Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (12 timer siden):

Ser plutselig at når eg starter i 40 sonen og kommer inn i 50 sonen så økte faktisk farten ved flere anledninger ved første fartsøkning.

Men det som er rart er at det skjedde ikke når eg hadde vært nedi en førti sone til. Da ble den stående.

Er det noe med oppdateringen dette?

Oj! Har ikke registret det nei, og hadde nettopp en oppdatering. Har nå 2025.2.6.

Men har ikke vært bare vegen med synlig vegmerking her på en stund, så har ikke fått brukt EAP heller. Men du erfarte dette på vanlig AP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye Model Y-prisar er ute.

  • RWD SR: Frå 446.760,- til 476.996,-, opp 30.236,-.
  • RWD LR: Frå 471.499,- til 501.660,-, opp 31.161,-.
  • AWD LR: Frå 482.631,- til 535.813,-, opp 53.182,-.

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/dRQQEA/tesla-model-y-2025

Sitat

Tesla har nok også funnet den aller enkleste måten å skru av den EU-påbudte fartsgrensepipingen på. Her trykker du rett og slett kjapt på fartsgrenseikonet på skjermen, og så er lyden borte - men du må gjøre det hver gang du skrur på bilen. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er det også endelig litt prisforskjell å snakke om mellom LR og LR RWD. Med 34K+ i forskjell, så er det plutselig blitt et poeng å velge LR RWD om man vet man sjelden eller aldri vil ha virkelig behov for 4-hjulstrekk. Som bonus får man en ok rekkevidde-forbedring!

Grei gjennomgang hos Broom, som slår fast at setene er langt bedre, men viktigst, støy og komfort er kraftig forbedret:

https://www.tv2.no/broom/forste-test-stort-loft-pa-viktig-omrade/17471148/

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif og lagt til "Som bonus får man en ok rekkevidde-forbedring!"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fleire kommenterer at den er mjukare, men framleis ikkje den med best komfort. Det er det mest negative med dagens modell for min del, komforten. Det skal ikkje mykje ruglete asfalt til før det rister i bilen. Ikkje at det hadde vore aktuelt uansett, men det høyrest ikkje ut som den er mjuk nok for min del no heller.

Det blir interessant å sjå utviklinga på bruktbilar. Med eit prishopp på ny bil er det håp om at eg for solgt til ein grei pris ila. nokre månader.

Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

AWD LR: Frå 482.631,- til 535.813,-  ?

Min testbestilling (slik jeg ville hatt spec) kom på 654.000,- med utstyr og vinterhjul inkl ca 30k i avgifter

save-design--long20range20firehjulsdrift-20250220.pdf 1.18 MB · 0 Nedlastninger

535k er utgangspunktet, det minste du må ut med. Den blir sjølvsagt dyrare når du legg på vinterhjul og anna ekstra. Du har lagt til lakk, 20”, vinterhjul og EAP, som hever prisen med 120k.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (15 minutter siden):

Du har lagt til lakk, 20”, vinterhjul og EAP, som hever prisen med 120k.

🤷‍♂️ Vinterhjul er jo en nødvendighet for oss i Norge. 
Øvrig tilleggsutsyr som 20" felg og en annen lakk en plain hvit mener "jeg" også er en nødvendighet for at den ikke skal være  for "døll". Kunne valgt Stealth Gray og spart 12.000

Skrev i innlegget (slik jeg ville hatt spec)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til diskusjonen RWD vs AWD, så har jeg eid begge. Jeg bor i et bakkete landskap i midtnorge, hvor det de siste årene har vært hyppige væromslag. Typisk -5 - -7 grader, omslag til + 5 - 10. Regn fryser på bakken, og føreforholdene blir veldig vanskelige et par dager. Samme etter snøfall, hvor snøen raskt blir til en graut av sukker pga saltet. 

Min erfaring var at RWD ikke håndterte de forholdene spesielt godt. Momentet døde ut med en gang den fikk spinn på drivhjulene, og den ble stående. påfølgende bakkestart på glatta, var bare å glemme. Jeg hadde sandsekker i bagasjerommet for vekt/strøing. Brukte vel ca 25kg sand den vinteren på å komme meg løs. 

Med AWD har jeg ikke hatt ett problem heller. NULL. Den tar seg fram (på akkurat de samme veiene, samme J@vlige føret) uten noen problemer. Kommer til å kjøpe piggdekk neste vinter, og regner med vinteren (føremessig) går som en lek. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Tesla/bil uten AWD igjen, forskjellen er enorm de dagene du trenger det. Og nei, det er ikke bare å la bilen stå. Jeg har unger som skal kjøres og hentes osv.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Syar-2003 said:

🤷‍♂️ Vinterhjul er jo en nødvendighet for oss i Norge. 
Øvrig tilleggsutsyr som 20" felg og en annen lakk en plain hvit mener "jeg" også er en nødvendighet for at den ikke skal være  for "døll". Kunne valgt Stealth Gray og spart 12.000

Skrev i innlegget (slik jeg ville hatt spec)

Kjedelig å gå for Tesla sine dyre standard vinterhjul som alle andre har. Bøttevis av billigere og kulere 3eparts felger der ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

🤷‍♂️ Vinterhjul er jo en nødvendighet for oss i Norge. 
Øvrig tilleggsutsyr som 20" felg og en annen lakk en plain hvit mener "jeg" også er en nødvendighet for at den ikke skal være  for "døll". Kunne valgt Stealth Gray og spart 12.000

Skrev i innlegget (slik jeg ville hatt spec)

Nå er det endel kritikk på programvaren som koster litt, og gir lite eller intet forskjell av noen betydning i Norge. Så derfor lurer jeg på hvorfor akkurat du mener den er verdt pengene for deg? Hvilke forbedringer i den, mener du gir deg fordeler verdt å betale såpass for?

Dette er ikke kritikk i skjult form, men oppriktig nysgjerrighet, da jeg vet det er mange meninger her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

🤷‍♂️ Vinterhjul er jo en nødvendighet for oss i Norge. 
Øvrig tilleggsutsyr som 20" felg og en annen lakk en plain hvit mener "jeg" også er en nødvendighet for at den ikke skal være  for "døll". Kunne valgt Stealth Gray og spart 12.000

Skrev i innlegget (slik jeg ville hatt spec)

Du satte eit spørsmålsteikn ved prisen eg hadde skrive. Kva du vil ha av utstyr er opp til deg, men her var det snakk om startpris med kun inkludert utstyr, og korleis den prisen har endra seg.

Dei fleste kjøper sjølvsagt vinterhjul, men bilprisar blir stort sett samanlikna utan å legge det til. Er du i same prissegment og biltype så tar dei fleste rundt 25k for vinterhjul. Kjøper du vinterhjul andre stader kan ein få det til 40-70% av prisen som leverandørane tilbyr.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til diskusjonen RWD vs AWD, så har jeg eid begge. Jeg bor i et bakkete landskap i midtnorge, hvor det de siste årene har vært hyppige væromslag. Typisk -5 - -7 grader, omslag til + 5 - 10. Regn fryser på bakken, og føreforholdene blir veldig vanskelige et par dager. Samme etter snøfall, hvor snøen raskt blir til en graut av sukker pga saltet. 

Min erfaring var at RWD ikke håndterte de forholdene spesielt godt. Momentet døde ut med en gang den fikk spinn på drivhjulene, og den ble stående. påfølgende bakkestart på glatta, var bare å glemme. Jeg hadde sandsekker i bagasjerommet for vekt/strøing. Brukte vel ca 25kg sand den vinteren på å komme meg løs. 

Med AWD har jeg ikke hatt ett problem heller. NULL. Den tar seg fram (på akkurat de samme veiene, samme J@vlige føret) uten noen problemer. Kommer til å kjøpe piggdekk neste vinter, og regner med vinteren (føremessig) går som en lek. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Tesla/bil uten AWD igjen, forskjellen er enorm de dagene du trenger det. Og nei, det er ikke bare å la bilen stå. Jeg har unger som skal kjøres og hentes osv.  

Bor du slik til, eller har bekjente som bor slik til, ville heller ikke jeg valgt noe annet.

For egen del bor jeg på et flatt område i Oslo, med få høydemeter fra havet. Alle mine venner, bekjente og fmilie som jeg besøker, har veldig lite bakker som kan bli utfordrende. Det verste jeg kan komme ut for, er kryss når det er dårlig måkt, og is med våt slush oppå, eller våt is.

Det møter jeg svært få dager i året, og jeg tenker en RWD takler dette noe bedre enn en FWD. Selv om slike kryss kan være noe utfordrende om det blir en liten "bakke" opp til veien jeg skal inn på (flere steder der jeg bodde før, hadde 1m eller så forskjell fra sidevei til hovedvei).

For min del ser jeg ikke poenget med å betale ekstra for det, om det er mer enn 20 K forskjell! 20K eller mindre, da er forskjellen så liten at da kan jeg være raus med meg selv, selv om jeg tviler på at jeg reelt sett trenger det!

Uansett, dette må jo enhver vurdere selv!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Nå er det endel kritikk på programvaren som koster litt, og gir lite eller intet forskjell av noen betydning i Norge. Så derfor lurer jeg på hvorfor akkurat du mener den er verdt pengene for deg? Hvilke forbedringer i den, mener du gir deg fordeler verdt å betale såpass for?

Er det EAP som er tema her? Får ikke åpne linken til @Syar-2003.

EAP mener jeg er verdt hver krone (hvis den ikke har steget voldsomt i pris). Den bruker jeg mye.

Men FSD mener jeg er ubrukelig i Norge, og kommer nok til å forbli det i maaange år framover.

Lenke til kommentar

Tror de siste dagene med Trumps og Musk sine angrep på Ukraina og Zelensky kommer til å få negativt konsekvenser på salget... Hva tror dere? Synes det setter en stor demper og dårlig smak i munnen  på  den nye bilen. Synd at det er sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Er det EAP som er tema her? Får ikke åpne linken til @Syar-2003.

EAP mener jeg er verdt hver krone (hvis den ikke har steget voldsomt i pris). Den bruker jeg mye.

Men FSD mener jeg er ubrukelig i Norge, og kommer nok til å forbli det i maaange år framover.

Ja, det var EAP han hadde krysset av, og derved spørsmål om. 

Men da spør jeg deg i samme slengen, hvilke funksjoner i EAP som ikke finnes i Standard AP er det du bruker mye, som gjør den verdt pengene for deg?

Lenke til kommentar

Kva er dei viktigaste forskjellane som de brukar i kvardagen mellom Basic og Enhanced?

Eg hadde ikkje bruk for det, så min vart kjøpt med basic. Synest ikkje Tesla sin CC er noko god, så den blir heller ikkje brukt noko særleg. Ikkje at veiane her eg bur egnar seg så godt til sånt uansett.

IMG_2840.jpeg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (22 timer siden):

Skal tro hvor lenge "Launch Series" kommer til å vare, før de kommer med vanlig TMY? Nesten så jeg har bestilt Launch series opp til flere ganger nå, men har klart å holdt meg😅I håp om at jeg kan spare 50-80K på vanlig MY. Begynner å bli bli utålmodig. Er også spent på om Performance kommer i samme slengen eller om den kommer senere? Er jo den jeg har aller mest lyst på.

Det tok ikke lang tid gitt 😄 Da er ny Model Y bestilt 😁

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...