E.C. Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 @Simkin: tenkte bare å få på plass skvettlapper og foliere nedre del av bilen med beskyttelsesfilm, men nå skal den ene døra omlakkeres pga. rennende lakk, så må vente til det er unnagjort. Spørs om ikke vinteren er godt i gang da. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Blir skvettlapper her å, det er et minimum. Usikker på om jeg skal ha på noe tectyl e.l. Har vaskeanlegg på jobben, så den blir nok værtfall brukt flittig . @Complexity: Må være digg å bo på en plass å slippe dette veisaltet. Endret 28. oktober 2019 av Simkin Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Blir skvettlapper her å, det er et minimum. Usikker på om jeg skal ha på noe tectyl e.l. Har vaskeanlegg på jobben, så den blir nok værtfall brukt flittig . @Complexity: Må være digg å bo på en plass å slippe dette veisaltet. Har du en garasje med lift eller kjenner noen med det kan du sprøyte sauefett litt rundt der det trengs mest. Det er ikke spesielt vanskelig. Om du går for å bruke en bedrift som holder på med slikt anbefaler jeg lanolin, og ikke tektylgriset. Du kan jo be om at de ikke åpner og sprøyter der det er kabler og koblinger. Rustgarantien til Tesla er null verdt, så det å bryte den ser ikke jeg som et problem. Med rustbeskyttelse vil bilen og komponentene under bilen garantert holde mye lengre. Kjører du i mye salt vil du nok se allerede etter to snøsesonger en del rust. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Er vel ikke bare rustgarantien Tesla frakskriver seg, men man kan vist få trøbbel med andre feil og. De liker som sakt ikke at man sprayer kabler og plugger der under men tror det er vanskelig å unngå. Firma som gjør jobben virker å bare spraye ned ledningsnettet under der iallefall. Da kan vel i Tesla skylde nesten alle problemer man skulle få på rustbehandlingen. Synd om en motor skulle ryke og Tesla nekter å dekke det siden den er nedspayet av tektyl.. Angående Salting så er det kjekt ja. Det saltes her og men har skjønt at det er barnemat i forhold til sørpå. Å kjøre innom Finland på vintern hvor de ikke salter veiene er helt hærlig. Cruise på finpakket sne med god sikt og ingen dekkstøy. I knappe svinger strør de bare litt. Dog lite trafikk nord i Finland så det går kansje ikke over alt. Endret 28. oktober 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Er vel ikke bare rustgarantien Tesla frakskriver seg, men man kan vist få trøbbel med andre feil og. De liker som sakt ikke at man sprayer kabler og plugger der under men tror det er vanskelig å unngå. Firma som gjør jobben virker å bare spraye ned ledningsnettet under der iallefall. Da kan vel i Tesla skylde nesten alle problemer man skulle få på rustbehandlingen. Synd om en motor skulle ryke og Tesla nekter å dekke det siden den er nedspayet av tektyl.. Angående Salting så er det kjekt ja. Det saltes her og men har skjønt at det er barnemat i forhold til sørpå. Å kjøre innom Finland på vintern hvor de ikke salter veiene er helt hærlig. Cruise på finpakket sne med god sikt og ingen dekkstøy. I knappe svinger strør de bare litt. Dog lite trafikk nord i Finland så det går kansje ikke over alt. Det hjelper ikke at de bare kan mene noe.. Bare å stå på sitt isåfall å be de legge fram bevis for eventuell feil det. Rettighetene her i Norge står sterkt, så Tesla får mene hva de vil. Hadde uansett fått bilen rustbehandlet. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Jeg vet også Audi ikke liker at det rustbehandles på sin e-tron bl.a pga de er redd for at batteripakka under skal sprayes ned og det kan isolere batteriet og skape kondens. Hadde antirust på den gamle accorden min og den var helt strøken under. Endret 28. oktober 2019 av Simkin Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Da er det jo bare å få det klart og tydelig, at man ikke vil ha behandling på batteriet. Eller gjør som meg, behandle bilen selv. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Så hvilken måte er den beste måten å teste på? Og hvor stor forskjell er det fra Dyno til Mustang? I et skikkelig laberatiorium hvor motoren tas ut og man setter denne i en dynobenk i et rom hvor alle parametre som slår ut på effekt overvåkes og om nødvendig justeres. Forskjellene på rullende landeveier kan ligge på opp mot 12-15% om disse er forholdsvis greit kalibrert. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Nå begynner det å bli kaldt. Vasket bilen på søndag og glemte å tørke rundt døråpnerne, det var noe som var frossent der inne i dag tidlig. Hadde det holdt å bruke et håndkle i kriker og kroker i/rundt døråpneren? Hva med pakningene? Bør de smøres med silikon? Litt skeptisk til å kjøre på med det første og beste jeg har liggende, før jeg vet ordet av har jeg valgt noe som tar knekken på pakningsgummi. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Smør på silikon på dørpakningen, dette er ganske velkjent. Rengjør gjerne først. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Moderatormelding Jeg splittet ut en liten debatt rundt subsidiering av elbiler. Denne "kafétråden" er i stor grad forbeholdt prat rundt Tesla Model, enten du eier en Model 3 eller om du bare er interessert i modellen. Ny tråd: Bør en fase ut eller endre subsidiering av elbiler? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Smør på silikon på dørpakningen, dette er ganske velkjent. Rengjør gjerne først.Hva slags silikon? Vil nødig oppdage om noen år at jeg har valgt en silikon som får pakningene til å bli sprø og sprekke opp.. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Vanlig. Silikon tørker ikke ut så lett Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Hva slags silikon? Vil nødig oppdage om noen år at jeg har valgt en silikon som får pakningene til å bli sprø og sprekke opp.. Silikonstift eller silikonspray. Dette får du kjøpt i alle bilrekvisitabutikker, Clas Ohlsson etc. https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/p/Pr347458001 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg vet også Audi ikke liker at det rustbehandles på sin e-tron bl.a pga de er redd for at batteripakka under skal sprayes ned og det kan isolere batteriet og skape kondens. Hadde antirust på den gamle accorden min og den var helt strøken under. Jeg har bestillt etron men ikke fått enda. Jeg har skriftlig fra selgeren min i Møller bil at det er ok å bruke mercasol(tectyl-aktig stoff) på etron, uten at det går utover garantien Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Jeg har bestillt etron men ikke fått enda. Jeg har skriftlig fra selgeren min i Møller bil at det er ok å bruke mercasol(tectyl-aktig stoff) på etron, uten at det går utover garantien Ok. Dette med kondens og batteripakke var noe jeg leste i en kommentar på facebook, og det var Audi som hadde sagt dette. Jeg tror uansett det er greit å ikke spraye ned elektronikk, batteripakke og motorer under der. Endret 29. oktober 2019 av Simkin Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Ok. Dette med kondens og batteripakke var noe jeg leste i en kommentar på facebook, og det var Audi som hadde sagt dette. Jeg tror uansett det er greit å ikke spraye ned elektronikk, batteripakke og motorer under der. Det stemmer nok. Og det er nok forskjellig fra verksted til verksted hvor proffe/nøye de er. Men det skal visst finnes egne sprøyteskjemaer fra Audi, til etron(og andre individuelle modeller) som sier hvor det skal sprøytes Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Fikk nettopp Møller bil til å behandle bilen før overtakelse. Ingen innvendinger, annet enn at den vil få marginalt mindre rekkevidde pga 2-7kg ekstra tyngde. En eks-møller mekaniker jeg kjenner anbefalte også å antirust behandle bilen på generelt grunnlag om jeg planlegger å ha bilen utover garantiperioden på 5år. Møller er som kjent Audi merkeverksted Men jeg tipper nok de fleste vil dysse ned nødvendigheten av dette, da bilen uansett ikke ruster istykker mens det er importør/Audis problem og kun ytterligere risiko og jobb for dem. Jeg tipper det er samme årsak til at tesla ikke vil eller anbefaler antirust Endret 29. oktober 2019 av Drogin Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Ikke smør på silikon hvis du er av da mange som på påregne en omlakkering av dører i nær fremtid, silikon er ikke lakkererens beste venn. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Ikke smør på silikon hvis du er av da mange som på påregne en omlakkering av dører i nær fremtid, silikon er ikke lakkererens beste venn. Dette var *litt* dramatisk syns jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå