AL123 Skrevet fredag kl 21:40 Del Skrevet fredag kl 21:40 Hansien skrev (22 minutter siden): Erfarne biljournalister er ofte like gode/ubrukelige som youtubere som har spesialisert seg mot bil. Hovedforskjellen ligger i plattformen(e) de bruker for å spre sin informasjon. Fellestrekket for de begge er ironisk nok at dem er biljournalister. Ja og nei. Noen av verdens beste biljournalister er også aktive på YouTube, på samme måte som mange av de som skriver i diverse trykte publikasjoner er helt ubruklige. Jeg skal ikke uttale meg om Mat Watsons kvalifikasjoner, vet han har lang erfaring, men jeg synes videoene hans er lite informative og ikke særlig interessante. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet fredag kl 22:09 Del Skrevet fredag kl 22:09 AL123 skrev (35 minutter siden): Jeg hater ikke Tesla i det hele tatt. Bare tanken på å hate noe så triviellt som et bilmerke virker helt patetisk på meg. Ah, du bare sterkt misliker. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet fredag kl 22:15 Del Skrevet fredag kl 22:15 PgUp skrev (3 minutter siden): Ah, du bare sterkt misliker. Ikke Tesla generelt, men jeg synes Model Y er en dårlig bil med forferdelig mann-med-hatt design. Samtidig var det bare et par uker siden jeg skrev at Model 3 i sin enkleste versjon trolig er den bilen i Norge som gir mest for pengene. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 06:29 Del Skrevet i går, 06:29 8 hours ago, AL123 said: Ikke Tesla generelt, men jeg synes Model Y er en dårlig bil med forferdelig mann-med-hatt design. Samtidig var det bare et par uker siden jeg skrev at Model 3 i sin enkleste versjon trolig er den bilen i Norge som gir mest for pengene. Mann med hatt design faktisk.. Den nye også? Tror jeg har sett flere Renault sjofører bruke hatt enn Tesla sjofører. Forhjulsdrift, lite motorkraft og masse knapper tiltrekker nok mere eldre menn med hatt. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden AL123 skrev (17 timer siden): ...la meg si at det er vanskelig å ta deg seriøst når du bruker begrep som "feilhjulstrekk". Jeg synes det var et perfekt kallenavn jeg; All fysikk tilsier jo at man får mest kraft presset ned i asfalten med drift på bakhjulene, og minst med drift på forhjulene! Under aksellerasjon vil forhjulene prøve å lette, og bakhjulene bli trykt ned. Derfor spinner elbiler med stort moment og forhjulsdrift altfor lett, selv på tørr asfalt. Hva er poenget med mye kraft når bilen kun har forhjulsdrift? Man får aldri utnyttet det. En annen ting er at det blir vanskeligere å ta deg seriøst når du arresterer folk for et sånt uttrykk, men følger selv opp senere med "Mann-med-hatt" bil... 3 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 5 hours ago, Complexity said: masse knapper tiltrekker nok mere eldre menn med hatt. Må man være gammel mann for å foretrekke knapper? 😂 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 7 minutes ago, oldboy said: Må man være gammel mann for å foretrekke knapper? 😂 Hehe nei men har intrykk av at en bil uten knapper og bare touchskjerm skremmer bort en del eldre bilkjøpere Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Nå har jo Tesla en ganske lav snitt alder på kjøperen så det er egentlig ingenting å diskutere 😅 men om en mener yngre folk med hatt så blir det nok vanskeligere å finne god statistikk 😅 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Complexity skrev (4 minutter siden): Hehe nei men har intrykk av at en bil uten knapper og bare touchskjerm skremmer bort en del eldre bilkjøpere Litt sprøtt at billige biler har endel knapper, mens dyre Mercedes ikke har det. Virker som om stil kommer over brukervennlighet. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden oldboy skrev (10 minutter siden): Må man være gammel mann for å foretrekke knapper? 😂 Gammel i alder eller gammel til sinns? 😉 Kan se fordelen med noen svært få knapper, men det meste kan nok lett flyttes til skjermen. Og gjerne slik man har gjort på Tesla, men noen av de viktigste på fast plass nederst på skjermen. Selvsagt er blinklyshendel bedre enn knapper på rattet, ihvertfall så lenge man ikke har skikkelig "steer-by-wire" der ratt-utslaget blir sterkt begrenset. Mye kan og gjemmes mer bort, når bare stemmestyring blir langt bedre, selv om det er kommet et godt stykke på vei allerede. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Var nylig inne her og «klaget» på manglende forvarming på hurtiglader. Virker som de delvis har fikset det, men fortsatt ikke manuell mulighet når hurtigladeren ikke finnes på kartet? Btw, på tide at Tesla implementerer automatisk sjekk av lys på tilhenger. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Mangel på knappar var ein av faktorane som nesten fekk meg til å velge vekk Tesla, og er ein av grunnane til at eg kanskje byter den ut med noko anna. Mvh Mann i 30-åra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Zeph skrev (8 minutter siden): Mangel på knappar var ein av faktorane som nesten fekk meg til å velge vekk Tesla, og er ein av grunnane til at eg kanskje byter den ut med noko anna. Mvh Mann i 30-åra. Er det noen som satser på knapper i dag? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Er det noen som satser på knapper i dag? https://www.elbil24.no/nyheter/flere-endrer-knappene-bilforere-ble-sinte/82259470 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Tja, om man ønsker høyeste score i EuroNCAP må man legge tilrette for "noe" fysiske knapper. Sitat fra overnevnte artikkel : I 2026 innfører EuroNCAP, som blant annet tester kollisjonssikkerheten og sikkerhetsutstyret i nye biler, et krav om at viktige funksjoner i bilene må kunne betjenes med fysiske knapper. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Er det noen som satser på knapper i dag? Færre enn eg hadde håpa på, men mange har framleis knappar til ein del funksjonar. Skal du først ha kun skjerm så burde det vore ein kjøremeny der du hadde dei fleste funksjonane du treng oppe på skjermen til ei kvar tid, på det same skjermbiletet. At du ikkje må dra opp den eine menyen etter den andre for å justere på klima, lys eller kva det måtte vere. Eg skulle gjerne sett nokre EU-direktiv for denne problemstillinga, for knoting på skjerm er trafikkfarleg. Endret 11 timer siden av Zeph 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Syar-2003 skrev (45 minutter siden): Tja, om man ønsker høyeste score i EuroNCAP må man legge tilrette for "noe" fysiske knapper. Sitat fra overnevnte artikkel : I 2026 innfører EuroNCAP, som blant annet tester kollisjonssikkerheten og sikkerhetsutstyret i nye biler, et krav om at viktige funksjoner i bilene må kunne betjenes med fysiske knapper. Ser ut som alle som er nevnt i artikkelen er dekket av Tesla allerede Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Det står også i artikkelen, som er publisert november 2024: Sitat: "Med disse nye reglene vil for eksempel ikke Tesla kunne få høyeste karakter hos EuroNCAP uten å gjøre endringer." Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Syar-2003 skrev (14 minutter siden): Det står også i artikkelen, som er publisert november 2024: Sitat: "Med disse nye reglene vil for eksempel ikke Tesla kunne få høyeste karakter hos EuroNCAP uten å gjøre endringer." Men hvem er det som sier dette? Artikkelforfatteren eller "eksperten"? Slik jeg leser punktene fra eksperten har tesla dekket alt. Edit: ah, muligens sos knapp. Kan nok fikses med å bruke noen av de andre knappene går jeg ut i fra. Long press varsel trekant eller noe med endret logo Endret 10 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden De har de fem viktige funksjonene fra direktør Matthew Avery for strategisk utvikling i Euro NCAP(link til annen artikkel i artikkelen). Hvordan det slår ut for Tesla gjenstår å se. De vil vel uansett ikke re-teste eksisterende modeller i EuroNcap2026 regi. Det nevnes i artikkel at intervall justering for vindusviskere må gjøres på skjerm. Det mener de altså vil gi trekk etter 2026 kriterier selv om start/stop er knapper på rattet. F.eks sies at Volvo EX30 vil få trekk da igangsettingen av varselblink må gjøre på skjerm. Vet ikke om tesla har fysiske knapper for trekantsymbol/varselblink og soscall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå