Trestein Skrevet mandag kl 19:31 Del Skrevet mandag kl 19:31 Snowleopard skrev (4 timer siden): Bensinmotorer går gjerne på det dobbelte og triple turtallet av disse dieselmotorene, og en MC er lett oppe i det doble av det igjen. Men der har man ikke varmepumpe riktignok, og vet ikke om turtallet på en bensinmotor har noe sammenheng med turtallet på en ev. varmepumpe i en bensinbil. Dynamoer på bensin og diesel biler er ofte gearet 1:2 Går motoren 6000rpm vil dynamoen gå 12000 rpm. Dette kan enkelt justeres. Air cond pumper som har et drivhjul som er 1:4 av drivhjulet på veivaksel har jeg aldri sett Disse vil da kunne nå 4x hastigheten til motoren Anyway teslas pumpe gjør 16000rpm. Det kan godt hende at pumpa på min bil gjør det samme. Har ikke sjekket Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet mandag kl 21:13 Del Skrevet mandag kl 21:13 Complexity skrev (På 16.2.2025 den 14.02): Er nok designet slik med vilje og du kommer nok ikke unna. Når bilen min har på denne funksjonen og jeg åpnet bakdøren og setter inn en unge så dempes det noe som hindrer ungen fra å bli kokt der inne. Det virker ikke som de har spurt noen som faktisk bor i kaldere strøk.. Med mindre du lar mobilen ligge inne i bilen låser den seg jo bare når du for eksempel børster av panseret.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet mandag kl 21:14 Del Skrevet mandag kl 21:14 Iterion skrev (På 16.2.2025 den 15.23): Prøvd å sett om det funker i camping/dogmode? Verdt et forsøk. 👍 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet tirsdag kl 10:41 Del Skrevet tirsdag kl 10:41 Noen som har bestilt Model Y her, den nye? Og, tilleggsspørsmål er det noen som har solgt Model Y i det siste på finn? Hvordan var etterspørselen? Jeg kjenner på lysten på noe nytt. Fikk kikket på Y'en på ecarexpo i forrige uken, og den ga mersmak, men ikke sååå mye. Ventilerte seter er det som frister mest. Jeg forsøkte sånn halvveis å sette opp et regnestykke på hvor mye det koster meg å bytte, men ble ikke helt enig med meg selv om parameterne. Har en 2023 LR Y nå. Slik det ser ut så har den tapt seg 50 - 60k i året. Antar at den fortsetter med det, selger den uansett før den er 4 år gammel. Så hvis jeg kjøper en ny, så vil det vel egentlig ikke utgjøre noe særlig forskjell i kostnader vil jeg tro? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet tirsdag kl 16:52 Del Skrevet tirsdag kl 16:52 (endret) bzzlink skrev (6 timer siden): Fikk kikket på Y'en på ecarexpo i forrige uken, og den ga mersmak, Virkelig? Synes det var en av de mer forglemmelige bilene der. Bortsett fra en del av kinabilene da, som jeg sliter med å skille fra hverandre. Mest skuffende var interiøret. Lenge siden jeg har kjørt Model Y, men var ikke lett å se noen store forbedringer. Endret tirsdag kl 16:52 av AL123 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet tirsdag kl 16:56 Del Skrevet tirsdag kl 16:56 Det ser ut som en Tespeng model y. Jeg vil tro salget av denne ikke blir voldsomt den første tiden med tanke på den store prisøkningen på over 120 tusen. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet tirsdag kl 18:25 Del Skrevet tirsdag kl 18:25 1 hour ago, kremt said: Det ser ut som en Tespeng model y. Jeg vil tro salget av denne ikke blir voldsomt den første tiden med tanke på den store prisøkningen på over 120 tusen. Synes den ser bedre ut enn den gamle. Men er ikke noe fan av sånne lysstriper over hele fronten, den så bedre ut på en photoshopping jeg så hvor midten var tatt vekk. Hvis man tar inn prisen på sånn sølvlakk og større felger så er vel prisøkningen på ca. 60000,- Går utifra at de setter den ned utover våren. Ser egentlig ingen alternativer til Y i mitt prisleie. 550000,- Liker Enyaq Coupe RS, men går utifra at den koster 650k. Eller mer. Den har ikke kommet enda. Likte Zeeker 7x, men da måtte det bli leasing i tilfelle og den koster 700 ink vinterhjul. Den sporter dog luftfjæring og det savner jeg merker jeg Lenke til kommentar
Zeph Skrevet tirsdag kl 21:01 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 (endret) bzzlink skrev (10 timer siden): Noen som har bestilt Model Y her, den nye? Og, tilleggsspørsmål er det noen som har solgt Model Y i det siste på finn? Hvordan var etterspørselen? Jeg kjenner på lysten på noe nytt. Fikk kikket på Y'en på ecarexpo i forrige uken, og den ga mersmak, men ikke sååå mye. Ventilerte seter er det som frister mest. Jeg forsøkte sånn halvveis å sette opp et regnestykke på hvor mye det koster meg å bytte, men ble ikke helt enig med meg selv om parameterne. Har en 2023 LR Y nå. Slik det ser ut så har den tapt seg 50 - 60k i året. Antar at den fortsetter med det, selger den uansett før den er 4 år gammel. Så hvis jeg kjøper en ny, så vil det vel egentlig ikke utgjøre noe særlig forskjell i kostnader vil jeg tro? Kostnaden er at du kjøper ny bil og tar det største verditapet i starten. Bilane går mindre ned i verdi per år som går, så det er ikkje flatt 60-80k per år. Her er eit eksempel på bil til 500k: År - Verdifall % mot nypris - Verdifall kroner mot nypris År 1: 20% - 100.000,- År 2: 31% - 155.00,- År 3: 40% - 200.000,- År 4: 47% - 235.000,- År 5: 51% - 255.000,- Om den gamle bilen blir tatt som innbytte kan du tape 20-50k på det òg. Får du solgt privat kan det sjå betre ut, men aldri noko garanti for at du får det du vil ha. Om du vil finrekne så har Smartepenger mange gode kalkulatorer: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall Eg har sjølv gått med tanke om å bytte ut Model Y, men det ville nok blitt mot ein anna modell av tilsvarande alder og helst kjøp/salg privat for at det ikkje skal bli så dyrt. Kjøper du ny bil til 500k og selger etter to år for å kjøpe ny bil til 500k igjen så har det kosta ca. 310.000,- i verdifall å eige dei bilane over fire år. Prosentane er eit snitt, så nokre bilar har større tap og andre har mindre. Det er litt flaks involvert, samt at utstyrsnivå og modell spelar inn. Det er vel mange bilar i den prisklassen, men mange kan prise seg ut om du legg på nok utstyr. Skoda Elroq kunne eg tenke meg, men den finnes ikkje brukt endå. Endret tirsdag kl 21:04 av Zeph 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet onsdag kl 06:33 Del Skrevet onsdag kl 06:33 9 hours ago, Zeph said: Kostnaden er at du kjøper ny bil og tar det største verditapet i starten. Bilane går mindre ned i verdi per år som går, så det er ikkje flatt 60-80k per år. Her er eit eksempel på bil til 500k: År - Verdifall % mot nypris - Verdifall kroner mot nypris År 1: 20% - 100.000,- År 2: 31% - 155.00,- År 3: 40% - 200.000,- År 4: 47% - 235.000,- År 5: 51% - 255.000,- Om den gamle bilen blir tatt som innbytte kan du tape 20-50k på det òg. Får du solgt privat kan det sjå betre ut, men aldri noko garanti for at du får det du vil ha. Om du vil finrekne så har Smartepenger mange gode kalkulatorer: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall Eg har sjølv gått med tanke om å bytte ut Model Y, men det ville nok blitt mot ein anna modell av tilsvarande alder og helst kjøp/salg privat for at det ikkje skal bli så dyrt. Kjøper du ny bil til 500k og selger etter to år for å kjøpe ny bil til 500k igjen så har det kosta ca. 310.000,- i verdifall å eige dei bilane over fire år. Prosentane er eit snitt, så nokre bilar har større tap og andre har mindre. Det er litt flaks involvert, samt at utstyrsnivå og modell spelar inn. Det er vel mange bilar i den prisklassen, men mange kan prise seg ut om du legg på nok utstyr. Skoda Elroq kunne eg tenke meg, men den finnes ikkje brukt endå. Av erfaring fra Model 3 som jeg eide i 4 år. Så tapte den seg akkurat 200000 på 4 år. Så regnestykket er ikke så ille som ditt. Ser på 4år gamle Y nå at verditapet der har ikke vært så ille Denne kostet vel 535000 ny Dette er den billigste 21 modellen på Finn under 65k km. Når jeg solgte 3’n min så la jeg meg 15000 under billigste sammenlignbare og solgte samme dag som jeg la den ut. Ble nedringt. Har gått noen runder og funnet ut at jeg bare svetter på ryggen et par år til med uventilerte seter. Men tror merverditapet ikke er noe særlig mer enn 50k på å selge år 2 enn 4 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet onsdag kl 06:46 Del Skrevet onsdag kl 06:46 Enkelttilfeller fortel ikkje så mykje om statistikken. Akkurat TMY har hatt store svingninger i nypris, spesielt januar 2023, så det blir veldig avhengig av kjøpetidspunktet. Her er eit utdrag frå ein VG-artikkel: Sitat Tesla Model Y var, med kjempemargin, bestselgeren i det norske markedet både i 2022 (17.354 registreringer) og i 2023 (23.088). 2022-modellen har hatt et verditap på drøyt 180.000 kroner på to år (29 prosent), det tiende største verditapet. 2023-modellene gikk ned med 15 prosent – drøyt 80.000 kroner på ett år. Dette gjør Model Y til bilen med det femte største verditapet. 13. januar 2023 dumpet Tesla prisen på Model Y. Over natten var nybilprisen på rimeligste versjon ned med 120.000 kroner. Ett år senere ble prisene satt noe opp igjen, før prisene igjen ble kuttet med drøyt 30.000 kroner. Kva ein bil ligg ute til på Finn og kva den blir solgt for er ikkje alltid same sum. Forhandlarar kan ofte ta litt høgare pris enn private òg. Tala eg brukte er sikkert eit snitt over lengre tid, så det stemmer sjølvsagt ikkje med alle modellar, men gjev ein peikepinn på kva ein må rekne med. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet onsdag kl 07:29 Del Skrevet onsdag kl 07:29 Alle mine har solgt over forventet restpris om en bruker typiske kalkulatorer. Opplever at Tesla har holdt seg bra i pris men siden de sjonglerer mye med prisen kan en være mega uheldig. Men dette har jo "resten" begynt med også, så er vell nye normen. Bil koster flesk. Det jeg dog har lært er at jeg lever godt med en billig bil og trenger ikke sprekest motor, full pakke osv. Det svir bare ekstra når en selger Ïft prisene min bil ligger ute til på finn nå har jeg gjort nok ett kupp! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 07:56 Del Skrevet onsdag kl 07:56 (endret) 1 hour ago, bzzlink said: Av erfaring fra Model 3 som jeg eide i 4 år. Så tapte den seg akkurat 200000 på 4 år. Så regnestykket er ikke så ille som ditt. Ser på 4år gamle Y nå at verditapet der har ikke vært så ille Denne kostet vel 535000 ny Dette er den billigste 21 modellen på Finn under 65k km. Når jeg solgte 3’n min så la jeg meg 15000 under billigste sammenlignbare og solgte samme dag som jeg la den ut. Ble nedringt. Har gått noen runder og funnet ut at jeg bare svetter på ryggen et par år til med uventilerte seter. Men tror merverditapet ikke er noe særlig mer enn 50k på å selge år 2 enn 4 Kjenner jeg Tesla rett så passer de nye setene rett i de gamle bilene så du kan jo vurdere å bare bytte setet. Må kansje jukse litt for å aktivere ventilasjonen eneste. Er meget fristet til å putte Higland Performance sete i min 2019 modell. Passer rett inn og alt funker (untatt ventilasjon) men gir en liten feilkode på skjermen. Lenge siden jeg har sjekket kansje noen har funnet ut av feilkoden. Man får også uorginale stoler med ventilasjon til 3/Y. https://evoffer.com/product/model-3-y-highland-performance-style-sport-seats/ Koster litt men småpenger kontra å bytte bil Endret onsdag kl 08:02 av Complexity Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet onsdag kl 08:23 Del Skrevet onsdag kl 08:23 23 minutes ago, Complexity said: Kjenner jeg Tesla rett så passer de nye setene rett i de gamle bilene så du kan jo vurdere å bare bytte setet. Må kansje jukse litt for å aktivere ventilasjonen eneste. Er meget fristet til å putte Higland Performance sete i min 2019 modell. Passer rett inn og alt funker (untatt ventilasjon) men gir en liten feilkode på skjermen. Lenge siden jeg har sjekket kansje noen har funnet ut av feilkoden. Man får også uorginale stoler med ventilasjon til 3/Y. https://evoffer.com/product/model-3-y-highland-performance-style-sport-seats/ Koster litt men småpenger kontra å bytte bil Det finnes kit fra hansshow også hvor man kun bytter trekkene, men monteringsanvisningen var litt avskrekkende https://www.hansshow.com/en-no/products/model-3-y-seat-ventilation-cooling-cushion?variant=42539603427540 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet onsdag kl 08:41 Del Skrevet onsdag kl 08:41 1 hour ago, Zeph said: Enkelttilfeller fortel ikkje så mykje om statistikken. Akkurat TMY har hatt store svingninger i nypris, spesielt januar 2023, så det blir veldig avhengig av kjøpetidspunktet. Her er eit utdrag frå ein VG-artikkel: Kva ein bil ligg ute til på Finn og kva den blir solgt for er ikkje alltid same sum. Forhandlarar kan ofte ta litt høgare pris enn private òg. Tala eg brukte er sikkert eit snitt over lengre tid, så det stemmer sjølvsagt ikkje med alle modellar, men gjev ein peikepinn på kva ein må rekne med. Man kan også si at statistikken ikke forteller så mye om enkelttilfeller Jeg eide bruktbilsjappe for mange år siden, så kan å selge bil selv. Av det jeg kan se så holder Tesla seg veldig godt i pris. Som alltid så er det lite å få igjen for ekstrautstyr som er kun kosmetisk. Men så lenge man kjøper base modellen, og ikke bruker 100k ekstra på lakk, felger og autopilot, så har det vært lavt verditap overall på Tesla. Som en tommelfingerregel; Så lenge man eier en bil det er etterspørsel etter, altså en som ligger i shortlisten på finn, så selger man kjapt om man legger seg 3-5% under den billigste sammenlignbare. Dersom man selger noe som det er veldig få naturlige søk etter på finn, så må man bruke noen tusenlapper på Google Display og Meta for å finne kjøperne. Men prisen på elbil kan lett stupe over hele linja de neste 2 årene, avhengig av om CAFE reglene blir stående og om tollmurer mot Kina blir stående. Så tror jeg sitter stille i båten (bilen) jeg har 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet onsdag kl 14:36 Del Skrevet onsdag kl 14:36 bzzlink skrev (5 timer siden): Som en tommelfingerregel; Så lenge man eier en bil det er etterspørsel etter, altså en som ligger i shortlisten på finn, så selger man kjapt om man legger seg 3-5% under den billigste sammenlignbare. Korleis veit du kva biler som finnes der? Dei siste dagane har det vore ein oppadgåande trend av TMY ute på Finn, men det er litt kort periode for å vurdere. Ein forhandlar ville gje 350k for min og sa dei kunne selge for 400k. Lågaste pris for tilsvarande bil eg fann på Finn er 425k, og då har dei dobbelt så mange kilometer på tellaren. Med tilsvarande km er dei oppe mot 450k, som verkar dyrt for ein 1.5-2 år gammal vil. Ikkje at det var aktuelt å bytte den inn. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet onsdag kl 18:31 Del Skrevet onsdag kl 18:31 3 hours ago, Zeph said: Korleis veit du kva biler som finnes der? Dei siste dagane har det vore ein oppadgåande trend av TMY ute på Finn, men det er litt kort periode for å vurdere. Ein forhandlar ville gje 350k for min og sa dei kunne selge for 400k. Lågaste pris for tilsvarande bil eg fann på Finn er 425k, og då har dei dobbelt så mange kilometer på tellaren. Med tilsvarande km er dei oppe mot 450k, som verkar dyrt for ein 1.5-2 år gammal vil. Ikkje at det var aktuelt å bytte den inn. Ligger en liten «vis alle» link under listen over bilmerker. Hvis bilen din ligger inni der er det lav interesse…. Ikke like høy på alle utenfor heller sef. Men ville annonsert utenfor finn i tillegg på lav interesse biler/merker Er vel nok av kunder som vil at andre skal ta det initielle verditapet. Også verdt å merke seg at billån begynte å telle mot gjeldsgrad i midten av 2023. Så mange som får seg en overraskelse over at de ikke lenger får så stort billån som man gjorde før, og kanskje ikke kan finansiere en ny bil, selv om man kunne det ved forrige bilbytte. Så selv om man ser at det hadde vært lurere å spytte i 80.000 kr til og kjøpe en helt ny, så får man ikke den finansieringen rett og slett. (Er selv i den båten, pga utleieleighet har jeg veldig høyt lån i forhold til inntekt så får ikke kjøpt bil til noe særlig mer enn 550k, selv om jeg kunne finansiere til 700+ for noen år siden) 2 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet onsdag kl 19:19 Del Skrevet onsdag kl 19:19 Blir spennende å se på salgstallene fremover. Husk at å kjøpe tesla er å gi en stemme til putin og et steg nærmere storkrig. Håper folk er på rette siden av historien. 5 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 20:27 Del Skrevet onsdag kl 20:27 bzzlink skrev (1 time siden): Ligger en liten «vis alle» link under listen over bilmerker. Hvis bilen din ligger inni der er det lav interesse…. Ikke like høy på alle utenfor heller sef. Men ville annonsert utenfor finn i tillegg på lav interesse biler/merker Er vel nok av kunder som vil at andre skal ta det initielle verditapet. Også verdt å merke seg at billån begynte å telle mot gjeldsgrad i midten av 2023. Så mange som får seg en overraskelse over at de ikke lenger får så stort billån som man gjorde før, og kanskje ikke kan finansiere en ny bil, selv om man kunne det ved forrige bilbytte. Så selv om man ser at det hadde vært lurere å spytte i 80.000 kr til og kjøpe en helt ny, så får man ikke den finansieringen rett og slett. (Er selv i den båten, pga utleieleighet har jeg veldig høyt lån i forhold til inntekt så får ikke kjøpt bil til noe særlig mer enn 550k, selv om jeg kunne finansiere til 700+ for noen år siden) Ja, tipper mye av markeder er "mettet" pga. bankenes krav. Og godt er det.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet onsdag kl 21:40 Del Skrevet onsdag kl 21:40 (endret) Bilar som blir registrert no var enten bestilt for ei tid tilbake eller klar for levering og kjøpt direkte, men eg vil tru dei fleste var bestilt. Det er ein del MY klar for henting, mest demobilar. Så langt i februar: Endret onsdag kl 21:40 av Zeph Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 11 hours ago, PgUp said: Blir spennende å se på salgstallene fremover. Husk at å kjøpe tesla er å gi en stemme til putin og et steg nærmere storkrig. Håper folk er på rette siden av historien. Hva er listen over biler jeg kan kjøpe hvis jeg vil være på riktig side av historien? Er det Hyundai, Toyota og VAG? Eller finnes det fler? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå