Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Nimrad said:

Det viktigste med commanderen er egentlig funksjonen for å åpne ladeluka med bakre dørhåndtak. Siden Tesla har puttet knapp/funksjon for dette på ladekabelen i USA, så må jo oss europeere inn i appen eller bilen for å gjøre det.

Det er jo på ladekabelen her i Norge og? Har det både på veggladeren min og på nødladeren. Får kjøpt løse kabler med knapp og om man har en eease lader eller noe og.

Også åpnes jo ladeluken om man trykker på den..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Det viktigste med commanderen er egentlig funksjonen for å åpne ladeluka med bakre dørhåndtak. Siden Tesla har puttet knapp/funksjon for dette på ladekabelen i USA, så må jo oss europeere inn i appen eller bilen for å gjøre det.

Er jo knapp på kabelen her også? Både mobile connector og wall connector.

Har man man tredeparts lader, så finnes det også kabel som kan kjøpes med denne knappen.
Eventuelt kan man lage en snarvei på smartklokka eller mobilen man enkelt kan trykke på for åpne luken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Det er jo på ladekabelen her i Norge og? Har det både på veggladeren min og på nødladeren. Får kjøpt løse kabler med knapp og om man har en eease lader eller noe og.

Også åpnes jo ladeluken om man trykker på den..

Ikke på type 2-kabelen? Jeg fikk en helt standard blå/svart type 2-kabel fra Mennekes. Ingen knapp på den. Samme med naboen her som kjøpte noenlunde samtidig har kjøpt seg Commander for å kunne åpne ladeluka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nimrad said:

Ikke på type 2-kabelen? Jeg fikk en helt standard blå/svart type 2-kabel fra Mennekes. Ingen knapp på den. Samme med naboen her som kjøpte noenlunde samtidig har kjøpt seg Commander for å kunne åpne ladeluka.

Reisekabelen har ikke noe knapp nei. Bruker du den til hjemmelading? Den er jo kjempekort

Her er min hjemmelader med knapp. Meget praktisk.

 

20250126_194930.jpg

Her er ett eksempel på en 3eparts løs kabel med knapp. De er dog dyre.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/tesla-evcharge?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=03 | Ladekabel | Bilmerker&utm_id=18579412005&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgFyDetbH3uQyLnxn1ahSbBY0umkuVyPtcdHOm9Ds4aD-K_uSpkVwOYaAoHHEALw_wcB

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Reisekabelen har ikke noe knapp nei. Bruker du den til hjemmelading? Den er jo kjempekort

Her er min hjemmelader med knapp. Meget praktisk.

Ingen av mine har knapp. Jeg bruker ikke den til hjemmelading nei, jeg bruker type 2-kabelen som fulgte med:

IMG_1116.thumb.jpeg.67231531adca15459a5868da02c945aa.jpeg

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Ingen av mine har knapp. Jeg bruker ikke den til hjemmelading nei, jeg bruker type 2-kabelen som fulgte med:

IMG_1116.thumb.jpeg.67231531adca15459a5868da02c945aa.jpeg

Ja det er en reisekabel som følger med bilen. Eller de følger kansje ikke med lengere nå men de gjorde det før. Nødladeren din har knapp. Er bare å sjekke.

Screenshot_20250126_195656_Chrome.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det viktigste med commanderen er egentlig funksjonen for å åpne ladeluka med bakre dørhåndtak. Siden Tesla har puttet knapp/funksjon for dette på ladekabelen i USA, så må jo oss europeere inn i appen eller bilen for å gjøre det.

Kan også kjøpe kabel med knapp i Norge, men enig det er en av mange gode ting! Med Highland får en mye via ledstripen som jeg liker godt

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja det er en reisekabel som følger med bilen. Eller de følger kansje ikke med lengere nå men de gjorde det før. Nødladeren din har knapp. Er bare å sjekke.

Nødladeren har jeg aldri brukt, den ligger vel under hundeburet i det lave rommet bak og støver bort.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nimrad said:

Nødladeren har jeg aldri brukt, den ligger vel under hundeburet i det lave rommet bak og støver bort.

Det kan vel gotd hende, men den har ialleafall knapp for å åpne luken og løse ut kabelen (ved å holde inne knappen)

Kun den standard mennekes reisekabelen de leverer med som ikke har knapp, og de fleste andre kabelen siden det er litt Tesla spesifikt med den knappen. Men den er fryktelig praktisk når man har den, men høvelig at s3xy er behjelpelig om ikke.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Kun den standard mennekes reisekabelen de leverer med som ikke har knapp

Nå er det jo en gang sånn at den bruker de fleste 99% av gangene… Det er jo på hjemmeladeren man trenger knapp. Jeg har vent meg til å bruke bakdøra nå altså, men jeg trodde det var kødd når jeg kjøpte bilen at man måtte inn i appen 😛

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nimrad said:

Nå er det jo en gang sånn at den bruker de fleste 99% av gangene… Det er jo på hjemmeladeren man trenger knapp. Jeg har vent meg til å bruke bakdøra nå altså, men jeg trodde det var kødd når jeg kjøpte bilen at man måtte inn i appen 😛

Alle jeg kjenner har enten Tesla sin egen lader (med innebygget 7.4meter ledning og plugg med knapp) eller en 3eparts lader med selvkjøpt lenger kabel da den reisekabelen er så kort, så tror ikke de fleste bruker den fast..
Men for noen duger den vel til fast bruk om man alltid parkerer nært ladeboksen

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo en gang sånn at den bruker de fleste 99% av gangene… Det er jo på hjemmeladeren man trenger knapp. Jeg har vent meg til å bruke bakdøra nå altså, men jeg trodde det var kødd når jeg kjøpte bilen at man måtte inn i appen 😛

Men en må jo ikke, det er jo pr design laget radio løsning på dette. Bilen venter på radio signaler om å slippe. Du må bare kjøpe noe som sender signalene:p

Men helst skulle jeg bare sett en knapp på bilen, enkelt og greit:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Men en må jo ikke, det er jo pr design laget radio løsning på dette. Bilen venter på radio signaler om å slippe. Du må bare kjøpe noe som sender signalene:p

Men helst skulle jeg bare sett en knapp på bilen, enkelt og greit:)

Er radiosignal for å åpne luken. Man får kjøpt små knapper å ha i lomma til det.Screenshot2025-01-26201802.thumb.png.ec10fc6c1223793eaec1857ad10835ab.png


Men selve utkobling av kabel er ikke via radiosignal men noe internt i kabelen så den funksjonen må man ha kabel med knapp for å bruke. Og ettersom luken åpnes av å bare trykke på den så er jo utløsning av kabel den viktigste funksjonen spør du meg..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Og ettersom luken åpnes av å bare trykke på den

Bare hvis bilen er opplåst. Av en eller annen grunn klarer den ikke bruke mobilnøkkelen til det.

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Men helst skulle jeg bare sett en knapp på bilen, enkelt og greit:)

Det fører seg inn i listen med selvfølgeligheter Tesla har ignorert.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er radiosignal for å åpne luken. Man får kjøpt små knapper å ha i lomma til det.Screenshot2025-01-26201802.thumb.png.ec10fc6c1223793eaec1857ad10835ab.png


Men selve utkobling av kabel er ikke via radiosignal men noe internt i kabelen så den funksjonen må man ha kabel med knapp for å bruke. Og ettersom luken åpnes av å bare trykke på den så er jo utløsning av kabel den viktigste funksjonen spør du meg..

Helt sant! Her forklarte jeg meg dårlig, poenget er vell at en må ha rett utstyr:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

Bare hvis bilen er opplåst. Av en eller annen grunn klarer den ikke bruke mobilnøkkelen til det.

 Det er mulig. De gangene jeg må åpne luken uten knapp gjør jeg det alltid i det jeg parkerer bilen og den er ulåst.
Knappen funker selv om bilen er låst heldigvis. Trenger ikke ha med nøkkel engang.
Og trykker man på knappen så åpnes luken på naboen sin bil og. Er helt enkelt signal 😛

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tullete at man ikke får løst ut ladekabel med å trykke på et område e.l. Men åpne ladeluken får man jo enkelt. Så ser ikke den utfordringen. Men skulle jo vært direkte knyttet opp mot mobilnøkkelen slik at man både fikk åpnet ladeluke og stoppet ladingen med et lite trykk på ladeluke og et sted innenfor.

Men på leafen må eg jo opp med nøkkelen og trykke. Så det er liksom litt et skritt frem og to tilbake slik Tesla har valgt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Er nok natt og dag kontra din 2021 også. De har tykkere glass i dørene som gjør dem litt stillere enn 2019 modellen men utenom det er det ikke så veldig mye forsjell i veistøy mellom dem. Men det er vesentlig bedre i Highland som nevnt.

Mulig du må booke prøvekjøring på forhånd? Jeg var bare innom å så på cybertruck når de hadde den her også var det en ansatt som så jeg hadde veteran Model 3 og mente jeg måtte prøve en tur i Highland å se hvor mye bedre den var. Men spørs om det er så enkelt til vanlig.

Hvor kjøper folk olje og filter forresten? Ser man får diverse pakker rundt om men de koster jo litt så kansje en del å spare i løsvekt.

Stemmer det. Når det kommer til prøvekjøring fikk jeg faktisk tilbud om å prøvekjøre nye Highland Performance om jeg tok turen innom de, men hadde ikke tid da. Prata med de når de hadde et sånt event i byen her jeg bor. Regner med at de har en Highland eller to stående som jeg kan prøvekjøre nå også. Men kan selvsagt dobbeltsjekkes akkurat det.  Ikke at det er noe som helst hast heller. Er såpass fornøyd med den jeg har nå at jeg ikke ser for meg bilbytte med det første altså. 

Olje og oljefilter sier du?! Hva skal du med det? 😛

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Nå er det jo en gang sånn at den bruker de fleste 99% av gangene… Det er jo på hjemmeladeren man trenger knapp. Jeg har vent meg til å bruke bakdøra nå altså, men jeg trodde det var kødd når jeg kjøpte bilen at man måtte inn i appen 😛

😂 Bruker «nødladeren» som hjemmelader og den er det knapp på 😉 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Iterion said:

Olje og oljefilter sier du?! Hva skal du med det? 😛

Bytte olje og filter vel? Er noen liter girolje som blir ganske stygg etter hvert. Tesla sier man ikke trenger å bytte den men jeg har sett videoer av hvor fæl den oljen blir så tenker å bytte på min til sommeren. Er veldig enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...