Trestein Skrevet i går, 19:37 Del Skrevet i går, 19:37 Bjerknez skrev (På 25.3.2025 den 19.33): Jeg vet ikke engang hva dere mener med creep.... 😂 Ekspander Det betyr vel at bilen beveger seg når man legger inn revers. I alle fall gjør min det. Det tvinger deg til å holde foten på bremsen ved finmanøver. I B modus står bilen stille, men en brå akselerasjon vil dra foten og kroppen bort fra pedalen, i motsetning til om du gasser i revers uten sikkerhets sele eller med strake bein. Derfor tror jeg BMW har tatt bort muligheten for dette. Livsfarlig. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 19:48 Del Skrevet i går, 19:48 Bjerknez skrev (På 25.3.2025 den 19.33): Jeg vet ikke engang hva dere mener med creep.... 😂 Ekspander Det betyr at en suspekt person befinner seg rundt bilen, så da bruker du creep for å holde kontroll på vedkommende med kameraovervåkningen! 😁 Nei, er nok at bilen skal "krype" fremfor "hold", altså at bilen stopper om du slipper gassen. Med creep i revers, må du stoppe bilen med bremsene. Tungvint og lite logisk på en elbil IMHO! 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 19:51 Del Skrevet i går, 19:51 Snowleopard skrev (På 25.3.2025 den 19.48): Det betyr at en suspekt person befinner seg rundt bilen, så da bruker du creep for å holde kontroll på vedkommende med kameraovervåkningen! 😁 Nei, er nok at bilen skal "krype" fremfor "hold", altså at bilen stopper om du slipper gassen. Med creep i revers, må du stoppe bilen med bremsene. Tungvint og lite logisk på en elbil IMHO! Ekspander Tungvint kanskje? Men trygt? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 19:52 Del Skrevet i går, 19:52 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 19.51): Tungvint kanskje? Men trygt? Ekspander Tryggere at den stopper når du slipper pedalen, fremfor å fortsette bakover. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 19:55 Del Skrevet i går, 19:55 Snowleopard skrev (På 25.3.2025 den 19.52): Tryggere at den stopper når du slipper pedalen, fremfor å fortsette bakover. Ekspander Du holder på bremsen. Kun når du ønsker høy fart bakover slipper du bremsen. Hvorfor gjør de det slik tror du? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 20:08 Del Skrevet i går, 20:08 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 19.55): Du holder på bremsen. Kun når du ønsker høy fart bakover slipper du bremsen. Hvorfor gjør de det slik tror du? Ekspander Hvorfor skulle det være ønsket å gjøre det slik? Poenget er vel å kontrollere farten med forsiktig bruk av gassen, og så kan man slippe opp gassen for å stoppe farten. Ryggingen gjør vel de fleste i begrenset hastighet for å ha kontroll. Det gjelder forøvrig både når man skal fremover og når man skal bakover. På elbiler trenger du ikke gjøre noen sære handlinger for å få full effekt, bare å trykke gassen hardt inn om man vil ha umiddelbar og kraftig aks i retningen man er giret til å kjøre! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 20:14 Del Skrevet i går, 20:14 Snowleopard skrev (På 25.3.2025 den 20.08): Hvorfor skulle det være ønsket å gjøre det slik? Poenget er vel å kontrollere farten med forsiktig bruk av gassen, og så kan man slippe opp gassen for å stoppe farten. Ryggingen gjør vel de fleste i begrenset hastighet for å ha kontroll. Det gjelder forøvrig både når man skal fremover og når man skal bakover. På elbiler trenger du ikke gjøre noen sære handlinger for å få full effekt, bare å trykke gassen hardt inn om man vil ha umiddelbar og kraftig aks i retningen man er giret til å kjøre! Ekspander Tror de store bilfabrikantene kan enkel fysikk. Om du ikke forstår hvorfor er det din sak. Det betyr at ved lukeparkering trenger du aldri å flytte foten. Du holder foten på bremsen og kjører frem og tilbake med å variere bremsetrykk og gear posisjon Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 20:16 Del Skrevet i går, 20:16 Haha, her kom det frem et problem som jeg aldri trodde fantes 😂 Takk for opplysningen, men det som det snakker om her rundt creep mode hadde jeg nok ikke reagert på hverken den ene eller andre veien. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 20:21 Del Skrevet i går, 20:21 (endret) oophus skrev (På 25.3.2025 den 9.13): Ikke ifølge Tesla selv. Tesla Admits Current ‘Full Self-Driving Beta’ Will Always Be a Level 2 System: Emails Altså er det nokså imponerende som et nivå 2 system, men noe mer enn det vil det nok aldri bli uten store forrandringer. Ekspander Dette handlet om betaen. Det er jo ikke beta lenger, men nå "Supervised", så jeg skjønner ikke helt hva en sak fra for fire(!) år siden har med dagens situasjon å gjøre. Selvsagt ville aldri selve betaen (som var det de konkret omtalte) bli noe annet enn nivå 2. Men FSD ville ikke være beta til evig tid. Og nå er det ikke beta lenger, men "Supervised". Så ikke bare er artikkelen gammel, men også utdtatert og irrelevant for dagens situasjone. Sitat Nei, jeg skrev: "Kameraer ser ikke dybde, du må ekstrapolere dybde gjennom software og bruke veldig mye mer regnekraft og tid på det enn hva du måtte ha gjort med radar/lidar som gir dybdeinformasjon i seg selv. " Litt usikker på hva du mener er feil der. Ekspander Poenget er at man kan se/oppfate/beregne/whatever dybde med kameraer. Sitat Nei, det kan dem ikke. Du må bruke ganske mye regnekraft for å ekstrapolere ut dybde, og enda mer om den skal være pålitelig. Det er jo nettopp derfor slikt kan lures. Ekspander Vel, Cybertruck med HW4 klarte det. Endret i går, 20:22 av Markiii 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 20:26 Del Skrevet i går, 20:26 sverreb skrev (På 25.3.2025 den 13.25): Se f.eks hvordan AI lett kan lures til å ignorere et objekt: Ekspander 1. Hvilket AI? Når? 2. Man kan også lure mennesker med visuelle triks. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 20:27 Del Skrevet i går, 20:27 oophus skrev (På 25.3.2025 den 13.48): Verdien til dataene som den generelle Tesla genererer er nok ikke så stor i forhold til data som hentes inn gjennom disse: Ekspander Disse brukes vel til å validere systemet. Altså teste det mot et annet system. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 20:28 Del Skrevet i går, 20:28 Bjerknez skrev (På 25.3.2025 den 20.16): Haha, her kom det frem et problem som jeg aldri trodde fantes 😂 Takk for opplysningen, men det som det snakker om her rundt creep mode hadde jeg nok ikke reagert på hverken den ene eller andre veien. Ekspander Det er ikke noe problem. Det er bare at noen leverandører ikke ønsker operksomhet slik volvo og endel andre har fått. Tvinger man folk til å holde på bremsen er det vanskeligere å treffe feil pedal når ma flytter foten (Fordi man slipper å flytte foten) Man stopper også raskere ved parkering om foten alt er på bremsen 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 20:30 Del Skrevet i går, 20:30 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 20.14): Tror de store bilfabrikantene kan enkel fysikk. Om du ikke forstår hvorfor er det din sak. Det betyr at ved lukeparkering trenger du aldri å flytte foten. Du holder foten på bremsen og kjører frem og tilbake med å variere bremsetrykk og gear posisjon Ekspander Så du flytter ikke foten ved å løfte eller presse inn bremsen? Og hva er den store forskjellen på at man med 1-pedalkjøring gjør det samme med gassen fremfor bremsen? Som sagt, du lager nå et oppkonstruert problem ut av din egen forståelse, som ikke klarer å se at man som sagt oppnår det samme med gasspedalen ved 1-pedalkjøring! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 20:32 Del Skrevet i går, 20:32 Snowleopard skrev (På 25.3.2025 den 20.30): Så du flytter ikke foten ved å løfte eller presse inn bremsen? Og hva er den store forskjellen på at man med 1-pedalkjøring gjør det samme med gassen fremfor bremsen? Som sagt, du lager nå et oppkonstruert problem ut av din egen forståelse, som ikke klarer å se at man som sagt oppnår det samme med gasspedalen ved 1-pedalkjøring! Ekspander Det er ikke et problem. Det er en sikkerhetsfunksjon noen biler har! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 20:36 Del Skrevet i går, 20:36 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 20.28): Det er ikke noe problem. Det er bare at noen leverandører ikke ønsker operksomhet slik volvo og endel andre har fått. Tvinger man folk til å holde på bremsen er det vanskeligere å treffe feil pedal når ma flytter foten (Fordi man slipper å flytte foten) Man stopper også raskere ved parkering om foten alt er på bremsen Ekspander Når jeg tenker etter så er jeg faktisk enig med deg. Jeg synes det er positivt at man kan rygge sakte uten å ha beina på gassen mens man regulerer med bremsen. Da har man jo allerede beina på bremsen. I mitt hode virker dette tryggere. Men ka, dette er et scenario jeg ikke har hørt noe om før nå, hehe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 20:42 Del Skrevet i går, 20:42 Creep er vell bare etterligning av ICE biler i gir med lavt turtall 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 20:48 Del Skrevet i går, 20:48 Salvesen. skrev (På 25.3.2025 den 20.42): Creep er vell bare etterligning av ICE biler i gir med lavt turtall Ekspander Ja det er ikke nødvendig på noen. De fleste ICE biler med automat har cluch. Husk at man også parkerer i bratte bakker i sakte fart der el motorens regenerering ikke er kraftig nok til å holde bilen i ro. Da er det greit å ha foten på bremsen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 20:53 Del Skrevet i går, 20:53 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 20.48): Ja det er ikke nødvendig på noen. De fleste ICE biler med automat har cluch. Husk at man også parkerer i bratte bakker i sakte fart der el motorens regenerering ikke er kraftig nok til å holde bilen i ro. Da er det greit å ha foten på bremsen Ekspander Aldri opplevd at clutchen slår ut? Men nå kjører jeg ikke ICE ofte lengre. Dog bruker jeg ikke creep lengre heller og har ikke mulighet i min bil originalt. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 20:56 Del Skrevet i går, 20:56 Trestein skrev (På 25.3.2025 den 19.17): På BMW må man ha creep i revers. Lurer på hvorfor? Ekspander Betyr det at man må trykke på bremsen for å sette bilen i revers? Veldig knotete når man skal kjøre att å frem mye isåfall 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet i går, 20:58 Del Skrevet i går, 20:58 Salvesen. skrev (På 25.3.2025 den 20.53): Aldri opplevd at clutchen slår ut? Men nå kjører jeg ikke ICE ofte lengre. Dog bruker jeg ikke creep lengre heller og har ikke mulighet i min bil originalt. Ekspander Cluch er operert av en actuator. Den kan være tør eller våt(Som på motorsykler) Den slår ikke ut. Den slurer akkurat som man ville gjort med en manuelt operert cluch. Noen biler har hydraulisk momentomformer. Ligner kanskje mere på el motor i karrakteristikk. Alle biler med slikt må man holde inne bremsen for å få i revers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå