Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvordan klimaanlegget kan bli litt mindre ADHD? Det jeg tenker på at når jeg setter bilen på 'tin bil' fra appen og det viser seg at den ikke er ferdig tint når jeg kommer ut, så vinner jeg frem skrape og børste for å få bilen klar til kjøring. OG SÅ TAR DEN %¤#% IDIOTBILEN OG SKRUR AV TIN-BIL FUNKSJONEN! 

Med andre ord, jeg ønsker en modus som lar klimaanlegget stå  på fullt øs frem til jeg manuelt demper det(alternativ treffer en tidsgrense). På denne tiden av året er det at klimaanlegget erklærer seg ferdig med jobben det millisekundet jeg åpner en dør det største irritasjonsmomentet ved å ha en Tesla.

Prøvd å sett om det funker i camping/dogmode? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Jo, om du ikke tror kullkraftverket trenger å bidra på flere dager, så kan du faktisk  skru det av. Men mer vanlig er nok at de går i redusert drift ved at de fyrer kanskje bare en av ovnene, da det er lettere å fyre i gang 2 og 3 når man allerede har ene ovnen i gang.

Men målet, og det som stort sett har skjedd hittil, er at de skrur av de eldste og skitneste, og flytter produksjonen til mer moderne anlegg med bedre virkningsgrad og rensing, fordi mye av elproduksjonen erstattes av vind og solkraft.

Mye av den energien Norge importerer, er faktisk fra kjernekraftverk, for de er det mindre logisk å redusere produksjonen av disse, for det koster nesten intet i forskjell på å kjøre disse for fullt sammenlignet med f.eks. halv produksjon.

Hvor mye kullkraft vi faktisk importerer nå sammenlignet med før, er jeg usikker på. Tipper det er langt mindre tilgjengelig, nettopp fordi de blir erstattet av sol og vindkraft, samt gasskraft som er langt lettere å regulere raskt.

Og dermed at baselasten som kommer av at de ikke stopper endel kullraftverk helt, i større grad benyttes lokalt. Liten vits i å fyre masse på kullkraftverkene dersom man kan bruke gassgraft som balansekraft dersom sol og vindkraften uteblir, når behovet og er lavt.

 

Hvordan forklarer du et CO2 utslipp på 600g/kWh for norsk strøm om vi kun kjøper atomkraft om natten?

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 timer siden):

Det finnes da millioner av biler der ute med varmepumpe, inkludert Teslaer. Hvor har du det fra at det egentlig ikke finnes varmepumper so kan brukes i bil?

Elbiler hugges over an lav sko?!

Kjenner mange som har problemer.

Å kjøre en kompressor med 16 000rpm for å spare noen kroner er litt unormalt i forhold til normale klimakompressorer som gjerne går like fort som motoren og i det daglige sjelden går opp i mere enn 3000rpm. (antar at reimhjul på kompressor er omtrent like stort som reimhjul på motoren)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Hvordan forklarer du et CO2 utslipp på 600g/kWh for norsk strøm om vi kun kjøper atomkraft om natten?

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Nå skrev jeg aldri at vi kjøper bare atomkraft, men at jeg trodde at det var mest atomkraft. Var vanskelig å finne nyere tall, siste jeg så var 2018-tall, og da var det mest kullkraft. Men det har, som jeg skrev, vært mye endring i europeisk kraftmiks de siste årene. Nå er det mye mere vindkraft som kjøpes inn, fordi de blåser mye om natta og.

Linken din viser til miksen for strøm som ikke er kjøpt opprinnelsesgarantier for, såkalt "restmiks", og viser ikke nødvendigvis hva vi har importert.

Fra din egen kilde:

"Ettersom det meste av kraftproduksjon i Norge er fornybar, og det er anledning til å selge opprinnelsesgarantier, utgjør europeisk restmiks en relativt stor del av varedeklarasjonen. Dette gjør at varedeklarasjonen som gjelder for strømkjøp uten opprinnelsesgarantier får en høy fossilandel, og at den beregnede CO2-faktoren per kWh nødvendigvis blir høy."

Om restmiks i samme kilde:

"Europeisk restmiks (European Attribute Mix) er et estimat for kraftproduksjonen i EU/EØS som ikke dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Ettersom det i hovedsak er fornybar kraftproduksjon som dokumenteres med opprinnelsesgarantier, vil den europeiske restmiksen nødvendigvis omfatte en høy andel fossil varmekraftproduksjon. Europeisk restmiks beregnes årlig av AIB (Association of Issuing Bodies) som administrerer ordningen med opprinnelsesgarantier.

Kraftproduksjon i Norge er i all hovedsak fornybar. Som følge av at hovedandelen av opprinnelsesgarantiene som utstedes for denne kraftproduksjonen selges til utlandet, får Norge, etter ordningen med opprinnelsesgarantier, et underskudd på kraft med kjente egenskaper. Underskuddet på kraft med kjente egenskaper i varedeklarasjonen erstattes med kraft med en produksjonssammensetning tilsvarende europeisk restmiks.

Europeisk restmiks er ikke sammensetningen av fysisk strøm som importeres fra utlandet til Norge gjennom utenlandsforbindelser, men må i stedet forstås som den finansielle sammensetningen av europeisk kraftproduksjon som det ikke utstedes opprinnelsesgarantier for."

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Trestein said:

Kjenner mange som har problemer.

Å kjøre en kompressor med 16 000rpm for å spare noen kroner er litt unormalt i forhold til normale klimakompressorer som gjerne går like fort som motoren og i det daglige sjelden går opp i mere enn 3000rpm. (antar at reimhjul på kompressor er omtrent like stort som reimhjul på motoren)

Spare noen kroner? Er vel heller for å minke forbruket og øke rekkevidden at elbilene har det. Har mye å si om varmeapparatet drar 500watt eller 3000watt for å holde temperaturen i kabinen mens man kjører.

Forøvrig heller ikke intrykk av at de ryker så ofte. På Nissan Leaf som har varmepumpe er det alltid PTC elementet som tar kveld, og er det noe tull med varmepumpen må man dra å fylle gass bare.

Skal sies at Nissan Leaf har en veldig simpel luft-luft pumpe som kansje ikke blir kjørt så hardt som f.eks Tesla sin.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Spare noen kroner? Er vel heller for å minke forbruket og øke rekkevidden at elbilene har det. Har mye å si om varmeapparatet drar 500watt eller 3000watt for å holde temperaturen i kabinen mens man kjører.

Forøvrig heller ikke intrykk av at de ryker så ofte. På Nissan Leaf som har varmepumpe er det alltid PTC elementet som tar kveld, og er det noe tull med varmepumpen må man dra å fylle gass bare.

Skal sies at Nissan Leaf har en veldig simpel luft-luft pumpe som kansje ikke blir kjørt så hardt som f.eks Tesla sin.

Det er vanlig å øke turtall på ting for å spare. Kjører man kompressoren 3 ganger normal hastighet vil den med samme mekanikk gi 3 ganger så mye gass. Der er besparelsen så lenge den holder ut garanti tiden.

Det er akkurat det samme for alt mulig. Startmotorer som er gearet. Mye går fort rundt i dag pga frekvensomformere. Men mekanikken skal tåle det også. Som regel kjører man turtall så høyt man kan og ev tester lenge på det turtallet. Så ser man på slitasje om det vil holde ut levetiden for bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Nå skrev jeg aldri at vi kjøper bare atomkraft, men at jeg trodde at det var mest atomkraft. Var vanskelig å finne nyere tall, siste jeg så var 2018-tall, og da var det mest kullkraft. Men det har, som jeg skrev, vært mye endring i europeisk kraftmiks de siste årene. Nå er det mye mere vindkraft som kjøpes inn, fordi de blåser mye om natta og.

Linken din viser til miksen for strøm som ikke er kjøpt opprinnelsesgarantier for, såkalt "restmiks", og viser ikke nødvendigvis hva vi har importert.

Fra din egen kilde:

"Ettersom det meste av kraftproduksjon i Norge er fornybar, og det er anledning til å selge opprinnelsesgarantier, utgjør europeisk restmiks en relativt stor del av varedeklarasjonen. Dette gjør at varedeklarasjonen som gjelder for strømkjøp uten opprinnelsesgarantier får en høy fossilandel, og at den beregnede CO2-faktoren per kWh nødvendigvis blir høy."

Om restmiks i samme kilde:

"Europeisk restmiks (European Attribute Mix) er et estimat for kraftproduksjonen i EU/EØS som ikke dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Ettersom det i hovedsak er fornybar kraftproduksjon som dokumenteres med opprinnelsesgarantier, vil den europeiske restmiksen nødvendigvis omfatte en høy andel fossil varmekraftproduksjon. Europeisk restmiks beregnes årlig av AIB (Association of Issuing Bodies) som administrerer ordningen med opprinnelsesgarantier.

Kraftproduksjon i Norge er i all hovedsak fornybar. Som følge av at hovedandelen av opprinnelsesgarantiene som utstedes for denne kraftproduksjonen selges til utlandet, får Norge, etter ordningen med opprinnelsesgarantier, et underskudd på kraft med kjente egenskaper. Underskuddet på kraft med kjente egenskaper i varedeklarasjonen erstattes med kraft med en produksjonssammensetning tilsvarende europeisk restmiks.

Europeisk restmiks er ikke sammensetningen av fysisk strøm som importeres fra utlandet til Norge gjennom utenlandsforbindelser, men må i stedet forstås som den finansielle sammensetningen av europeisk kraftproduksjon som det ikke utstedes opprinnelsesgarantier for."

Det betyr at utlendinger har kjøpt den fornybare kraften vår. DSB har vel kjøpt 4.5tWh. Da kan de i sitt co2 regnskap skrive at togene har et utslipp på 12g/co2 pr kwh og få veldig gode tall. En rekke europeiske firma gjør dette og får gode co2 tall på sine produkt. Norge selge mye mere slike garantier enn det vi kan eksportere. 

 

Problemet er at vi kan ikke la europeisk industri kjøpe strømmen vår  med 12g/co2 pr kWh og samtidig la vårt innenlands forbruk ha samme leve co2 utslipp. Det vil gi store feil i europeisk co2 regnskap. Det blir dobbelføring

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det betyr at utlendinger har kjøpt den fornybare kraften vår. DSB har vel kjøpt 4.5tWh. Da kan de i sitt co2 regnskap skrive at togene har et utslipp på 12g/co2 pr kwh og få veldig gode tall. En rekke europeiske firma gjør dette og får gode co2 tall på sine produkt. Norge selge mye mere slike garantier enn det vi kan eksportere. 

 

Problemet er at vi kan ikke la europeisk industri kjøpe strømmen vår  med 12g/co2 pr kWh og samtidig la vårt innenlands forbruk ha samme leve co2 utslipp. Det vil gi store feil i europeisk co2 regnskap. Det blir dobbelføring

Det er resultatet av salg av sertifikater. Det er jo ikke slik at de har kjøpt all den strømmen fra oss, men at "vi" (Statskraft/statnett mm og dermed  Staten) har tjent grovt med ekstrapenger på salg av retten til å kalle strømmen sin rein.

Og ja, jeg har kritisert før at vi som forbrukere lures til å betale ekstra for å kalle strømmen våres for rein, mens den i realiteten er like rein selv om man ikke har falt for å ta ekstrakostnaden for at andre ikke skal kunne kjøpe retten til å kalle sin skitne strøm for rein!

Men da regner jeg med du fikk temmelig klart svar på hvorfor den "skitne" strømmen vår, altså den ikke-opprinnelsengaranterte, får så stor andel "skitt" fra fossil energi, selv om den ikke er det i praksis.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Det er resultatet av salg av sertifikater. Det er jo ikke slik at de har kjøpt all den strømmen fra oss, men at "vi" (Statskraft/statnett mm og dermed  Staten) har tjent grovt med ekstrapenger på salg av retten til å kalle strømmen sin rein.

Og ja, jeg har kritisert før at vi som forbrukere lures til å betale ekstra for å kalle strømmen våres for rein, mens den i realiteten er like rein selv om man ikke har falt for å ta ekstrakostnaden for at andre ikke skal kunne kjøpe retten til å kalle sin skitne strøm for rein!

Men da regner jeg med du fikk temmelig klart svar på hvorfor den "skitne" strømmen vår, altså den ikke-opprinnelsengaranterte, får så stor andel "skitt" fra fossil energi, selv om den ikke er det i praksis.

Tror vi gir oss. Klart svar? Den var god.

Tviler på om vi blir noen gang enige om hvordan grønne sertifikater og strømsalg til utlandet fungerer. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Det er vanlig å øke turtall på ting for å spare. Kjører man kompressoren 3 ganger normal hastighet vil den med samme mekanikk gi 3 ganger så mye gass. Der er besparelsen så lenge den holder ut garanti tiden.

Det er akkurat det samme for alt mulig. Startmotorer som er gearet. Mye går fort rundt i dag pga frekvensomformere. Men mekanikken skal tåle det også. Som regel kjører man turtall så høyt man kan og ev tester lenge på det turtallet. Så ser man på slitasje om det vil holde ut levetiden for bilen.

Joda hjelper ikke å presse på men de pumpene til Tesla som ryker ryktes å være grunnet metallspon i rørene, så isåfall er det nok mere slurv på verksted/fabrikken enn for mye stres på pumpen.

Er vist en del batcher med biler som er mere utsatt enn andre, og over flere omganger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Joda hjelper ikke å presse på men de pumpene til Tesla som ryker ryktes å være grunnet metallspon i rørene, så isåfall er det nok mere slurv på verksted/fabrikken enn for mye stres på pumpen.

Er vist en del batcher med biler som er mere utsatt enn andre, og over flere omganger.

De kompressorene jeg har sett i Tesla er jo scrollkompressorer som både skal ha og tåler en del turtall, så jeg tror ikke det er problemet. Stempelkompressorer med lavere turtall varer heller ikke. Tror kanskje man har brukt erfaringsgrunnlaget fra diesel og bensinmotorer for å lage de, og ikke tenkt på at de brukes mer i en elbil, samt at konsekvensene ved havari er betydelig større.

Synes det er rart at det skulle kommet metallspon i rørene ved produksjon. Tror nok det enten er metallspon fra havariet, eller fra et tidligere havari. Er ganske vanlig at verksteder tar en snarvei ved monterer og ikke flusher skikkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Trestein said:

Kjenner mange som har problemer.

Å kjøre en kompressor med 16 000rpm for å spare noen kroner er litt unormalt i forhold til normale klimakompressorer som gjerne går like fort som motoren og i det daglige sjelden går opp i mere enn 3000rpm. (antar at reimhjul på kompressor er omtrent like stort som reimhjul på motoren)

Hmmm motoren spinner da på mye mer rpm enn 3000. Eller snakker du om eksplosjonsmotor?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (34 minutter siden):

Hmmm motoren spinner da på mye mer rpm enn 3000. Eller snakker du om eksplosjonsmotor?

 

Svært mange biler har hatt luft kjøling av kupe. Dette har vert brukt en varmepumpe til dette formålet. Dem jeg har sett har hatt et reimhjul på omtrent samme diameter som reimhjulet på veivaksel. Det fleste biler som er produsert siste 20år har hatt diesel motor som typisk når 200km/h ved 4000rpm. Typisk hastighet er 130km/h som gir 2600rpm. Kompressoren vil da typisk gå med omtrent samme turtall. Det er også en el kluch som kobler den ut og inn. Har hatt en slik på alle mine biler siste 30 år. Har hatt noen lekkasjer mem aldri opplevd at kompressoren har feilet. Det er jo samme greiene som står i kjøleskap og frysere. De går nok ofte med 3000rpm også.

Å lage noe som går med 16000rpm er nok fristende men setter også helt andre krav til balansering, lager og tørrhet på gass.

Lenke til kommentar

Bensinmotorer går gjerne på det dobbelte og triple turtallet av disse dieselmotorene, og en MC er lett oppe i det doble av det igjen. Men der har man ikke varmepumpe riktignok, og vet ikke om turtallet på en bensinmotor har noe sammenheng med turtallet  på en ev. varmepumpe i en bensinbil.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...