7en said:

Det høres jo direkte trafikkfarlig ut. Rart det er lov å selge biler med funksjoner som kan skape farlige situasjoner på den måten.

Så dårlig lakk og fantombremsing er de store ankepunktene mot å kjøpe Tesla? Sett bort i fra Musk 😅

Blir så lei av at folk later som dette er en Tesla ting. Det skjer med mange merker.
Mulig det er verre hos Tesla siden de hele tiden driver å oppdaterer programvare, og bytter teknologier. 

https://www.motor.no/aktuelt/joachim-gar-til-rettssak-fordi-bilen-nodbremser-uten-forvarsel/207648

Screenshot 2025-03-28 at 10.20.39.png

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Det der er nesten for godt til å være sant. Jeg MÅ prøvekjøre en Tesla en dag her jeg bor med landeveier å teste dette selv. 

Tipper de fleste biler "reagerer" når biler i nærheten ser ut til å krysse kjørebanen til egen bil. Direkte fantombremsing har jeg dog aldri opplevd, men min Kona vil i visse situasjoner "kjempe mot" og redusere farten når den tror en bil kommer inn i egen kjørebane.

fF.eks. skjer det gjerne når jeg tar siste svingen ut av vålerengatunnelen før avkjøringa til Ensjø. Dog kun om en bil i høyrefila kommer akkurat passe langt foran meg, og bilen ikke forstår at filene svinger til venstre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (10 minutter siden):

Tja. Hos meg senker den farten litt før den fortsetter. Blir jo ikke god kjøring men har ikke vært i noen situasjoner der den bråbremser slik at de bak plutselig kan stå i rævva på meg.

Men ryktes jo om andre former for stopp som er vesentlig hissigere.

Lakken på min blå er hvertfall ikke dårligere enn den var på den svarte mondeoen eller den grønne leafen. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Blir så lei av at folk later som dette er en Tesla ting. Det skjer med mange merker.
Mulig det er verre hos Tesla siden de hele tiden driver å oppdaterer programvare, og bytter teknologier. 

https://www.motor.no/aktuelt/joachim-gar-til-rettssak-fordi-bilen-nodbremser-uten-forvarsel/207648

I artikkelen står det at det er mye galt med den bilen. Den var ikke slik fra den var ny, men alt skjedde etter et verkstedbesøk. Den er altså ikke slik den skal være. 

Den har også problmer ellers med bakluke som går opp, takluke som ikke virker etc. Så det virker som om dette er en mandagsbil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Kan vel også glede deg med at lyktene på Kia krakkelerer og sprekker og BOS skylder på "for sterk" såpe. Liten vits med 7år garanti når veldig lite går på garanti. En kollega fikk ny bensinmotor på garanti fra kia, men han har klaget månedlig i 6år på oljeforbruk og var klar med advokat da de til slutt ga seg. Gikk med noen liter på 1000mil, men det var visst normalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ennå til gode å oppleve nødbremsing mot møtende lastebiler/vogntog med Volvo, Nissan, kia eller BMW-en, men det er ett sted der jeg bor hvor ACC-en til BMW-en misforstår og bremser ned. Der står det en bil parkert langs veien i en slakk sving, som bilen tolker som en stillestående bil i kjørebanen. Så nei, andre systemer er ikke perfekte de heller. Men at Tesla har hatt et mye større problem med fantombremsing enn andre, er nok ingen hemmelighet. Jeg har i hvert fall opplevd nok ganger at Teslaer jeg har ligget bak plutselig hugger inn bremsene, til at man blir litt ekstra obs på å holde god avstand. 😅

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Jeg har ennå til gode å oppleve nødbremsing mot møtende lastebiler/vogntog med Volvo, Nissan, kia eller BMW-en, men det er ett sted der jeg bor hvor ACC-en til BMW-en misforstår og bremser ned. Der står det en bil parkert langs veien i en slakk sving, som bilen tolker som en stillestående bil i kjørebanen. Så nei, andre systemer er ikke perfekte de heller. Men at Tesla har hatt et mye større problem med fantombremsing enn andre, er nok ingen hemmelighet. Jeg har i hvert fall opplevd nok ganger at Teslaer jeg har ligget bak plutselig hugger inn bremsene, til at man blir litt ekstra obs på å holde god avstand. 😅

Det er mitt inntrykk også. Lå som nevnt bak en Tesla her om dagen som bråbremset midt i en sving når det kom en buss i møte. 

Det var denne svingen: https://maps.app.goo.gl/FekdDA2KETM4EzeL9

Jeg kjører den veien to ganger hver eneste dag og har møtt lastebiler og busser der utallige ganger med alle biler jeg har kjørt og aldri opplevd at bilen har fantombremset der. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nå har de flytta batteritesten ut av service-mode og lagt den mere tilgjengelig for folk flest. 

Håper flere produsenter implementerer dette så man slipper å leie utstyr fra Aviloo eller ha bilen på verksted for å vite helsen.

20250328_083032.jpg

Andre produsenter vet vel brutto og nettokapasitet på batteri når det er nytt. Ellers er jo en slik test meningsløs

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Ja ok, jeg bare googla. Nå googla jeg et annet merke

Her er det id3/4

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/moderne-biler-opplever-fantombremsing-og-feil-pa-skiltlesing-1.15993603

Screenshot 2025-03-28 at 11.24.02.png

Den artikkelen er fra 2022 (3 år gammel).
Kravene til rutinene for skiltgjenkjenning og hastighetstilpasning fra database er jo blitt endret til ikke kun bruke skilt avlesning , ISA MÅ også ha vegdatabase hastigheter og disse skal være førende med skilt/kamera som sekundær. 
Mye av skylden mener jeg i Norge ligger hos det offentlige som ikke har en til hver tid rett oppdatert vegdatabase. Jeg tipper at mange av disse mistilpasningene og brems fra ulike bilprodusenter har med mangler i NVDB å gjøre. Noe som understøttes i artikkelen vedlagt nedenfor.

https://www.motor.no/aktuelt/isa-pabudt-derfor-bommer-biler-pa-fartsgrenser/271265

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg er skikkelig irritert over at de kutta ut radaren i fangeren. 
Kan leve med å ikke ha de parkeringssensorene. 

Kabinradar har ingenting med ADAS systemer å gjøre. Den er der for å detektere om det er mennesker inne i bilen. Dette kommer etter hvert på alle nye biler siden det er i ferd med å bli et regulatorisk krav. Hensikten er å hindre at (i hovedsak) barn gjenglemmes i bilen og skades eller dør av å bli etterlatt i en bil som står i solen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...