oophus Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Markiii skrev (43 minutter siden): Formålet er jo full autonomi, men det er ikke ferdig enda. Som sagt, hvis man ser på videoer med HW4 så er det svært imponerende. Det er også en del videoer fra Kina med FSD, og de er veldig imponert. Ikke ifølge Tesla selv. Tesla Admits Current ‘Full Self-Driving Beta’ Will Always Be a Level 2 System: Emails Altså er det nokså imponerende som et nivå 2 system, men noe mer enn det vil det nok aldri bli uten store forrandringer. Markiii skrev (1 time siden): Så du sier at "kameraer ser ikke dybde, men de ser dybde". Ok. Nei, jeg skrev: "Kameraer ser ikke dybde, du må ekstrapolere dybde gjennom software og bruke veldig mye mer regnekraft og tid på det enn hva du måtte ha gjort med radar/lidar som gir dybdeinformasjon i seg selv. " Litt usikker på hva du mener er feil der. Markiii skrev (1 time siden): Poenget er at kameraer fint kan se dybde. Nei, det kan dem ikke. Du må bruke ganske mye regnekraft for å ekstrapolere ut dybde, og enda mer om den skal være pålitelig. Det er jo nettopp derfor slikt kan lures. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Da har jeg prøvekjørt facelifta Y LR. (kjører '23 Y LR til vanlig) Den er merkbart stillere. Den er merkbart mykere i fjæringen. Interiøret ser penere ut, men kjip plastikk der mood lightingen er festa. Merket ikke noe forskjell på seter, men prøvde den bare 1 time. Blinklysspaken var irriterende, jeg mener kjøre bil som ikke har 3blink er overraskende irriterende. Man kan ikke holde den i midtposisjon og slippe heller. Den slå på blinkeren så snart man er borti den, og med mindre man tar en 90 graders sving, så slår den seg ikke av automatisk, så da må man vippe 1 gang til. 1. gang jeg har kjørt med giring på skjerm, det funka helt greit. Fant ikke noen måte å sette bilen i "kryp", må man kjøre full en pedal til stopp på denne? Lukeparkering uten at bilen kryper fremover er ganske irriterende, ikke minst når det er glatt kan jeg tenke meg De leverte ut møkkete bil… unnskyldte seg med at det var stor pågang på prøvekjøringer Endret 7 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden bzzlink skrev (2 minutter siden): Da har jeg prøvekjørt facelifta Y LR. (kjører '23 Y LR til vanlig) Den er merkbart stillere. Den er merkbart mykere i fjæringen. Interiøret ser penere ut, men kjip plastikk der mood lightingen er festa. Merket ikke noe forskjell på seter, men prøvde den bare 1 time. Blinklysspaken var irriterende, jeg mener kjøre bil som ikke har 3blink er overraskende irriterende. Man kan ikke holde den i midtposisjon og slippe heller. Den slå på blinkeren så snart man er borti den, og med mindre man tar en 90 graders sving, så slår den seg ikke av automatisk, så da må man vippe 1 gang til. 1. gang jeg har kjørt med giring på skjerm, det funka helt greit. Fant ikke noen måte å sette bilen i "kryp", må man kjøre full en pedal til stopp på denne? Lukeparkering uten at bilen kryper fremover er ganske irriterende, ikke minst når det er glatt kan jeg tenke meg Ja, kjip plastikk er synd. Det er mitt intrykk også når jeg satt i en Model 3. Ikke forferdelig, men det er enkelte ting som får den til å virke litt "bilig" synes jeg. Har dem fortsatt ikke klart og få til en velfungerende blinklysspak altså? Hvordan synes du giring på skjerm fungerte i praksis i forhold til en spak mellom setene? Føltes det mer "effektivt",? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 4 minutes ago, Bjerknez said: Ja, kjip plastikk er synd. Det er mitt intrykk også når jeg satt i en Model 3. Ikke forferdelig, men det er enkelte ting som får den til å virke litt "bilig" synes jeg. Har dem fortsatt ikke klart og få til en velfungerende blinklysspak altså? Hvordan synes du giring på skjerm fungerte i praksis i forhold til en spak mellom setene? Føltes det mer "effektivt",? Det er jo en billigbil, ligger vel helt nederst på pris i klassen. Det er jo ikke så mye man trenger å gire. Når man trykker inn bremsen så settes den automatisk i gir den veien den tror du skal kjøre. Så kun ved lukeparkering og 3 punkt turn. Jeg ville foretrukket spak bak rattet sånn som min har, men ikke noe stort savn. Giring ned imellom setene er bare irriterende, gir ikkenoe mening å ha giringen der. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 14 minutes ago, bzzlink said: Da har jeg prøvekjørt facelifta Y LR. (kjører '23 Y LR til vanlig) Den er merkbart stillere. Den er merkbart mykere i fjæringen. Interiøret ser penere ut, men kjip plastikk der mood lightingen er festa. Merket ikke noe forskjell på seter, men prøvde den bare 1 time. Blinklysspaken var irriterende, jeg mener kjøre bil som ikke har 3blink er overraskende irriterende. Man kan ikke holde den i midtposisjon og slippe heller. Den slå på blinkeren så snart man er borti den, og med mindre man tar en 90 graders sving, så slår den seg ikke av automatisk, så da må man vippe 1 gang til. 1. gang jeg har kjørt med giring på skjerm, det funka helt greit. Fant ikke noen måte å sette bilen i "kryp", må man kjøre full en pedal til stopp på denne? Lukeparkering uten at bilen kryper fremover er ganske irriterende, ikke minst når det er glatt kan jeg tenke meg De leverte ut møkkete bil… unnskyldte seg med at det var stor pågang på prøvekjøringer Har aldri brukt creep på min Model 3 og lukeparkerer nesten daglig, så det er bare en vanesak. Er vel rundt ett år siden det ble borte tror jeg? Så din gamle er vel blandt de siste med den funksjonen. Henger jo igjen fra fossile biler med gammedagse automatgirkasser så ikke veldig mye grunn å ha det i nyere biler annet enn at man er vandt til det fra før. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden bzzlink skrev (2 minutter siden): Det er jo en billigbil, ligger vel helt nederst på pris i klassen. Det er jo ikke så mye man trenger å gire. Når man trykker inn bremsen så settes den automatisk i gir den veien den tror du skal kjøre. Så kun ved lukeparkering og 3 punkt turn. Jeg ville foretrukket spak bak rattet sånn som min har, men ikke noe stort savn. Giring ned imellom setene er bare irriterende, gir ikkenoe mening å ha giringen der. Okay. Jeg bare ser for meg senario hvor jeg typisk skal rygge inn bilen i en luke og parkere. Jeg sitter tilbakelent i bilen mens jeg bruker to fingre på den lille spaken i midtkonsollen uten å måtte bøye meg frem til skjermen og "sveipe" frem og tilbake. Jeg har bare for meg at dette er mer "effektivt". Jeg må få prøvekjørt en Model Y en dag Joda... som du sier kan nok den kjipe plasten forklares i bilens pris kanskje. Innafor det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 2 minutes ago, Bjerknez said: Okay. Jeg bare ser for meg senario hvor jeg typisk skal rygge inn bilen i en luke og parkere. Jeg sitter tilbakelent i bilen mens jeg bruker to fingre på den lille spaken i midtkonsollen uten å måtte bøye meg frem til skjermen og "sveipe" frem og tilbake. Jeg har bare for meg at dette er mer "effektivt". Jeg må få prøvekjørt en Model Y en dag Joda... som du sier kan nok den kjipe plasten forklares i bilens pris kanskje. Innafor det. Mye bedre løsning med Tesla sin gamle hvor høyre spake bak rattet var girspaken. Flikker opp og ned med fingeren og slipper å ta hånda av rattet. Trenger ikke stå stille for å gire heller så meget effektivt. Det mister man jo med giring på skjerm, men tror nok jeg skulle overleve det fint. Spesielt når jeg faktisk ikke slipper å gire selv i de fleste situasjoner. Bare å trø på bremse og så gass 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Mye bedre løsning med Tesla sin gamle hvor høyre spake bak rattet var girspaken. Flikker opp og ned med fingeren og slipper å ta hånda av rattet. Trenger ikke stå stille for å gire heller så meget effektivt. Det mister man jo med giring på skjerm, men tror nok jeg skulle overleve det fint. Spesielt når jeg faktisk ikke slipper å gire selv i de fleste situasjoner. Bare å trø på bremse og så gass Det er svært sjelden jeg har begge hendene på rattet når jeg feks. lukeparkerer. Jeg har som regel en hånd på rattet å det er den venstre, mens den andre hånden hviler over girspaken. Det gjør at jeg hele tiden er klar for å bytte gir. Jeg ser vertfall for meg at det er mer effektivt. Er det slik at den girspaken følger rattet rundt når du svinger? Eller er den på samme posisjon? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 5 minutes ago, Bjerknez said: Det er svært sjelden jeg har begge hendene på rattet når jeg feks. lukeparkerer. Jeg har som regel en hånd på rattet å det er den venstre, mens den andre hånden hviler over girspaken. Det gjør at jeg hele tiden er klar for å bytte gir. Jeg ser vertfall for meg at det er mer effektivt. Er det slik at den girspaken følger rattet rundt når du svinger? Eller er den på samme posisjon? Ja da mister du jo en hand som må hvile på girspaken. Girspaken står i ro på de gamle selvfølgelig og flikkes ned for D og opp for R. Også styrer man cruisecontrol/autopilot med den under kjøring. Jeg har også en Nissan Leaf med girspake i midten. Det er mye mere knotete enn å ha rattspake. Men det værste med leafen er at jeg må sette bilen i gir to ganger hver gang jeg skal forover om jeg ønsker å kjøre med regenerering. Det er sykt irriterende for det ønsker jeg alltid Endret 6 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (27 minutter siden): Da har jeg prøvekjørt facelifta Y LR. (kjører '23 Y LR til vanlig) Den er merkbart stillere. Den er merkbart mykere i fjæringen. Interiøret ser penere ut, men kjip plastikk der mood lightingen er festa. Merket ikke noe forskjell på seter, men prøvde den bare 1 time. Blinklysspaken var irriterende, jeg mener kjøre bil som ikke har 3blink er overraskende irriterende. Man kan ikke holde den i midtposisjon og slippe heller. Den slå på blinkeren så snart man er borti den, og med mindre man tar en 90 graders sving, så slår den seg ikke av automatisk, så da må man vippe 1 gang til. 1. gang jeg har kjørt med giring på skjerm, det funka helt greit. Fant ikke noen måte å sette bilen i "kryp", må man kjøre full en pedal til stopp på denne? Lukeparkering uten at bilen kryper fremover er ganske irriterende, ikke minst når det er glatt kan jeg tenke meg De leverte ut møkkete bil… unnskyldte seg med at det var stor pågang på prøvekjøringer Ja jeg likte ikke spaken jeg heller! Virka billig og mangler det ene hakket som du nevner. Her har de røska noe sammen tror jeg. Ang giring så skjer jo dette automagisk i 99% av tilfellene nå. Tror ikke nye Y har full funksjonalitet enda, men med min highland bruker jeg det omtrent aldri lengre da bilen skifter selv. Kryp har en vell ikke hatt på lenge? Kan dog fikses via commander fra sexy buttons. Jeg prøvde å skru det på for en tid tilbake da jeg alltid hadde det slik på mine tidligere tesla, men nå var det bare ekkelt når jeg ikke har hatt muligheten på flere år å bruke det 😛 Men var sykt irriterende når de fjernet det! 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Ja da mister du jo en hand som må hvile på girspaken. Girspaken står i ro på de gamle selvfølgelig og flikkes ned for D og opp for R. Også styrer man cruisecontrol/autopilot med den under kjøring. Jeg har også en Nissan Leaf med girspake i midten. Det er mye mere knotete enn å ha rattspake. Tror dette har mye med hvilken kjørestilling man har. min bil sitter man ganske lavt i. Ikke som i en Tesla hvor man er mer på "utstilling". Den lille spaken i min bil betjener man med en finger og er egentlig bare en liten skyveknapp i midtkonsollen. I min bil og for min del hadde det vært veldig unaturlig og betjent en sak bak rattet. Eller på skjermen. Det føles kanskje mer naturlig i en Tesla. Jeg har ikke testet det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Bjerknez skrev (26 minutter siden): Hvordan synes du giring på skjerm fungerte i praksis i forhold til en spak mellom setene? Føltes det mer "effektivt",? Girer nesten ikke lengre, bilen velger selv. Dog tror jeg ikke Juniper har full versjon av dette enda, kun ut av park. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden TM3H hadde nå masse Al(most)cantara på de fleste paneler som man kunne komme borti som både demper støy og er bedre å ta på enn "kjip" plastikk. Til prisen opplevdes den som temmelig god innvendig, både med tanke på utseende, følelse og støy. Tenker at TMYJ, uten at jeg har testet eller sett den live, er i samme gata. Altså sees som og føles som en bil man betaler lang mer for, uten at det virker simpelt på noen måte. Men ser, ut fra testinntrykket, t det kanskje var noe akkurat der lyslista var. Interessant dog at man gjerne betaler ekstra for å få dette hos disse mer "eksklusive" merkene (men da er det merket Alcantara). Det er jo interessant at det hoies opp så skrekkelig opp, når det er i realiteten plast i en annen form. Hadde de nå enda vært semsket skinn... 😉 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 4 hours ago, Markiii said: Så du sier at "kameraer ser ikke dybde, men de ser dybde". Ok. Kameraer ser ikke dybde. Billedanalyse kan forsøke å gjette seg til dybde basert på det de ser, men disse teknikkene er av variabel pålitelighet og variabiliteten er lite kvantiserbar. Det er en vesensforskjell på å måle en avstand direkte, og å prøve å finne det via en eller annen stokastisk metode. Det er omtrent som forskjellen mellom å bruke en lasermålet for å måle hvor stort et rom er mot å ta bilde av rommet og vurdere størrelsen ut i fra hvor store rom som ser lignende ut oftest er. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 56 minutes ago, Bjerknez said: Tror dette har mye med hvilken kjørestilling man har. min bil sitter man ganske lavt i. Ikke som i en Tesla hvor man er mer på "utstilling". Den lille spaken i min bil betjener man med en finger og er egentlig bare en liten skyveknapp i midtkonsollen. I min bil og for min del hadde det vært veldig unaturlig og betjent en sak bak rattet. Eller på skjermen. Det føles kanskje mer naturlig i en Tesla. Jeg har ikke testet det. Sitter ganske lavt i Model 3 også, men mulig jeg sitter mere oppreist en deg. Jeg når iallefall rattet når jeg sitter og da når jeg spaken bak rattet også.. er nok å strekke ut en finger for å bytte gir. Endret 5 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) sverreb skrev (8 minutter siden): Kameraer ser ikke dybde. Billedanalyse kan forsøke å gjette seg til dybde basert på det de ser, men disse teknikkene er av variabel pålitelighet og variabiliteten er lite kvantiserbar. Det er en vesensforskjell på å måle en avstand direkte, og å prøve å finne det via en eller annen stokastisk metode. Det er omtrent som forskjellen mellom å bruke en lasermålet for å måle hvor stort et rom er mot å ta bilde av rommet og vurdere størrelsen ut i fra hvor store rom som ser lignende ut oftest er. Helt normalt å bruke kamera til å beregne avstand, i min bransje brukes dette mye til robot plukking der avstanden må være veldig bra kalkulert både hvor langt en må bevege seg men også i hvilken vinkel. Flere brukte vell både lidar, radar og andre målemetoder tidligere men de fleste ser ut til å gå over til vision/kamera only. Det er iallefall inntrykket jeg får i fra messene jeg har vært på de siste årene. Vi gjør også det samme ift å tracke plukk, vet en tilsvarende teknologi som bruker lidar men den sliter med store problemer om folk feks setter kaffekoppen på plukkestasjonen sin osv. Og kamera sliter såklart om den blir tildekket i området den skal ta bilde av, men det går mer på å prøve å ødelegge mens lidar versjonen sliter med typiske ting en tar med seg til der en jobber, som en kaffekopp. EDIT: Med stereo kamera er det ikke vanskelig å beregne geometriske ting med dagens teknologi som feks avstand eller vinkel på objekter som en ønsker å gjøre noe med. Endret 6 timer siden av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (48 minutter siden): Merket ikke noe forskjell på seter, men prøvde den bare 1 time. Er ventilerte seter og de ser litt annerledes ut, så det er definitivt nye seter. Jeg har bare prøvesittet, men jeg syns jeg satt godt i dem. Litt mer comfy enn i min gode 2022 Y LR. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Complexity skrev (2 minutter siden): Sitter ganske lavt i Model 3 også, men mulig jeg sitter mere oppreist en deg. Jeg når iallefall rattet når jeg sitter og da når jeg spaken bak rattet også.. er nok å strekke ut en finger for å bytte git. Jeg rekker selvsagt frem til rattet, men når man feks. skal "jokke seg" frem og tilbake for å parkere trange steder etc. så føler jeg det blir mer effektivt med en hånd på rattet og den andre på girspaken. For hvis man skal svinge samtidig som man rygger etc. med begge hendene på rattet så forsvinner jo den høyre hånden fra girspaken og skal man kjapr skifte gir igjen, så må man flytte hånden til spaken igjen. Med en hånd på rattet og den andre på girspaken slipper man dette. Fordi jeg har uansett hånden i midtkonsollen helt naturlig og girspaken er akkurat der jeg hviler hånden når jeg kjører. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Bjerknez skrev (35 minutter siden): Jeg sitter tilbakelent i bilen mens jeg bruker to fingre på den lille spaken i midtkonsollen uten å måtte bøye meg frem til skjermen og "sveipe" frem og tilbake. Høres fortsatt ut som en ekstrem råne-sittestilling. Har du caps på, og hette over den også? 😄 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 2 minutes ago, Salvesen. said: Helt normalt å bruke kamera til å beregne avstand, i min bransje brukes dette mye til robot plukking der avstanden må være veldig bra kalkulert både hvor langt en må bevege seg men også i hvilken vinkel. Flere brukte vell både lidar, radar og andre målemetoder tidligere men de fleste ser ut til å gå over til vision/kamera only. Det er iallefall inntrykket jeg får i fra messene jeg har vært på de siste årene. Vi gjør også det samme ift å tracke plukk, vet en tilsvarende teknologi som bruker lidar men den sliter med store problemer om folk feks setter kaffekoppen på plukkestasjonen sin osv. Og kamera sliter såklart om den blir tildekket i området den skal ta bilde av, men det går mer på å prøve å ødelegge mens lidar versjonen sliter med typiske ting en tar med seg til der en jobber, som en kaffekopp. EDIT: Med stereo kamera er det ikke vanskelig å beregne geometriske ting med dagens teknologi som feks avstand eller vinkel på objekter som en ønsker å gjøre noe med. Mange måter å få ting til å fungere på, i robotmiljøer er normalen at man har langt mer kontroll på omgivelsene enn hva en bil vil ha. Dermed kan man stramme kraftig inn på påkrevd konfidens i den stokastiske analysen og dermed få langt færre feil. Stereokameraer er også en måte å forbedre presisjonen, da kan man forenkle problemet til å kunne identifisere samme objekt i begge synsfelt og så beregne avstand ved å måle vinkel. Så lenge korreleringen av begge bilder går bra vel å merke (som igjen er en stokastisk prosess og ikke en presis måling). For at en bil skal bruke dette må den utstyres med flere kamera enn det som er vanlig, og de må plasseres spredt ut. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå