Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, oophus said:

1. Fordi det er hans bil slik jeg forstod det, så den er jo lett tilgjengelig?
2. Sluttresultatet hos Tesla etter at man har rådataene fra kameraene er å generere ei punktsky, men det kreves jo en god del på hardware siden å gjøre det, noe som jo er grunnen til at HW3 og nå litt HW4 at de har gått bort fra "redundancy" slik de hadde i starten. Nå må all tilgjengelig kraft være brukt på å løse punktskyen og objektgjengkjenning m.m. 

Da vil man alltids ha problemet med at det alltids vil være en oppdatering unna fra å løse problemet, selv om problemet er iboende selve teknologien - som jo er hovedpoenget med sammenligningen. Punktskyen fåes tilnærmet gratis gjennom lidaren som man så kan kjøre normale KI oppgaver mot slik man gjør hos "vission only" for "object detection" osv. 

Luminar bilen har jo også kameraer, så det er ikke slik at man sammenligner lidar mot kameraer, man sammenligner hva lidar gjør for hele systemet. Alle som utnytter lidarer i selvkjørende teknologi inkluderer jo også andre typer sensorer i systemene sine. 

Så du har ikke sett videoen ennå? Det er jo en test der med nettopp tåke, eller vann? 

1. Ja, det er hans bil, og så?

2. Ja absolutt, men om man skal teste teknologier som er i konstant utvikling opp mot hverandre, så må man jo ta med den siste kommersielt tilgjengelige versjonen av hver teknologi?

At teknologiene blir bedre og bedre for hver måned som går er absolutt klart, og det kan godt være at vision only er et blindspor. Men allikevel, i en test må man teste det beste fra hver teknologi.

Å ta en test som kommer frem til at
Galaxy S25 har mye bedre kamera enn iPhone 14 PRO!
Gir jo ikke noe mening.

S25 har bedre kamera enn iPhone 16 pro også, så da kan vi liksågodt kjøre en test mot 14 PRO....

Det er det som har skjedd her i mitt hode.

 

Testen mot vannveggen er interessant, for bilen stopper da for vannveggen, og ikke dokka, som den ikke ser. Poenget mitt var at de burde testet for en vegg av vann, eller damp som bilen ikke skulle stoppe for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

1. Ja, det er hans bil, og så?

2. Ja absolutt, men om man skal teste teknologier som er i konstant utvikling opp mot hverandre, så må man jo ta med den siste kommersielt tilgjengelige versjonen av hver teknologi?

At teknologiene blir bedre og bedre for hver måned som går er absolutt klart, og det kan godt være at vision only er et blindspor. Men allikevel, i en test må man teste det beste fra hver teknologi.

Å ta en test som kommer frem til at
Galaxy S25 har mye bedre kamera enn iPhone 14 PRO!
Gir jo ikke noe mening.

S25 har bedre kamera enn iPhone 16 pro også, så da kan vi liksågodt kjøre en test mot 14 PRO....

Det er det som har skjedd her i mitt hode.

1. Lett tilgjengelig? Du unngår å svare på det jeg sier gang på gang, han snakker altså om egenskapene til sensorene. Da holder det i massevis å bruke egen bil. 

2. Hvorfor det? Han tester og snakker om egenskapene til sensorene. Som sagt så er hovedpoenget i videoen mappingen av en bergogdalbane. 

Om formålet var å teste ting svært grundig så ville det nok vært bedre å hatt et mye større spekter av tester, men når formålet er å vise samt argumentere for at lidar er verdifult innunder formålet med objektdeteksjon så holder det i massevis å vise de få testene der. Egenskapene til lidar er såpass fordelsaktig at det burde være åpenbart grunnen til at folk flest utnytter dem mot formålet. For Mark Rober som altså laget en video for å vise hvordan han løste problemet med å kunne 3D printe ei bergogdalbane som i utgangspunktet ligger gjemt i mørket, så holdt altså disse testene. 

 

Sitat

Testen mot vannveggen er interessant, for bilen stopper da for vannveggen, og ikke dokka, som den ikke ser. Poenget mitt var at de burde testet for en vegg av vann, eller damp som bilen ikke skulle stoppe for.

Dokka er synlig i punktskyen, det er til og med ei skygge bak den. Igjen så beviser du jo at du ikke har sett videoen? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Som du selv kjøre rundt i? På tide å korke hjemmebrenten eller??

Hadde vert bedre å kjøre på hjemmebrent enn batterier når bilen skal hogges. Min bil har batteri som ikke er en del av karosseri. Det kan repareres og moduler kan skiftes ut. 

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (4 timer siden):

Da fikk jeg telefon fra Tesla om at bilen blir klar til henting på onsdag😁 Har enda ikke sett den nye MY i virkeligheten så dette blir spennende! Blir nok mye kjøring fremover :D 

Gratulerer :) 

Hva slags Tesla ble det (Du har sikkert nevnt det, men da slipper jeg å lete) :)

Regner med du kommer med bilder og legger inn erfaringer på godt og vondt her? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Gratulerer :) 

Hva slags Tesla ble det (Du har sikkert nevnt det, men da slipper jeg å lete) :)

Regner med du kommer med bilder og legger inn erfaringer på godt og vondt her? 

TMY (Juniper), long-range AWD. Skal nok få tatt noen bilder ja. Nå har ikke jeg noe særlig å sammenligne bilen med annet en den jeg har nå (Nissan X-Trail 2013) Har prøvekjørt TMY 2023 til broren min i ca. 15 min og en BYD Han i ca. 20min. Ellers har jeg ikke prøvd så mye annet av nyere dato 😅

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (1 minutt siden):

TMY (Juniper), long-range AWD. Skal nok få tatt noen bilder ja. Nå har ikke jeg noe særlig å sammenligne bilen med annet en den jeg har nå (Nissan X-Trail 2013) Har prøvekjørt TMY 2023 til broren min i ca. 15 min og en BYD Han i ca. 20min. Ellers har jeg ikke prøvd så mye annet av nyere dato 😅

Ahh... da blir det nok en opptur okke som :) 

Men etter hvert vil man komme borti små irritasjonsmomenter å jeg synes nå det er litt viktig at man nevner dem også, slik at det ikke bare blir "rosa sky" skriblerier. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (34 minutter siden):

Ahh... da blir det nok en opptur okke som :) 

Men etter hvert vil man komme borti små irritasjonsmomenter å jeg synes nå det er litt viktig at man nevner dem også, slik at det ikke bare blir "rosa sky" skriblerier. :) 

Denne tråden har 531 sider siden 2019 og eiere har delt både negative og positive ting her inne siden den gang og ser ingen grunn til at det skal endre seg fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Papirkurven said:

TMY (Juniper), long-range AWD. Skal nok få tatt noen bilder ja. Nå har ikke jeg noe særlig å sammenligne bilen med annet en den jeg har nå (Nissan X-Trail 2013) Har prøvekjørt TMY 2023 til broren min i ca. 15 min og en BYD Han i ca. 20min. Ellers har jeg ikke prøvd så mye annet av nyere dato 😅

Jeg ble inspirert til å bestille meg prøvekjøring.

Så får vi ser hvor dyrt det blir da. Har en 2023 Y LR nå, som jeg har hatt siden den var ny. Spent på forskjellen.

 

IMG_1578.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus said:

1. Lett tilgjengelig? Du unngår å svare på det jeg sier gang på gang, han snakker altså om egenskapene til sensorene. Da holder det i massevis å bruke egen bil. 

2. Hvorfor det? Han tester og snakker om egenskapene til sensorene. Som sagt så er hovedpoenget i videoen mappingen av en bergogdalbane. 

Om formålet var å teste ting svært grundig så ville det nok vært bedre å hatt et mye større spekter av tester, men når formålet er å vise samt argumentere for at lidar er verdifult innunder formålet med objektdeteksjon så holder det i massevis å vise de få testene der. Egenskapene til lidar er såpass fordelsaktig at det burde være åpenbart grunnen til at folk flest utnytter dem mot formålet. For Mark Rober som altså laget en video for å vise hvordan han løste problemet med å kunne 3D printe ei bergogdalbane som i utgangspunktet ligger gjemt i mørket, så holdt altså disse testene. 

 

Dokka er synlig i punktskyen, det er til og med ei skygge bak den. Igjen så beviser du jo at du ikke har sett videoen? 

Jeg blanda litt tråder her, så svarte i elbil tråden 

Hovedkritikken min er at videoen sitt hovedinnhold er at man mapper en berg og dalbane, men navnet til videoen og thumbnail er at man har klart å lure en self driving Tesla. Og da burde de slått på self driving, og de burde brukt en up to date bil.

Så får vi håpe at noen tester det skikkelig neste gang.
Ser frem til noen videoer som tester Tesla sin FSD i Kina mot det beste av lidar selvkjørende kinesiske biler.

For av det jeg har sett til nå, så er Huawei sin software bedre enn Tesla sin. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg blanda litt tråder her, så svarte i elbil tråden 

Hovedkritikken min er at videoen sitt hovedinnhold er at man mapper en berg og dalbane, men navnet til videoen og thumbnail er at man har klart å lure en self driving Tesla. Og da burde de slått på self driving, og de burde brukt en up to date bil.

Så får vi håpe at noen tester det skikkelig neste gang.
Ser frem til noen videoer som tester Tesla sin FSD i Kina mot det beste av lidar selvkjørende kinesiske biler.

For av det jeg har sett til nå, så er Huawei sin software bedre enn Tesla sin. 

Ser ikke helt poenget. Dagens biler har antikollisjons systemer som bråbremser om bilen er i ferd med å stoppe.Man trenger ikke noe selvkjøring for at dette skal virke. Har det på min bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (23 timer siden):

Main Dashboard

Hvis formålet er nivå 2 assist så er det jo lett å bli imponert av FSD. Om formålet er full autonomi så er det ikke det. 

Formålet er jo full autonomi, men det er ikke ferdig enda. Som sagt, hvis man ser på videoer med HW4 så er det svært imponerende. Det er også en del videoer fra Kina med FSD, og de er veldig imponert.  

oophus skrev (23 timer siden):

Kameraer ser ikke dybde, du må ekstrapolere dybde gjennom software og bruke veldig mye mer regnekraft og tid på det enn hva du måtte ha gjort med radar/lidar som gir dybdeinformasjon i seg selv. 

Så du sier at "kameraer ser ikke dybde, men de ser dybde". Ok.

Poenget er at kameraer fint kan se dybde. Det er feil å påstå at man ikke kan se dybde med bare kameraer. Poenget er ikke å flisespikke hvordan det gjøres, men at det gjøres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Salget av Teslas elbiler gikk ned med 49 prosent i januar og februar sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge bilbransjeforeningen ACEA.

Med 19.046 nyregistrerte biler i EU i løpet av årets to første måneder fikk Tesla en markedsandel på 1,1 prosent, ifølge bilprodusentforeningen.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Salget av Teslas elbiler gikk ned med 49 prosent i januar og februar sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge bilbransjeforeningen ACEA.

Med 19.046 nyregistrerte biler i EU i løpet av årets to første måneder fikk Tesla en markedsandel på 1,1 prosent, ifølge bilprodusentforeningen.

Enda lever en på de to første månedene og overser de siste 25 dagene der Tesla har solgt som hakka møkk. Iallefall her hjemme. Når skal folk lære seg å lese nyheter? Artikkelen du refererer til er clickbait og du gikk 5 på. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Enda lever en på de to første månedene og overser de siste 25 dagene der Tesla har solgt som hakka møkk. Iallefall her hjemme. Når skal folk lære seg å lese nyheter? Artikkelen du refererer til er clickbait og du gikk 5 på. 

Folk ser bare det de VIL se, og ignorerer uønskede fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...