Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

Hva er listen over biler jeg kan kjøpe hvis jeg vil være på riktig side av historien?
Er det Hyundai, Toyota og VAG? Eller finnes det fler?

Ikke VAG i hvertfall. Du ønsker vel ikke å støtte firma som er straffedømt for svindel? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal tro hvor lenge "Launch Series" kommer til å vare, før de kommer med vanlig TMY? Nesten så jeg har bestilt Launch series opp til flere ganger nå, men har klart å holdt meg😅I håp om at jeg kan spare 50-80K på vanlig MY. Begynner å bli bli utålmodig. Er også spent på om Performance kommer i samme slengen eller om den kommer senere? Er jo den jeg har aller mest lyst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (5 minutter siden):

Skal tro hvor lenge "Launch Series" kommer til å vare, før de kommer med vanlig TMY? Nesten så jeg har bestilt Launch series opp til flere ganger nå, men har klart å holdt meg😅I håp om at jeg kan spare 50-80K på vanlig MY. Begynner å bli bli utålmodig. Er også spent på om Performance kommer i samme slengen eller om den kommer senere? Er jo den jeg har aller mest lyst på.

Performance kommer nok senere enn "vanlig" LR og RWD-varianter, er det sagt allerede. De skal vel gjøre litt mere endringer på den, i likhet med hva de gjorde med TM3H-Performaveutgaven.

Kommer an på hvor tungt det blir for Tesla å selge "gammel" variant til de er nesten tom, men tipper vi får se den mars-april i non-launch-versjoner!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Papirkurven said:

Skal tro hvor lenge "Launch Series" kommer til å vare, før de kommer med vanlig TMY? Nesten så jeg har bestilt Launch series opp til flere ganger nå, men har klart å holdt meg😅I håp om at jeg kan spare 50-80K på vanlig MY. Begynner å bli bli utålmodig. Er også spent på om Performance kommer i samme slengen eller om den kommer senere? Er jo den jeg har aller mest lyst på.

Kommer nok snart. Så en artikkel i går som nevnte batteristørrelsen på RWD utgaven så mulig de allerede produseres.

Performance spørs det vel litt om du må vente på slik man måtte med Highland. Er vel ikke den de fleste kjøper kansje..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (52 minutter siden):

Prater vi fortsatt om dieselgate eller er det noe nytt nå?

Dieselgate er relativ fersk møkk, så vi forholder oss til den enda. Sistemann i konsernledelsen (Winterkorn?) er vel i retten i disse dager, så det er fortsatt høyst aktuelt.

Hitling derimot er for gammelt til å dra fram nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (49 minutter siden):

Skal tro hvor lenge "Launch Series" kommer til å vare, før de kommer med vanlig TMY? Nesten så jeg har bestilt Launch series opp til flere ganger nå, men har klart å holdt meg😅I håp om at jeg kan spare 50-80K på vanlig MY. Begynner å bli bli utålmodig. Er også spent på om Performance kommer i samme slengen eller om den kommer senere? Er jo den jeg har aller mest lyst på.

Skjønner godt ditt dilemma. Skal også bytte til Juniper, men ikke før om et år er planen. Så jeg er ikke fullt så rastløs som deg. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Ville tenkt meg om 3 ganger før jeg valgte noe annet enn LR AWD.

Da tenker jeg på verditap som jeg tok opp tidligere.

67% av nybiler har 4 hjulstrekk, og ser på man på biler i Model Y klassen, så har 90% + det

Så de kronene man sparer ved å velge 2 hjulstrekk når man kjøper bilen ny, kan man anta at man taper veldig fort på ekstra verditap når man skal selge den igjen.

Prisforskjellen på TMY LR og LR RWD er for liten til å forsvare å gå for LR RWD. På TM3H er dog forskjellen akkurat så stor, at det gir mening. Sparer penger, og ikke bare småkroner, og får samtidig den med lengst rekkevidde. Håper de senker pris på TMYJ LR RWD, så prisforskjellen blir nærmere den prisforskjellen man ser på TM3H-versjonene!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Ville tenkt meg om 3 ganger før jeg valgte noe annet enn LR AWD.

Da tenker jeg på verditap som jeg tok opp tidligere.

67% av nybiler har 4 hjulstrekk, og ser på man på biler i Model Y klassen, så har 90% + det

Så de kronene man sparer ved å velge 2 hjulstrekk når man kjøper bilen ny, kan man anta at man taper veldig fort på ekstra verditap når man skal selge den igjen.

Det er nok riktig, men samtidig så bør du behalde ein nykjøpt bil lenge, og om verditapet er stort hindrar det deg kanskje i å bytte den ut, så det kan bli vinn-vinn. Billegare i innkjøp og du får meir ut av å ha kjøpt ny bil.

Skal du først ha LR så ville eg ikkje vurdert noko anna enn AWD sidan det berre er 10k forskjell, men frå SR er det 35k opp til LR AWD. Det som manglar er SR AWD.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (47 minutter siden):

Prisforskjellen på TMY LR og LR RWD er for liten til å forsvare å gå for LR RWD. På TM3H er dog forskjellen akkurat så stor, at det gir mening. Sparer penger, og ikke bare småkroner, og får samtidig den med lengst rekkevidde. Håper de senker pris på TMYJ LR RWD, så prisforskjellen blir nærmere den prisforskjellen man ser på TM3H-versjonene!

Enig, på model 3 er det en helt sinnsyk value! Ikke så værst på glatten er den heller! 

Men akkurat Y hadde jeg nok godt for awd både med tanke på prisforskjell samt at det hører liksom til en slik bil tenker jeg. Men TM3'en jeg har nå er nok bilen med mest value jeg har hatt ever. Salgsprisen ser også fin ut enn så lenge og jeg tviler på at det blir særlige prisdump på denne. Den er allerede så lav. 

Lenke til kommentar

Ser TM3 begynner å duppe under 200k på finn nå.

Tenker på ungdommen som vokser opp nå, kontra når jeg var ung.

Tenk å kunne handle bil med 4x4, hengerfeste, masse plass som har 460hk og 0-100 på lavt 4 tall, eller til og med 3 tall! 

Forsikringen er vel like sur som den var når jeg var ung på morrobiler, men allikevel

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Dieselgate er relativ fersk møkk, så vi forholder oss til den enda. Sistemann i konsernledelsen (Winterkorn?) er vel i retten i disse dager, så det er fortsatt høyst aktuelt.

Rettsaken utsatt igjen pga av helse har jeg fått med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Dieselgate er relativ fersk møkk, så vi forholder oss til den enda. Sistemann i konsernledelsen (Winterkorn?) er vel i retten i disse dager, så det er fortsatt høyst aktuelt.

Hitling derimot er for gammelt til å dra fram nå.

Ok. La oss ignorere at VW tok ansvar og fikset opp i dette og at Winterkorn ikke har vært konsernleder i snart 10 år. At rettsaken først er nå i disse dager kan man absolutt gi rettsvesenet kritikk for.

La oss også ignorere det faktumet at det var langt flere blandet inn i denne skandalen enn bare VW.

 

Om det er dieselgate som er relevansen for hvorvidt en skal handle fra listen du i utgangspunktet svarte på, så er vel svaret: Ingen.

Endret av Hansien
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Enig, på model 3 er det en helt sinnsyk value! Ikke så værst på glatten er den heller! 

Men akkurat Y hadde jeg nok godt for awd både med tanke på prisforskjell samt at det hører liksom til en slik bil tenker jeg. Men TM3'en jeg har nå er nok bilen med mest value jeg har hatt ever. Salgsprisen ser også fin ut enn så lenge og jeg tviler på at det blir særlige prisdump på denne. Den er allerede så lav. 

Akkurat det samme jeg tenker. Da jeg kjøpte min TM3 SR+ RWD, var prisforskjellen på rundt 100k mellom den og LR AWD. For mye etter min mening og RWD modellen var den som ga mest bil for penga. Går ikke noe mer ned i verdi enn AWD versjonen og tviler på at den hadde vært noe problem å selge, selv om de fleste nordmenn kjøper/foretrekker AWD :)   

Kommer meg frem overalt med den(spesielt etter jeg gikk over til piggdekk)og kan i tillegg leke litt meg litt på snøen med litt sladding når jeg vil det 😛 Så AWD er absolutt ikke noe must for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Dieselgate er relativ fersk møkk, så vi forholder oss til den enda. Sistemann i konsernledelsen (Winterkorn?) er vel i retten i disse dager, så det er fortsatt høyst aktuelt.

Hitling derimot er for gammelt til å dra fram nå.

Så å kjøpe et bilmerke pga at de en periode for 10 år siden bygget biler med for høye utslipp i enkelte amerikanske stater, noe de har gjort opp for, det er ikke greit. Men å kjøpe bil fra et regime som holder på å rive både USA og Europa i filler, det er helt innenfor? Og på toippen av alt kaller du andre for dobbeltmoralske?

Endret av AL123
  • Liker 8
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Ser TM3 begynner å duppe under 200k på finn nå.

Tenker på ungdommen som vokser opp nå, kontra når jeg var ung.

Tenk å kunne handle bil med 4x4, hengerfeste, masse plass som har 460hk og 0-100 på lavt 4 tall, eller til og med 3 tall! 

Forsikringen er vel like sur som den var når jeg var ung på morrobiler, men allikevel

Har vel aldri vært vanskeligere for en ungdom å skaffe seg en kul bil til overkommelig pris, desverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjørte innover mot byen fra der eg bor i dag. På ap. Har vært på jobb lenge så minst en oppdatering er installert siden sist eg kjørte strekket.

Ser plutselig at når eg starter i 40 sonen og kommer inn i 50 sonen så økte faktisk farten ved flere anledninger ved første fartsøkning.

Men det som er rart er at det skjedde ikke når eg hadde vært nedi en førti sone til. Da ble den stående.

Er det noe med oppdateringen dette?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (17 timer siden):

Ok. La oss ignorere at VW tok ansvar og fikset opp i dette og at Winterkorn ikke har vært konsernleder i snart 10 år. At rettsaken først er nå i disse dager kan man absolutt gi rettsvesenet kritikk for.

La oss også ignorere det faktumet at det var langt flere blandet inn i denne skandalen enn bare VW.

Om det er dieselgate som er relevansen for hvorvidt en skal handle fra listen du i utgangspunktet svarte på, så er vel svaret: Ingen.

Registrerer at det er mange som ignorerer at svindel og ulovligheter er en del av bedriftskulturen i VW/VAG. Også blant de ivrigste "Tesla-moralistene". Så det er tydeligvis flere "typer" moral ute og går her. Man har moral og man har dobbeltmoral.

At det var flere bilprodusenter som drev med samme type svindel er ingen unnskyldning. Det er barnehage retorikk alá "det var han som begynte"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...