Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man ha den gamle kjøper man jo selvfølgelig fra inventory listen.
Der ligger jo biler bare kjørt 500km med sterk rabatt. Har jo gått "nye" Model Y performance der for 460k.

Edit: ser det er ganske rensket nå. Spørs om det er mange igjen

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 19.3.2025 den 20.00):

Okay. Er vel sånn midt på treet det også. Er jo mer enn fort nok selvsagt, men en evt. performance modell havner vel glatt på 700.000 vil jeg tippe.... ?

Ekspander  

Er vel 4.3 sekunder på de første Model Y Juniper Long Range som ble levert. De fikk acceleration boost med på kjøpet.

Men Performance utgaven blir nok heftigere ja. Men ikke sikkert den blir så mye dyrere.


Husker jeg sterkt vurderte Performance når jeg skulle kjøpe Model 3 i 2019, men mangel på hengerfeste og at den hadde senka fjæring (håpløst her jeg bor) så ble det long range. Var bare 50 tusen som skilte dem da.

Men er jo større endringer nå. Adaptivt understell og helt andre seter var det ikke på performance da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 19.3.2025 den 18.51):

Tesla er godt priset så det blir vanskelig. Å siden jeg ikke trenger en så stor bil (jeg snakker for meg selv her og eget behov) så ville jeg heller valgt den jeg har selvsagt, uten tvil. Polestar 2 er også et alternativ men disse er også dyre. Derimot liker jeg interiøret mye bedre. 

Det er nettopp interiøret i Tesla jeg ikke liker. Er ikke noe galt med bilen sånn sett, men jeg synes den er litt kjip inni. Ellers liker jeg som sagt utseende på den, men jeg ville satt på mer beefy hjul på den. 

Så og anbefale til andre får andre gjøre. Jeg sier bare hva JEG mener om bilen og hva JEG ville valgt ut fra MINE premisser. :)

Ekspander  

I mitt hode, så må du da sammenligne med Model 3, ikke Y. Model 3 er en større bil enn Polestar 2 og i4.

Highland interiøret synes jeg er ganske så alright. Stort steg opp i materialfølelse fra det gamle som både ser og føles mye simplere ut. 

Man skulle jo ønske at det fantes tilvalg så man kunne jazze opp bilen og gjøre den individuell, men det påvirker jo prisen. Flere tilvalg på en bil, påvirker fabrikken, logistikken, og delelager og ettermarked. For min del er jeg glad for at Tesla lager en bil som er lett, rask og velkjørende i min prisklasse. 

Det er få tilvalg som gjør at de kan selge den til den prisen de gjør, og lage så mange av den som de gjør.

Og så stemmer folk med lommeboka om de synes det er et bra produkt. Og så langt så ser det ut til at Tesla nailer kompromissene veldig godt.

Model Y er nå den mestselgende (nybil) modellen i Norge gjennom tidene, gikk akkurat forbi Nissan Leaf denne uka.
Det kommer til å bli den mest registrerte modellen 1. kvartal
Tesla kniver med Toyota og VW om å bli mest registrerte merke 1. kvartal de ligger innen 10-talls biler av hverandre, blir spennende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (17 timer siden):

I mitt hode, så må du da sammenligne med Model 3, ikke Y. Model 3 er en større bil enn Polestar 2 og i4.

Highland interiøret synes jeg er ganske så alright. Stort steg opp i materialfølelse fra det gamle som både ser og føles mye simplere ut. 

Man skulle jo ønske at det fantes tilvalg så man kunne jazze opp bilen og gjøre den individuell, men det påvirker jo prisen. Flere tilvalg på en bil, påvirker fabrikken, logistikken, og delelager og ettermarked. For min del er jeg glad for at Tesla lager en bil som er lett, rask og velkjørende i min prisklasse. 

Det er få tilvalg som gjør at de kan selge den til den prisen de gjør, og lage så mange av den som de gjør.

Og så stemmer folk med lommeboka om de synes det er et bra produkt. Og så langt så ser det ut til at Tesla nailer kompromissene veldig godt.

Model Y er nå den mestselgende (nybil) modellen i Norge gjennom tidene, gikk akkurat forbi Nissan Leaf denne uka.
Det kommer til å bli den mest registrerte modellen 1. kvartal
Tesla kniver med Toyota og VW om å bli mest registrerte merke 1. kvartal de ligger innen 10-talls biler av hverandre, blir spennende.

Ekspander  

Korreksjon. Leaf har fremdeles solgt flere, men det er også skrotet noen av disse. Så det Tesla er størst på her, er antall elbiler av denne modellen som er med skilter på.

Jeg tviler ikke et sekund på at tesla Model Y kommer til å gå forbi Leaf'en også på flest antall solgt, men det er nok minst 2 år til det skjer. Og så er neste milepæl etter det, å passere Golfen som den med flest rullende biler totalt, uansett drivstoff.

Der er Golf i en særlasse foreløpig, men tror ikke det er uoppnåelig, spesielt siden Golfen knapt selges mer i Norge, og vil nok bli skrotet noen ettersom tidens tann og dyre verkstedregninger dreper noen flere, spesielt av de eldste som fremdeles ruller! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Zeph skrev (16 timer siden):

Kvar finn du tal på mest solgte bil i Norge gjennom tidene?

Ekspander  

Nå var det ikke "mest solgte gjennom tidene" som var min påstand, men modellen med flest biler med skilter på, altså registrert per dags dato.

Og den infoen fikk jeg fra artikkel om det at Tesla nå har passert Leafen i antall registrerte per dags dato. Og "per dags dato" gjelder når journalisten hentet ut tallene til artikkelen.

Du kan lese dette selv i f.eks. denne artikkelen:

https://www.tv2.no/broom/ikke-lenger-norges-vanligste/16601247/

Edit: Svarte, da du ikke siterte, så antok derfor det var meg du henviste til siden mitt innlegg kom i mellom der, selv om det var @bzzlink sin påstand som jeg korrigerte i mitt innlegg.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
  ProphetSe7en skrev (16 timer siden):

Hvordan er setene i Model 3/Y på turer lenger enn 2-3 timer? De ser ikke veldig komfortabel ut, hverken i forsetene eller i baksetene.

Ekspander  

Jeg har kun sittet i en Tesla Model 3 Highland. Mitt inntrykk var at setene i denne var gode, men ikke de beste jeg har sittet i. Den mangler lårstøtte blandt annet. Men 2-3 timer går vel bra uansett bil....? 

Men nå er jeg herdet, siden jeg har kjørt MC i 14 år.... 

Lenke til kommentar

Alt går bra, men en ønsker gjerne å sitte komfortabelt, både de som sitter fremme og de som sitter bak.

Vi var 3 stk i en transitt connect i 8 timer, det gikk bra, men en har ikke lyst å gjøre det igjen 😅

Så når jeg vurderer biler nå så er det et absolutt minimums krav at det skal være behagelig å kjøre, både for de fremme og de bak.

Lenke til kommentar
  ProphetSe7en skrev (16 timer siden):

Hvordan er setene i Model 3/Y på turer lenger enn 2-3 timer? De ser ikke veldig komfortabel ut, hverken i forsetene eller i baksetene.

Ekspander  

Bedre jo nyere modell. Komforten er god synes jeg men på de gamle uten ventilasjon blir man litt klam i sprekken etterhvert. Plast puster ikke så bra.

Junier/Highland har bedre seter enn de gamle. Nye performance har ekstra sidestøtte.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Førarsete på min TMY 23-modell er heilt grei på langtur. Ikkje dei beste setene, men ikkje noko problematisk for min del. Baksetene har eg ikkje prøvd. Der er det fullt av bilstolar.

Alle er bygd forskjellig, så prøvekjøring er lurt. Om du ikkje vil kjøre i 2-3 timar så får du eit greit inntrykk av ein tur på 30-60 minutt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  ProphetSe7en skrev (16 timer siden):

Hvordan er setene i Model 3/Y på turer lenger enn 2-3 timer? De ser ikke veldig komfortabel ut, hverken i forsetene eller i baksetene.

Ekspander  

Vi har Model Y 2022-modell. Vi liker forsetene på langtur, men ønsker oss kjøling i setene. Det er heldigvis kommet på Juniper (nye model Y). Baksetet er også bra, men ikke best i klassen. Veldig godt med plass der heldigvis, og det er også viktig for komforten for baksetepassasjerene. Våre lange tenåringsslasker er i hverfall fornøyde også på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Snowleopard skrev (17 timer siden):

Korreksjon. Leaf har fremdeles solgt flere, men det er også skrotet noen av disse. Så det Tesla er størst på her, er antall elbiler av denne modellen som er med skilter på.

Jeg tviler ikke et sekund på at tesla Model Y kommer til å gå forbi Leaf'en også på flest antall solgt, men det er nok minst 2 år til det skjer. Og så er neste milepæl etter det, å passere Golfen som den med flest rullende biler totalt, uansett drivstoff.

Der er Golf i en særlasse foreløpig, men tror ikke det er uoppnåelig, spesielt siden Golfen knapt selges mer i Norge, og vil nok bli skrotet noen ettersom tidens tann og dyre verkstedregninger dreper noen flere, spesielt av de eldste som fremdeles ruller! 

Ekspander  

Hvis du tar vekk bruktimporterte Leaf'er så er det ikke lenge til Y går forbi, eller om den allerede har gjort det.

Vet ikke om disse bruktimportere Leaf'ene faktisk skal telle eller ikke. Om de skal det, så er det et par år til ja.

Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (15 timer siden):

Hvis du tar vekk bruktimporterte Leaf'er så er det ikke lenge til Y går forbi, eller om den allerede har gjort det.

Vet ikke om disse bruktimportere Leaf'ene faktisk skal telle eller ikke. Om de skal det, så er det et par år til ja.

Ekspander  

Mener bestemt at man må ta med bruktimporterte også. Spesielt siden vi vet at de fleste var å anse som nye,  men måtte registreres i landet til de forhandlerne som ikke fikk solgt de i eget land, men skyflet de nesten direkte til Norge hvor vi var "umettelige" etter disse og noen modeller til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (17 timer siden):

I mitt hode, så må du da sammenligne med Model 3, ikke Y. Model 3 er en større bil enn Polestar 2 og i4.

Highland interiøret synes jeg er ganske så alright. Stort steg opp i materialfølelse fra det gamle som både ser og føles mye simplere ut. 

Man skulle jo ønske at det fantes tilvalg så man kunne jazze opp bilen og gjøre den individuell, men det påvirker jo prisen. Flere tilvalg på en bil, påvirker fabrikken, logistikken, og delelager og ettermarked. For min del er jeg glad for at Tesla lager en bil som er lett, rask og velkjørende i min prisklasse. 

Det er få tilvalg som gjør at de kan selge den til den prisen de gjør, og lage så mange av den som de gjør.

Og så stemmer folk med lommeboka om de synes det er et bra produkt. Og så langt så ser det ut til at Tesla nailer kompromissene veldig godt.

Model Y er nå den mestselgende (nybil) modellen i Norge gjennom tidene, gikk akkurat forbi Nissan Leaf denne uka.
Det kommer til å bli den mest registrerte modellen 1. kvartal
Tesla kniver med Toyota og VW om å bli mest registrerte merke 1. kvartal de ligger innen 10-talls biler av hverandre, blir spennende.

Ekspander  

I4 M50 er faktisk hakket større og slår Model 3 med noen millimeter i bredde og lengde. Altså i fysisk utvendig størrelse. Ubetydelig, men rett skal være rett. 

hvor god plassen er innvendig formpassasjerer vet jeg dog ikke, men mener at jeg husker at Model 3 var omtrent like trang i baksetet som i4. Dog ikke noe som bryr meg. Kjlrer den stort sett alene :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...