Iterion Skrevet i går, 07:26 Del Skrevet i går, 07:26 kremt skrev (28 minutter siden): Og der var tesla cybertruck på finn Ikke vanskelig å se hvor de har hentet inspirasjon fra når det gjelder frontlyktene på nye Model Y i hvert fall 😁 Men ja, spesielt å tenke at man kan se en Cybertruck på norske veier nå. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 08:41 Del Skrevet i går, 08:41 Leste om den og dette firmaet i går. Og de holder visstnok kortene tett til brystet når det gjelder detaljene om hvordan de har fått den registrert. Det er en feil i annonsen dog. Den er registrert for tre personer/seter, ikke fire, og som varebil kl 1(N1) med totalvekt 3500kg og 405kg nyttelast iflg svv. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EyE97o/cybertruck-godkjent-for-norske-veier 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 09:36 Del Skrevet i går, 09:36 (endret) 11 hours ago, Syar-2003 said: Om jeg virkelig ønsket og var gira på å kjøpe meg en TM3 Highland til 4-500.000kr men sittet med følelsen av å avlåse det grunnet manglende blinklyshendel - Da hadde jeg uten å nøle bestilt dette fra enhance. Sikkert både høyre og venstre stalk. Et tillegg på 4000kr føler jeg er ingenting for å få den utstyrt slik jeg vil , < 1% av det bilen koster. Jeg tenker at det er på sin plass å opplyse om denne muligheten i Tesla tråden til de som måtte vegre seg for å kjøpe nye model 3 🤷♂️ Stalksene kan jo programeres til å gjøre mange ting som med de andre de leverer. Kan bruke venstre hendel til å åpne bagasjerom f.eks om ønskelig. Så får en del ekstra funksjonalitet der. Og med commandern får man og en hel del funksjoner som å lese av alskens parameter, og aktivere offroad mode på biler som ikke har det (samt awd/rwd drift modus på non-performance. Meget morsomt) Mange kjøper det og bare for å bli kvitt den plingingen når man kjører over fartsgrensen som alle nyere biler er lovpålagt å ha.. Endret i går, 09:54 av Complexity Lenke til kommentar
Iterion Skrevet i går, 10:23 Del Skrevet i går, 10:23 Jeg leste en norsk artikkel om nye Tesla Y i går, et slags førsteinntrykk hvor det også stod at nye Model 3 Highland er mye bedre enn den gamle. Det fikk meg til å tenke litt på hvor stor forbedring det egentlig er snakk om her, f.eks i forhold til min 2021 modell, den siste Model 3 oppgraderingen før Highland. Og om det faktisk hadde lønt seg å bytte til den. Fordelen er at startprisen er ganske så bra og at jeg da må ut med ganske så lite etter salget av den jeg har nå. Men så har man et nytt verditap osv osv. De taper seg mye i verdi. En annen ting å legge merke til, er rekkevidden på nye Tesla Y med 20 tommere, som vel var på 530 km WLTP om jeg husker riktig. Med 19 tommere kan den faktisk da passere 600km WLTP, som visstnok er rekord for en familie SUV med AWD, ifølge den artikkelen jeg leste i går. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 10:29 Del Skrevet i går, 10:29 4 minutes ago, Iterion said: Jeg leste en norsk artikkel om nye Tesla Y i går, et slags førsteinntrykk hvor det også stod at nye Model 3 Highland er mye bedre enn den gamle. Det fikk meg til å tenke litt på hvor stor forbedring det egentlig er snakk om her, f.eks i forhold til min 2021 modell, den siste Model 3 oppgraderingen før Highland. Og om det faktisk hadde lønt seg å bytte til den. Fordelen er at startprisen er ganske så bra og at jeg da må ut med ganske så lite etter salget av den jeg har nå. Men så har man et nytt verditap osv osv. De taper seg mye i verdi. En annen ting å legge merke til, er rekkevidden på nye Tesla Y med 20 tommere, som vel var på 530 km WLTP om jeg husker riktig. Med 19 tommere kan den faktisk da passere 600km WLTP, som visstnok er rekord for en familie SUV med AWD, ifølge den artikkelen jeg leste i går. Din 2021 modell er ikke siste oppgraderingen før Highland. De har hele tiden forbedret ting ved hver leveranse. Men stor oppgradering i form av varmepumpe og matrix lys var det. Er bare å prøvekjøre en Highland. Den er natt og dag kontra min 2019 på veistøy og comfort iallefall. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet i går, 10:36 Del Skrevet i går, 10:36 Complexity skrev (3 minutter siden): Din 2021 modell er ikke siste oppgraderingen før Highland. De har hele tiden forbedret ting ved hver leveranse. Men stor oppgradering i form av varmepumpe og matrix lys var det. Er bare å prøvekjøre en Highland. Den er natt og dag kontra min 2019 på veistøy og comfort iallefall. Siste store oppgradering da 😛 Men ja, den eneste måten å finne ut det på er jo å prøvekjøre den som du sier. Kan hende jeg gjør det bare for moro skyld når jeg skal ha min inn på bremseservice om noen måneder. Kan tenke meg at det er natt og dag kontra din 2019 modell og kan godt hende det er det i forhold til min også. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 11:12 Del Skrevet i går, 11:12 Syar-2003 skrev (2 timer siden): Leste om den og dette firmaet i går. Og de holder visstnok kortene tett til brystet når det gjelder detaljene om hvordan de har fått den registrert. Det er en feil i annonsen dog. Den er registrert for tre personer/seter, ikke fire, og som varebil kl 1(N1) med totalvekt 3500kg og 405kg nyttelast iflg svv. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EyE97o/cybertruck-godkjent-for-norske-veier Nei, det er ikke feil i annonsen. De har fjernet en tung gummi-matte, og fikk på den måten tillatelsen i orden for å registrere den som 4-seter. Men det stemmer at de første artiklene oppga 3 seter som maks. https://elbil.no/far-teslas-cybertruck-godkjent-med-norske-skilter/ "Opprinnelig fikk vi bilen godkjent som en treseter grunnet vektbegrensninger, men nå ser det ut som at vi skal klare å få den til å bli godkjent som fireseter. Forutsatt at det går, vil også de neste bilene bli klassifisert som firesetere. Han forteller at måten de ser ut til å ha løst vektproblemet på, var ved å fjerne en gummimatte på ti kilo. Det var det som skulle til for å komme under vektgrensa for å få den godkjent som fireseter." 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 11:28 Del Skrevet i går, 11:28 Snowleopard skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke feil i annonsen. De har fjernet en tung gummi-matte, og fikk på den måten tillatelsen i orden for å registrere den som 4-seter. Men det stemmer at de første artiklene oppga 3 seter som maks. Du tar feil. Slå opp regnummer BU42720 på svv du😛 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 11:35 Del Skrevet i går, 11:35 Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Du tar feil. Slå opp regnummer BU42720 på svv du😛 OK, ser det står der, så bøyer av på den foreløpig. Men kan jo hende det da bare er registeret (det som fremkommer på websøk) som ikke har fått med oppdateringen ennå, og at dette er på plass i løpet av uka! Det ville ikke forundret meg et sekund! Ville i tilfelle være sært at de går ut med at den er registrert som 4-seter, om de ikke fikk det godkjent! 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 11:37 Del Skrevet i går, 11:37 Det er noe som skurrer. De sier og annonserer 4 seter, den er registrert som 3. Hengervekt sier de 3500, oppgitt er ingenting. Dette er for spesielt interesserte. Her trenger man vel adapter for både vanlig lading og superlading. Internett og ota vil trolig ikke fungere. Ingen garanti eller noen som kan gjøre service på den. Radio funker ikke. Kanskje ikke mulig å få kjøpt deler til den engang. Blir vel en reklameplakat kjøpt på et firma vil jeg tro. Med 4 pers i bilen er det ikke mer enn en gymbag man kan ha på planet. Ganske latterlig av en bil på over 3 tonn. Hvorfor kan den ikke registreres under regelen med 4250 kg totalvekt? Lenke til kommentar
ozone Skrevet i går, 11:39 Del Skrevet i går, 11:39 Snowleopard skrev (25 minutter siden): Han forteller at måten de ser ut til å ha løst vektproblemet på, var ved å fjerne en gummimatte på ti kilo. Den matten var ikke liten! Blir sikkert mer støy innvendig i de som er godkjent som 4-seter da... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 11:43 Del Skrevet i går, 11:43 Snowleopard skrev (1 minutt siden): OK, ser det står der, så bøyer av på den foreløpig. Men kan jo hende det da bare er registeret (det som fremkommer på websøk) som ikke har fått med oppdateringen ennå, og at dette er på plass i løpet av uka! Det ville ikke forundret meg et sekund! Ville i tilfelle være sært at de går ut med at den er registrert som 4-seter, om de ikke fikk det godkjent! Jeg forholder med til registreringsdata hos svv for regnummeret i annonsen. Der står det varebil og 3 seter totalvekt 3500 kg og 405kg nyttelast. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 12:15 Del Skrevet i går, 12:15 ozone skrev (4 minutter siden): Den matten var ikke liten! Blir sikkert mer støy innvendig i de som er godkjent som 4-seter da... Ja, det vil nok påvirke litt. Men er sikkert stoffmatter i bunn, så tror forskjellen blir liten. kremt skrev (7 minutter siden): Det er noe som skurrer. De sier og annonserer 4 seter, den er registrert som 3. Hengervekt sier de 3500, oppgitt er ingenting. Dette er for spesielt interesserte. Her trenger man vel adapter for både vanlig lading og superlading. Internett og ota vil trolig ikke fungere. Ingen garanti eller noen som kan gjøre service på den. Radio funker ikke. Kanskje ikke mulig å få kjøpt deler til den engang. Blir vel en reklameplakat kjøpt på et firma vil jeg tro. Med 4 pers i bilen er det ikke mer enn en gymbag man kan ha på planet. Ganske latterlig av en bil på over 3 tonn. Hvorfor kan den ikke registreres under regelen med 4250 kg totalvekt? At det er for spesielt interesserte, kan vi vel slå fast. Selv om de skulle fått den inn som C1 med full nyttelast og alle 5 seter tilgjengelig. Prisen er jo en ting, utseendet er nok ganske polariserende. Enten elsker man den, eller så hater man den, ellers har man ikke helt klart å falle ned på en konklusjon ennå. Jeg er der, og hadde nok tatt en Rivian hvilken som dag helst, foran denne! Flere av de bekymringene dine, er nok løsbart. Finnes allerede adaptere for å gå fra NACS til CCS2 som vi bruker i Norge, og flere leverer ombyggingsmoduler, så tipper det ikke er store problemer å få inn en slik så man får til CCS2 uten adapter også. Men kan være at porten må flyttes eller det må skjæres mer i bilen, for å få plass, siden CCS2 tar godt mere plass. Man får kanskje ikke den samme sømløse ladingen og prisen på Teslas egne SuC-stasjoner, men må vel bruke Tesla-app og ev. abonnere for å få Tesla-priser på ladingen. Det gjenstår dog å få verifisert. Radio er nå det minste problemet. Man kan vel bruke Tune-in eller tilsvarende på den (app er vel i infotainment uansett), så radio hentes fra nett. Man kan vel fremdeles benytte mobilen som lydkilde, eller bruke Spotify for annet. Deler kan bestilles fra USA, så det bør heller ikke være et problem. Og er nok mange firmaer som vil kunne reparere på denne, som f.eks. elbilmek, om Tesla sine ServiceSentere nekter! Jeg er mest spent på om kartløsningen er "flyttbar" slik at det fungerer i Norge uten at Tesla må inn og oppdatere software-løsningen, eller om den er "universal" og selv skjønner hvor i verden den er, og henter inn kart for vår region. Nyttelast er definitivt et problem, når det er så lite å gå på at en 10 kg gummimatte er et problem. Som det er skrevet, er det 405 kg med 3 personer som tillatt, så om man sparer 10 kg på gummimatten, så blir vel nyttelasten 65 kg mindre, og da bare 340 kg. Det er vel riktignok med sjåfør inkludert, så trekk fra 3x75, så er vi nede i 135 kg til annet eller mervekt på 4 røsslige karer. Altså 33,75 på fordeling. Kjipt med så stort lasteplan og frunk, og ikke få nyttiggjort seg dette, men tilnærmet MÅ dra på en tilhenger av noe slag, for å få med seg mer enn litt klær til hytteturen! Syar-2003 skrev (23 minutter siden): Jeg forholder med til registreringsdata hos svv for regnummeret i annonsen. Der står det varebil og 3 seter totalvekt 3500 kg og 405kg nyttelast. Sukk! Nå sa jeg jo at jeg så det du påpekte og aksepterte det, så da må man jo forholde seg til det som fremkommer der. Når du nå kommer med denne meldingen, så oppfatter jeg det som at du prøver nå å bryte gjennom en åpen dør, for å si det sånn! Det var lite behov for, og føler du kun viser et markeringsbehov her. Eller skjønte du ikke at jeg sa at jeg aksepterte det, da jeg skrev: Syar-2003 skrev (29 minutter siden): OK, ser det står der, så bøyer av på den foreløpig. Skal man kjøpe og forventer 4 sitteplasser som lovlig kan brukes, så må man altså få fremvist papirer fra Vegvesenet som viser at den er faktisk godkjent for 4. Og så få de til å oppdatere den infoen som ligger på web. Dog, det kan som sagt hende det oppdaterer seg i løpet av noen timer eller dager. Er ikke alltid at disse registrene er helt up to date. Jeg skal ihvertfall følge med for å se om det endrer seg i løpet av kvelden eller en av de nærmeste dagene! 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet i går, 12:28 Del Skrevet i går, 12:28 Syar-2003 skrev (3 timer siden): Leste om den og dette firmaet i går. Og de holder visstnok kortene tett til brystet når det gjelder detaljene om hvordan de har fått den registrert. Det er en feil i annonsen dog. Den er registrert for tre personer/seter, ikke fire, og som varebil kl 1(N1) med totalvekt 3500kg og 405kg nyttelast iflg svv. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EyE97o/cybertruck-godkjent-for-norske-veier Er det egentlig lovlig? Poenget med offentlig innsyn er blant annet at åpenhet skal føre til mindre korrupsjon. Hvordan skal man kunne se her at de ikke har bestukket noen å fått den godkjent på feilaktig grunnlag om dokumentene nektes innsyn i? Tipper at de er på tynn is med å nekte innsyn hos vegvesenet dersom noen prøver seg på det. Noen i media som er på? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 12:38 Del Skrevet i går, 12:38 (endret) Snowleopard skrev (23 minutter siden): Sukk! Nå sa jeg jo at jeg så det du påpekte og aksepterte det, så da må man jo forholde seg til det som fremkommer der. Når du nå kommer med denne meldingen, så oppfatter jeg det som at du prøver nå å bryte gjennom en åpen dør, for å si det sånn! Det var lite behov for, og føler du kun viser et markeringsbehov her. Eller skjønte du ikke at jeg sa at jeg aksepterte det, da jeg skrev: Syar-2003 skrev (55 minutter siden): Jeg skjønte fra ditt første sitat at du tok feil. Jeg sjekket nemlig regnummer hos svv "før" jeg postet mitt innlegg. "Du" kan altså ikke la det ligge og må alltid ha siste ord , dertil med spydigheter og en wot. Snakk om markeringsbehov "sukk" 😛 Endret i går, 12:39 av Syar-2003 7 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 12:55 Del Skrevet i går, 12:55 (endret) 2 hours ago, Iterion said: Siste store oppgradering da 😛 Men ja, den eneste måten å finne ut det på er jo å prøvekjøre den som du sier. Kan hende jeg gjør det bare for moro skyld når jeg skal ha min inn på bremseservice om noen måneder. Kan tenke meg at det er natt og dag kontra din 2019 modell og kan godt hende det er det i forhold til min også. Er nok natt og dag kontra din 2021 også. De har tykkere glass i dørene som gjør dem litt stillere enn 2019 modellen men utenom det er det ikke så veldig mye forsjell i veistøy mellom dem. Men det er vesentlig bedre i Highland som nevnt. Mulig du må booke prøvekjøring på forhånd? Jeg var bare innom å så på cybertruck når de hadde den her også var det en ansatt som så jeg hadde veteran Model 3 og mente jeg måtte prøve en tur i Highland å se hvor mye bedre den var. Men spørs om det er så enkelt til vanlig. Hvor kjøper folk olje og filter forresten? Ser man får diverse pakker rundt om men de koster jo litt så kansje en del å spare i løsvekt. Endret i går, 13:16 av Complexity 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Det er vel ingen som vurderer å kjøpe tesla etter hva musk holder på med? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) PgUp skrev (4 minutter siden): Det er vel ingen som vurderer å kjøpe tesla etter hva musk holder på med? Etter lanseringen av Juniper ser det ut til at det er veldig mange. Jeg er også en av de, men ikke før senere i år. Edit: antar også at ila de 12 neste månedene er det majoriteten av de som tenker å kjøpe nybil. Endret 20 timer siden av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 52 minutes ago, PgUp said: Det er vel ingen som vurderer å kjøpe tesla etter hva musk holder på med? Han har da vært rape gal i flere år nå, så det er vel ikke noe nytt det. At han var litt ivrig med å kopiere Joe Biden sin hilsen endrer ikke mitt syn på bilmerket. Han eier jo også bare sånn 12% eller noe. Men kansje man er heldig at alt oppstyret gjør dem billigere. Vært snadder å fått tak i en bra priset Juniper. Endret 20 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Complexity skrev (8 timer siden): Og med commandern får man og en hel del funksjoner som å lese av alskens parameter, og aktivere offroad mode på biler som ikke har det (samt awd/rwd drift modus på non-performance. Meget morsomt) Mange kjøper det og bare for å bli kvitt den plingingen når man kjører over fartsgrensen som alle nyere biler er lovpålagt å ha.. Det viktigste med commanderen er egentlig funksjonen for å åpne ladeluka med bakre dørhåndtak. Siden Tesla har puttet knapp/funksjon for dette på ladekabelen i USA, så må jo oss europeere inn i appen eller bilen for å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå