Bjerknez Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Complexity skrev (10 minutter siden): Jeg tenkte over det nå når jeg nettop lukeparkerte. Jeg bruker begge hendene ganske aktivt når det er så store rattutslag. Du lukeparkerer altså kun med en hånd? Har du rattkule da eller veldig glatt ratt som ikke gir brannsår? Brannsår? Hvordan er det du lukeparkerer? Vanlig ratt med skinn. Null problem og lukeparkere med en hånd på rattet… 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 2 hours ago, Complexity said: Har aldri brukt creep på min Model 3 og lukeparkerer nesten daglig, så det er bare en vanesak. Er vel rundt ett år siden det ble borte tror jeg? Så din gamle er vel blandt de siste med den funksjonen. Henger jo igjen fra fossile biler med gammedagse automatgirkasser så ikke veldig mye grunn å ha det i nyere biler annet enn at man er vandt til det fra før. Sikkert vane. Men det å måtte ta vekk foten fra bremsen for å flytte bilen noen cm forover/bakover føles ut som det gir lengre reaksjonstid. Jeg prøvde ikke lukeparkering i sterk helling, så skal vente med å være for bastant Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) 15 minutes ago, Bjerknez said: Brannsår? Hvordan er det du lukeparkerer? Vanlig ratt med skinn. Null problem og lukeparkere med en hånd på rattet… Med to hender som jeg jo nettop nevnte. Vil tro de fleste andre og bruker to hender til dette. Med skinnratt ville iallefall jeg fått brannsår med så mye ratting og håndflaten rett på roterende skinn.. 4 minutes ago, bzzlink said: Sikkert vane. Men det å måtte ta vekk foten fra bremsen for å flytte bilen noen cm forover/bakover føles ut som det gir lengre reaksjonstid. Jeg prøvde ikke lukeparkering i sterk helling, så skal vente med å være for bastant Ja er nok en vane. Jeg synes det er skummelt at bilen kjører når man ikke rører noen pedaler. Har holdt på å gå galt noen ganger tidligere når dama har hoppet inn i bilen før meg og hennes profil har blitt valgt når jeg skal kjøre.. hun liker creep påslått. Jeg var millimeter unna å plante bakluka i en trapp engang grunnet det.. Men tror softwaren er blitt bedre med årene for det er lenge siden det har skjedd nå. Blir nok å skvette om det skulle skje igjen dog Endret 8 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Complexity skrev (17 minutter siden): Med to hender som jeg jo nettop nevnte. Vil tro de fleste andre og bruker to hender til dette. Med skinnratt ville iallefall jeg fått brannsår med så mye ratting og håndflaten rett på roterende skinn.. Ja er nok en vane. Jeg synes det er skummelt at bilen kjører når man ikke rører noen pedaler. Har holdt på å gå galt noen ganger tidligere når dama har hoppet inn i bilen før meg og hennes profil har blitt valgt når jeg skal kjøre.. hun liker creep påslått. Jeg var millimeter unna å plante bakluka i en trapp engang grunnet det.. Men tror softwaren er blitt bedre med årene for det er lenge siden det har skjedd nå. Blir nok å skvette om det skulle skje igjen dog Brannsår har jeg til gode å få av lukeparkering ja, hehe. Nå er det jo ikke slik at man holder hånden flatt på rattet hele tiden heller. Man veksler mellom og dra i gang med håndflaten delvis rundt rattet og fortsetter med bare håndflaten flat etc. men dette trenger jeg neppe og forklare håper jeg, hehe. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Complexity skrev (1 time siden): Jeg tenkte over det nå når jeg nettop lukeparkerte. Jeg bruker begge hendene ganske aktivt når det er så store rattutslag. Du lukeparkerer altså kun med en hånd? Har du rattkule da eller veldig glatt ratt som ikke gir brannsår? Brannsår av å lukeparkere? 😅 Kan du forklare i detaljer hvordan du lukeparkerer om det er fare for brannskader. Hadde vært veldig interessant å sett en video. Det er vel ganske vanlig å bruke en hånd på rattet under lukeparkering? 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Alt denne tråden skal oppleve😂 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Alt denne tråden skal oppleve😂 Haha, ja. Men det er jo litt gøy da Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 1 hour ago, Complexity said: Med to hender som jeg jo nettop nevnte. Vil tro de fleste andre og bruker to hender til dette. Hvordan klarer du å holde på hatten hvis du skal bruke begge på rattet? 😮 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) 33 minutes ago, ProphetSe7en said: Brannsår av å lukeparkere? 😅 Kan du forklare i detaljer hvordan du lukeparkerer om det er fare for brannskader. Hadde vært veldig interessant å sett en video. Det er vel ganske vanlig å bruke en hånd på rattet under lukeparkering? Mulig om man har servoen på max og rattet er lett. Kjører med det i Sport og da er det ganske tungt å ratte rundt med en hånd når man skal lukeparke. Hadde rattkule på min første bil for det var kult å kjøre med en hånd når man var 18år, men nå sliter jeg med å holde hatten på hodet.. Skal og nevnes at jeg ikke ser en drit ut av bakruten mine så sitter fremoverlent og titter på speil/kamera når det foregår også. Endret 7 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Complexity skrev (13 minutter siden): Mulig om man har servoen på max og rattet er lett. Kjører med det i Sport og da er det ganske tungt å ratte rundt med en hånd når man skal lukeparke. Hadde rattkule på min første bil for det var kult å kjøre med en hånd når man var 18år, men nå sliter jeg med å holde hatten på hodet.. Skal og nevnes at jeg ikke ser en drit ut av bakruten mine så sitter fremoverlent og titter på speil/kamera når det foregår også. Nå kjlrer ikke jeg med en hånd på rattet når jeg feks. Lukeparkerer for at det er kult skal sies. Jeg gjør det fordi det er mer effektivt, for da kan man snu litt på skrotten mens man rygger samtidig uten å vri av seg hodet. Med to hender på rattet blir det vanskelig å se rundt seg også. Eller vertfall vanskeligere. Jeg lærte til og med på trafikkskolen i 1994 å rygge med en hånd på rattet og og den andre bak nakkestøtten. Men det var selvsagt før ryggekameraer og alle hjelpesystemene kom. For ordens skyld så står også min bil som regel i sport modus og ratting med en hånd går helt fint med riktig teknikk. Jeg gjorde det til og med på biler uten servo, så lenge den var litt i fart. Det er nok en vanesak. Brannsår har jeg aldri fått. Kanskje hvis jeg skulle rygget gjennom Oslo Sentrum fredag ettermiddag, men her snakker vi altså om lukeparkering etc. Men samma det. Vi har forskjellig kjørestil og preferanser alle mann. Endret 6 timer siden av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 33 minutes ago, Complexity said: Mulig om man har servoen på max og rattet er lett. Kjører med det i Sport og da er det ganske tungt å ratte rundt med en hånd når man skal lukeparke. Kanskje det kommer hastighetsavhengig servo i en SW-oppdatering om et par år? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 3 minutes ago, nebrewfoz said: Kanskje det kommer hastighetsavhengig servo i en SW-oppdatering om et par år? Det kan vel hende. Om ikke fikser vel S3XY buttons det slik de gjør med kjøremoduser basert på hvor mye gass man gir. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Er det ikke fort gjor og endre hardheten på servoen i Tesla? I min bil trykker jeg bare på en knapp, siden jeg kan "programmere" to av kjlremodusene som jeg vil vedrørende hardhet på servo, dempere etc. setter jeg den i individuell, så har jeg mitt eget oppsett, på en måte. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Bjerknez skrev (3 minutter siden): Er det ikke fort gjor og endre hardheten på servoen i Tesla? I min bil trykker jeg bare på en knapp, siden jeg kan "programmere" to av kjlremodusene som jeg vil vedrørende hardhet på servo, dempere etc. setter jeg den i individuell, så har jeg mitt eget oppsett, på en måte. Man kan feks lage en egen bruker for parkering om en vill, da bytter en relativt lett rundt på ett lass av instillinger. Men kan ikke si jeg har kjent ett stort behov for slikt:p aner ikke hvor mange hender jeg bruker, men max to!😂 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Salvesen. skrev (35 minutter siden): Man kan feks lage en egen bruker for parkering om en vill, da bytter en relativt lett rundt på ett lass av instillinger. Men kan ikke si jeg har kjent ett stort behov for slikt:p aner ikke hvor mange hender jeg bruker, men max to!😂 Neida, ikke noe behov for min del heller. Tenkte mer på @Complexity Endret 5 timer siden av Bjerknez Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 1 hour ago, Bjerknez said: Er det ikke fort gjor og endre hardheten på servoen i Tesla? I min bil trykker jeg bare på en knapp, siden jeg kan "programmere" to av kjlremodusene som jeg vil vedrørende hardhet på servo, dempere etc. setter jeg den i individuell, så har jeg mitt eget oppsett, på en måte. Er to trykk for å komme til menyen. Men det er to trykk mer enn jeg orker å trykke bare for å kunne lettere lukeparkere med en hånd. Har jo uansett ikke noe girveksler plassert en helt annen plass i bilen jeg må fikle med Når det gjelder girskift har jeg jo små trådløse programerbare knapper jeg kan putte hvor jeg vil og ha til giring. Kan ha en egen knapp til hvert gir og putte dem i bakruten om jeg vil. Så man har valget om å bruke annen løsning hvis ønskelig. Endret 5 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Joda, jeg ser den. Rattet på BMW'en er ganske tykt og beefy, så det er nok også noe av grunnen til at det blir enklere med en hånd på rattet, men strengt tatt har jeg aldri syntes at det er noe problem. Sikkert fordi teknikken sitter Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Complexity skrev (51 minutter siden): Er to trykk for å komme til menyen. Men det er to trykk mer enn jeg orker å trykke bare for å kunne lettere lukeparkere med en hånd. Har jo uansett ikke noe girveksler plassert en helt annen plass i bilen jeg må fikle med Når det gjelder girskift har jeg jo små trådløse programerbare knapper jeg kan putte hvor jeg vil og ha til giring. Kan ha en egen knapp til hvert gir og putte dem i bakruten om jeg vil. Så man har valget om å bruke annen løsning hvis ønskelig. På BMW må man ha creep i revers. Lurer på hvorfor? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (5 timer siden): Veldig rart det der at media i dag har oppslag om at Tesla salget i Europa var ned 40% de siste to månedene ift sist år men at salget i Norge er opp 40% fra samme måned sist år, det gidder de ikke skrive om 😛 Er det rart folk er hjernevaska av media 😛 Dette burde bekymre tesla eiere enda mere. Det var egentlig kommentar feltet som var sjokkerende. Jeg klarer knapt å måle redukksjon i batterikapasitet etter 2 år og 60 0000km. Er det høy temperatur 60grader ved lading som er årsak? Reduksjon av ladehastighet? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Trestein skrev (15 minutter siden): På BMW må man ha creep i revers. Lurer på hvorfor? Jeg vet ikke engang hva dere mener med creep.... 😂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå