Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Bjerknez said:

Mitt førsteintrykk etter å ha sett testen er at jeg liker utseendet på den. Litt kjipe og små felger synes jeg. Denne fortjener mer beefy hjul etter min mening. 

Forbruket er jo fortsatt i en egen klasse i følge testeren. 

Det jeg ikke likte var det spartanske interiøret. Jeg synes bare det ser litt simpelt ut. Vertfall er det flrsteintrykket etter å ha sett videoen. Ikke ser det ut til at den har utvidet lårstøtte heller på setene. Noe vertfall jeg setter pris på. 

ikke noe HUD display heller. 

590ish tusen kroner for testmodellen som er en påkostet modell i følge testeren. Jeg får ikke det inntrykket når jeg ser den. Jeg henger meg spesielt opp i hjulene som jeg synes blir litt spinkle. 

Alt i alt så synes jeg pris i forhold til hva man får er midt på treet. Med skikkelig hjul havner man nok brått over 600 laken og da mener jeg det også finnes mye annet spennende. 

Så alt i alt synes jeg det er en helt grei bil til prisen, men noe gåsehud får jeg liksom ikke. 

Hvilken bil i model Y klassen ville du anbefalt til sammenlignbar pris?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Hvilken bil i model Y klassen ville du anbefalt til sammenlignbar pris?

Tesla er godt priset så det blir vanskelig. Å siden jeg ikke trenger en så stor bil (jeg snakker for meg selv her og eget behov) så ville jeg heller valgt den jeg har selvsagt, uten tvil. Polestar 2 er også et alternativ men disse er også dyre. Derimot liker jeg interiøret mye bedre. 

Det er nettopp interiøret i Tesla jeg ikke liker. Er ikke noe galt med bilen sånn sett, men jeg synes den er litt kjip inni. Ellers liker jeg som sagt utseende på den, men jeg ville satt på mer beefy hjul på den. 

Så og anbefale til andre får andre gjøre. Jeg sier bare hva JEG mener om bilen og hva JEG ville valgt ut fra MINE premisser. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Tesla er godt priset så det blir vanskelig. Å siden jeg ikke trenger en så stor bil (jeg snakker for meg selv her og eget behov) så ville jeg heller valgt den jeg har selvsagt, uten tvil. Polestar 2 er også et alternativ men disse er også dyre. Derimot liker jeg interiøret mye bedre. 

Det er nettopp interiøret i Tesla jeg ikke liker. Er ikke noe galt med bilen sånn sett, men jeg synes den er litt kjip inni. Ellers liker jeg som sagt utseende på den, men jeg ville satt på mer beefy hjul på den. 

Så og anbefale til andre får andre gjøre. Jeg sier bare hva JEG mener om bilen og hva JEG ville valgt ut fra MINE premisser. :)

I sterk kontrast til det du nettopp sa:

Alt i alt så synes jeg pris i forhold til hva man får er midt på treet.’

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

I sterk kontrast til det du nettopp sa:

Alt i alt så synes jeg pris i forhold til hva man får er midt på treet.’

Stemmer da bra det... jeg synes den er bra priset, men allikevel ville jeg ikke kjøpt den, fordi det er deler med den jeg ikke liker. Alt handler ikke om pris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Stemmer da bra det... jeg synes den er bra priset, men allikevel ville jeg ikke kjøpt den, fordi det er deler med den jeg ikke liker. Alt handler ikke om pris. 

Enten er det jeg som ikke forstår din Norsk eller så gir det ingen mening. 

I det ene øyeblikket mener du bilen er priset mitt på treet, jeg opplever det som om det er dyrere tilsvarende biler men også billigere tilsvarende biler. Altså ligger den mitt i mellom en plass. Verken billig eller dyr. 

Men i det andre øyeblikket er den bra priset, som jeg oppfatter som i det nedre sjiktet prismessig blant tilsvarende biler. 

Og helt til slutt så ender en med at alt handler ikke om pris selv om pris var delaktig i alle de tidligere innleggene. 

Mulig det er jeg som har en dårlig dag, men jeg er mega forvirret 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, jeg kan se at det kan virke litt forvirrende. Sitter å skriver i halvsøvne på sofaen på en ipad. 

Men konklusjonen er uansett at bilen befinner seg midt på treet for meg. Samlet sett tror jeg det er en god bil. Men den er for stor for mitt bruk så for min del blir den ikke aktuell. Spesielt siden jeg ikke oiker det noe spartanske interiøret. Bilen ser bra ut utenifra, men jeg synes ikke jeg får et inntrykk av at den er spesielt påkostet. Den ligner mer eller mindre på den gamle modellen fra siden men har fått en bra oppdatering forran og bak som jeg liker. 

Bortsett fra det, så havner den sånn midt på treet sammenlagt. En bil som kan virke litt interresant utvendig, men som mangler det lille ekstra for at jeg skal få noe ryktninger i påsan. 

Jeg er evt. mer interresert i oppfølgeren til Model 3. Hvis den får det samme designet i front og bak så er dette mer interresant for min del, HVIS jeg skulle valgt en Tesla. Men da må dem i det minste få et HUD display, skikkelige seter med lårstøtte og selvsagt en blinklys spak om ikke den nye Model 3 har det. 

Først da, skalmjeg kanskje vurdere en Tesla ved neste korsvei.

Lenke til kommentar

Fikk oppdatert ordrebekreftelse i dag, bilen blir enda billigere, nå 470K for pre facelift Model Y performance inkl. vinterfelger og to år gratis supercharging. Da blir det et langt steg opp i pris til facelift awd long range.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Haha, jeg kan se at det kan virke litt forvirrende. Sitter å skriver i halvsøvne på sofaen på en ipad. 

Men konklusjonen er uansett at bilen befinner seg midt på treet for meg. Samlet sett tror jeg det er en god bil. Men den er for stor for mitt bruk så for min del blir den ikke aktuell. Spesielt siden jeg ikke oiker det noe spartanske interiøret. Bilen ser bra ut utenifra, men jeg synes ikke jeg får et inntrykk av at den er spesielt påkostet. Den ligner mer eller mindre på den gamle modellen fra siden men har fått en bra oppdatering forran og bak som jeg liker. 

Bortsett fra det, så havner den sånn midt på treet sammenlagt. En bil som kan virke litt interresant utvendig, men som mangler det lille ekstra for at jeg skal få noe ryktninger i påsan. 

Jeg er evt. mer interresert i oppfølgeren til Model 3. Hvis den får det samme designet i front og bak så er dette mer interresant for min del, HVIS jeg skulle valgt en Tesla. Men da må dem i det minste få et HUD display, skikkelige seter med lårstøtte og selvsagt en blinklys spak om ikke den nye Model 3 har det. 

Først da, skalmjeg kanskje vurdere en Tesla ved neste korsvei.

Det blir nok blinklys fremover, Tesla har nok innsett nederlaget 😛

Hud er mulig om de kaster Musk, han har tidligere vært veldig negativ til dette 😛

Skulle gjerne hatt noe upgrades på seter ja, jeg har savnet comfort setene jeg hadde i 5 serien helt siden jeg gikk over til Tesla. Hadde betalt en god slant for noe tilsvarende! 

Men jeg har vell innsett at for å kjøre Tesla må en svelge noen kameler også heller fokusere på totalpakken, den vipper meg enn så lenge over til dem :)

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (1 minutt siden):

Fikk oppdatert ordrebekreftelse i dag, bilen blir enda billigere, nå 470K for pre facelift Model Y performance, med vinterfelger og to år gratis supercharging. Da blir det et langt steg opp i pris til facelift awd long range.

Dette må være en kjempepris! Ca 100 løk opp i fra hva jeg betalte for min "SR" highland sommer 2024. 

Og all kudos for Tesla for å gjøre slike ting, altså gi reduksjoner på allerede bestilte biler. Det har de gjort hele veien, samt gitt solgt pris ved pris oppganger. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det blir nok blinklys fremover, Tesla har nok innsett nederlaget 😛

Hud er mulig om de kaster Musk, han har tidligere vært veldig negativ til dette 😛

Skulle gjerne hatt noe upgrades på seter ja, jeg har savnet comfort setene jeg hadde i 5 serien helt siden jeg gikk over til Tesla. Hadde betalt en god slant for noe tilsvarende! 

Men jeg har vell innsett at for å kjøre Tesla må en svelge noen kameler også heller fokusere på totalpakken, den vipper meg enn så lenge over til dem :)

Ja, det er det jeg mener. Totalpakken er egentlig god, hvis man ikke minst skal prioritere forbruk. Der slår vel svært få om noen Tesla. For meg er ikke det så viktig. Da står jeg igjen med en bil som ser bra ut utvendig (hvis den får noen skikkelige hjul) og thats it. Interiøret blir bare litt for simpelt for min smak. 

åssen motor satt det egentlig i den som ble testet på videoen til 590.000 kr.? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dette må være en kjempepris! Ca 100 løk opp i fra hva jeg betalte for min "SR" highland sommer 2024. 

Og all kudos for Tesla for å gjøre slike ting, altså gi reduksjoner på allerede bestilte biler. Det har de gjort hele veien, samt gitt solgt pris ved pris oppganger. 

Ja, det var henvisningsbonusen av alle ting som gikk opp fra 5000 til 31989 kroners rabatt.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Ja, det er det jeg mener. Totalpakken er egentlig god, hvis man ikke minst skal prioritere forbruk. Der slår vel svært få om noen Tesla. For meg er ikke det så viktig. Da står jeg igjen med en bil som ser bra ut utvendig (hvis den får noen skikkelige hjul) og thats it. Interiøret blir bare litt for simpelt for min smak. 

åssen motor satt det egentlig i den som ble testet på videoen til 590.000 kr.? 

De testet vell AWD LR 0-100 på 4,8 sekunder. Hvilken storlek motorene har er jeg ikke sikker på, Tesla har begrenset seg på slik info siden de dreit seg ut på P85D

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

De testet vell AWD LR 0-100 på 4,8 sekunder. Hvilken storlek motorene har er jeg ikke sikker på, Tesla har begrenset seg på slik info siden de dreit seg ut på P85D

Okay. Er vel sånn midt på treet det også. Er jo mer enn fort nok selvsagt, men en evt. performance modell havner vel glatt på 700.000 vil jeg tippe.... ?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Okay. Er vel sånn midt på treet det også. Er jo mer enn fort nok selvsagt, men en evt. performance modell havner vel glatt på 700.000 vil jeg tippe.... ?

tja bilen i testen koster vell i fra 530, og den er "pumpet" i pris pga hype så jeg tror ikke P blir noe særlig dyrere enn 600 000 før tillegg. Tesla er jo kjent for å sjonglere mye med prisene. Tenker bare på de stakkarsene som kjøpte lanseringsversjonen av denne modellen, de fikk dog litt utstyr med og noe raskere til 100. Men likevel. 

EDIT: Ca 20% opp fra LR til performance på model 3. Tilsvarende for dagens LR pris hadde da vært 650 000. Jeg tror den blir billigere når den kommer, iallefall kort tid etter 😛

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

En av tingene som har gjort Tesla til allemannseie er jo nettopp aggresiv prising. Om nye model Y lander på nærmere 600k så risikerer de vel å prise seg litt ut av markedet?

Hvor stor er prisøkningen fra gammel modell og til den nye?

Nye model Y koster fra ca 450 000(fra husk i farten). 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

499 000 begynner den på ser jeg, da uten noe tillegg og uten vinterhjul. 

Ja for LR, og det er det eneste alternativet for meg for Y i dag. Pga AWD. Hadde de levert "SR" med AWD hadde jeg gått for den. 

Men disse prisene er pumpet, de skal garantert ned når salget faller. Prisene har jo allerede sunket en del i fra første modellen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja for LR, og det er det eneste alternativet for meg for Y i dag. Pga AWD. Hadde de levert "SR" med AWD hadde jeg gått for den. 

Men disse prisene er pumpet, de skal garantert ned når salget faller. Prisene har jo allerede sunket en del i fra første modellen. 

Når jeg sjekker får jeg følgende priser, uten noen form for ekstrautstyr 

Bakhjulsdrift 499 396

LR 525 118

LR AWD 565 813

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...