Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (1 time siden):
Snowleopard skrev (2 timer siden):

fancy gloser fra nett.

Fancy er strengt tatt engelsk. 😛 Incel står for invoulatry celibacy, altså at en person er ufrivillig sexløs. Brukes som negativt ladet ord for å beskrive en gruppe som er sint på samfunnet fordi de nettopp ikke får sex. Dette er litt uvanlig, da det tidligere har vært ganske god tilgang på sex for de aller fleste menn. Brukes sjeldent om kvinner.

Joda, du tok meg i å bruke et engelsk ord. Ser den. Men fancy er tross alt et godt innarbeidet uttrykk, som vel de aller, aller fleste kjenner til og forstår!  og ikke har kjennskap til. Incel er på helt andre siden av den skalaen...😉

Ser det skapte en liten sidediskusjon, da det tydeligvis var "feil" svar jeg fikk, eller kanskje riktigere å si, ikke presist nok. Var ikke helt intensjonen min, men det tåler vi. Synes bare flere burde legge ved oversettelsen dersom man mener ordet er mest korrekt å bruke, men der man mener det ikke finnes et godt nok norsk synonym.

Men aller helst, bruk det morske uttrykket om det finnes et som er godt nok dekkende. Jeg personlig grøsser inni meg når jeg ser folk bruker slikt moderne språk (dagligtale i skriftlig form) med masse fremmedord, og da spesielt om det er flust av stavefeil og feil i setningsoppbygging og kanskje i tillegg helt fullstendig feil bruk i de verste tilfellene.

På grensen til at det ødelegger hva som kunne vært et godt innlegg jeg og kunne ha funnet på å gi en "like" (tommel opp, lyspære eller endog hjerte) på, men hadde fått enda mer lyst til å gi en tommel ned eller kaktus på, om det hadde vært mulig her inne! 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sjørøver said:

Så den der. Virker merkelig. Det er uansett uaktuelt å kjøpe så gammel. Kun 2019 og opp. 

2019 er samme ulla. Du må over på facelift S/X for å bli kvitt en en del problemer.

Eller Model 3/Y.

En bekjent kjøpte seg en 2019 X for en stund siden. Hadde den vel i rundt 6 måneder eller så før han ikke turte lenger da garantien gikk ut. Han kjørte lånebil mesteparten av tiden han eide X'en 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (56 minutter siden):

Du svarer ikke på spørsmålet ved å sende en annen lenke. Så jeg gjentar, Hva reagerer DU på?

Viste at du ville komme tilbake med spm. Har det noe betydning for deg hva/hvordan jeg reagerer på info? Seff er det hetsen mot de som har kjøpt et lovlig produkt. Saken har flere prinsipielle spørsmål, hvordan skal vi stille oss om/med varer fra Kina, USA, India, osv. osv. osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Viste at du ville komme tilbake med spm. Har det noe betydning for deg hva/hvordan jeg reagerer på info? Seff er det hetsen mot de som har kjøpt et lovlig produkt. Saken har flere prinsipielle spørsmål, hvordan skal vi stille oss om/med varer fra Kina, USA, India, osv. osv. osv.

Det forklarer jo det WTF-utsagnet. Det i seg selv var intetsigende, i mine øyne, gitt kritikken som har florert! Derav spørsmålet!

Du har jo før fått tilbakemeldinger på alle de postene dine som kun har lenke i seg, men fortsetter med det likevel. Da må du og forvente at det av og til kommer noen som spør om relevansen eller hva du ønsker å fortelle. Er jo og nevnt i forumreglene at slike innlegg ikke er helt etter boka, sånn bare for å ha nevnt det!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Det forklarer jo det WTF-utsagnet. Det i seg selv var intetsigende, i mine øyne, gitt kritikken som har florert! Derav spørsmålet!

Du har jo før fått tilbakemeldinger på alle de postene dine som kun har lenke i seg, men fortsetter med det likevel. Da må du og forvente at det av og til kommer noen som spør om relevansen eller hva du ønsker å fortelle. Er jo og nevnt i forumreglene at slike innlegg ikke er helt etter boka, sånn bare for å ha nevnt det!

• Sitat

Mener du tråden eller innlegg i tråden strider mot retningslinjene så ikke skriv dette i tråden, men benytt gjerne rapporteringsfunksjonen.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (17 minutter siden):

Han påstår at det ikke er noe interesse for Teslaen han har lagt ut for salg? Merkelig at han ikke sier noe om hva slags pris den er lagt ut til...

Det er en grunn til at han ikke sier noe om prisen. Annonsen ble "lekket" på Reddit i går og den lå ute til 527 343,- (performance med vinterdekk). Lenken virker ikke lenger, så han har åpenbart fått litt reaksjoner på prisen  😅

Bilen hadde gått 21k og var ett år gammel. Han hadde også huket av i annonsen på at det ikke var heftelser på den, noe det var.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 2/9/2025 at 12:16 PM, Snowleopard said:

Men aller helst, bruk det morske uttrykket om det finnes et som er godt nok dekkende. Jeg personlig grøsser inni meg når jeg ser folk bruker slikt moderne språk (dagligtale i skriftlig form) med masse fremmedord, og da spesielt om det er flust av stavefeil og feil i setningsoppbygging og kanskje i tillegg helt fullstendig feil bruk i de verste tilfellene.

Stein i glasshus, osv.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Stein i glasshus, osv.

ja, gratulerer, du fant EN skrivefeil i innlegget mitt. Det kaller jeg jammen FLUST av skrivefeil...

😁

Forresten, er det fryktelig artig å gå og ni-lete etter småplukk å ta meg for? Sær hobby, om du skulle spurt meg, noe du selvsagt ikke gjør!

Kan dessverre ikke garantere at jeg ikke kommer med en og annen "skriveleif" fremover heller, så det er bare å holde gluggene på vidåpent gap!

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Forresten, er det fryktelig artig å gå og ni-lete etter småplukk å ta meg for?

Jeg leser bare rett og slett det du skriver. Feilene bare dukker opp av seg selv, og jeg kan ikke unngå å legge merke til dem. Jeg skjønte godt at du mente "norske" og ikke "morske", men når du setter deg på din høye hest og klager på andres stavefeil, så finner jeg det på sin plass å påpeke de feilene du gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Jeg leser bare rett og slett det du skriver. Feilene bare dukker opp av seg selv, og jeg kan ikke unngå å legge merke til dem. Jeg skjønte godt at du mente "norske" og ikke "morske", men når du setter deg på din høye hest og klager på andres stavefeil, så finner jeg det på sin plass å påpeke de feilene du gjør.

Forskjellen er altså at jeg sa "flust av skrivefeil". Altså langt fra bare en bokstav her og der.

Men uansett, dette er utenfor tråden og det den skal handle om, så stopper her nå. Enig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (9 minutter siden):

Snedig, man kan fint kalle dem som klistrer opp slike lapper incels etc.

Da kan man vel fint kalle dem som kjører tesla nazi sympasitører og da.

Tenker ingen av delene er sanne, så da går det vel helt fint. 🙂

Incels de og, men nå har jeg funnet ut at jeg bruker ordet feil så må finne på noe nytt. Snodige er de iallefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...