Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

sverreb skrev (1 minutt siden):

Mange måter å få ting til å fungere på, i robotmiljøer er normalen at man har langt mer kontroll på omgivelsene enn hva en bil vil ha.  Dermed kan man stramme kraftig inn på påkrevd konfidens i den stokastiske analysen og dermed få langt færre feil.

Stereokameraer er også en måte å forbedre presisjonen, da kan man forenkle problemet til å kunne identifisere samme objekt i begge synsfelt og så beregne avstand ved å måle vinkel. Så lenge korreleringen av begge bilder går bra vel å merke (som igjen er en stokastisk prosess og ikke en presis måling). 

For at en bil skal bruke dette må den utstyres med flere kamera enn det som er vanlig, og de må plasseres spredt ut.  

Ja det er vell akkurat dette tesla har gjort, de har vell nå 4 kamera i front også har de 5? kamera som dekker rundt bilen. 

Vi bruker Intel realsense om jeg ikke tar helt feil, 2 kamera som alltid har samme posisjon/vinkel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Høres fortsatt ut som en ekstrem råne-sittestilling. Har du caps på, og hette over den også? 😄

Gjetter avstanden fra normal skulderposisjon til skjerm er større i en BMW hvor man ikke er tenkt å skulle trykke på skjermen normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke ukjent at man og kan benytte kunnskapen om kjøretøyets egen bevegelse og fart for å beregne dybde, avstand og ev. fart på objektet man lokaliserer. Ihvertfall slik jeg har lest at Tesla gjør dette, samtidig som deda slipper å klistre på en mengde kameraer.

Så bruker de vel og kameraer som kan se lys ved andre bølgelenngde enn det menneskets øyne klarer å se, for å oppfatte ting som vi mennesker ikke er i stand til å se.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Complexity said:

Ja da mister du jo en hand som må hvile på girspaken.

Girspaken står i ro på de gamle selvfølgelig og flikkes ned for D og opp for R. Også styrer man cruisecontrol/autopilot med den under kjøring.

Jeg har også en Nissan Leaf med girspake i midten. Det er mye mere knotete enn å ha rattspake.

Men det værste med leafen er at jeg må sette bilen i gir to ganger hver gang jeg skal forover om jeg ønsker å kjøre med regenerering. Det er sykt irriterende for det ønsker jeg alltid 

Har akkurat det samme i Skoda Citigo. 

Har ikke tall på hvor mage ganger jeg har satt på vinduviskeren når jeg skal gire :)

Og akkurat det samme at jeg må dra to ganger i spaken hver gang jeg skal sette den i drive for å få maks regenering. Skikkelig annoying.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er vel ikke ukjent at man og kan benytte kunnskapen om kjøretøyets egen bevegelse og fart for å beregne dybde, avstand og ev. fart på objektet man lokaliserer. Ihvertfall slik jeg har lest at Tesla gjør dette, samtidig som deda slipper å klistre på en mengde kameraer.

Så bruker de vel og kameraer som kan se lys ved andre bølgelenngde enn det menneskets øyne klarer å se, for å oppfatte ting som vi mennesker ikke er i stand til å se.

En annen ting som "hjelper" de er jo at presisjonen ikke trenger å være så nøye for å navigere rundt i trafikken. Det er gode avstander i mellom bilene på veien, og en trenger ikke millimeter presisjon når en parkerer osv. 

Men det er klart kamera kommer med sine svakheter og å satse alt i en kurv kommer ofte med stor risiko. Men det er nå ett valg de har tatt, ikke så mye å gjøre med det. Det som dog er fint er at en kan alltids innrømme at en tok feil og slenge på flere sensorer osv :)

Er vell liten tvil om at de har gjort stor suksess uansett, selv om FSD fortsatt har en lang vei å gå til å være bedre enn mennesket totalt sett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Er vel ikke ukjent at man og kan benytte kunnskapen om kjøretøyets egen bevegelse og fart for å beregne dybde, avstand og ev. fart på objektet man lokaliserer. Ihvertfall slik jeg har lest at Tesla gjør dette, samtidig som deda slipper å klistre på en mengde kameraer.

Så bruker de vel og kameraer som kan se lys ved andre bølgelenngde enn det menneskets øyne klarer å se, for å oppfatte ting som vi mennesker ikke er i stand til å se.

Slike beregningen betinger at du identifiserer objekter og ikke barre ser pixler. Du er dermed fortsatt prisgitt en stokastisk billedanalyse og gjør fortsatt ikke direkte målinger av omgivelsene. 

CMOS kamera har naturlig mer sensitivitet i IR enn hva mennesker har. Så lenge man ikke skal bruke kameraene til å vise bilder til mennesker kan man dermed droppe IR filtre og ha mer IR sensitivitet. Det er greit nok, men viktigst er nok å kunne droppe fargefiltre overhode som øker total sensitivitet med 2-4x. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Slike beregningen betinger at du iddentifiserer objekter og ikke barre ser pixler. Du er dermed fortsatt prisgitt en stokastisk billedanalyse og gjør fortsatt ikke direkte målinger av omgivelsene. 

CMOS kamera har naturlig mer sensitivitet i IR enn hva mennesker har. Så lenge man ikke skal bruke kameraene til å vise bilder til mennesker kan man dermed droppe IR filtre og ha mer IR sensitivitet. Det er greit nok, men viktigst er nok å kunne droppe fargefiltre overhode som øker total sensitivitet med 2-4x. 

Ikke uenig. Men var bare ment som et poeng at flere sensorer ikke nødvendigvis er påkrevd, da man kan gjøre mye i sw og med flere målinger per sekund, for å kunne få tilstrekkelig med data i de fleste situasjoner. Og stikkordet er altså "tilstrekkelig" for hva man ønsker å oppnå.

Dette må ikke oppfattes som for og mot flere typer sensorer, for jeg tror og at det kan være nødvendig med flere typer. Men man kan som sagt redusere avhengigheten av dette i de fleste situasjoner. Dog ikke nødvendigvis i alle...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

En annen ting som "hjelper" de er jo at presisjonen ikke trenger å være så nøye for å navigere rundt i trafikken. Det er gode avstander i mellom bilene på veien, og en trenger ikke millimeter presisjon når en parkerer osv. 

Den største utfordringen er det som kommer av at man opererer i et ukontrollert miljø. Så lenge man er på en vei som ikke ser så merkelig ut og med biler som ser normale ut kan billedanalysen gi rimelig gode resultater. Det er når det kommer noe uventet at disse algoritmene kan komme til kort og simpelten bli blindet siden billedanalysen ikke forstår at de ser et objekt. 

Så med litt snodig eller slitt veimerking, uventede veidekorasjoner, eller en lastebil som har mistet en gjenstand som normalt ikke er å finne på en vei o.l. da kan man plutselg få helt feil resultat og uten en faktisk måling av omgivelsene oppdager systemet gjerne ikke at det har tatt feil.

Se f.eks hvordan AI lett kan lures til å ignorere et objekt: 

These types of images are known as ‘adversarial examples’ for their ability to fool computer vision systems.

Nå er ikke slike scenarier så veldig viktige i SAE level 2 systemer, men ved level 3 og opp må man ha en helt annen risikohåndtering, både mot adverserielle input og mer tilfeldige feil.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Den største utfordringen er det som kommer av at man opererer i et ukontrollert miljø. Så lenge man er på en vei som ikke ser så merkelig ut og med biler som ser normale ut kan billedanalysen gi rimelig gode resultater. Det er når det kommer noe uventet at disse algoritmene kan komme til kort og simpelten bli blindet siden billedanalysen ikke forstår at de ser et objekt. 

Så med litt snodig eller slitt veimerking, oventede veidekorasjoner, eller en lastebil som har mistet en gjenstand som normalt ikke er å finne på en vei o.l. da kan man plutselg få helt feil resultat og uten en faktisk måling av omgivelsene oppdager systemet gjerne ikke at det har tatt feil.

Se f.eks hvordan AI lett kan lures til å ignorere et objekt: 

These types of images are known as ‘adversarial examples’ for their ability to fool computer vision systems.

Nå er ikke slike scenarier så veldig viktige i SAE level 2 systemer, men ved level 3 og opp må man ha en helt annen risikohåndtering, både mot adverserielle input og mer tilfeldige feil.

Absolutt, det er som sagt langt i fra bulletproof og med flere sensorer kunne en iallefall detektert faren. 

Den store fordelen Tesla har er jo at de samler inn enorme mengder data for å gjøre dette bedre i det minste, men ja det er en utfordring. Absolutt! Og faren er jo enorm når en har mennesker i stor fart evt mennesker i veibanen eller rundt bil etc. Det er gigantisk fare for liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Absolutt, det er som sagt langt i fra bulletproof og med flere sensorer kunne en iallefall detektert faren. 

Den store fordelen Tesla har er jo at de samler inn enorme mengder data for å gjøre dette bedre i det minste, men ja det er en utfordring. Absolutt! Og faren er jo enorm når en har mennesker i stor fart evt mennesker i veibanen eller rundt bil etc. Det er gigantisk fare for liv. 

Verdien til dataene som den generelle Tesla genererer er nok ikke så stor i forhold til data som hentes inn gjennom disse:

image.png.d415c7f228ab4e1bc4207bdedc7d78ae.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig rart det der at media i dag har oppslag om at Tesla salget i Europa var ned 40% de siste to månedene ift sist år men at salget i Norge er opp 40% fra samme måned sist år, det gidder de ikke skrive om 😛 Er det rart folk er hjernevaska av media 😛

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Salvesen. said:

Veldig rart det der at media i dag har oppslag om at Tesla salget i Europa var ned 40% de siste to månedene ift sist år men at salget i Norge er opp 40% fra samme måned sist år, det gidder de ikke skrive om 😛 Er det rart folk er hjernevaska av media 😛

Det er vel ikke uvanlig at nyheter som droppes samtidig blir "smurt utover" et par-tre dager slik at man kan lage flere click-bait overskrifter og således få mest mulig ut av nyhetene. Bare smør deg med litt tålmodighet, så svinger nok publiseringspendelen den andre veien igjen ganske snart.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Interessant dog at man gjerne betaler ekstra for å få dette hos disse mer "eksklusive" merkene (men da er det merket Alcantara). Det er jo interessant at det hoies opp så skrekkelig opp, når det er i realiteten plast i en annen form. Hadde de nå enda vært semsket skinn... 😉

Alcantara har flammehemmende egenskaper, som er noe av grunnen til at Musk bruker det i SpaceX sin Crew Dragon kapsel. Det er vel også kjent for å ha en helt annen opplevd kvalitet enn kopi- og billigvariantene.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Bjerknez said:

Er ikke så glad i «bestemor» stillingen når jeg kjører bil. Liker en laydback og avslappende kjørestilling :)

Jeg tenkte over det nå når jeg nettop lukeparkerte. Jeg bruker begge hendene ganske aktivt når det er så store rattutslag.

Du lukeparkerer altså kun med en hånd? Har du rattkule da eller veldig glatt ratt som ikke gir brannsår?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Alcantara har flammehemmende egenskaper, som er noe av grunnen til at Musk bruker det i SpaceX sin Crew Dragon kapsel. Det er vel også kjent for å ha en helt annen opplevd kvalitet enn kopi- og billigvariantene.

Sånn bortsett fra at endel "kopi"-varianter har tilsvarende egenskaper, og kanskje endog er blitt bedre enn "originalen". Tipper det er minst like god kvalitet på den Tesla bruker, men at de velger en som ikke er branded Alcantara pga pristillegget det gir å bruke "merkevare".

PS! Understreker at det er antagelser fra min side, og ikke påstander jeg føler jeg må forsvare. Er i tilfelle Tesla som må svare på om de mener den er like god eller bedre enn merkevaren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...