Simen1 Skrevet onsdag kl 10:09 Del Skrevet onsdag kl 10:09 For å filosofere videre på den der så kunne man sett for seg enpedal-kjøring der pedalen fullt inne betyr maks bremsing, mens pedalen helt ute betyr sakte aksellerasjon. Egner seg nok best for biler med minimal aksellerasjon i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet onsdag kl 10:14 Del Skrevet onsdag kl 10:14 Simen1 skrev (1 minutt siden): For å filosofere videre på den der så kunne man sett for seg enpedal-kjøring der pedalen fullt inne betyr maks bremsing, mens pedalen helt ute betyr sakte aksellerasjon. Egner seg nok best for biler med minimal aksellerasjon i utgangspunktet. Dette er i mine øyne bare tulle-filosofering. Du ønsker altså en fullstendig ulogisk tolkning av hva 1-pedal skal være, og hvordan det skal fungere. Selvsagt skal pedalen i bunn gi full gass, og fullt sluppet opp være maks brems, og bil skal stoppe så momentant som mulig. Alt annet er totalt ulogisk. Med forbehold om at du skrev helt feil om hva du egentlig mente, i forhold til min forståelse av beskrivelsen din... 2 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 11:14 Del Skrevet onsdag kl 11:14 1 hour ago, Simen1 said: For å filosofere videre på den der så kunne man sett for seg enpedal-kjøring der pedalen fullt inne betyr maks bremsing, mens pedalen helt ute betyr sakte aksellerasjon. Egner seg nok best for biler med minimal aksellerasjon i utgangspunktet. Bråstopp hver gang man skal ta en luke ut av ett kryss? Tror det ville vært meget farlig 😅 2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 11:49 Del Skrevet onsdag kl 11:49 Gode poenger @Complexity og @Snowleopard Jeg er glad det er 2 pedaler. Filosoferingen var dårlig gjennomtenkt. Full gass burde jo være tilgjengelig under normal kjøring. Det samme bør full bremsing. Men under parkering bør kanskje gasspådraget begrenses av sikkerhetsmessige grunner. Uansett om man velger enpedals med creep og enpedal med bremsa eller motsatt. Men da bør den sikker akkompanjeres med en launch mode, så man har den muligheten også. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 11:59 Del Skrevet onsdag kl 11:59 (endret) 12 minutes ago, Simen1 said: Gode poenger @Complexity og @Snowleopard Jeg er glad det er 2 pedaler. Filosoferingen var dårlig gjennomtenkt. Full gass burde jo være tilgjengelig under normal kjøring. Det samme bør full bremsing. Men under parkering bør kanskje gasspådraget begrenses av sikkerhetsmessige grunner. Uansett om man velger enpedals med creep og enpedal med bremsa eller motsatt. Men da bør den sikker akkompanjeres med en launch mode, så man har den muligheten også. Tesla har jo f.eks Obstacle-Aware Acceleration som vil begrense akselerasjon om man er nært noe. Andre bilmerker tvinger kansje bare bruk av creep mode for å slippe å implementere slikt i softwaren.. Endret onsdag kl 12:02 av Complexity 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet onsdag kl 12:28 Del Skrevet onsdag kl 12:28 28 minutes ago, Complexity said: Andre bilmerker Andre bilmerker vil kanskje forhindre deg fra å kjøre inn i garasjeporten med en hastighet over 16 km/h? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 12:38 Del Skrevet onsdag kl 12:38 (endret) 13 minutes ago, nebrewfoz said: Andre bilmerker vil kanskje forhindre deg fra å kjøre inn i garasjeporten med en hastighet over 16 km/h? Automatic Emergency Braking funker ned til 5km/t. Man kan dog slå av alt dette og kræsje så mye man vil da. Det hindrer man jo med å tvinge creep mode som hos BMW. Endret onsdag kl 12:42 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet onsdag kl 12:42 Del Skrevet onsdag kl 12:42 nebrewfoz skrev (13 minutter siden): Andre bilmerker vil kanskje forhindre deg fra å kjøre inn i garasjeporten med en hastighet over 16 km/h? Du mener slik som Volvo...!?! 😁 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet onsdag kl 13:03 Del Skrevet onsdag kl 13:03 20 minutes ago, Snowleopard said: Du mener slik som Volvo...!?! 😁 Touché ... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 13:05 Del Skrevet onsdag kl 13:05 Complexity skrev (1 time siden): Tesla har jo f.eks Obstacle-Aware Acceleration som vil begrense akselerasjon om man er nært noe. Andre bilmerker tvinger kansje bare bruk av creep mode for å slippe å implementere slikt i softwaren.. Andre bilmerker snur på kaier også Lenke til kommentar
sverreb Skrevet onsdag kl 13:58 Del Skrevet onsdag kl 13:58 1 hour ago, Complexity said: Tesla har jo f.eks Obstacle-Aware Acceleration som vil begrense akselerasjon om man er nært noe. Andre bilmerker tvinger kansje bare bruk av creep mode for å slippe å implementere slikt i softwaren.. Denne typen funksjonalitet er temmelig vanlig og har eksistert lenge. Du misforstår imidlertid grundig hvordan man tenker og planlegger for sikkerhet. Dette er en aktiv sikkerhetsmekanisme. Den er avhengig av at funksjonelle komponenter yter som planlagt, også komponmenter som ikke er designet sikre (som billedanalyse) Aktiv og upålitelig sikkerhet er alltid kun et supplement til passiv og pålitelig sikkerhet. Passiv sikkerhet er design som gir sitt sikkerhetsbidrag inherent uten at man er avhengig av at funksjoner gjør inngrep i systemet. Sammenlign f.eks kollisjonssikkerhet. Passiv sikkerhet er kollisjonssoner og sikkerhetsbelter, mens aktiv sikkerhet er nødbremsing fra sensorinput. Du reduserer ikke på kravene til kollisjonsytelse bare fordi du legger til automatiske systemer som har som mål å unngå kollisjonene. At man opererer kjøretøyet med kun bremsepedalen er en form for passiv sikkerhet siden uansett hvordan man opererer bremsepedalen så medfører det ikke at man øker farten mer enn til ca 5km/t. Aktive tiltak som du beskriver ovenfor er inherent mindre pålitelige og man må alltid designe slik at disse kun kommer i tilegg til passiv sikkerhet for at de skal gi en total sikkerhetsgevinst. Dette er samme grunnleggende grunn til at man ikke vil skape inntrykk av at førerautomasjon (SAE 2) er en erstatning for førerens oppmerksomhet og derfor designer de slik at førere ikke begynner å stole på disse systemene og slutter å følge med selv. (selv om kjøringen ikke her er passiv sikkerhet) Så i dette tilfellet: Bare fordi man har systemer som kan stoppe bilen med aktiv inngripen når sensorene detekterer fare for kollisjon, så er det absolutt ingen grunn til å kompromittere på hvordan man designer kontrollinput for maksimal sikkerhet. 1 2 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:10 Del Skrevet torsdag kl 09:10 Var å hentet min nye TMYJ i går. Men når jeg kom hjem fikk jeg se at senterkapsel på felgene ikke fulgte med. Er dette ekstrautstyr eller skulle det ha fulgt med? Fikk med vanlige hjulkapsler som dekker hele felgen (lå sammen med sommerhjula). Ellers er jeg veeeldig fornøyd med bilen. Fantastisk god å kjøre. Var veldig uvant i starten, da jeg har lite erfaring med elbiler. Men det gikk fort over. Første lastebilen jeg møtte på når jeg kjørte med cruise-controll så bremset bilen noe sinnsykt. Det var svært ubehagelig. Faen så jeg skvatt.. Har hørt at dette har vært et problem med Tesla. Det skjedde kun en gang på turen hjem i går. Håper det ikke skjer ofte.. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 09:17 Del Skrevet torsdag kl 09:17 Hjulkapsler? Har du ikke alufelger? Det med at bilen griper inn for mye er ikke spesielt ønskelig nei. Det er mer irriterende enn hjelpende synes jeg. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:20 Del Skrevet torsdag kl 09:20 8 minutes ago, Papirkurven said: Var å hentet min nye TMYJ i går. Men når jeg kom hjem fikk jeg se at senterkapsel på felgene ikke fulgte med. Er dette ekstrautstyr eller skulle det ha fulgt med? Fikk med vanlige hjulkapsler som dekker hele felgen (lå sammen med sommerhjula). Ellers er jeg veeeldig fornøyd med bilen. Fantastisk god å kjøre. Var veldig uvant i starten, da jeg har lite erfaring med elbiler. Men det gikk fort over. Første lastebilen jeg møtte på når jeg kjørte med cruise-controll så bremset bilen noe sinnsykt. Det var svært ubehagelig. Faen så jeg skvatt.. Har hørt at dette har vært et problem med Tesla. Det skjedde kun en gang på turen hjem i går. Håper det ikke skjer ofte.. Grattis med ny bil! Har du identiske felger på sommer og vinter, så følger det bare med 1 sett hjulkapsler, så det må flyttes mellom sommer og vinter. Dersom du har forskjellige felger slik at det ikke kan flyttes over, så skal det følge med til hver av de. Du burde kjøpe bagasjeromsmatte så fort som mulig, vet ikke om de har gjort om stoffet i den nye, men i min så fester ting seg noe fryktelig i den stoffmatta. Thansen har til ok pris. Jeg har denne, og den har holdt seg bra i 2 år med hard bruk nå https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/bagasjeromsmatte/tesla-/bagasjeromsmatte-tesla-model-y-2021/n981089/pn1355517/ Angående cruisecontrol, så er dette et problem på svingete veier. Og det varierer med software oppdateringene hvor ille det er. Du kan slå det av, men det må gjøres for hver tur (tar dette fra hukommelsen, mulig det er endret siden jeg var inne i de menyene sist) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 09:25 Del Skrevet torsdag kl 09:25 Får man ikke med to sett hjul med alufelger? Hva er greia med hjulkapsler? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:25 Del Skrevet torsdag kl 09:25 (endret) Bjerknez skrev (9 minutter siden): Hjulkapsler? Har du ikke alufelger? Det med at bilen griper inn for mye er ikke spesielt ønskelig nei. Det er mer irriterende enn hjelpende synes jeg. Jo, jeg mener det hullet i midten. Der er det åpent, som dette bilde (fant på google) men sånn ser mine ut også. På min gamle bil hadde jeg en plastkapsel jeg presset inn i det hullet hvor det står "Nissan" Endret torsdag kl 09:28 av Papirkurven Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:30 Del Skrevet torsdag kl 09:30 3 minutes ago, Bjerknez said: Hjulkapsler? Har du ikke alufelger? Det med at bilen griper inn for mye er ikke spesielt ønskelig nei. Det er mer irriterende enn hjelpende synes jeg. Mange elbiler leveres med forskjellige aero inserts i felgene, tror det er for å få strukket de siste km ut av wltp ratingen, som man kan bruke i reklamen. Noen mer vellykkede utseendemessig enn andre. Her er Hyundai Kona, og Taycan sine løsninger 2 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet torsdag kl 09:31 Del Skrevet torsdag kl 09:31 bzzlink skrev (8 minutter siden): Grattis med ny bil! Har du identiske felger på sommer og vinter, så følger det bare med 1 sett hjulkapsler, så det må flyttes mellom sommer og vinter. Dersom du har forskjellige felger slik at det ikke kan flyttes over, så skal det følge med til hver av de. Du burde kjøpe bagasjeromsmatte så fort som mulig, vet ikke om de har gjort om stoffet i den nye, men i min så fester ting seg noe fryktelig i den stoffmatta. Thansen har til ok pris. Jeg har denne, og den har holdt seg bra i 2 år med hard bruk nå https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/bagasjeromsmatte/tesla-/bagasjeromsmatte-tesla-model-y-2021/n981089/pn1355517/ Angående cruisecontrol, så er dette et problem på svingete veier. Og det varierer med software oppdateringene hvor ille det er. Du kan slå det av, men det må gjøres for hver tur (tar dette fra hukommelsen, mulig det er endret siden jeg var inne i de menyene sist) Takk for tipset. Får kjøpe denne jeg også. Må nok kjøpe gummimatter forran også. Kjipt å rengjøre stoffmatter som er der nå. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 09:32 Del Skrevet torsdag kl 09:32 5 minutes ago, Papirkurven said: Jo, jeg mener det hullet i midten. Der er det åpent, som dette bilde (fant på google) men sånn ser mine ut også. På min gamle bil hadde jeg en plastkapsel jeg presset inn i det hullet hvor det står "Nissan" Det er meningen at du skal sette på hjulkapselene. Ellers må du kjøpe deg senterkopp og mutterskjulere. Ser ikke ut som Tesla selger til de nye felgene enda Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet torsdag kl 09:35 Del Skrevet torsdag kl 09:35 (endret) Så halve felgen er egentlig bare plastikk egentlig...? Å du fikk ikke med disse plastbitene slik at du hadde til to sett med hjul? Endret torsdag kl 09:35 av Bjerknez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå