Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ganske sykt å se det som skjer med cyber truck nå, store stålpaneler som løsner og på baksiden ser det ut som om de er limt på manuelt. Kan umulig være normalt i bransjen å sammenføye på denne måten?

Både og. Det er ikke en dårlig måte å bygge bil på det, dersom man bruker riktige festemidler. Men det viser jo bare at pratet om exosceleton var 100% bullshit, akkurat slik jeg hevdet tidligere. Bilen har et selvbærende karroseri med limte plater i en annenlegering. Det som er veldig annerledes er at platene er så tykke, og akkurat det har mange ulemper og nesten ingen fordeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Ganske sykt å se det som skjer med cyber truck nå, store stålpaneler som løsner og på baksiden ser det ut som om de er limt på manuelt. Kan umulig være normalt i bransjen å sammenføye på denne måten?

Nå har jeg ikke sett hvordan dette ryker, men det er jo ganske så normalt å lime sammen biler. Lotus Elise er limt sammen i hvert fall, og den er vel snart veteran. Så det har pågått en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Nå har jeg ikke sett hvordan dette ryker, men det er jo ganske så normalt å lime sammen biler. Lotus Elise er limt sammen i hvert fall, og den er vel snart veteran. Så det har pågått en stund.

Forskjellen er vel at Lotusen ikke detter fra hverandre 😂

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 20.3.2025 den 21.24):

Eller så kjøper bare folk Model Y istedefor som gir bedre bakluke og mye bedre plass..

For Long Range AWD så betaler man nesten 100.000 mer for Model Y enn Model 3. Jeg trenger ikke så stor bil, og i det minste ikke nok til at jeg vil bruke 100.000 på det, men kunne godt tenke meg en bakluke som ikke suger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 21.3.2025 den 13.04):

Videoen viser at Tesla er nødt til å gå tilbake på lovnadene sine angående HW3. HW4 har bedre sensorer med litt mer oppløsning, men det er fremdeles milevis hva man får til med en kombinasjon av både CMOS og LIDAR/RADAR.

Ikke egentlig. Hvis man ser på videoer med HW4 så er det svært imponerende. Det er også en del videoer fra Kina med FSD, og de er veldig imponert.  

oophus skrev (På 21.3.2025 den 15.28):

Når skal han svelge kamelen og innse at "vission only" ikke leder til full selvkjøring? Som sagt så viser videoen med flere da denne testen er blitt gjort før flere ganger at det ligger iboende begrensninger med å tolke dybde fra data fra et kamera.

Fremgangen viser at FSD blir mulig med kun kameraer. Og kameraer har ingen problemer med å se dybde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, kremt said:

Fabrikk bygd for 250 tusen biler i året. Nå klarer de knapt å selge 40 tusen biler i året av dem. 2 millioner reservasjoner forsvant relativt fort. Var dette bare et dyrt PR stunt

Tesla cant sell the cybertruck even with tax credits and discounts

Cyber truck burde aldri blitt satt i produksjon. De skulle laget en Ford F-150 Lightning konkurrent på mye mer tradisjonelt chassis og løsninger som de kunne masseprodusert billigere. 

Og de skulle tatt en A/B segment (corolla konkurrent) bil til markedet først. Før de siktet på pick-up markedet. 

Jeg skjønner at man blir våt på tuppen av US markedet for pick-ups, det selges nesten 3.000.000 pickups i året i USA! Men å omvendte folka med stetson og stor beltespenne er vanskeligere enn å omvende Corolla markedet tror jeg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bruktprisen for highland er iallefall ikke noe å klage over, snakket med en som er interessert i å kjøpe noe ala det jeg har i dag. Kunne betale 325-330k. Noe som tilsvarer ca 13% tap på 13k km. Det er ikke ille! 

Estimatet i skattemeldingen var mye lavere, 275k om jeg husker rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Bruktprisen for highland er iallefall ikke noe å klage over, snakket med en som er interessert i å kjøpe noe ala det jeg har i dag. Kunne betale 325-330k. Noe som tilsvarer ca 13% tap på 13k km. Det er ikke ille! 

Estimatet i skattemeldingen var mye lavere, 275k om jeg husker rett. 

Bruktprisene på en del Highland på Finn er jo nesten like høye som nypris. Kan like gjerne kjøpe ny bil da.

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (27 minutter siden):

Tomt for perfomance-versjonen av inventarbilene nå, har nok solgt som varmt hvetebrød. Jeg får min til uken.

Så lenge gjenvinnings stasjoner tar i mot dem skulle ikke det være noe problemer å kjøpe en slik.

Ikke mitt første valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye underliggende Tesla hat her i tråden. 😂

Jeg får ikke gpsehud av Tesla selv, men jeg har ingenting i mot bilene utover at dem finnes på hvert hjørne og noen rare designvalg samt at dem ikke har HUD display. Bilene i seg selv har jeg ingenting i mot. 

Hadde ikke BMW i4 M50 funnet sted, som kanskje er den eneste reelle konkurenten til Model 3 Så hadde jeg nok trolig kjøpt Model 3 Highland performance. Neste steg opp for meg hadde evt. blitt Porche Taycan. Men da snakker vi et realt prissteg oppover og ut fra mitt bruk ikke forsvarbart som egentlig kun trenger en pendlebil på jobb. 

Men jeg har kjørt gamle Tesla Model 3 og Volvo EX 30 som begge har en skjerm i midten uten HUD eller noe som helst. Jeg merket det ikke før jeg satt meg inn i BMW'en, men du verden så klønete det var å lene seg frem å trykke på den skjermen for hver minste ting. 

Jeg hadde ingen preferanser når jeg kjørte EX30 så det var nære på at det ble den. Jeg tenkte litt sånn at "det er vel slik det har blitt". Men der tok jeg feil. Jeg prøvesatt BMW'en og allerede da var jeg overbevist. Etter en kjøretur på 10 minutter skrev jeg kontrakt. Det er ikke engang en overdrivelse. 

Hver morgen kjlrer jeg litt tidligere på jobb hvor jeg kjlrer innom CirkleK, kjøper meg en "matpakke" og fyller kaffekoppen mens jeg legger setet godt bakover og setter på en podcast mens jeg spiser. Skal jeg spole, bytte sang etc. så gjøres dette via midtkonsollen hvor armen min uansett hviler. Her kan jeg ligge delvis tilbakelent og gjøre alt i infotainment systemet uten å lene meg frem og fysisk trykke på skjermen. Alt gjøres via en joystick. 

Når jeg kjørte EX30 var det også irriterende at jeg hele tiden måtte vende blikket til siden for å se hvor fort jeg kjørte. Jeg merket også at hver gang det kom en varsellyd eller noe skjedde så måtte jeg se bort på den skjermen samt lese hva som evt. sto. 

Til slutt vil jeg si at jeg helt sikkert kunne vent meg til dette. Ingen problem. Men jeg mener det er feil vei å gå og det er gjort slik i stor grad for å spare produksjonskostnader. Mange andre har derimot fulgt Tesla sin måte her å jeg må si at jeg liker det ikke. 
 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Bjerknez said:

Mye underliggende Tesla hat her i tråden. 😂

Jeg får ikke gpsehud av Tesla selv, men jeg har ingenting i mot bilene utover at dem finnes på hvert hjørne og noen rare designvalg samt at dem ikke har HUD display. Bilene i seg selv har jeg ingenting i mot. 

Hadde ikke BMW i4 M50 funnet sted, som kanskje er den eneste reelle konkurenten til Model 3 Så hadde jeg nok trolig kjøpt Model 3 Highland performance. Neste steg opp for meg hadde evt. blitt Porche Taycan. Men da snakker vi et realt prissteg oppover og ut fra mitt bruk ikke forsvarbart som egentlig kun trenger en pendlebil på jobb. 

Men jeg har kjørt gamle Tesla Model 3 og Volvo EX 30 som begge har en skjerm i midten uten HUD eller noe som helst. Jeg merket det ikke før jeg satt meg inn i BMW'en, men du verden så klønete det var å lene seg frem å trykke på den skjermen for hver minste ting. 

Jeg hadde ingen preferanser når jeg kjørte EX30 så det var nære på at det ble den. Jeg tenkte litt sånn at "det er vel slik det har blitt". Men der tok jeg feil. Jeg prøvesatt BMW'en og allerede da var jeg overbevist. Etter en kjøretur på 10 minutter skrev jeg kontrakt. Det er ikke engang en overdrivelse. 

Hver morgen kjlrer jeg litt tidligere på jobb hvor jeg kjlrer innom CirkleK, kjøper meg en "matpakke" og fyller kaffekoppen mens jeg legger setet godt bakover og setter på en podcast mens jeg spiser. Skal jeg spole, bytte sang etc. så gjøres dette via midtkonsollen hvor armen min uansett hviler. Her kan jeg ligge delvis tilbakelent og gjøre alt i infotainment systemet uten å lene meg frem og fysisk trykke på skjermen. Alt gjøres via en joystick. 

Når jeg kjørte EX30 var det også irriterende at jeg hele tiden måtte vende blikket til siden for å se hvor fort jeg kjørte. Jeg merket også at hver gang det kom en varsellyd eller noe skjedde så måtte jeg se bort på den skjermen samt lese hva som evt. sto. 

Til slutt vil jeg si at jeg helt sikkert kunne vent meg til dette. Ingen problem. Men jeg mener det er feil vei å gå og det er gjort slik i stor grad for å spare produksjonskostnader. Mange andre har derimot fulgt Tesla sin måte her å jeg må si at jeg liker det ikke. 
 

Spole i podcast eller bytte sang gjør man på ratthjulet i Tesla. Trenger ikke røre skjermen for det der heller.

Kan og styre det med Tesla appen om man har telefonen i hånda.

Jeg setter stor pris på all den ekstra oppbevaringsplassen i midtkonsollen og slippe å ha en girspake/joystick i veien der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...