Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke slik google fungerer. 

Ja jeg leser det at du tror og tenker mye og ønsker respons på tankegangen.

Jo det er det. Hvis man ikke er kildekritisk. 

Kilden du fant er et godt eksempel på det. En 15 år gammel artikkel som ble laget før den første Teslaen rullet av samlebåndet og i tillegg ser det ut til at den kun er testet i Irland over en periode på ett år. 

Men som nevnt, så snakker jeg nå om situasjonen som eskalerer rundt Musk. En slik situasjone fantes ikke for 15 år siden, eller for ett år siden. 

Men la oss uansett håpe at dette roer seg. Men jeg må si jeg tviler. Ser mørkt ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jo det er det. Hvis man ikke er kildekritisk. 

Kilden du fant er et godt eksempel på det. En 15 år gammel artikkel som ble laget før den første Teslaen rullet av samlebåndet og i tillegg ser det ut til at den kun er testet i Irland over en periode på ett år. 

Men som nevnt, så snakker jeg nå om situasjonen som eskalerer rundt Musk. En slik situasjone fantes ikke for 15 år siden, eller for ett år siden. 

Men la oss uansett håpe at dette roer seg. Men jeg må si jeg tviler. Ser mørkt ut. 

Ja, snart brenner bilene i gaten! Det er som vanlig ett storm i vannglass. Om dette var særlig utbredt hadde vi sett at Tesla forumene var fylt av bekymrede eiere som har fått økt forsikringen sin med 100x over natten. Slik er det ikke. 

Noe økt vandalisme er det nok, men det som kommer ut er mest for klikk. Morsomt at du nevner kildekritisk når din "tankegang" kommer i fra ett par vg artikler eller annen ymse medie dekning. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja, snart brenner bilene i gaten! Det er som vanlig ett storm i vannglass. Om dette var særlig utbredt hadde vi sett at Tesla forumene var fylt av bekymrede eiere som har fått økt forsikringen sin med 100x over natten. Slik er det ikke. 

Noe økt vandalisme er det nok, men det som kommer ut er mest for klikk. Morsomt at du nevner kildekritisk når din "tankegang" kommer i fra ett par vg artikler eller annen ymse medie dekning. 

Du skriver jo selv at at det nok er "noe økt vandalisme" mot Tesla. Jeg har også sett flere avisskriverier i det siste samt opplevd bekymringer fra folk jeg kjenner rundt dette. Om ikke den bekymringen er en fasit, så er det i så fall så nærme man kommer.

Om bilen brenner får man vertfall i det minste igjen på forsikringen og politiet vil med stor sannsynlighet gjøre noe. Men småriper og annet småtteri vil dem neppe bry seg om og man må koste skadene selv. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Du skriver jo selv at at det nok er "noe økt vandalisme" mot Tesla. Jeg har også sett flere avisskriverier i det siste samt opplevd bekymringer fra folk jeg kjenner rundt dette. Om ikke den bekymringen er en fasit, så er det i så fall så nærme man kommer.

Om bilen brenner får man vertfall i det minste igjen på forsikringen og politiet vil med stor sannsynlighet gjøre noe. Men småriper og annet småtteri vil dem neppe bry seg om og man må koste skadene selv. 

Nei, man kan få slikt på forsikring som en parkeringsskade feks. Slike "småriper" er ikke billig lengre. I tillegg kjører jo Tesla 360 filming slik at en fort ser hvem som gjør det i tillegg og kan bare be de rydde opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man kan få slikt på forsikring som en parkeringsskade feks. Slike "småriper" er ikke billig lengre. I tillegg kjører jo Tesla 360 filming slik at en fort ser hvem som gjør det i tillegg og kan bare be de rydde opp. 

Ja, men man må vel betale egenandelen?

Mannen i linken min over ble filmet, men eier måtte fortsatt betale egenandel... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Ja, men man må vel betale egenandelen?

Mannen i linken min over ble filmet, men eier måtte fortsatt betale egenandel... 

Ja, men så har en som sagt filmet vedkommende og kan be de om pengene. Jeg tenker ikke særlig høyt om disse folkene så at de kommer på å dekke for fjes etc finner jeg lite sannsynlig. Men en kan klart være uheldig å oppleve en dreven vandalist med ninja skills! Men, igjen er dette også sannsynlig for andre typiske vandaliserte merker. 

Jeg sover iallefall helt fint om natten og som jeg har nevnt flere ganger håper jeg at noen tar min bil slik at jeg kan ta en prat med vedkommende. Den samtalen tror jeg blir minneverdig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja, men så har en som sagt filmet vedkommende og kan be de om pengene. Jeg tenker ikke særlig høyt om disse folkene så at de kommer på å dekke for fjes etc finner jeg lite sannsynlig. Men en kan klart være uheldig å oppleve en dreven vandalist med ninja skills! Men, igjen er dette også sannsynlig for andre typiske vandaliserte merker. 

Jeg sover iallefall helt fint om natten og som jeg har nevnt flere ganger håper jeg at noen tar min bil slik at jeg kan ta en prat med vedkommende. Den samtalen tror jeg blir minneverdig. 

Så lenge det blir en politisak (noe det jo blir etter man er blitt filmet etc. så blir gjerningspersonen trolig dømt til å betale ne bot for skadeverk og har etter det "gjort opp for seg". Du har derfor ikke noen hjemmel til å kreve inn disse pengene av personen i etterkant. og vertfall ikke utøve vold. Noen verbal opphugning tror jeg neppe biter hardt på slike mennesker. 

Men er du heldig så treffer du en angrende synder som frivillig gjør opp for seg. Men det er vel heller tvilsomt.

Endret av Bjerknez
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bjerknez said:

2 uker siden i Fredrikstad:

https://www.f-b.no/se-mannen-hoppe-pa-tesla-taket/v/5-59-3521721

Den er trolig bak betalingsmur, men en matt hoppet opp på bilen og knuste glasstaket. Bileier fikk dekket på forsikring, men måtte ut med 6.000 i egenandel. 

Egentlig veldig fint eksempel på hvor nyttig Sentry mode er.
Bilen filmet hele hendelsen og Politiet mener de klarer å identifisere mannen fra opptakene. Nydelig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Så lenge det blir en politisak (noe det jo blir etter man er blitt filmet etc. så blir gjerningspersonen trolig dømt til å betale ne bot for skadeverk og har etter det "gjort opp for seg". Du har derfor ikke noen hjemmel til å kreve inn disse pengene av personen i etterkant. og vertfall ikke utøve vold.

Men er du heldig så treffer du en angrende synder som frivillig gjør opp for seg. Men det er vel heller tvilsomt.

Vold? Hva snakker du om? Jeg ønsker å prate med personen. Forstå hvordan tankegangen er. Og jeg har ikke tenkt å kreve noen penger. Jeg ber om de, de fleste er oppegående nok til å gjøre opp for seg når de er tatt med buksene så langt nede. Men, igjen disse folkene vet en aldri med. 

Jeg sover som sagt godt om natten ang dette. Hadde vært mer bekymret om jeg kjørte rundt i en luksusbil i disse "dyrtider", folk finner på mye rart mot de som de er sjalu på..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Vold? Hva snakker du om? Jeg ønsker å prate med personen. Forstå hvordan tankegangen er. Og jeg har ikke tenkt å kreve noen penger. Jeg ber om de, de fleste er oppegående nok til å gjøre opp for seg når de er tatt med buksene så langt nede. Men, igjen disse folkene vet en aldri med. 

Jeg sover som sagt godt om natten ang dette. Hadde vært mer bekymret om jeg kjørte rundt i en luksusbil i disse "dyrtider", folk finner på mye rart mot de som de er sjalu på..

Jeg la til det med "verbal opphugning" etter du siterte innlegget mitt.

Er jo døfødt og få noe fornuftig ut av disse menneskene uansett. Jeg ville vertfall ikke tatt meg bryet med å oppsøke et annet menneske bare for å vinne argumenter. Har masse annet jeg heller vil gjøre enn det, hehe. 

Lenke til kommentar

Er jo døfødt og få noe fornuftig ut av disse menneskene uansett. Jeg ville vertfall ikke tatt meg bryet med å oppsøke et annet menneske bare for å vinne argumenter. Har masse annet jeg heller vil gjøre enn det, hehe. 

Igjen setter du ord i munnen på folk. Er ikke snakk om å vinne argumenter. Er snakk om å prøve å forstå disse syke menneskene. Det er interessant, men sannsynligvis blir det en kort samtale da de ikke selv har tenkt igjennom det hele og ender opp med å bare si "vet ikke vet ikke". 

Men om du som du startet med ønsker å redusere denne bekymringen bør du velge ett annet bilmerke som sagt. 

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om å vinne argumenter. Er snakk om å prøve å forstå disse syke menneskene. Det er interessant, men sannsynligvis blir det en kort samtale da de ikke selv har tenkt igjennom det hele og ender opp med å bare si "vet ikke vet ikke". 

En annen problemstilling blir jo da; Er det lurt å oppsøke disse syke personene?

Lenke til kommentar

Hjelper ofte å fortelle at man har videoopptak av hele hendelsen og at "du" er er lett identifiserbar, siden jeg fant deg. Vil du skrive under på skademelding eller gjøre opp for deg cash/vipps, eller ønsker du at jeg heller anmelder forholdet?

Tipper de fleste heller tar oppgjøret der og da, eller signerer skademelding der de tar på seg skylden, enn å la det bli politisak med ekstra straff og ting i rullebladet. Og har man gjerningsperson og likevel tar det via forsikring, så vil jo gjerningsperson måtte dekke hele skaden. Da skal man ikke få egenandel.

Forøvrig, masse artikler om at BMW er den bilen som oftest går igjen ved tyveri av dyre deler, med forutgående vandalisering/skader.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...