Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Trestein said:

Det er ganske likt på I4 også. Tror knappen er omtrent som håndbremsen. Man må trykke den bevisst ned. Må innrømme at jeg ikke bruker funksjonen eller har forstått når den skal brukes. 

At noen kjører med denne funksjonen på også i revers er nok mulig. Folk kjører rundt med håndbremsen på også. 

Prøvde det en gang. Nogså irriterende å ha på siden man da må trykke på gassen for at bilen skal begynne å bevege seg. Antar noen liker det, men jeg bruker den aldri. Jeg har alltid foten på bremsen når jeg ønsker å stå stille med bilen i gir og har absolutt ingen interesse av at bilen skal gi meg anledning eller incentiver til å ha foten noe annet sted i en slik situasjon.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Markiii said:

1. Hvilket AI? Når?

2. Man kan også lure mennesker med visuelle triks.

Det er ikke viktig. Slike maskeringer kan man alltid lage (og man kan alltid adressere en gitt maskering i en ny AI, men dette er som å skrelle en løk). Poenget er at med en pluralitet av sensorer synker sannsynligheten dramatisk for at en uventet sensorinput skal gi en feilavlesing som ikke detekteres som feil siden man da må få alle sensorene til å feile samtidig.

Det er ikke slik at man må lage systemer som alltid kan forstå omgivelsene, men for at selvkjøring skal fungere må de forstå ommgivelsene tilstrekkelig til at de kan innse når noe feiler og med nok margin til at de kan stoppe. Å ha to forskjellige sensorer gir den redundansen som skal til for å oppnå dette.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Prøvde det en gang. Nogså irriterende å ha på siden man da må trykke på gassen for at bilen skal begynne å bevege seg. Antar noen liker det, men jeg bruker den aldri. Jeg har alltid foten på bremsen når jeg ønsker å stå stille med bilen i gir og har absolutt ingen interesse av at bilen skal gi meg anledning eller incentiver til å ha foten noe annet sted i en slik situasjon.

Jeg tror dette koker ned i preferanser. Noen har fått førerkort i nyere tid og er ikke opplært eller har erfaring med å kjøre "manuelle" biler uten hjelpemidler. Hadde jeg satt en fersk 18'åring bak rattet på en Volvo 240 fra 80-tallet hadde han/hun nok knapt klart å kjøre den en gang. Vertfall ikke lukeparkere etc. 

Derfor er jeg nok ikke så følsom på om bilene har "creep mode" eller ikke. Det utgjør null og nada vedrørende mitt valg av bil og eller av kjøreopplevelsen min. 

I dag er det så mye hjelpemidler at man nærmest må være en komplett idiot om man støter borti noe på en parkeringsplass eller andre steder. For 30 år siden når jeg tok lappen så fantes det ikke ryggekamera, ABS, sensorer, varsellyder etc på de bilene vi ungdom kjørte. I tillegg hadde de færreste bilene servostyring og ingen kjørte Automat. Gamle slitte girkasser i store tunge biler og unøyaktig clutch med fuskende motor etc. Automat den gangen var forbeholdt funksjonshemmede og taxinæringen, å de fleste bilene i så måte som hadde automat var Mercedes.

Jeg er enig i at utviklingen har kommet langt og at det er riktig å tenke på hvordan man skal gjøre det enklest mulig for bilistene, men i mange tillfeller blir hjelpesystemene også en hvilepute og virker kanskje også mot sin hensikt i mange tillfeller da man blir mer "lat". 

Bortsett fra en utforkjøring i 1994 som fersk bilist så har jeg kjørt skadefritt i over 30 år. (hvis man trekker fra to viltpåkjørsler av mindre alvorlig grad, tre punkteringer og en drøss steinsprang på frontruten). Jeg synes nå dette er en såpass god statistikk for min del at jeg kan si at mye av det jeg gjør er riktig i trafikken, selv om jeg slett ikke sier jeg er den perfekte sjåfør. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

At noen kjører med denne funksjonen på også i revers er nok mulig. Folk kjører rundt med håndbremsen på også. 

Så BMW har tvungen creep mode i revers grunnet sikkerhet sier du.
Så har den en knapp man kan komme borti (eller bruke med vilje) hvor man er nødt til å bruke gassen når man skal rygge og at bilen da vil rygge ganske brutalt. Fortsatt grunnet sikkerhet? Sliter litt med å forstå det der.

Er glad min bil ikke oppfører seg helt anneledes i revers enn fremover, vil tro det kan være ganske forvirrende til tider spesielt om man ikke er vandt til det.

Tesla har også alltid hatt Hold funksjon. Er bare å gi ett hardt pump på bremsepedalen så aktiveres Hold og bilen står stille selv når creep er påslått. Kjekt for å slippe å måtte stå å holde inne bremsen over lenger tid selv om man bruker creep.

Men kjører man uten creep mode holde jo bilen inne bremsa hele tiden så lenge ikke gassen blir rørt, og det er likt både forover og i revers (heldigvis)

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Derfor er jeg nok ikke så følsom på om bilene har "creep mode" eller ikke. Det utgjør null og nada vedrørende mitt valg av bil og eller av kjøreopplevelsen min. 

Men det er jo fint med valgfrihet da og ikke bli tvunget til den ene eller andre måten å kjøre på.

Når jeg kjører min bil er creep mode avslått for jeg liker det ikke. Når dama kjører min bil er creep mode påslått for hun liker det. Egne profiler med egne oppsett.

Dvs. hun liker det ikke nødvendigvis noe mere enn avslått men siden Leafen vår har det tvunget påslått liker hun at det er likt i begge bilene. Når vi får bytta ut Leafen en dag kan det fort være hun og vil ha bort de creep greiene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Mange foretrekker å kjøpe ekstrautstyret i svindyre pakker sammen med bilen. Folk er forskjellige. Sånn er det bare.

Ja, noen av oss ønsker mer individualiserte løsninger som enten går på det praktiske eller det estetiske. De svindyre pakkene til BMW kan forøvrig lett plukkes i fra hverandre, så du MÅ ikke velge hele pakken. 

Jeg ble "skremt" av disse pakkene, helt til jeg satt meg ned hos forhandler. Her kunne man plukke bort og legge til akkurat som man ville. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bjerknez said:

Ja, noen av oss ønsker mer individualiserte løsninger som enten går på det praktiske eller det estetiske. De svindyre pakkene til BMW kan forøvrig lett plukkes i fra hverandre, så du MÅ ikke velge hele pakken. 

Jeg ble "skremt" av disse pakkene, helt til jeg satt meg ned hos forhandler. Her kunne man plukke bort og legge til akkurat som man ville. 

Og prisen\leveringstiden økte med hvert valg?

Var slik når Tesla lanserte Model S, men de brukte jo evigheter på å få levert bilene da siden ingen var lik.

Tesla kunne neppe klart å produsere biler i den mengden de har gjort om de ikke standariserte dem.

Også kunne de neppe solgt dem til 350 tusen da heller..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Var slik når Tesla lanserte Model S, men de brukte jo evigheter på å få levert bilene da siden ingen var lik.

Tesla kunne neppe klart å produsere biler i den mengden de har gjort om de ikke standariserte dem.

Også kunne de neppe solgt dem til 350 tusen da heller..

Fra jeg bestillte den til den sto i butikken tok det vel 1-2 måneder. Enkelte valg hvis man var ekstra sær gjorde nok trolig leveringstiden lenger. 

Jeg liker nå og ha en bil som ikke er lik ALLE andre jeg da. Jeg liker at mulighetene for individualisering er der. 

Litt kjedelig å hente ut en splitter ny bil og havne bak en i trafikken etter 10 minutter som er klin lik. Såpass lik at man ikke kan skille dem fra hverandre hvis man tok av skiltene.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Prisen endres naturligvis, men leveringstiden endres i veldig liten grad. Hvis du velger noe som det er leveringsproblemer på komponentene av så kan det nok skje, men i utgangspunktet er jo hver bil lagd på bestilling. De blir ikke produsert før de har en konfigurasjon og da har de en produksjonslinje som klargjør de delene som skal på akurat din bil og har de klar for montering når det som skal bli din bil passerer på samlebåndet.

Produsenter som BMW produserer i veldig liten grad for å ha på lager så og si alt lages på bestilling.

7 minutes ago, Complexity said:

BMW prosduserer ca 20-40% fler biler i året enn Tesla. Dette handler nok mer om typisk amerikansk vs europeisk bilsalg. I USA er det forventet å kunne gå til en forhandler og kjøre ut med en ny bil. Da blir aksepten for å vente på at en bestilt bil skal gå gjennom produksjon ganske liten.

Så lenge man har anledning til å planlegge produksjonen er det ingenting ineffektivt med å kunne tilpasse produksjonen av bilene, men det innebærer naturligvis at det er en lengre ledetid fra kontrakt til levering.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg tror dette koker ned i preferanser. Noen har fått førerkort i nyere tid og er ikke opplært eller har erfaring med å kjøre "manuelle" biler uten hjelpemidler. Hadde jeg satt en fersk 18'åring bak rattet på en Volvo 240 fra 80-tallet hadde han/hun nok knapt klart å kjøre den en gang. Vertfall ikke lukeparkere etc. 

I dag er det så mye hjelpemidler at man nærmest må være en komplett idiot om man støter borti noe på en parkeringsplass eller andre steder. For 30 år siden når jeg tok lappen så fantes det ikke ryggekamera, ABS, sensorer, varsellyder etc på de bilene vi ungdom kjørte. I tillegg hadde de færreste bilene servostyring og ingen kjørte Automat. Gamle slitte girkasser i store tunge biler og unøyaktig clutch med fuskende motor etc. Automat den gangen var forbeholdt funksjonshemmede og taxinæringen, å de fleste bilene i så måte som hadde automat var Mercedes.

Jeg er enig i at utviklingen har kommet langt og at det er riktig å tenke på hvordan man skal gjøre det enklest mulig for bilistene, men i mange tillfeller blir hjelpesystemene også en hvilepute og virker kanskje også mot sin hensikt i mange tillfeller da man blir mer "lat". 

Bortsett fra en utforkjøring i 1994 som fersk bilist så har jeg kjørt skadefritt i over 30 år. (hvis man trekker fra to viltpåkjørsler av mindre alvorlig grad, tre punkteringer og en drøss steinsprang på frontruten). Jeg synes nå dette er en såpass god statistikk for min del at jeg kan si at mye av det jeg gjør er riktig i trafikken, selv om jeg slett ikke sier jeg er den perfekte sjåfør. 

Selv har jeg hatt lappen i over 30 år, noe mindre for MC-lappen og er veldig godt vant med lite hjelpemidler i bil. Så man trenger ikke være pur ung for å foretrekke 1-pedal fremfor creep. Autohold er derfor aktivert på min, og jeg har regen på sterkeste nivå uansett drive mode.

Jeg tror jeg hadde vært særdeles ukomfortabel med en bil som skal tvinge meg til creep, for det hatet jeg med dieselbiler spesielt. Samme med å IKKE kunne kjøre 1-pedal på en elbil. Jeg føler det er den mest naturlige måten å ha en elbil satt opp.

Og regen må selvsagt være så sterk at den i de aller fleste tilfeller kan stoppe bilen raskt når jeg slipper gassen. Skal jeg bare dempe litt, så er det for meg naturlig at det skjer som reaksjon på at jeg slipper forsiktig på gass-pedalen.

Skjønner at noen synes det er litt tungvint å hele tiden kontrollere det med pedaltrykk, men da har man jo ACC som et valg. Jeg liker ikke CC som er "dum", men liker definitivt ACC der den bremser ned om det er hindringer eller man tar igjen andre biler.

Hyggelig på langtur eller på kjedelige veier og med kø, at man slipper alt styret med gass og brems, selv om man selvsagt følger med og tar bremseberedskap der det føles naturlig. Kjører selvsgt endel uten dette, når jeg ønsker å kjøre mer aktivt, f.eks. på svingete landeveier.

Kunne dog tenkt meg den ACC'en var enda flinkere, at den og dempet fart foran bratte svinger og rundkjøringer, men min bil er dessverre ikke smart nok her, så det må jeg styre enten med brems eller vippe ned farts-innstillingen for ACC. Det forventer jeg er på plass på min neste bil, uten at jeg mister de mulighetene jeg setter pris på med min bil slik den er.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Så BMW har tvungen creep mode i revers grunnet sikkerhet sier du.
Så har den en knapp man kan komme borti (eller bruke med vilje) hvor man er nødt til å bruke gassen når man skal rygge og at bilen da vil rygge ganske brutalt. Fortsatt grunnet sikkerhet? Sliter litt med å forstå det der.

Er glad min bil ikke oppfører seg helt anneledes i revers enn fremover, vil tro det kan være ganske forvirrende til tider spesielt om man ikke er vandt til det.

Tesla har også alltid hatt Hold funksjon. Er bare å gi ett hardt pump på bremsepedalen så aktiveres Hold og bilen står stille selv når creep er påslått. Kjekt for å slippe å måtte stå å holde inne bremsen over lenger tid selv om man bruker creep.

Men kjører man uten creep mode holde jo bilen inne bremsa hele tiden så lenge ikke gassen blir rørt, og det er likt både forover og i revers (heldigvis)

Som sagt så tror jeg at de fleste bmw eiere ser om hold funksjon er på.

Som flere nevner er det en automatisk brems også. Som virker fint.

Ellers så tror jeg at bmw sin strategi er god og sannsynlig årsak til at forsikring er rimelig. Det er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 timer siden):

Haha, her kom det frem et problem som jeg aldri trodde fantes 😂

Takk for opplysningen, men det som det snakker om her rundt creep mode hadde jeg nok ikke reagert på hverken den ene eller andre veien.

I normale situasjoner er det bare en vanesak.

Snowleopard skrev (13 timer siden):

Så du flytter ikke foten ved å løfte eller presse inn bremsen? Og hva er den store forskjellen på at man med 1-pedalkjøring gjør det samme med gassen fremfor bremsen?

Normalt er det bare en vanesak, men forskjellen viser seg først i unormale situasjoner. Plutselige ting skjer og man får en kroppslig respons eller refleks. Har man foten på gassen da så kan resultatet bli full gass. I verste fall. Hvis og men. Styrer man farta med bremsa og får en plutselig reakasjon, enten på ting som skjer utenfor bilen eller man setter tyggisen å tverra i halsen eller nyser eller noe, så stopper bilen brått. Det er tryggere enn at potensielt gassen makser ut.

Jeg har ikke hatt konkrete problemer med det ene eller andre selv, men har hørt om andre tilfeller der det har betydd noe. Statistisk burde det kunne ha betydning i en viss andel av ulykkestilfeller, særlig i parkeringssituasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

I normale situasjoner er det bare en vanesak.

Normalt er det bare en vanesak, men forskjellen viser seg først i unormale situasjoner. Plutselige ting skjer og man får en kroppslig respons eller refleks. Har man foten på gassen da så kan resultatet bli full gass. I verste fall. Hvis og men. Styrer man farta med bremsa og får en plutselig reakasjon, enten på ting som skjer utenfor bilen eller man setter tyggisen å tverra i halsen eller nyser eller noe, så stopper bilen brått. Det er tryggere enn at potensielt gassen makser ut.

Enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...