Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

PgUp skrev (Akkurat nå):

Stemmer. Har kuttet ut audible og youtube premium blant annet etter at Trump ble valgt.

Men disse har ikke direkte innflytelse på Europas sikkerhet som musk har.

Å støtte musk sitt selskap er ikke riktig i mine øyne.

Helt ok at det er det i dine øyne, men du bør fokusere mer på deg selv og hva du gjør. Ikke hva andre gjør, det er bare plagsomt. 

alle disse folkene og langt mer la masse penger på bordet for å få inn Trump. Uten hadde ikke Elon hatt den rollen hen har nå heller… 

men det er bare min mening, og du har din:)

jeg kjøper en annen bil når jeg ønsker en annen bil. Uavhengig av politikk. Iallefall pr i dag, mulig endret i morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (3 timer siden):

Så etter din logikk er 21% av tyskerne nazister.

Det kan jo hende de er, men det er faktisk Tysklands nest største parti. Hvorfor er det så kontroversielt at Elon Musk støtter de? 

Screenshot2025-02-14at13_42_06.png.90ef1deb854b866d5f0b045f0cb2ca87.png

Han spiller med helt åpne kort, og støtter det partiet som gjør at firmaet hans i Tyskland får best mulige rammebetingelser. Dette skjer jo hele tiden, i alle land og av alle næringer og organisasjoner, politiske og ikke, på høyre og venstresiden. 

Tegneserien din er misvisende, for Elon har sagt/uttrykt på sin måte at han ikke er nazist. Dette er et typisk desperat virkemiddel når man ikke har noen gode argumenter, man forsøker seg med avledning og svart/brunmaling av personen, i stedenfor å måtte diskutere det virkelige temaet

For det første, nazist er et rimelig meningsløst begrep, da det er en tåpelig styreform som har eksistert en gang  i historienog var så fulle av motstridende ideer at den rett og slett ikke ga mening. Litt som MAGA, der politikken endrer seg alt etter Trumps syklus, og dermed ikke vil kunne gjentas i fremmtiden. Ikke av Trump selv en gang. 

Når det er sagt, så er det noen ting som er relativt klare. Det er ingen tvil om at Musk utførte en nazihilsen fra scenen under innsettelsesfesten, 100%. Det er alt fra historikere til nynazister enige om. Spørsmålet er hva Musk mente med det. Hvar det en hilsen til nazivenner rundt om i verden? Neppe. Var det avtalt spill for å trekke oppmerksomheten bort fra noen av presidentordrene? Som at Bidens pristak for medisiner ble fjernet 2t etter den famøse hilsenen? Mulighens.

Eller var det bare et forsøk på å pushe grensene? Litt og litt slik at folk til slutt ikke merker at demokratiet blir demontert rett foran øynene deres? Det er i såfall den aller mest alvorlige forklaringen, og beviset på at dfet funker kan vi jo se i innleggene dine. 

Uansett, Musks nazihilsen, og hans støtte til høyreekstreme partier (noe som slett ikke er vanlig, selv om du påstår det) er isolert sett ikke så alvorlig. Det alvorlige er at han er en del av en regjering som foreløpig følger oppskriftsboka på å demontere et demokrati, eller mer presist, verdens viktigste demokrati, som har truet vårt naboland og våre alierte med krig, som aktivt prøver å stimulere til en karftig høyrevridning i Europa og som gjennom de siste dagenes flørt med Putin risikerer å destabilisere hele verden. Og selv om de ulike handlingene kan fremstå som en følge av Trumps impulsivitet og av at noen av hans medarbeidere, som Hegseth, har fått seg sko som er minst 3nr for store, så er det større og farligere krefter som står bak. Krefter som mener at demokrati ikke er en fornuftig styreform, og at verden bør styres av de med ressurser.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Helt ok at det er det i dine øyne, men du bør fokusere mer på deg selv og hva du gjør. Ikke hva andre gjør, det er bare plagsomt. 

alle disse folkene og langt mer la masse penger på bordet for å få inn Trump. Uten hadde ikke Elon hatt den rollen hen har nå heller… 

men det er bare min mening, og du har din:)

jeg kjøper en annen bil når jeg ønsker en annen bil. Uavhengig av politikk. Iallefall pr i dag, mulig endret i morgen.

Tja, du må kunne tåle litt kritikk når du gir mer makt til en person som bidrar  til dårligere sikkerhet i Europa. 

Så kan du såklart velge å ignorere det, opp til deg. Plagsomt ja, men det må du nesten leve med når du har tatt det valget.

Å ignorere politikk går fint en stund, helt til det ikke går lengre.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Tja, du må kunne tåle litt kritikk når du gir mer makt til en person som bidrar  til dårligere sikkerhet i Europa. 

Så kan du såklart velge å ignorere det, opp til deg. Plagsomt ja, men det må du nesten leve med når du har tatt det valget.

Å ignorere politikk går fint en stund, helt til det ikke går lengre.

Ja, som sagt det er din mening å  den får du ha. Men jeg er ikke enig i at det er så sort og hvitt og jeg synes det er en uting å drive med slikt om en skal begrense seg så veldig. Er en dedikert og kjører på med alt så kan det være fett. Men når en kun ser med tunnelsyn så blir det teit, for meg.

men jeg tar kritikken, selv om jeg kommenterer den;)

Lenke til kommentar
37 minutes ago, AL123 said:

For det første, nazist er et rimelig meningsløst begrep, da det er en tåpelig styreform som har eksistert en gang  i historienog var så fulle av motstridende ideer at den rett og slett ikke ga mening. Litt som MAGA, der politikken endrer seg alt etter Trumps syklus, og dermed ikke vil kunne gjentas i fremmtiden. Ikke av Trump selv en gang. 

Når det er sagt, så er det noen ting som er relativt klare. Det er ingen tvil om at Musk utførte en nazihilsen fra scenen under innsettelsesfesten, 100%. Det er alt fra historikere til nynazister enige om. Spørsmålet er hva Musk mente med det. Hvar det en hilsen til nazivenner rundt om i verden? Neppe. Var det avtalt spill for å trekke oppmerksomheten bort fra noen av presidentordrene? Som at Bidens pristak for medisiner ble fjernet 2t etter den famøse hilsenen? Mulighens.

Eller var det bare et forsøk på å pushe grensene? Litt og litt slik at folk til slutt ikke merker at demokratiet blir demontert rett foran øynene deres? Det er i såfall den aller mest alvorlige forklaringen, og beviset på at dfet funker kan vi jo se i innleggene dine. 

Uansett, Musks nazihilsen, og hans støtte til høyreekstreme partier (noe som slett ikke er vanlig, selv om du påstår det) er isolert sett ikke så alvorlig. Det alvorlige er at han er en del av en regjering som foreløpig følger oppskriftsboka på å demontere et demokrati, eller mer presist, verdens viktigste demokrati, som har truet vårt naboland og våre alierte med krig, som aktivt prøver å stimulere til en karftig høyrevridning i Europa og som gjennom de siste dagenes flørt med Putin risikerer å destabilisere hele verden. Og selv om de ulike handlingene kan fremstå som en følge av Trumps impulsivitet og av at noen av hans medarbeidere, som Hegseth, har fått seg sko som er minst 3nr for store, så er det større og farligere krefter som står bak. Krefter som mener at demokrati ikke er en fornuftig styreform, og at verden bør styres av de med ressurser.

Hva synes du om Stein Erik Hagens støtte til FrP her i Norge?

Ser du på alle som kjøper Bamsemums eller bruker Zalo som at de støtter opp om et ekstremistisk parti og dermed jobber for en dårligere verden?

Jeg er ikke veldig for teknokrati som styringsform, men folk i USA får nå det de har stemt på. Noen som jobber hardt for å innfri det de sa de skulle gjøre hvis de vant valget.

Jeg skjønner de 50+ % som liker Trump, han forøker å utrette det han har sagt han skal gjøre, med en takt og tone som en dritafull elefant, men allikevel.

Liker at noen skjærer igjennom og gir en dose realitet til nødhjelpsindustrien, parisavtalen/grønne skiftet og sikkerhetspolitikken i Europa. 
De områdene har blitt styrt av naive folk uten kalkulatorer i litt for mange tiår.

Håper Europa våkner nå og sørger for at vi kan forsvare oss selv, slutter å gi bort penger det ikke kommer noe ut av, og å bruke milliarder på å late som vi løser oppvarming av kloden.

Jeg er ikke glad i tollmurene / handelskrig. Håper i det lengste det er bare for å få til et forhandlingsrom, men redd for at det «game-of-chicken» fører til frontkollisjon som skader alle involverte.

Venstresiden her i Norge (og Europa) fikk seg en kalddusj når den sovende bjørnen i øst våknet. Nå får vi alle en kalddusj når den sovende ørnen våkner i vest.

Svaret er at vi må samle Europa mest mulig, holde hverandre i hendene og synge «vi er en stormakt vi óg»

Så for å holde det om topic så bør vi kjøpe Stellantis biler, eller vent nå…

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Hva synes du om Stein Erik Hagens støtte til FrP her i Norge?

Ser du på alle som kjøper Bamsemums eller bruker Zalo som at de støtter opp om et ekstremistisk parti og dermed jobber for en dårligere verden?

Jeg er ikke veldig for teknokrati som styringsform, men folk i USA får nå det de har stemt på. Noen som jobber hardt for å innfri det de sa de skulle gjøre hvis de vant valget.

Jeg skjønner de 50+ % som liker Trump, han forøker å utrette det han har sagt han skal gjøre, med en takt og tone som en dritafull elefant, men allikevel.

Liker at noen skjærer igjennom og gir en dose realitet til nødhjelpsindustrien, parisavtalen/grønne skiftet og sikkerhetspolitikken i Europa. 
De områdene har blitt styrt av naive folk uten kalkulatorer i litt for mange tiår.

Håper Europa våkner nå og sørger for at vi kan forsvare oss selv, slutter å gi bort penger det ikke kommer noe ut av, og å bruke milliarder på å late som vi løser oppvarming av kloden.

Jeg er ikke glad i tollmurene / handelskrig. Håper i det lengste det er bare for å få til et forhandlingsrom, men redd for at det «game-of-chicken» fører til frontkollisjon som skader alle involverte.

Venstresiden her i Norge (og Europa) fikk seg en kalddusj når den sovende bjørnen i øst våknet. Nå får vi alle en kalddusj når den sovende ørnen våkner i vest.

Svaret er at vi må samle Europa mest mulig, holde hverandre i hendene og synge «vi er en stormakt vi óg»

Så for å holde det om topic så bør vi kjøpe Stellantis biler, eller vent nå…

Vet ikke om du alltid har hatt like hjelpeløse politiske meninger, eller om du er villig til å flytte grensene for dine politiske idealer. en ting er iallfall sikkert. Jeg ville ikke likt å ha deg som nabo hvis jeg hadde levd i april 1940...

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Vet ikke om du alltid har hatt like hjelpeløse politiske meninger, eller om du er villig til å flytte grensene for dine politiske idealer. en ting er iallfall sikkert. Jeg ville ikke likt å ha deg som nabo hvis jeg hadde levd i april 1940...

Jeg tror du ville likt meg ganske så godt. 

En nasjonalist med skyttermerket i sølv på flere infanterivåpen tipper jeg du hadde blitt glad for. Om du innrømmer det eller ikke.

Spurte en kollega på kontoret vårt i Kyiv for litt siden hvordan innstillingen der var til krigen nå. Svaret var : «All invaders must die. There will never be peace until they die or step off our land»

Og det synes jeg vi i Europa skal hjelpe de med. Og sette oss i en posisjon hvor vi kan gjøre det uten å være avhengig av noen som er på et annet kontinent.

Så litt foxhole conversion av rød og grønne mennesker og partier er på høy tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (5 minutter siden):

Jeg har egentlig aldri vurdert å kjøpe Tesla da jeg ikke liker interiør og mangelen på knapper etc.

Nå sitter jeg på tross av dette å tenker på tanken om å kjøpe en bare for å hisse opp ytre-venstre koko folk.

Da synes jeg du skal gjøre det. Fuckit, kjøp to...

• Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Hadde du eid en Tesla uten elbil-subisidiene?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 10.2.2025 den 20.35):

Tror nok incels først og fremst er overrepresentert hos de som kjører Tesla. Den typiske incel er gjerne ung,mer enn gjennomsnittlig interessert i data og beslektede gadgets, sliter med sosial interaksjon med det motsatte kjønn (pga mye innesitting, gaming og stort inntak av usunn mat) og er mer tilbøyelig til å følge en kult. Tror det feks er forsvinnende lite incels hos den politiske venstresiden. Det kan være at disse lappene er lagt ut av raringer veldig langt ute på venstresiden,men generelt er har nok den gruppen en litt bedre språkføring. Tipper dette er fra en typsik mot-gjeng, altså mot vindmøller/elbil/EU/EØS/Acer/Støre pga landsvik/FN/WHO/WEF. Irriterende folk, men ganske harmløse.

Tesla Model Y er vel den mest solgte bilen i Norge. Veldig populær blant barnefamilier. Det er omtrent så "mainstream" som det kan få blitt. Så lite incels der, antakelig ( også litt vanskelig å få barn uten å pule).

Men det er jo påfallende at du, som verken liker Tesla eller Tesla-eiere, er så aktiv i denne tråden? Hva er poenget?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 11.2.2025 den 19.28):

? At en meme-aksje som tsla blir stor nok til at oljefondet er mer eller mindre forpliktet til å ta den inn er heldigvis sjelden.

Hva gjør det til en "meme-aksje"? Har ikke Tesla levert varene og blitt den dominerende elbilprodusenten i verden? Er ikke Model Y verdens mest solgte bil?

Nå som sannsynligheten for at Tesla løser autonomi sannsynligvis holder på å bli priset inn, hva har det med memes å gjøre?

Folk har påstått at Tesla har vært overpriset i alle år. Samtlige har blitt gjort til skamme.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Folk har påstått at Tesla har vært overpriset i alle år. Samtlige har blitt gjort til skamme.

Ikke foreløpig. Pr nå tar det ca 100år å tjene inn et kjøp av Teslaaksjer. Det er selve definisjonen av en boble.

• Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (59 minutter siden):

Ikke foreløpig. Pr nå tar det ca 100år å tjene inn et kjøp av Teslaaksjer. Det er selve definisjonen av en boble.

100 år basert på hva? Jo, historiske data. Historiske data sier ingenting om fremtiden. Du ser bakover. Markedet ser fremover.

AL123 skrev (1 time siden):

Bilinteresse. Hva med deg?

Jeg har Tesla. Det virker rart at noen som ikke har Tesla driver og hele tiden hakker og hater på Tesla her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oldboy skrev (3 timer siden):

Jeg har egentlig aldri vurdert å kjøpe Tesla da jeg ikke liker interiør og mangelen på knapper etc.

Nå sitter jeg på tross av dette å tenker på tanken om å kjøpe en bare for å hisse opp ytre-venstre koko folk.

Anti Trump og Musk er ytre venstre koko ja, sier litt hvor du står. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Anti Trump og Musk er ytre venstre koko ja, sier litt hvor du står. 

Tja. Om man går rundt og riper hakekors i Teslaer hos vanlige folk så er man hvertfall knekt litt forbi sentrum..... Koko er de uansett. 

Ellers man vel kunne si at man kan være både venstre sentrum og høyre og allikevel ikke akkurat støtte det musk og Trump øyensynlig holder på med.

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (22 minutter siden):

100 år basert på hva? Jo, historiske data. Historiske data sier ingenting om fremtiden. Du ser bakover. Markedet ser fremover.

Basert på P/E, som er en vanlig måte å verdivurdere en aksje på. Pr i dag ligger Tesla på rundt 160, dvs at det tar 160 år med utbytte å betale ned det man ga for aksjen. Typisk fornuftig prising for en aksje er 14 til 20. Over 30 regnes som en typisk boble. 

Markiii skrev (23 minutter siden):

Jeg har Tesla. Det virker rart at noen som ikke har Tesla driver og hele tiden hakker og hater på Tesla her.

Det er sånn bilforum er og har vært de ca 30 årene de har eksistert. Ingenting rart med det. Man diskuterer bil med utgangspunkt i bilinteresse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Markiii said:

Den oppførselen du beskriver der er hverken unik for den tråden her eller Tesla. Så lenge internett har eksistert så har entusiaster (les: fanatikere) gått løs online på hvilket ennn merke dem har lagt for hat - uavhengig om dem eier merket sjøl eller ikke.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, bzzlink said:

Så etter din logikk er 21% av tyskerne nazister.

Det kan jo hende de er, men det er faktisk Tysklands nest største parti. Hvorfor er det så kontroversielt at Elon Musk støtter de? 

Om alle stemmerne til det partiet går rundt og heiler samt sprer rasepreget budskap, så ja. Sannsynligvis er de i en informasjonsboble og med et sterkt hat for innvandrere, men jeg kan ikke si jeg har direkte kunnskap om alle velgerne deres. Det som kan sies er at populistisk budskap er populært i alle demokratiske land, kombinert med en massiv desinformasjons bølge og manipulering av sosiale medier som ser vi i hele Europa, spesielt Tyskland akkurat nå. Fjernes misinformasjonen så klages det over ytringsfrihet (Musk er flink til det f.eks), fjernes det ikke hjernevaskes folk. Trenger ikke å se lenger tilbake enn til det rumenske valget der en nyfunnet tiktok nazist fikk et overraskende antall stemmer. 

Det jeg derimot har kunnskap om er Elon Musk, hva han ytrer, hva han gjør og hva han gir penger til. Den kombinasjonen der gir meg ekstremt ytre høyre vibber, og jeg tror virkelig du må være sveiseblind om du ikke ser det. Det er ikke jeg som bekrefter at han er nazist, det er hva han selv gjør. 

Utenom det så kan du se gjennom hva AFD er og deres program/ytringer (gjerne angående Hitler selv), deres koblinger til Russland, enkelt forklart er det skremmende saker. Jeg er for så vidt ikke uenig i mye annet du har fremmet her i tråden, men det hjelper liksom ikke fordi høyre ekstremisme er ikke løsningen og har aldri vært det, det har vi sett gang på gang gjennom vår historie, likevel faller vi inn i samme dritten. 

https://www.vg.no/nyheter/i/o3yk90/nyhetsbyraa-skrev-mexicogolfen-naa-utestenges-de-fra-det-ovale-kontor

Her har vi et fint eksempel på denne ytringsfriheten som bare skal gå en vei. 

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...