Complexity Skrevet torsdag kl 09:36 Del Skrevet torsdag kl 09:36 5 minutes ago, bzzlink said: Mange elbiler leveres med forskjellige aero inserts i felgene, tror det er for å få strukket de siste km ut av wltp ratingen, som man kan bruke i reklamen. Noen mer vellykkede utseendemessig enn andre. Her er Hyundai Kona, og Taycan sine løsninger Tesla har brukt å selge kit for å dekke over om man ikke ønsker å bruke hulkapslene. Men du får dem vel på Aliexpress for en småpenge. Eventuelt kan du printe deg noen selv om du har 3dprinter. Det har jeg gjort. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet torsdag kl 09:39 Del Skrevet torsdag kl 09:39 (endret) 6 minutes ago, Bjerknez said: Så halve felgen er egentlig bare plastikk egentlig...? Å du fikk ikke med disse plastbitene slik at du hadde til to sett med hjul? De billigste felgene kommer med hjulkapsler. Desverre bare ett sett virker det som nå så må flytte dem over når man bytter hjul. Jeg fikk med to sett når jeg kjøpte min. Skal vist gi sånn 5% bedre rekkevidde eller noe men jeg merker ingen forsjell med eller uten. Er som oftest penere uten. Finnes også bøttevis av 3eparts hjulkapsler å kjøpe på internett. Jeg synes "moondisk" kapsler er litt kule. Model 3 Performance hjulene har også hjulkapsler, men i flere deler. Her er med og uten. Endret torsdag kl 09:42 av Complexity 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:41 Del Skrevet torsdag kl 09:41 2 minutes ago, Bjerknez said: Så halve felgen er egentlig bare plastikk egentlig...? Å du fikk ikke med disse plastbitene slik at du hadde til to sett med hjul? Ja hvis man velger de "kjipeste" hjula, så er det med aerokapsler som dekker hele felgen. Hvis man vil kjøre uten de, så må man kjøpe senterkopper isteden. Til de tidligere felgtypene, så selger Tesla senterkopper i shopen sin, men de er notorisk utsolgt. Det er Norges mest solgte bil, så 3dje parts markedet hopper nok raskt på her, slik at man kan finne på bilkomponenter.no osv. straks, eller om det ikke allerede finnes. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 09:41 Del Skrevet torsdag kl 09:41 bzzlink skrev (8 minutter siden): Det er meningen at du skal sette på hjulkapselene. Ellers må du kjøpe deg senterkopp og mutterskjulere. Ser ikke ut som Tesla selger til de nye felgene enda Det kan jo også sees som en fordel. Skaff noen det står Toyota på eller noe sånt i stedet for. 2 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:46 Del Skrevet torsdag kl 09:46 (endret) 35 minutes ago, Papirkurven said: Ellers er jeg veeeldig fornøyd med bilen. Fantastisk god å kjøre. Var veldig uvant i starten, da jeg har lite erfaring med elbiler. Men det gikk fort over. Jeg var ute og prøvekjørte på tirsdag. Merket oppgraderingen fra min egen 23 modell godt på støy og komfort. Dersom man kommer fra ICE bil så er det jo en helt annen verden å sette seg i en ny elbil. Vanvittig digg å kjøre. Å ha en bil med så mye hk og dreiemoment, som er så digg å kjøre i bytrafikken, men allikevel har en gassrespons som er ute av denne verden er skikkelig gøy. Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. Svart er den fargen som får den til å se kulest ut bakfra forresten, når det ikke er så mye kontrast mellom rammen rundt baklyset og lakken Endret torsdag kl 09:47 av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:46 Del Skrevet torsdag kl 09:46 bzzlink skrev (9 minutter siden): Det er meningen at du skal sette på hjulkapselene. Ellers må du kjøpe deg senterkopp og mutterskjulere. Ser ikke ut som Tesla selger til de nye felgene enda Det var da litt kjipt. Liker ikke de hjulkapselene, var penere uten. Da får jeg bare vente til de får sort senterkopp 😄 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:50 Del Skrevet torsdag kl 09:50 3 minutes ago, Papirkurven said: Det var da litt kjipt. Liker ikke de hjulkapselene, var penere uten. Da får jeg bare vente til de får sort senterkopp 😄 Kan virke som om det er annen senterkopp på nye Y. Bilkomponenter lister bare mutter deksler og ikke senterkopper enda for juniper https://www.bilkomponenter.no/categories/tesla-model-y-juniper?&page=1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:51 Del Skrevet torsdag kl 09:51 bzzlink skrev (1 minutt siden): Jeg var ute og prøvekjørte på tirsdag. Merket oppgraderingen fra min egen 23 modell godt på støy og komfort. Dersom man kommer fra ICE bil så er det jo en helt annen verden å sette seg i en ny elbil. Vanvittig digg å kjøre. Å ha en bil med så mye hk og dreiemoment, som er så digg å kjøre i bytrafikken, men allikevel har en gassrespons som er ute av denne verden er skikkelig gøy. Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. Hehe, ja. Å gå fra en sliten 150hk diesel suv til denne var litt av en forandring. Klarte ikke å stoppe meg i å le når jeg presser ned gasspedalen. Forbikjøring er ikke lenger et problem nå. Problemet er at plutselig er jeg opp i 140km/t, så jeg må nok være ekstra forsiktig nå, så jeg ikke mister lappen 😅 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:56 Del Skrevet torsdag kl 09:56 Complexity skrev (19 minutter siden): Tesla har brukt å selge kit for å dekke over om man ikke ønsker å bruke hulkapslene. Men du får dem vel på Aliexpress for en småpenge. Eventuelt kan du printe deg noen selv om du har 3dprinter. Det har jeg gjort. Ikke en dum ide. Har 3D-printer, så jeg skal jeg om jeg finner senterkopp jeg kan printe Lenke til kommentar
trikola Skrevet torsdag kl 10:07 Del Skrevet torsdag kl 10:07 (endret) 23 minutes ago, bzzlink said: Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. Samme her. 17 minutes ago, Papirkurven said: Hehe, ja. Å gå fra en sliten 150hk diesel suv til denne var litt av en forandring. Klarte ikke å stoppe meg i å le når jeg presser ned gasspedalen. Forbikjøring er ikke lenger et problem nå. Problemet er at plutselig er jeg opp i 140km/t, så jeg må nok være ekstra forsiktig nå, så jeg ikke mister lappen 😅 Og løsningen er "chill", ja. Slås enklest av og på med talekommando (på engelsk) "chill acceleration" hhv "standard acceleration". (Trykk på høyre ratt-knapp/skrollehjul aktiverer lytting tii talekommandoer). (ref TM3.2019) Endret torsdag kl 10:09 av trikola 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 10:18 Del Skrevet torsdag kl 10:18 bzzlink skrev (36 minutter siden): Ja hvis man velger de "kjipeste" hjula, så er det med aerokapsler som dekker hele felgen. Hvis man vil kjøre uten de, så må man kjøpe senterkopper isteden. Til de tidligere felgtypene, så selger Tesla senterkopper i shopen sin, men de er notorisk utsolgt. Det er Norges mest solgte bil, så 3dje parts markedet hopper nok raskt på her, slik at man kan finne på bilkomponenter.no osv. straks, eller om det ikke allerede finnes. Skjønner. Ett sted må man jo spare inn 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet torsdag kl 10:26 Del Skrevet torsdag kl 10:26 bzzlink skrev (34 minutter siden): ...jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. Jeg og! Tesla blir altfor følsom på gasspedalen, med rykkete kjøring i "Standard" aksellerasjon som resultat. Jeg hadde bilen min i Standard første ukene, men de siste to årene nå har jeg kun hatt den i Chill. "Standard" og "Sport" burde være navnet på disse to valgene😉 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet torsdag kl 10:58 Del Skrevet torsdag kl 10:58 39 minutes ago, Bjerknez said: Skjønner. Ett sted må man jo spare inn Det man gjør er å bruke de orgianlhjula til vinterdekk og kjøper seg noen fete 3eparts felger til sommer Lenke til kommentar
trikola Skrevet torsdag kl 10:58 Del Skrevet torsdag kl 10:58 29 minutes ago, ozone said: Jeg og! Tesla blir altfor følsom på gasspedalen, med rykkete kjøring i "Standard" aksellerasjon som resultat. Jeg hadde bilen min i Standard første ukene, men de siste to årene nå har jeg kun hatt den i Chill. "Standard" og "Sport" burde være navnet på disse to valgene😉 Kunne ønske meg en tredje modus: 'kick-down' - 'chill' hele tiden, men 'standard' på kick-down som i gamle automatkasser. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 11:05 Del Skrevet torsdag kl 11:05 5 minutes ago, trikola said: Kunne ønske meg en tredje modus: 'kick-down' - 'chill' hele tiden, men 'standard' på kick-down som i gamle automatkasser. Det er det faktisk på Skoda citigoen min! Men den går så dårlig både i eco og standard at det ikke er så mye forskjell 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet torsdag kl 11:07 Del Skrevet torsdag kl 11:07 (endret) 10 minutes ago, trikola said: Kunne ønske meg en tredje modus: 'kick-down' - 'chill' hele tiden, men 'standard' på kick-down som i gamle automatkasser. Får kickdown med s3xy buttons. Chill mode helt til man trør pedalen i bunnen så bytter den til standard/sport. Endret torsdag kl 11:09 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 11:09 Del Skrevet torsdag kl 11:09 Complexity skrev (8 minutter siden): Det man gjør er å bruke de orgianlhjula til vinterdekk og kjøper seg noen fete 3eparts felger til sommer Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet torsdag kl 11:17 Del Skrevet torsdag kl 11:17 (endret) 10 minutes ago, Bjerknez said: Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. Er ikke de billigste BMW felgene også med hjulkapsel? Det kommer nok mere fancy felger til nye Y etterhvert. På Model 3 kan man velge en dyrere felg uten kapsel: Endret torsdag kl 11:20 av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet torsdag kl 11:19 Del Skrevet torsdag kl 11:19 Bjerknez skrev (Akkurat nå): Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. Det er faktisk alu-felger under. Men dess mer aerodynamiske de blir, dess dyrere er de å designe/produsere. Det ville derfor blitt totalt dyrere, enn noen enkle kapsler. Jeg vil faktisk si at man her får 2-i-1. Aerodynamiske felger om de velger kapsel på, alufelger om kapslene er av. Så får de som vil ha de større og dyrere aero-aluminiumsfelgene velge disse eller tredjepartsfelger om de vil ha noe annet. Er jo dessuten flere som ikke vil ha større felger, fordi de som regel blir tyngre og derved mindre økonomiske selv med aero-design og derfor kortere rekkevidde, og i tillegg er bilen mer soft og behagelig med mer gummi mellom. Selv var jeg fristet til alufelger med lite gummi, dog ikke til det ekstreme, på ice-bil. Men pga tapet i rekkevidde, ville jeg ikke valgt det på elbil. Så ille ser det ikke ut. Dessuten merker man jo og at dess større felger, dess mer utsatt er man for kantkjørte felger fordi det ikke buler ut nok gummi til å beskytte felgene. Fort gjort å få slike skader dersom man selv eller andre som låner bilen, feilberegner når man skal manøvrere endel steder med skarpe svinger og svært smale stikkveier. Typisk i borettslag i byen... 2 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 11:20 Del Skrevet torsdag kl 11:20 Complexity skrev (1 minutt siden): Er ikke de billigste BMW felgene også med hjulkapsel? Mulig det... Disse har jeg aldri sett på noen nyregistrerte BMW'er vertfall. Men man velger jo lett bort disse mener jeg. Dem har vertfall et alternativ hvis man vil ha noe som ser bedre ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå