Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

46 minutes ago, AL123 said:

Tror du det er unikt å betale 215k for et verkstedopphold? 

Det som er unikt i dette tilfellet er at feilen ikke gjelder batteri eller drivverk. Når man snakker høye summer på andre elbiler er det som oftest det som feiler.

Og det at de tar 10k bare for å feilsøke er jo sinnsykt

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (9 minutter siden):

Det som er unikt i dette tilfellet er at feilen ikke gjelder batteri eller drivverk. Når man snakker høye summer på andre elbiler er det som oftest det som feiler.

Og det at de tar 10k bare for å feilsøke er jo sinnsykt

Bare et par dager før denne saken kom ut skrev jeg at batterikjøling kommer til å bli et kjempestort og kjempedyrt problem i fremtiden. Dette r nok bare toppen av isfjellet. 10k for feilsøking er ikke sinnsykt i det hele tatt. Det er jo ikke mer enn 5t for et bilverksted det. Har sett mange eksempel på det tidoble. Det er jo feilsøkingen som ofte er det mest krevende når det gjelder elektronikk. Skifte delene er jo ofte fort gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, AL123 said:

Bare et par dager før denne saken kom ut skrev jeg at batterikjøling kommer til å bli et kjempestort og kjempedyrt problem i fremtiden. Dette r nok bare toppen av isfjellet. 10k for feilsøking er ikke sinnsykt i det hele tatt. Det er jo ikke mer enn 5t for et bilverksted det. Har sett mange eksempel på det tidoble. Det er jo feilsøkingen som ofte er det mest krevende når det gjelder elektronikk. Skifte delene er jo ofte fort gjort.

Batterikjøling blir ett problem? Er det det som er problemet på denne i-pacen?

Om bilen er så fantastisk som det sies så burde den jo ha ganske greie systemer for å si hvor den har vondt og ikke kreve spesielt mye feilsøking. Høres jo forøvrig litt ut som de tenker å bytte ut alt sammen her uansett..

På en Tesla så sjekker de jo bilen over nett før man leverer den inn så de vet hva som skal byttes med en gang. De har vel dog litt bedre erfaringsdata på å tolke feilkoder.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Batterikjøling blir ett problem? Er det det som er problemet på denne i-pacen?

Om bilen er så fantastisk som det sies så burde den jo ha ganske greie systemer for å si hvor den har vondt og ikke kreve spesielt mye feilsøking. Høres jo forøvrig litt ut som de tenker å bytte ut alt sammen her uansett..

På en Tesla så sjekker de jo bilen over nett før man leverer den inn så de vet hva som skal byttes med en gang. De har vel dog litt bedre erfaringsdata på å tolke feilkoder.

Så vidt jeg fikk med meg, ja. Alle bilmerker har samme system for diagnose, OBD, (bortsett fra Tesla, som har et eget, og mye enklere system) så erfaringgrunnlaget er enormt. Feilkoder gir deg imidletid bare en pekepinn på hvor du skal begynne å feilsøke, og du får feks ikke byttet komponenter på garanti på bakgrunn av feilkoder.

Hvis du tror Tesla kan finne alle feil over nett, så er du rimelig optimistisk, og ikke så rent lite naiv. Det hender Teslaverksteder bruker uker på å finne feil. Hadde det vært så enkelt, så hadde man ikke hatt behov for å kunne noe om bil for å jobbe med det.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, AL123 said:

Så vidt jeg fikk med meg, ja. Alle bilmerker har samme system for diagnose, OBD, bortsett fra Tesla, som har et eget, og mye enklere system. Hvis du tror de kan finne alle feil over nett, så er du rimelig optimistisk. Det hender Teslaverksteder bruker uker på å finne feil. Hadde det vært så enkelt, så hadde man ikke hatt behov for å kunne noe om bil for å jobbe med det.

Alle har vel ikke samme system? Samme plugg ja men forsjellige systemer. Husker jeg måtte ha en spesiell "ford" obd kabel for å feilsøke på en ford jeg hadde f.eks. heldigvis hadde kineserne reverse-enginered en slik kabel og laget fungerende kopier for en brøkdel av prisen..

Jordingsfeil er ett mareritt for det kan gi alle slags feilkoder, men utenom det kan de finne ut det aller meste.

Og de trenger ikke vite så mye om bil heller forøvrig for Tesla har jo manualer med steg for steg til alle jobber. Veldig praktisk når man skal fikse noe selv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Spør igjen, vet noen hvordan man styrer radioen med stemmekommandoer?

2 forsøk på rappen:

"spill NRK P1", ganske dårlig Norge det der, og bilen bytter kanal til DR P1.

"sett på NRK P1", mer naturlig språk, bilen setter lysstyrke på 75%. 

Altså..WTF?

 

"spill" prøver å finne en sang, tror jeg, og nå som gratis-spotify ikke lenger er tilgjengelig finner bilen en 30% tilfeldig radiokanal. "Sett på" stiller åpenbart på et eller annet. Bilen har også justert hastighet på vindusviskere som respons på forsøk på å endre kanal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kahuna said:

Spør igjen, vet noen hvordan man styrer radioen med stemmekommandoer?

2 forsøk på rappen:

"spill NRK P1", ganske dårlig Norge det der, og bilen bytter kanal til DR P1.

"sett på NRK P1", mer naturlig språk, bilen setter lysstyrke på 75%. 

Altså..WTF?

 

"spill" prøver å finne en sang, tror jeg, og nå som gratis-spotify ikke lenger er tilgjengelig finner bilen en 30% tilfeldig radiokanal. "Sett på" stiller åpenbart på et eller annet. Bilen har også justert hastighet på vindusviskere som respons på forsøk på å endre kanal.

Prøvd å spesifisere hva du vil høre på? F.eks spill NRK P1 på DAB.

Hører aldri på radio bruker kun Spotify og der funker det greit - med unntak av at den ofte prioriterer en random remix av en sang istedenfor orginalen 😅

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Tipper dette bli enda verre om 4 år til, så man skal passe seg for hvem man kjøper bil av, at forhandler, deler og kompetanse er tilgjengelig i bilens levetid.

Litt derfor jeg skal vekk fra Polestar. Trodde i utgangspunktet at det var Volvo men litt annerledes. Men ser nå at de skal være en konkurrent for Volvo. De har også outsourcet mye programvare til India. De har også sluttet å oppdatere software for en periode pga problemer. Og der jeg bor nå så er det Kverneland bil som har Polestar, og de er jo helt jævlige å ha med å gjøre. Vil derfor enten ha bil uten garanti så jeg står friere eller en god forhandler. 

Fant ut at kjerringa ikke var gravid med tvillinger alikevel, så da kan jeg faktisk vurdere model Y og ikke bare X. Tror ikke jeg gidder å kjøpe noe annet enn Tesla om det blir elbil. Effektiviteten og ladingen er overlegen andre, kina ekskludert.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Alle har vel ikke samme system? Samme plugg ja men forsjellige systemer. Husker jeg måtte ha en spesiell "ford" obd kabel for å feilsøke på en ford jeg hadde f.eks. helsigvis hadde kineserne reverse-enginered en slik kabel og laget fungerende kopier for en brøkdel av prisen..

Nei, OBD2 er en internasjonal standard, men fordelt på 5-6 forskjellige protokoller som stort sett er kompatible. Det er vel pr nå definert 10000+ ulike feilkoder noenlunde likt fordelt på generiske og merkespesifike koder.

Complexity skrev (1 time siden):

Jordingsfeil er ett mareritt for det kan gi alle slags feilkoder, men utenom det kan de finne ut det aller meste.

Og de trenger ikke vite så mye om bil heller forøvrig for Tesla har jo manualer med steg for steg til alle jobber. Veldig praktisk når man skal fikse noe selv.

Jordingsfeil kan gi mange rare utslag, men er sjelden blant de vanskeligste feilene i finne. 2 eksempler fra jobb i dag, husker ikke kodene, men teksten var noe ala "can-signal linje 4 ikke plausibelt" og "ADAS, ingen kontakt med styreenhet". Hvis du tro en kan bytte komponenter på det grunnlaget, så er du rimelig uinformert.

For et par uker siden hadde jeg inne en Model S P90D med kraftig redusert effekt og feilkode BMS_a068. Feilen viste seg å være et brukket plastspjeld inne i en 3-veis ventil i kjølesystemet. Reparerte bilen med brukt del for litt over 6000kr. "Pristilbud" fra Tesla var på rett under 55.000. Tror ikke den diagnosen var mye verdt gitt.

Hvis du tror en person med ditt tekniske nivå kan fikse en tesla vha manualene som ligger på nett, så lykke til. Husk at verkstedoppholdet blir dyrere når bilen må taues inn i deler.

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (31 minutter siden):

Litt derfor jeg skal vekk fra Polestar. Trodde i utgangspunktet at det var Volvo men litt annerledes. Men ser nå at de skal være en konkurrent for Volvo. De har også outsourcet mye programvare til India. De har også sluttet å oppdatere software for en periode pga problemer. Og der jeg bor nå så er det Kverneland bil som har Polestar, og de er jo helt jævlige å ha med å gjøre. Vil derfor enten ha bil uten garanti så jeg står friere eller en god forhandler. 

Fant ut at kjerringa ikke var gravid med tvillinger alikevel, så da kan jeg faktisk vurdere model Y og ikke bare X. Tror ikke jeg gidder å kjøpe noe annet enn Tesla om det blir elbil. Effektiviteten og ladingen er overlegen andre, kina ekskludert.

Kverneland er jo ikke akkurat imponerende, nei, men finnes andre forhandlere. Nå skal jo dessuten både salg og verksted bli helt integrert i Volvosystemet, så jeg tror ikke jeg ville vært veldig bekymret. Heller det enn å støtte meg på Teslas forhandlernett. Tror du vil anse det å være et tilbakeskritt å gå fra en Polestar til en Model Y.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (32 minutter siden):

. Heller det enn å støtte meg på Teslas forhandlernett.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men har inntrykk av at Tesla har blitt veldig bra i nyere tid? Har 5-6 Tesla i nær omgangs krets, og alle der er fornøyde. Har dog en kamerat som jobber som oppretter for Tesla, og han sier at det fortsatt er mye dårlige løsninger og skjult rust.

 

AL123 skrev (33 minutter siden):

Tror du vil anse det å være et tilbakeskritt å gå fra en Polestar til en Model Y.

På mange områder, ja. Men på det som betyr noe med to under to år, nei. P2 har ekstremt trange bakdører og jeg kan ikke ha bilstol bak meg som fører. Sliter også med tvillingvogn i bagasjerommet. Jeg er egentlig mest gira på model X i 6 eller 7 seter. Jeg vil ha 3 barn, samboer vil ha 2, så vil gradere meg med flere seter. Det blir egentlig en billig Raven mot en flett ny Y, som ikke er så ekstremt enkelt å velge.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, AL123 said:

Nei, OBD2 er en internasjonal standard, men fordelt på 5-6 forskjellige protokoller som stort sett er kompatible. Det er vel pr nå definert 10000+ ulike feilkoder noenlunde likt fordelt på generiske og merkespesifike koder.

Jordingsfeil kan gi mange rare utslag, men er sjelden blant de vanskeligste feilene i finne. 2 eksempler fra jobb i dag, husker ikke kodene, men teksten var noe ala "can-signal linje 4 ikke plausibelt" og "ADAS, ingen kontakt med styreenhet". Hvis du tro en kan bytte komponenter på det grunnlaget, så er du rimelig uinformert.

For et par uker siden hadde jeg inne en Model S P90D med kraftig redusert effekt og feilkode BMS_a068. Feilen viste seg å være et brukket plastspjeld inne i en 3-veis ventil i kjølesystemet. Reparerte bilen med brukt del for litt over 6000kr. "Pristilbud" fra Tesla var på rett under 55.000. Tror ikke den diagnosen var mye verdt gitt.

Hvis du tror en person med ditt tekniske nivå kan fikse en tesla vha manualene som ligger på nett, så lykke til. Husk at verkstedoppholdet blir dyrere når bilen må taues inn i deler.

Ikke tukla så mye med Tesla på gammel platform men har de også autotest for ventiler som 3/Y?

20250206_214341.thumb.jpg.ce78d745e631fe4fd425573618367317.jpg

 

20250206_214601.jpg

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Ja og det virker ikke som stemmestyringen vet at bilen har radio. :(

DR P1 fant den på tunein(?)

Tunein er jo radio. Nettradio med mye bedre lydkvalitet enn dab. Desverre forsvant NRK kanalene derifra for en stund siden.

DAB er vel mere sånn sært norge fenomen.. så mulig det blir noe kluss der.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ikke i servicemodus+ heller? Da får man vanvittig mange knapper i den menyen på skjermen, men de gamle bilene er nok en del simplere.

Nei, må bruke diagnoseutstyr. En selvtest hadde uansett ikke hjulpet her. Og feilkoden sa uansett bare «nedsatt motoreffekt, bestill service» så en må først finne ut hvilen ende en skal starte i.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, AL123 said:

Nei, må bruke diagnoseutstyr. En selvtest hadde uansett ikke hjulpet her. Og feilkoden sa uansett bare «nedsatt motoreffekt, bestill service» så en må først finne ut hvilen ende en skal starte i.

Godt det har kommet seg litt videre da. Men det var vel ikke den feilmeldingen du fikk i servicemodus?  Der fikk du vel den BMS meldingen vil jeg tro.

Denne dere bytta? ser det er 2stk 3veisventiler. Manualen til de gamle bilene er ganske dårlig.

https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUID-591FD954-000D-4ECD-9DAF-2D5F5EA4205F.html

Min bil er jo 5.5 år nå men med servicemodus og Tesla Toolbox berges man godt med feilsøking og fiksing hjemme på gårdsplassen.

Enda en grunn til å kjøpe Y kontra Model S Raven som nevnt over her.

Er en ventil i kjølesystemet som bruker å ryke på Model 3 også, men bilen sier ifra om hvilken det er og den er ganske lett å bytte så hiver meg nok rundt om den ryker på min en dag og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tunein er jo radio. Nettradio med mye bedre lydkvalitet enn dab. Desverre forsvant NRK kanalene derifra for en stund siden.

DAB er vel mere sånn sært norge fenomen.. så mulig det blir noe kluss der.

DAB er ikke så sært, de har det over hele europa. Det særnorske ligger i å skru av FM for alt unntatt nærradioene.

Ikke ville jeg kalt tunein 'radio' heller. Det er strømming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...